vlangber: Hjemmekino i kjeller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

vlangber: Hjemmekino i kjeller

Vi kjøpte et hus fra 1925 sommeren 2008, som et totalrenoveringsprosjekt. Den største jobben har vært å understøpe grunnmuren. En av grunnene til at vi gikk på den jobben var fordi jeg hadde lyst på hjemmekino. Jeg har detaljert en del av understøpingen på byggebolig: vlangber: Understøping av grunnmur

Gulvet ble ferdig støpt høsten 2010, men har først kommet i gang med reisverk osv de siste ukene. Rommet vil se ut noe lignende dette når jeg er ferdig:

vlangber: Hjemmekino i kjeller-hjemmekino_skisse-png

For øyeblikket har jeg et par spørsmål:

- Plassering av projektor: Hadde mest hatt lyst på en hylle mellom vinduene, men det vil vel bli for langt? Da må det bli i taket, men på hvilken side av bærebjelken? Projektorene jeg vurderer for øyeblikket er Epson TW6000, TW3200, TW4400(brukt) eller Benq w5000(brukt).

- Plassering av høytalere. Jeg har en Yamaha RX-V1067 receiver. Den støtter jo 2 presence høytalere, men totalt bare 7 høytalere om gangen. Bør jeg legge opp til 9 høytalere, og så velge fra film til film hvilke jeg skal bruke? På romskissen ovenfor, hvor bør de forskjellige høytalerene plasseres?

- Jeg skal ha to lag gips med greenglue eller Swedac DG-A 2 mellom, og vinduene er lydvinduer som skal skal dempe 41 db. Pipen blir det svake punktet siden den ikke kan kles inn. Noen tips til å dempe lyd i forbindelse med pipen?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fyttirakkern for en jobb du har lagt ned med den grunnmuren! Tenker du gleder deg til å begynne på kino!

Jeg har en TW6000 og hadde ihvertfall tenkt å henge den 5m unna lerretet. Har ikke fått testet den så mye enda, men satser på at det går greit. Hvor stort lerret har du planer om?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er gøy å endelig begynne på kinoen ja.. :-)

Litt usikker på størrelsen på lerretet. Har egentlig tenkt et DIY lerret, og da hadde det vært veldig enkelt å tatt noe som passer med en 240x120 plate av noe slag(så ca 92" tenker jeg). Hadde vært fint med for eksempel 106", men da blir det bare ca 50cm på hver side av lerretet til høytalere. Blir ikke det litt lite?

Newcomer Thomse sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde nesten våre litt lettere å lagt litt dynamitt rundt grunnmuren...:wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanvittig for en jobb du har gjort! Blir nok deilig å komme i gang med gromrommet!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FOR en jobb med den grunnmuren :shock: Intet mindre enn imponerende! Når du er ferdig med kinoen kan du sette på litt fin musikk, skjenke i et lite glass, bla i gamle byggebilder og gi deg selv et durabelig klapp på skulderen

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen bilder av status

Har tatt noen bilder av hvordan rommet ser ut nå. Håper å få satt opp en del reisverk i løpet av helgen.

vlangber: Hjemmekino i kjeller-p1010560-jpg
    vlangber: Hjemmekino i kjeller-p1010562-jpg
    vlangber: Hjemmekino i kjeller-p1010566-jpg
    vlangber: Hjemmekino i kjeller-p1010567-jpg
    vlangber: Hjemmekino i kjeller-p1010572-jpg
    vlangber: Hjemmekino i kjeller-p1010586-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kommet litt videre, og i morgen håper jeg å gjøre ferdig reisverk for 3. veggen(den pipa er på).

Jeg er fortsatt veldig i tvil hva jeg skal gjøre med pipa. Siden det er teglsteinspipe kan den ikke kles inn på noen sider. Men har lest at det er lov å kle den med mer stein/betong/flis. Er det noen som har noen forslag til hva jeg skal gjøre med pipa for å få best mulig lyddemping til 1. og 2. etasje? Vil det hjelpe med lyddempingen å øke massen på pipen med å kle den med mer stein/betong/flis?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •