Lydisolering - bandrom i kjelleren

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydisolering - bandrom i kjelleren

Hei

Jeg finner mye informasjon om lydisolering på forumet, og har brukt mye av dagen i dag på å lese meg opp på dette. Grunnen er at jeg har en idé om å omgjøre et rom i kjelleren til bandøvingsrom. Rommet er anslagsvis ca 20m2, og det jeg ønsker er et rom som oppleves fullstendig lydtett. Dette vil naturligvis bety at verken dundring fra et slagverk eller bassgitaren skal høres i rommet over bandrommet, som er en stue i leiligheten over.

Selv om jeg har funnet mye informasjon, finner jeg ikke mye om isolering av øvingsrom i bolighus.

Spørsmålene mine er derfor ganske generelle i første omgang:

1) Kan dette overhode la seg gjøre? Dvs ha et bandrom i kjelleren som lydmessig sett ikke sjenerer beboere som har stue like over?

2) Dersom det er mulig, hvor mye penger snakker vi om? (et GROVT overslag over hva man må regne med).

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) ja men det krever grundige tiltak og blir fort kostbart

2) fra 10-250 tusen. Avhengig av om du gjør alt selv eller leier proffer.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan muligens gjøres men det er snakk om store summer. Det vanskeligste er bassen og det må nok mange lag med solid og luft for å bremse denne frekvensen helt. Nå er jeg på ingen måte noen ekspert på dette men jeg har en gang tidligere snakket med en bekjent om dette som holder på med slike projekter og han mente det ikke ville la seg gjøre uten masive investeringer da du nødvendigvis må skille tak og gulv fra vegger osv

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar og info til begge to. MindWaste kommer med et anslått maksimalbeløp (250 000 kroner), mens xxxchefxxx beskriver "store summer" og "massive investeringer". Skjønner at det er vanskelig å være presis her - ettersom jeg ikke gir mer enn ca romstørrelse og et ønske om fullstendig lydisolering - men likevel: xxxchefxxx: Er det slike summer (250 000) du tenker på når du snakker om massive investeringer?

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forferdelig vanskelig å vite vilke råd man skal gi når du ikke legger ut noe som helst informasjon om konstruksjonen til rommet som skal brukes. Dette er jo det viktigste for å vite hvor store kostnader man må regne med.

For eksempel, er dette et kjellerrom med betongvegger, lecamur eller trevegger?
    Og taket, hvordan ser det ut? Er det isolert? Betong?
    Og hvor mange dører og vinduer?

Kom med disse opplysningene så kan vi lettere forslå tiltak!

Det som er 100% sikkert er at trommene og bassgitar blir vanskeligst å dempe. Uten tykk massiv betong i alle vegger og tak, og derretter rom-i-rom konstruksjon vil mye av de lavere frekvenser lekke rett igjennom. Du kan for eks få problemer med flanketransmisjon mellom etasjeskillene hvis du ikke vet hva du holder på med, om du skal gjøre det selv. Det er mye å sette seg inn i, men mange av svarene er lette å finne om man leter på de rette stedene...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke forutsettninger til å komme med noen fasit på pris, men jeg forestiller meg at regningen fort blir 6 siffret

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bygget kombinert kinorom og øvingsrom i kjelleren min, på ca. 40 m2. Hvor mye arbeid og penger som skal til kommer helt an på hvordan konstruksjonen er i kjelleren.

I mitt tillfelle startet jeg med en helt tom kjeller med bare betong vegger, gulv og tak. Jeg måtte dele kjelleren i to og satt først opp dobbel leca vegg. Deretter bygget jeg en "rom i rommet" konstruksjon. Flytende gulv, tak hengende i lydbøyler og doble vegger samt dobbel dør. Dobbel gips overalt. Stuen ligger rett over, og der hører man ingen ting når vi øver, eller ser film. Jeg gjorde ikke noe regnskap, men endte vel opp med en 50-60 tusen tenker jeg. Jeg gjorde alt selv bortsett fra elektrikeren.

Hvis du følger trådene til noen av dem som har bygget hjemmekino så finner du de fleste konstruksjonstipsene der. Hvis du skal ha et rent øvingsrom så tåler du kanskje en litt røffere stil og kan spare inn noe på finishen - teppe istedet for parkett osv.

Det eneste problemet jeg har med mitt øvingsrom er for dårlig ventilasjon. Det blir litt dårlig luft med fire stykker som øver et par timer. Til sommeren skal jeg sette inn tvungen ventilasjon og lydfeller utenfor huset.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •