Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 13 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 244
    Newcomer Darthmaniac sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bilder se det ja me like. Må komme meg opp å titte igjenn:-D

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Isolasjon, isolasjon, isolasjon. Det er jaggu pyton arbeid:-) men no går det i alle fall unna!
    Hehe,kan vel tyde på at en har holdt på for lenge når det er moro med isolasjon.

Tror ikke det skal ta så lange tia å bli møk lei men var litt godt å begynne på noen nytt igjen. Ser jo også litt resultat av jobben,selv om jeg ikke klarer å se en ende ennå. Tror også jeg vil prøve å finne en løsning på vinduene før jeg kler inne ytterveggen,så har en liten utfordring der enda. Ellers ser jeg langt mørkere på sparkling og pussing av gipsen en den isolasjonen.

Sitat Opprinnelig postet av Darthmaniac
    Bilder se det ja me like. Må komme meg opp å titte igjenn:-D
    E bare å stikke oppom det.
    Mangler dessverre litt på gammel isolasjon enda,så får ikke gjort noen fornuftig,men hyggelig besøk e jo alltid koselig.
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig artig å se takkonstruksjonen, akkurat samme konstruksjon jeg brukte i kinoen vår (og tar jeg ikke feil er det vel samme konstruksjon som hos herren som står bak "hoppetesten" også )

*tommel opp*

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Veldig artig å se takkonstruksjonen, akkurat samme konstruksjon jeg brukte i kinoen vår (og tar jeg ikke feil er det vel samme konstruksjon som hos herren som står bak "hoppetesten" også )

*tommel opp*
    Hyggelig at du tar turen innom her.
    Har et lite håp at du dropper innom når det nærmer seg slutten også.
    Har ingen forhåpninger om en kino i klasse med de beste her,men håper å få rommet sånt rimelig bra akustisk sett,så får heller resten komme når økonomien tillater det.
    Problemet mitt er at jeg er helt grønn på området og godt kan trenge hjelp av flinke folk.

Når det gjelder hoppetesten så endte vel han opp med denne løsningen ETTER første testen så vidt jeg husker,har et vagt minne om at galne mannen rev ned taket første gangen etter å ha pakket litt for tett. :shock:
    Hatten av for han uansett. Tror han har sett en ny standard på mer en 1 ting når det gjelder hjemmekinobygging.

Byggetråd

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, mulig han rev ned igjen, husker ikke helt. Men han burde nesten hatt en ærespris fra avforum, med over en million views i tråden :shock:

Når det kommer til akustikk er det like mye innsatsvilje og lærevilje som økonomi som setter grensen for hva du kan få til. Materialene er jo egentlig ganske billig, heldigvis

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hoppetesten? Er det noko viktig eg ikkje har fått med meg?

Eg testa forresten den fugger silikonen du nevnte. Den fungerte topp den. Var på tilbud, så eg fekk fuga alt for den nedde sum av 25kr:-) I helga skal eg testa geocel frå Europris. Du veit vel ikkje kvar det fortsatt er mulig å få tak i tec7 forresten?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hoppetesten? Er det noko viktig eg ikkje har fått med meg?
    RuneW sin byggetråd "Rune's-kone-hoppe-test"

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, mulig han rev ned igjen, husker ikke helt. Men han burde nesten hatt en ærespris fra avforum, med over en million views i tråden :shock:

Når det kommer til akustikk er det like mye innsatsvilje og lærevilje som økonomi som setter grensen for hva du kan få til. Materialene er jo egentlig ganske billig, heldigvis
    Ja,RuneW fortjener all den ære han kan få.
    Har lest mange underholdende DIY tråder av diverse slag,men den er helt i særklasse,får håpe han får den hjelpen han trenger for å få lyden på plass.

Når det gjelder mitt rom så er vel jeg igrunnen klar over at selve den økonomiske delen i akustikken nok er den billigste delen på veien mot bedre lyd. Problemet heller vel litt mer mot det du nevner med vilje,tålmodighet og kunnskap.

Viljen er der,men tror jeg sliter litt mer med å ta meg tid til å lære,og om jeg i det hele tatt er i stand til det.

Når det er sagt så har jeg (i utgangspunktet) ingen forhåpninger om et rom i toppklasse,men snarere et rom jeg kan være fornøyd med uten å bruke de neste årene på lydmålinger.

Vel....det var utgangspunktet...Har ikke hatt lite å sammenlikne med til nå,så alt utover et 2999,- anlegg fra elkjøp har vært konge,i hvilket som helst rom.

Med naboer som Hunsbedt i tillegg til besøk i endel andre flotte hjemmekinoen begynner straks ting å bli langt mer kompliserte dessverre.
    Begynner plutselig å bli kresen på lyden selv. Heldigvis er det foreløpig ikke værre en at jeg tror jeg kan komme i mål med litt tips fra flotte naboer og forumbrukere. :-D

Eg testa forresten den fugger silikonen du nevnte. Den fungerte topp den. Var på tilbud, så eg fekk fuga alt for den nedde sum av 25kr I helga skal eg testa geocel frå Europris. Du veit vel ikkje kvar det fortsatt er mulig å få tak i tec7 forresten?
    Godt å høre at du også er fornøyd med den.
    Vet ikke hvor lenge den er god,men har ikke hatt problemer med den selv så langt i alle fall.Akryl går jeg IKKE tilbake til i alle fall.Tror omtrent alt jeg fuget med det har sprukket.Heldigvis ingen kritiske plasser,så har bare lagt over en tynn stripe med silikon over.

-edit-
    Glemte Tec7'en. Trodde man fikk tak i denne på de fleste bygge og malerforetninger? Kjøper selv på en lokal "altmulig billig" forretning.

Byggetråd

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med å lære handler jo også om interesse, selvsagt. Er man interessert så klarer man å lære det. Men det krever litt tålmodighet

Ja, du bor ikke langt fra Hunsbedt nei. Det kan jo være litt demotiverende kanskje? Han er jo en trollmann med sag og drill.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessen er absolutt der,er mer usikker på tiden.Ting har litt lett for å bale på seg når jeg begynner på noe,og ønsker ikke oppgraderingspøkelset på døren riktig enda. :roll: Hovedgrunnen til selve lyddempingen er å gi jentene en plass å være med venner når den tid kommer,utover det så håper jeg å kunne få et rom som er "godt nok" for meg en god stund fremover. Så får heller både kunnskap og utstyr komme når tiden tillater det. Regner uansett med å lære en del under prosessen,men passer langt bedre med litt hjelp utenfra enn så lenge.

Ja, du bor ikke langt fra Hunsbedt nei. Det kan jo være litt demotiverende kanskje? Han er jo en trollmann med sag og drill.
    Hehehe Er både/og med en mann som Hunsbedt som nabo ja. Han har nok en ganske stor del av "skylden" for at rommet mitt blir mye mer komplisert en hva jeg først hadde tenkt,men utover det må jeg bare glemme alt som heter sammenligning mot hans arbeid,da er man dømt til å bli demotivert ja. :roll:

Byggetråd

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig artig å kikke på alle de detaljerte bildene, jeg bør bli flinkere til det.
    Synes prosjektet ditt er spennende og informativt. Vedr. skeive materialer: ikke'no funker

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LogB.no
    Veldig artig å kikke på alle de detaljerte bildene, jeg bør bli flinkere til det.
    Synes prosjektet ditt er spennende og informativt. Vedr. skeive materialer: ikke'no funker

Tusen takk for det.

Er alltid et dilemma med hvor mye man skal ta seg bryet med å poste,ender opp med å skippe enkelte poster,men tror i alle fall at skal en tenke litt på seg selv så kan man knapt nok poste nok bilder og oppdateringer.
    Kan være både moro og nyttig å kunne se tilbake på,så får en heller håpe at leserne blar forbi det som ikke er så spennende. Men veldig hyggelig med positive tilbakemeldinger.

Og når det gjelder materialene så ser jeg igrunnen bare frem til å kunne få kledd inne dri**en.

Byggetråd

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Av og til er det slett ikke lett å være amatør. :???:
    Har gått lenge å fundert på løsning rundt vinduene,og hadde ikke funnet en når jeg satte opp reisverket,så jeg tok en råsjangs på avstanden rundt vinduene.

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-vindu-jpg

Etter mye fundering på noe som sikkert er en enkel jobb,har jeg nå omsider funnet en løsning som passer ut uten at jeg trenger å skru i ytterveggen.

Har blitt en "man tager hva man haver" løsning.

Obs!Ingen av platene på bildene er ferdig tilpasset.

Først skues en lekt fast på rammeverket rundt vinduet som det limes fast en halv rundlist til å tette og holde avstanden med(beklager dårlige bilder,ble litt i full fart i iveren.)

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-lekt-jpg

Deretter skrues det på et 3 delt platelag som blir limt og skrudd sammen,først et lag med gips (skal gå helt ut på reisverket)

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-gips-jpg

Dette ligger med åpning inn mot lekten og blir fuget underifra(og motsatt på de andre sidene selvfølgelig)

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-pning-gips-jpg

Deretter kommer 2 lag med 11mm MDF:

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-mdf-jpg

Som blir liggende over rundlisten og med åpning for fuging inn mot vinduskarmen(her har jeg muligheten for å sette i skruer ned i lekten senere om det skulle bli krise)

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-pning-mdf-jpg

Her et snittbilde inn mot vindu. Fuges under mellom gips og lekt,og over mellom MDF og vinduskarm.

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-snitt-ved-vindu-jpg

Inn mot rommet legges MDF'en helt ut over gipsplater for å beskytte hjørnenemangler gipsen under MDF'en på bildet)

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-snitt-vegg-jpg

Dette er som de fleste vel ser en hel jobb,så håper på noen innspill på denne før jeg begynner.Er litt kjedelig å få beskjeden om at dette er dødfødt ETTER at jobben er gjort. :-| :roll:

Det jeg vel er mest i tvil om er materialvalget. Vinduene skal plugges igjen med hengslede luker så det er en viss fare for temeraturforskjell her,og jeg har ingen erfaring med MDF,så er veldig usikker på om dette vil holde.Ellers mottas alle tips og innspill med stor takk.

Byggetråd

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte en liknende løsning rundt innforing av døra som går ut bak lerretet hos meg. Ser nå at MDFplatenehar begynt å svelle på grunn av temperaturforskjellen/kondens mellom den originale innsida av ytterdøra og foringene inn i rommet. Det er altså disse foringene som sveller, spesielt i bunnen av døra. Mine er ikke verken grunnet eller malt, så det er nok litt av årsaken. I tillegg har jeg ikke satt på ett ekstra par pakninger der den nye foringen starter, så det er nok litt av årsaken til svellingen. MDF er håpløst å bruke der det kommer fuktighet til. Skal ingenting til heller. På grunn av dette anbefaler jeg at du muligens heller burde bruke vannfast MDF. Og problemer med fukt/svelling vil komme hos deg når du plugger igjen vinduene, det er jeg nesten sikker på... :???:
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det jeg er litt redd for.
    Kan vel nevne at platene blir malt,og da sansyneligvis hvite,tenkte å bruke frostvindu på vinduene ettersom de blir plugget.
    Det er også ventiler i vinduene så det blir utlufting,men faren for fukt er absolutt der ja så det holder vel kansje ikke å behandle platene?

Byggetråd

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å si, godt mulig at det holder med et par strøk maling. Ser at det har blitt brukt MDF i våre vinduer. Der er foringene malt på fabrikk. Med en gang vi fikk et sår i ett av kjøkkenvinduene (der det gjerne kommer litt fuktighet til), begynte det å svelle.
    Fuktproblemer blir det uansett når du setter inn pluggene, da får ikke luften sirkulere fritt i karmen, og fukten setter seg i/på utforingene. Hvis du kan få tak i noe vannfaste plater, så bruk heller det...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir fukt i et vindu som er plugget, selv om ventilen står oppe. Har opplevd dette selv i vår kino. Én løsning er selvsagt å fjerne pluggen når du ikke bruker kinoen, en annen er, som Hunsbedt sier å bruke vannfaste materialer.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar begge 2.

Jaja,får høre på byggeforretninga om de har noe å anbefale.

Hadde håpet å kunne bruke det jeg har i hus ettersom byggekontoen er heller bunnskrapt for tiden,men er glad jeg spurte i plassen for å gamble.Er tross alt mye bedre det enn å måtte rive og bygge opp igjen om et par tre år.

Så igjen takk for svar.

Byggetråd

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du fjerner pluggen eller setter den på gløtt når du ikke bruker kinoen, så er jo problemet løst.

Jeg er godt kjent med budsjett-skvisen i byggeperioden, men i lengden tjener du på å spare en måned ekstra og kjøpe skikkelige materialer, i stedet for å velge en billig men garantert dårligere løsning.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du fjerner pluggen eller setter den på gløtt når du ikke bruker kinoen, så er jo problemet løst.

Jeg er godt kjent med budsjett-skvisen i byggeperioden, men i lengden tjener du på å spare en måned ekstra og kjøpe skikkelige materialer, i stedet for å velge en billig men garantert dårligere løsning.

Å satse på manuell lufting er nok dødfødt ja.Det ene vinduet er tenkt som nødutgang,mens det andre kun skal ha muligheten for inspeksjon/rengjøring. Kunne sikkert ha klart å luftet den første tiden,men er LITT redd for at den hadde sklidd ut med tiden.

Er nok bedre å gjøre det skikkelig i utgangspunktet ja.Når det gjelder det er jeg fortsatt åpen for forslag til materialvalg.Var innom byggeforretninga,men de turde ikke komme med forslag,annet en at vannfast MDF var SVINdyrt.
    Så får prøve å få fatt i en snekker for løsning om det ikke dukker opp et supert forslag her.Andre løsninger på selve oppbyggingen av karmen motas også med takk.

Av mangel på noe fornuftig å poste legger jeg ut litt av det jeg HAR fått gjort.

Først ut er igrunnen et spørsmål. Hvor mye avvik kan en tillate på reisverket i forhold til gipsen? Som eksempel under. Ingen av taksperrene flukter 100% pga skeve materialer,men en midt på skilte hele 13 mm fra de 2 på sidene:

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-taksperr1-jpg

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-taksperr2-jpg

Følte dette ble veldig mye for gipsen,så merket opp i forhold til de andre sperrene og satte en strek med krittsnor.

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-taksperr3-jpg

Monterte deretter en rettholt som skinne og kuttet med skilsagen. Løsningen er vel grei nok,men er det andre måter å gjøre det på,eller er det unødvending arbeid i utgangspunktet?

Neste ut var området rundt pipen. Må ha luker på forrommet inn her til inspeksjon,så ønsker igrunnen å ha det litt mere rydding en en haug med isolasjon.I tillegg kan det muligens fungere som en ekstra hinding for diverse insekter. Ulempen er vel at det kan bli en tripple leaf her,men det får heller våge seg. Kommer mer tilbake til denne delen når jeg begynner på forrommet.

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-pipe1-jpg

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-pipe2-jpg

Fikk omsider surret meg til å isolere ferdig taket også.Viste seg å være adskillig mer jobb en jeg hadde ventet.Tror ikke det var en eneste liten bite som ikke måtte tilpasses.

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-isolasjon-jpg

Tak endelig ferdig isolert:

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-takisolert-jpg

Fikk akkurat nok isolasjon igjen til å isolere veggen med inngangspartiet. Gjorde det veldig mye lettere å se ferdig rom føre seg.

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-veggisolert-jpg

Nå skulle alt av reisverk med unntak av vinduer og dør være ferdig,så nå er det bare å håpe på at helsen tillater gips snart,skal bli godt å få kledd inne isolasjonen.

Byggetråd

Side 9 av 13 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •