Hjemmekino/gutterom i kjelleren - Planlegging

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino/gutterom i kjelleren - Planlegging

Hallo, hallo!

Etter og ha lest litt om diverse kinoer her på forumet før, så tok det selvsagt ikke lang tid før dagdrømmingen startet hos meg også.

Vi kjøpte oss en enebolig med delvis nedgravd kjeller fra 1977 for noen år siden.
    Jeg har lenge drømt om en liten hjemmekino, om jeg kan kalle det for det, nede i kjelleren, og nå ser det ut til at det hvertfall skal bli sånn delvis realisert.

Først av alt så må jeg bare si at dette ikke kommer til å bli en høybudsjetts dedikert hjemmekino, men mer en hjemmekino/gutterom/fremtidig soverom-løsning med fokus på litt lydisolasjon og lommeboka.

Rivingstillatelse av eksisterende "soverom"/kjeller ble innvilget av øverste hold for noen uker siden. Rivingsarbeidet startet relativt kjapt, da dette er noe selv jeg klarer både uten hjelp og særlig med planlegging
    Rommet er snart ribbet for alt rusk og rask (tak, gulv og stenderverk), så nå må jeg få luftet mine ideer med dere som har litt erfaring med bygging/planlegging av hjemmekino.

Slenger med en foreløpig fremtidig plantegning:

Som dere kan se består rommet av yttervegger i betong/forskalingsblokker, en bærevegg av det samme og en ussel 2" inn mot bod og kjellerstue.

Den første, og foreløpig største, utfordringen er å få laget en ny døråpning i bæreveggen slik at vi slipper å gå via vaskerommet i fremtiden.

Planen her er å understøtte bjelkelaget på begge sider av bæreveggen for så å skjære ut åpning til ny dør. Over døren må jeg nok til med en ståldrager før støttene for bjelkelaget kan fjernes igjen.
    Får se hvor stor dør man kan få inn her, men vil ha mest mulig vegg igjen til eksisterende 2" vegg og en 10-12-15cm igjen på siden av pipen. Vil tippe det blir en 80 dør.

For øvrig er planen rom-i-rom.
    Alle vegger(?): 1-2cm luft fra eksisterende vegg, 2x4" med ett lag gips pluss sånn smartpanel i mdf.
    I taket blir det enten lydbøyler eller eget bjelkelag med ett lag gips pluss panel.
    Gulvet er nå ribbet ned til betongen. Her tenker vi varmekabler el. med minst mulig byggehøyde. Parkett/laminat el.
    Takhøyde fra betong til underkant bjelkelag er i dag på ~2,35m.

Angående AV så blir det nok en 5.1 løsning med de komponentene jeg har i dag.

Tror dette får være nok i første omgang. Dette ble kanskje litt rotete og uoversiktlig, men hvis jeg ikke tar helt feil er det også mitt første innlegg her tror jeg. Liker bedre å lese enn skrive

Spørsmål, kommentarer, ideer, krav(!) and whatnot tas imot med stoooooor takk

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt! Hvilke komponenter skal inn?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt blir det bare flytting av mine gamle venner i første omgang.

Dette består av en 40" sony lcd, dali blue 6006 i front, b&w senter (husker ikke modell i farten), b&w dm602s2(?) bak og dali aws12 sub.
    Forsterkeren er fra Denon (husker ikke modell på denne heller). 5x75w sak om jeg ikke tar helt feil.
    Forsterkeren er vel det første som burde blitt oppgradert da denne nok sliter litt på å dra B&w-ene, samt at den ikke har hdmi :\
    Utenom så har vi en ps3 og en 360.

En mac mini eller en atv2 blir nok kjøpt inn når rommet står ferdig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •