Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 13 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 244
  1. #101
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Godt nytt år!

    Jeg så jo nå at du har brukt skikkelig utstyr (rotasjonslaser) lengre oppe på siden, jeg var nok litt for rask på avtrekkeren i går...
    Er enig med deg at dette er merkelige greier...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

  2. #102
    Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå har du mye fint arbeid forran deg om noen måneder når rommet står ferdig er det godt å tenke tilbake på slitet.

    Angående høydeforskjell på grovstøp så har jeg vært borti mye rart i det området jeg bor (ålesund), typisk hus bygget på 80 tallet så var egeninnsats på både grunnmuren og platen sikkert veldig vanlig. I huset vårt er grunnmuren rettet med toppstøp. Når vi innredet kjelleren ble gulvet foret opp med 7cm isopor og 7-12cm betong pga skjevheter. Ferdig takhøyde 221.
    I det siste rommet så skulle hjemmekino inn, her hadde vi et fall fra yttervegg til innervegg (5meter avstand) på -7cm. Alternativene var da å fore opp ved hjelp av isolasjon og avrette gulvet men siden her skulle bygges rom i rom så hadde takhøyden blitt for lav. Endte med å skjære og meisle opp gulvet (støp fra 5cm til 14cm), samt grave meg ned 5cm. Alt av masse bært ut i 25liter bøtter.
    Denne jobben håper jeg du slipper!
    Nytt gulv bygget opp med trykkfast isolasjon xps tror jeg den het, samt , plast, armering, varmekabler og 7cm betong.
    Angrer ikke idag men med kveldsarbeid og stort sett arbeid alene så går det fort en måned på denne jobben. Jeg hadde litt hjelp fra ungene (barnearbeid?), de fylte bøttene med grus og jeg bar ut.
    Skjevheter i gammelt tror jeg er helt vanlig om ting hadde bevegd seg hadde du nok merket dette på knirk i gulv, sprekker og glipper mellom gulv lister osv....

  3. #103
    Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Godt nytt år!

    Jeg så jo nå at du har brukt skikkelig utstyr (rotasjonslaser) lengre oppe på siden, jeg var nok litt for rask på avtrekkeren i går...
    Er enig med deg at dette er merkelige greier...

    Tror heller jeg plasserer hele posten min i kategorien "ting man sier før man tenker" :roll: Jaja,får heller se positivt på,er jo godt at lesere blir underholdt,selv når det ikke er meningen.



    Hyggelig at du tar turen innom RfR.
    Imponerende å se at det er flere som er galne nok til å ta på seg sånt en jobb,men satser på jeg slipper å hugge opp gulvet. Er en ting er man så flink og klarer å få samlet en dugnadsgjeng og utstyr som feks Akto gjorde når han hugget opp sitt gulv, men ser ikke syn på det samme selv for øyeblikket.Begynner å ta slutt både på penger og tid i forhold til budsjett,så får heller klare meg med det jeg har.

    I morgen er det tilbake til en travel jobb igjen,så jeg får heller komme tilbake igjen her når jeg en gang har fått støpt det gulvet.
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind


    The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed


    Byggetråd

  4. #104
    Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Flott byggetråd Kvindølen, jeg er imponert over all fuginga
    Får litt spasmer av all denne nøyaktigheten men vet at jeg har samme "problem" selv -får mye kjeft for det :-D

    Gleder meg til å følge med på dette.

    Godt nyttår.

    L.

  5. #105
    Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tusen takk for det LogB.no

    Hehe,ja det å være nøyen når man holder på kan være et tveegget sverd. Selv om i alle fall jeg :roll: mener at man stort sett har igjen for det,kan det jo være greit å faktisk bli ferdig med jobbene også....

    Har selv fulgt tråden din fra børjan og må si det blir spennende å se resultatet der. Imponerende gjort av deg å fruen å total renovere et gammelt hus,er langt fra alle som kommer i mål der. Tror vel at de "sinnasnekkeren" hjelper er langt fra de eneste som sliter,selv om noen av de kansje har havnet lengre ut i uføret en vanlig.
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind


    The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed


    Byggetråd

  6. #106
    Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jaja,kommer vist tilbake med flere tåplige spørsmål. :-?

    Tenkte jeg skulle prøve å få fatt i en murer for å få noen råd,men når først jeg har denne tråden oppe kan jeg like godt hive inn spørsmålet her også.

    Viser seg at jeg i min visdom har klart å få med meg feil type isopor. Sa hva den skulle brukes til,men går ut fra at butikkene har lagt mer vekt på tykkelsen jeg nevnte enn bruken. Når sant skal sies så tror jeg ikke jeg spurte mye om type jeg burde ha,så får ta feilen på min kappe...

    Har kjøpt 2 pakker med EPS s80 (10 og 20mm) men ser nå at jeg skulle hatt XPS 150 eller høyere. Problemet da er at jeg vist kun kunne få ned til 20mm tykkelse og da kun xps300,noe som koster godt over 2000,- for rommet,+ at jeg igrunnen trenger 10mm på det høyeste punktet.

    Spørsmålet da blir vel igrunnen,TRENGER jeg egentlig noe mer enn s80?

    Støpte en prøve for en liten stund siden.... på 0,25 kvadrat * 20mm tykkelse for å se hvordan massen var å jobbe med. Prøvde i dag å legge "minigulvet" oppå isopor med vekt på toppen. Selv med 2 lag med 20mm og et lag med 3 tynne strimler på 30*10mm i mellom klarte jeg ikke å komprimere isoporen med 250kg på toppen.

    Kjørte også en styrketest der jeg la 2 planker helt ytterst på kanten. Måtte opp i 200 kg for å knekke platen som lå oppå 40 mm isopor.
    Selv da viste det seg at jeg hadde klart å få en brett på plasten før støp,så støpen var kun 10mm tykk ved brekkpunktet.
    Ser også at mange bruker s80 til feks parkett.

    Problemet nå er at jeg ikke helt SER problemet med s80. Greit nok at rommet skal bygges oppå gulvet,men hele konstruksjonen veier ikke mer en max 13-1400 kilo.

    Ble et langt og sannsynligvis uforstålig spørsmål dette,men er ikke akkurat den beste til å ordlegge meg, og det å drite meg ut er jeg vant med, ops: så fant ut det var verd et forsøk i alle fall,kan jo hende det er noen som faktisk klarer å tyde dette her.
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind


    The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed


    Byggetråd

  7. #107
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har absolutt ikke noen kunnskap om dette med trykkfasthet til isopor, men jeg kan prøve å svare alikevel. Jeg vil anta at ved ren tyngdebelastning vil det meste av isopor klare greit. Det er når man får ugjevn trykkbelastning og ved et objekts fall eller stort trykk på lite område, man vil få problemer. Da gir isoporen etter, og støpen sprekker. Det er vel derfor det er viktig å bruke riktig trykkfast isopor, beregnet for gulv.
    Bare mine antakelser altså, som godt kan være feil. Hadde det vært meg, kjenner jeg meg rett, så hadde jeg alikevel bare kjørt på, med isoporen som er tilgjengelig...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

  8. #108
    Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Eps s80 tåler 80 kN/m2 korttidslast, men bare 24kN/m2 statisk langtidslast.
    Normen tilsier at den tåler det trykket med mindre enn 2% deformasjon over 50 år belastning.

    dvs du bør lastberegne alt du planlegger å bygge oppå gulvet, inkludert evt flytmasse. Jeg tror det blir litt svakt med s80 og ville byttet til s150. Det suger balle om gulvet synker sammen etter noen år.

  9. #109
    Newcomer Hazze sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har prøvd å få med meg hele tråden her, men hva er grunnen til at du støper/avretter oppå det gamle betonggulvet?
    Hvis det er pga skjevheter i gulvet er det normalt å rette av underlaget først. Dette gjør du med avrettingsmasse, sand eller sparkling. Når gulvet er flatt legger du isolasjon (EPS S80) og støper, legger sponplater e.l.
    Når du støper/retter av gulv oppå isolasjon, bør støpen være minimum 30mm med armering. Hvis du avretter på betong har tykkelsen selvfølgelig ingen betydning.

  10. #110
    Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tusen takk for svar,setter stor pris på at dere tar dere tid til det.

    Har lest litt rundt på nett og snakket med en murer uten at jeg ble mye klokere av den grunn,eneste er kansje at jeg ikke har noen STOR grunn til å være flau over å ikke kunne dette. Når selv fagfolk ikke kan gi meg et svar så er dette muligens ikke regnet som allemannsviten.

    Snakket som nevnt med en murer, men han hadde dessverre ikke erfaring med flytende gulv,men nevnte at ved flyting av gulv på bjelkelag med ss 60 med stor fare for bevegelser så skulle 20-25mm tykkelse fiberarmert med armeringsmatter være godt nok. ( ser mange her sier 30mm) Han tvilte på det kunne være problemer med løsningen jeg hadde i dag,så lenge som grunnarbeidet ble gjort skikkelig så trykket ble jevnt fordelt,uten at han kunne si dette skråsikkert. Han kom riktignok med samme forslag som Hunsbedt nevnte tidligere,med å legge tynnere lag isopor langs kantene.

    Nettet gir heller ingen gode svar,men her er noen av kommentarene gjeldene parkett med isopor under:

    "Som tidligere nevnt, i fölge tester utfört av sintef byggforsk er S80 ok under 15mm parkett, S150+ regnet som optimalt. "


    Har dessverre glemt de gamle regnestykkene MindWaste men ser det samme nevnt her.
    "I følge Jackon´s hjemmesider har deres standard EPS en brukslast på 24kN/m2. Da vil EPSen ha en deformasjon på 3%. På en 30mm plate så vil det utgjøre 0,9mm i vertikalretningen. 24kN/m2 er 8 ganger så mye som det som blir brukt når man ser på dimensjonering av bjelkelag."

    Blir vel uansett bare tull dette her,ser jeg kun prøver å overbevise meg selv om at det jeg har er godt nok....

    Sitat Opprinnelig postet av Hazze
    Har prøvd å få med meg hele tråden her, men hva er grunnen til at du støper/avretter oppå det gamle betonggulvet?
    Hvis det er pga skjevheter i gulvet er det normalt å rette av underlaget først. Dette gjør du med avrettingsmasse, sand eller sparkling. Når gulvet er flatt legger du isolasjon (EPS S80) og støper, legger sponplater e.l.
    Når du støper/retter av gulv oppå isolasjon, bør støpen være minimum 30mm med armering. Hvis du avretter på betong har tykkelsen selvfølgelig ingen betydning.
    Takker for svar Hazze.
    Grunnen til at jeg støper oppå isoporen er for å fristille rommet fra sålen.
    Hadde i utgangspunktet tenkt å rette med avrettingsmasse først,men snakket med en snekker som mente det bare var tull,kunne heller bruke isoporen til å rette opp gulvet før støping. Etter det så har vel den tanken bitt seg fast.

    Når det gjelder tykkelse så blir støpen 30-35 mm tykk,med armeringsmatter + ekstra armeringsjern rundt kantene.



    Får håpe jeg heller kan komme med noen litt mer spennende poster snart,selv om jeg håper dette kansje kan bli til hjelp for andre som skal gjøre samme jobben selv senere. (som foreksempel å heller leie inn fagfolk )
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind


    The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed


    Byggetråd

  11. #111
    Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det jeg mente som kanskje ikke kom helt frem i min forrige post var at s80 er sterkt nok til å støpe på til flytende gulv. Men om jeg har forstått deg rett så vil du legge isopor over hele flaten, flytstøpe over dette for så å sette nye vegger oppå støpen igjen for å frikoble gulv og vegger?

    Da vil du få et veldig stort trykk på gulvet akkurat der bunnsvillen ligger. Den vil overføre trykk/tyngde fra hele konstruksjonen ned på ett veldig smalt område. Det er dette punktet som jeg mener vil være i faresonen for deformasjon på EPS.

  12. #112
    Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er nok meg som ikke har vært helt klar MindWaste.
    Jo,er riktig som du sier. Er heller ikke redd for selve gulvet,men er langs kantene pga reisverket som du sier. Det var her jeg håpet at det med selvbærende kom inn. Burde jo i teorien fordele trykket en del lengre inn enn bare rett under svilla.

    Om man i tillegg går for tykkere gulv på den ytterste delen pluss ekstra armering så tror jeg i alle fall at det er sterkt nok.Men for all del,skulle absolutt vært min. s150 her. "Problemet" her er at det er bestillingsvare.

    Vil forøvrig takke for dine innspill så langt i tråden, ikke alltid like moro å HØRE om sine feil,men mye bedre å få greie på de før enn etter man har gjort jobben.
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind


    The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed


    Byggetråd

  13. #113
    Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Trodde vi var ferdig med dommedag for denne gang,men nå tror jeg jaggu ikke verden står til påske....jeg har fått nytt gulv!

    Ble en MYE mer omstendig prosess enn det jeg hadde trodd,men nå er det endelig ferdig.

    Med nytt gulv og kjøp av en OPPO BDP-93 etter en tur innom Arntost's flotte kino,er inspirasjonen til å fortsette på full fart opp igjen.

    Veldig kjekt å endelig ha et flatt gulv,der man kan legge på vateren hvor som helst og bobla faktisk holder seg i midten. :roll:

    Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-ferdig-gulv-jpg

    Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-vater-jpg


    Kommer tilbake med mer om jobben så snart jeg får tid.
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind


    The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed


    Byggetråd

  14. #114
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du æ go. Gleder meg til å se dette ferdig. Håper du holder oss oppdatert under hele byggeprosessen.

  15. #115
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Gratulerar med "nytt" golv Det er ei god kneik å koma over...

  16. #116
    Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av arntost
    Du æ go. Gleder meg til å se dette ferdig. Håper du holder oss oppdatert under hele byggeprosessen.
    Takk for det.
    Gleder meg til å kunne invitere til demo,men det er nok enda en liten stund frem i tid.

    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Gratulerar med "nytt" golv Det er ei god kneik å koma over...
    Takker,og det skal være sikkert og vist,begynte å bli lei av å drømme om gulv for å si det slik....
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind


    The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed


    Byggetråd

  17. #117
    Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Miniguide 1

    En stor takk til Hunsbedt,MindWaste med flere for gode tips,gjør et lite forsøk på å bringe dette videre her.

    Tenkte jeg ville prøve å ta denne delen som en liten miniguide til flyting av gulv.
    Nå virker riktignok kunnskapsnivået her inne generelt høyt,men etter å ha snakket med ganske mange over de siste ukene har jeg fått et inntrykk av
    at dette er et evne ikke veldig mange kan så mye om,så prøver meg på litt grunnleggende her,så kan kansje andre slipper litt av de "fellene" jeg gikk i,
    så muligens denne tråden også kan brukes til noe fornuftig.
    Setter pris på retting av eventuelle feil(skriveleif ikke medregnet ops: ),så jeg ikke driver med FOR mye vranglære.



    Del 1 Materialer.

    Isopor:

    Brukte her isopor for å fristille gulvet fra den gamle sålen.Her kan man vist også bruke trinnlydplater/matter og sikkert andre materialer,
    men har ikke kjennskap til dette så holder meg her til isoporen.
    Var i grunnen overraskende mange som hadde lite og ingen kjennskap til isoportypene,selv ute i butikkene,så nei,det er nok ikke allmennviten.

    Det er 2 store leverandører av isopor,i alle fall her i distriktet,Glava og Jackon

    Det vi vanligvis kaller isopor deles opp i 2 hovedgrupper:
    -EPS eller vanlig isopor,normalt hvit eller grå. Glava EPS og
    Jackon's Jackopor EPS

    -XPS også kalt Styrofoam,vanligvis i sterke farger som lilla,lyseblå ol. Glava's Styrofoam
    og Jackon's Jackofoam

    EPS og XPS måles og skilles på hardheten,der EPS er den mykeste,selv om denne også kan fåes i de litt høyrere hardhetsklassene.
    En annen forskjell jeg har hørt mange ganger er at maur ikke går i XPS, men dette er vist bare en myte

    Vanlig isopor til støp etc. kalles EPS 80. Det var denne jeg kjøpte. Pris på denne ligger på ca. 500,- for pakken,antall kvadrat er avhengig av tykkelse.
    Ble frarådet bruk av dette her i tråden da denne muligens kunne være for myk til å tåle vekten av veggene over tid.

    Fant det tryggest å sjekke opp i dette men ble heller overasket over at romirom løsning med flytende gulv tydeligvis er såpass spesielt at jeg ikke fant noen som kunne svare på dette.
    Standardresponsen var riktig nok at alle var uforstående til at jeg ikke ville bruke EPS 80 til underlag,men på den andre siden så ville ingen garantere at det holdt og de fleste innrømte at jo,det var jo mulig at gulvet kunne sprekke med tiden.
    (Det FORNUFTIGE her ville jo selvsagt være å ta en telefon eller mail til Glava eller Jackon,men hvor er moroa i det ops: )

    Kom frem til at jeg ville gå for EPS 150 langs kantene,ettersom det burde holde plenty samtidig som utvalget i 10 og 20 mm som jeg trengte var dårlig i XPS.
    Fikk meg her den neste overraskelsen. Saumfarte alle byggeforetninger i distriktet men ingen hadde verken EPS 150 eller XPS jeg kunne bruke.
    Måtte i så fall bestille,og da i hele pakker,noe som ble for dyrt for min del.Feks så kostet 14 m2 med 20 mm XPS 300 1500,-+
    Holdt på å gi opp og bruke det jeg hadde frem til jeg ble tipset om å bruke Litex våtromsplater.Disse ble også for dyre,men kom i siste liten på Right Price Tiles.
    Tok en tur til RPT og kjøpte noen 10 og 20 mm Conboard med en hardhet på 370 som jeg skar i strimler og la rundt kantene.Kom på ca 500,- eller ca en femtedel av det det hadde kostet meg å gå for Litex eller XPS.

    Så tipset her må være å finne ut tykkelse og mengde du trenger av isopor og bestille EPS 150 i god tid,så du slipper ekstra frakt i tillegg.



    Armering:

    Ble sterkt anbefalt å bruke armeringmatter her.
    Selv om det ikke er den store utgiften vil jeg alikevel råde til å forhøre seg litt rundt på pris også på disse.Fikk selv STORE forskjeller i pristilbud.
    Billigste var 47,- per matte (noe som er veldig billig) mens dyreste ville ha 146,- per stykk...


    Varmekabel:

    Stort utvalg her i mange varianter. Gikk selv for Nexans varmekabel fra Megaflis


    Avrettingmasse:

    Også her stort utvalg med stort spenn i pris.
    En av de mest brukte er vel Megaplan fra Megaflis ettersom den er billig.
    En annen populær er RPT sin fra Rescon Mapei til ca samme pris. Andre populære er feks Optiform som Monter selger og som ble mitt valg med en pris på ca 165-180,- for 25 kg og Hey'Di sin som koster ca 250-300,- for 25 kg.

    Noe som gir et spenn på pris fra ca. 250,- per m2 med Megaplan og RPT sin til 5-600,- per m2 med Hey'Di Flyt ved 30mm tykkelse.

    Nå må det også nevnes her at et søk på nettet viser at meningene er heller delte når det gjelder Megaplan
    mens stort sett alle er fornøyd med Hey'Di når det gjelder selve støpingen,så man får nok litt hva man betaler for også her.
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind


    The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed


    Byggetråd

  18. #118
    Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Del 2 Grunnarbeid

    Må vel se denne delen som spesielt villedende,mitt gulv var veldig skjevt så fikk en mye større jobb enn planlagt,spesielt med isoporen.
    La her fra ett til 3 lag (10-40mm)med isopor for å kompansere for skjevhetene.
    La også som nevnt tidligere Conboard langs kantene for å styrke gulvet der veggene kommer.

    Sikkert mange som vil riste på hodet over neste punkt,men tror ikke det er så veldig dumt. ops:
    Hadde en del akryl igjen som jeg ikke bruker lenger,så brukte denne til å fuge igjen øverste laget på isoporen,når jeg gikk tom så brukte jeg teip for å tette resten.
    Grunnen til dette er ikke for å lydtette,men har med egenskapene til flytmassen.
    Den trenger nemlig igjennom det meste av sprekker og hull,og skulle det gå hull på plasten under arbeid,noe som ikke er helt usannsynlig,så ville det være kjedelig om støpen renner helt igjennom og punkterer det flytende gulvet.



    Siden gulvet skal fuges rundt kantene etterpå trengte jeg en grei måte å få opp igjen isoporen langs veggen i riktig dybde.
    Skar strimler i 10mm isopor,brukte krysslaseren til å merke 12-15mm under gulvnivå.(Krysslaseren er ikke nødvendig ved støping av et rett gulv,der er det jo bare å måle og merke,men høyden varierte en god del her så dette var en enkel måte å få ca samme dybden hele veien.

    Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-isopor-kant-jpg



    Kuttet isoporen ved merket og la godt med akryl til å lime/tette den underste delen,men minst mulig på den øverste slik at den er lettest mulig å få av etter at gulvet er støpt.

    Neste punkt er plasten,både en viktig og vrien jobb. Mulig det er bedre valg,men brukte her 0.20 dampsperre.
    Er spesielt 2 ting som er viktig her,første er å sørge for god overlapp ved skjøter,helst 30 cm eller mer,samt å teipe skjøtene godt så ikke avrettingsmassen kan sige igjennom.
    Det andre er at avrettingsmassen i seg selv IKKE er tung nok i seg selv til å rette ut bretter i plasten.
    Tror ikke dette er et STORT problem ved bruk av armeringmatter da disse holder nede plasten,men er litt kjedelig om du får en bruddsone pga en langsgående brett.Under vises baksiden av en liten prøve jeg støpte for en stund siden.

    Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-pr-ve-sett-jpg

    Også kantene er viktig her,pass på å få plasten presset så godt ned i hjørnet og opp langs kanten som mulig.
    Her kan muligens det å lime den fast i isoporen være en mulighet.
    Støpen vil nemlig forme seg etter plasten og ikke isoporen.
    Det å trykke plasten på plass under støping hjelper til en viss grad,men stort sett vil plasten presse støpen ut igjen om denne ikke ligger skikkelig.

    Så armering.

    Ikke så mye å si om denne utenom at man bør (skal?) bruke ståltråd til å binde denne sammen,da den skal jordes når man har varmekabel.
    Pass også på å ikke legge den helt mot kantene så den punkterer plasten under jobb.


    Varmekabel:
    Her er du avhengig av elektriker for å få den godkjent,denne skal måles både før og etter montering samt etter støping.
    Også en jobb man med fordel kan sette vekk... er litt av en jobb å få denne lagt riktig og få den stripset.
    Her er W i full gang med stripsingen.

    Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-stripsing-jpg

    Gjør du denne jobben selv på pass på å stripse så tett at kabelen ikke kan flyte opp,samt pass på å vende alle stripsene nedover så det ikke er fare for at de stikke opp gjennom gulvet. Dette bør vel trikkeren også informere om om han lar deg gjøre jobben selv.
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind


    The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed


    Byggetråd

  19. #119
    Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Del 3 Støpingen

    Denne delen kan man vel stort sett hoppe over om man har hatt vett nok til å bestille en pumpebil. :twisted:
    En annen god løsning er vel å låne en pumpe,så man kan blande større mengder om gangen på utsiden.
    Det å blande 1 tonn eller mer i pøser med drill er ikke en kosejobb.

    Det er et verktøy som bør være på plass uansett metode,og det er piggrulle.
    Her kan det også være en fordel å være tidlig ute,i alle fall om du befinner deg på landet,var nemlig innom flere byggeforretninger og malerforretninger og INGEN hadde piggrulle inne...
    Da passet det godt å ta turen innom Biltema når først jeg var på RPT.


    Som de fleste nå vel har fått med seg så har jeg NULL tidligere erfaring med avrettingmasse,så jeg prøvde så godt jeg kunne å forberede meg på jobben med ulike tiltak i et forsøk på å hindre fiasko.
    Hovedpatenten jeg kom opp med har jeg ikke turd å poste før jeg fant ut om den virket,i tilfelle leserne skulle tro det hadde rablet (enda mer) for meg. :grin:
    De vanlige verktøyene for å få gulvet rett er vel nivåpinner og laser,gjerne i kombinasjon. Så på dette som er mareritt for min del,i og med at støpedybden ble så ujevnt som den gjorde.
    Klarte heller ikke å se det å støpe hele gulvet i en operasjon som et alternativ når jeg blandet for hånd,så måtte finne en måte slik at jeg kunne begynne i en ende og jobbe meg bakover.

    Ønsket å kunne bruke et bord til dette,men hadde ingen måter å lage kant til å dra dette på ettersom jeg har isopor langs kantene,
    så jeg laget et skinnesystem med et opphengt bord jeg kunne dra frem og tilbake.Dette rettet inn med rotasjonslaseren så høyden på det var lik over hele rommet.

    Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-avretter-jpg

    Dette ble også flittig brukt for å få riktig høyde på isoporen.Kunne brukt krysslaseren her,men var mye enklere å bruke bordet.



    Ved å bruke denne kunne vi flyte ca en meter i slengen mens vi etterfylte og dro av masse etter behov.
    La også opp gangveier for å ikke trø på varmekabelen samt unngå hull på plasten.Ved hjelp av dette klarte jeg faktisk å støpe 18m2 med 30 mm tykkelse på joggesko.

    Her et bilde under støping.

    Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-st-ping-jpg



    De fleste anbefaler å bruke litt ekstra vann i forhold til oppskiften,noe jeg ikke kunne her,brukte heller litt mindre vann innimellom for å "demme opp" for hver gang vi flyttet oss.
    Men ellers ville jeg også absolutt gått for litt ekstra,det var mye lettere å flyte ut med nærmere 5 liter per sekk.(4.5l på bruksanvisningen.)




    For å være helt ærlig så har jeg liten tro på at vi hadde klart jobben like godt uten avretteren min.
    Eneste ulempen jeg fant var at massen fortsatte å sige litt etter at vi hadde gått videre til neste trinn,slik at gulvet går i bølgedaler mellom hvert "trinn".
    Men,det er snakk om 1 mm her,kansje opp i 2 totalt om man legger en rettholt på langs av gulvet,og LANGT innenfor de marginene jeg håpet på.


    En VIKTIG ting man MÅ huske på er utlufting.Blir MYE fuktighet ut av en sånn jobb,i mitt tilfelle brukte jeg 180 liter vann.
    Har man mulighet til å åpne vinduer etter jobben er ferdig er sikkert det en fordel ettersom man får lengre tid på seg før avrettingsmassen tørker så lenge man har dårlig utlufting,men vinduer bør settes godt opp etter man er ferdig,ellers ender man opp med et gulv som bruker en evighet på å tørke,samt vegger som det renner av.

    Når det gjelder tid,så var vi 4 stykk og gjorde jobben på ca 4 timer,da med 2 som blandet samtidig.Vet ikke hvor bra eller dårlig dette er,men følte jobben gikk veldig greit,men 4 er nok det minste antall man bør være.
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind


    The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed


    Byggetråd

  20. #120
    Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Gratulerer med nytt gulv. Er det ikke deilig å nå slike milepæler i prosjektet?

Side 6 av 13 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •