Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 244
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Her er det en som ikke har tatt juleferie, ser jeg...
    Flott å se at du går grundig til verks. Helt utrolig prestasjon av de som satte opp muren, sånt slurv finner man nok på flere hus satt opp i den tida, desverre. Nå får du i hvertfall fikset det skikkelig.

Det du har under bunnsvilla er antakelig god gammeldags svillpapp. Er ikke så godt å se på bildet, men hvis den er 3-4mm tykk er det nok det. Dette er bra saker og den tetter nok småsprekker og litt skjevt oppsatte murblokker, men så dårlig som muren din er satt opp var det nok lurest å fuge godt på innsida. Hvis muren ikke er pusset på utsida (siden du kunne se rett igjennom) er det nok ikke dumt å pusse den til våren.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det er flere som sitter oppe sent på lørdagskvelden.

Ingenting er som en lørdagskveld med murpuss, pils og litt musikk.

Takk forresten,navnet jeg var ute etter er nok svillpapp ja.

Muren er forresten pusset på utsiden,men akkurat der bildet er tatt er det en sprekk i muren på utsiden også.
    Er som nevnt et par andre plasser jeg også kan se rett ut på murpussen,men kun en plass til hvor det er synlig sprekk på utsiden. Reparering/maling av mur utvendig har stått på tapeten lenge,men er vist en av de tingene jeg aldri ser ut til å få tid til,MEN til sommeren DA får jeg sikkert tid. ( det siste optimist er helt sikkert ikke født,men kansje den største?)
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når først jeg har det "på tråden" Hunsbedt,har du en formening om avstand mellom flytgulv og mur/såle mot garasje?

Byggetråd

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arntost
    Spennende å følge dette. Ser ut som Kvinesdal skal bli dalen med flotte hjemmekino. Du har vel en sambygding som holder på med en veldig bra hjemmekino. Du får si fra når det bli demokveld, bor ikke så langt unna :-D
    merker dette, er enda en som bygger fantastisk hjemmekino i kvinesdal! 40 min unna, si ifra når den er ferdig :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gøy lesing, ser du har kommet omtrent lik langt som meg

Hvordan har du tenkt å bygge opp det nye gulvet?

Mvh

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    merker dette, er enda en som bygger fantastisk hjemmekino i kvinesdal! 40 min unna, si ifra når den er ferdig :-D

Takker for den! Nå blir vel riktignok fantastisk litt for mye av det gode,har strengt tatt ikke kunnskapene til det,er grønn spesielt på akustikken.Nei,fantastisk finner du ca 3 km nedi veien her,hvor Hunsbedt bygger det som uten tvil må bli en av de flotteste og sannsynlig vis den mest gjennomførte kinoen i landet. :-D
    Men,kan jeg klare et rom som andre ønsker å oppleve så er jeg mer enn fornøyd og langt over opprinnelig ambisjonsnivå, og andre med samme diagnose er selvfølgelig velkommen om rommet en gang blir ferdig.

Nå har jo du allerede et flott anlegg,vil tro det kan bli virkelig flott med tiden om interessen holder seg.

Sitat Opprinnelig postet av need4quattro
    Gøy lesing, ser du har kommet omtrent lik langt som meg

Hvordan har du tenkt å bygge opp det nye gulvet?

Mvh
    Hehe,misunner deg det ferdige gulvet for øyeblikket.

Grovt sagt så legger jeg 2 cm isopor med 2 cm avrettningsmasse med varmekabler i på toppen. Blir litt mer komplisert enn som så i og med at sålen jeg skal støpe oppå er skjev,men kommer mer tilbake til det litt senere.

Byggetråd

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kvindølen
    Når først jeg har det "på tråden" Hunsbedt,har du en formening om avstand mellom flytgulv og mur/såle mot garasje?
    Er ikke helt sikker på hva du spør om, men hvis det menes avstand mot veggen til garasjen, så bør du legge inn såpass med isopor rundt rommets vegger(helt opp til samme nivå som ferdig gulv), at flytemassen/betongen ikke berører ferdig gipsede vegger. Dette vil også effektivt forhindre eventuelle kuldebroer (siden du har mur på yttervegger). Det nye gulvet blir liggende oppå isopor, og bør altså være en egen støpt plate som ikke berører vegger eller andre gulv. Da minimerer du faren for flanketransmisjon, dvs at lydbølger vandrer via gulv over til andre rom.

Hvis du mener hvor tykke lagene bør være, så ville jeg sagt minst 20mm isopor og minst 20mm flytemasse, helst mer. Isoporen må være av god trykkfast kvalitet, men dette kan du jo alt om...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder tykkelsen på flytemassen må du sjekke med produsenten av massen hvilken tykkelse du må ha på et flytende gulv. 30mm på en flytende konstruksjon som denne her er å foretrekke. For tynt lag vil føre til at gulvet sprekker opp. Tilstrekklig armering hjelper mye.

Husk du skal sette veggene helt ute ved kanten, det er det svakeste punktet på gulvet.

Mvh

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Er ikke helt sikker på hva du spør om, men hvis det menes avstand mot veggen til garasjen, så bør du legge inn såpass med isopor rundt rommets vegger(helt opp til samme nivå som ferdig gulv), at flytemassen/betongen ikke berører ferdig gipsede vegger. Dette vil også effektivt forhindre eventuelle kuldebroer (siden du har mur på yttervegger). Det nye gulvet blir liggende oppå isopor, og bør altså være en egen støpt plate som ikke berører vegger eller andre gulv. Da minimerer du faren for flanketransmisjon, dvs at lydbølger vandrer via gulv over til andre rom.

Hvis du mener hvor tykke lagene bør være, så ville jeg sagt minst 20mm isopor og minst 20mm flytemasse, helst mer. Isoporen må være av god trykkfast kvalitet, men dette kan du jo alt om...

Tenkte mest på avstand mellom gulv og vegg mtp fuging. Håper skissen under er forklarende. Spørsmålet gjelder da avstanden oppmerket. (ved rundlist/fugemasse) Så vidt jeg husker brukte feks RuneW 5 cm her,men da med annen type gulv,5 cm er uansett uaktuelt,husker hvordan DEN fugen så ut.

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-utsnitt-nytt-gulv1-jpg

Når det gjelder tykkelsen på flytemassen må du sjekke med produsenten av massen hvilken tykkelse du må ha på et flytende gulv. 30mm på en flytende konstruksjon som denne her er å foretrekke. For tynt lag vil føre til at gulvet sprekker opp. Tilstrekklig armering hjelper mye.

Husk du skal sette veggene helt ute ved kanten, det er det svakeste punktet på gulvet.

Mvh
    Har gått igjennom produktbladet igjen (Optiform fiberarmert avrettingsmasse kjøpt på Monter) og finner ikke noe nærmere spes. på akkurat det,Nærmeste jeg kommer er 5-50 mm tykkelse på gulv med stor fare for bevegelser. Mulig jeg har kjøpt katta i sekken da... :shock:

Har snakket med flere etterhvert angående gulvet,inkludert en murer,og har fått alle inntrykk at 20 mm vil være nok på dette gulvet,men mulig jeg ikke har forklart godt nok.

Har armeringsmatter som jeg vil legge oppå isoporen,og med kun 20 mm isopor trodde jeg sant og si at sprekker ikke burde være noe problem.Selv om rommet kommer til å veie endel blir tross alt antall kg pr kvaderatsentimeter isopor ikke veldig stor.

Jaja,får heller prøve å sjekke litt mer om dette før støping.Takker for tipset.

Byggetråd

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil også tro at det er nok med 20mm avstand slik du har tegnet det. Det er i hvertfall ikke nødvendig med mer, hvis du ikke vil klemme ned bøttevis med fugemasse da...
    Og som need4quattro nevner, så bør kantene være forsterket med nok armering for å unngå oppsprekking. Hvis du ellers skal bruke 20mm isopor, kan du jo evt gå ned til 10mm isopor langs rommets kanter for å få en sterkere avslutning. For å beholde et flytende gulv ville jeg ikke ha gått helt ned til betongen. Da vil du miste fordelene med flytende gulv. Bruker du tilstrekkelig armering vil det antakelig ikke bli problemer uansett. Du bør vel også forhøre deg med proffene på området, mulig de har innvendinger.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avstand nytt gulv og gammelvegg holder det med 1cm. Dette kun for å adskille gulv/vegg. Hvis du er opptatt av å prøve å ta opp kuldebro ved å øke tykkelsen, bør du opp til 2.5cm i følge Sintef

Var nylig på kurs ang avretting. De sa man må ha 30mm tykkelse for å få nok styrke i selve avrettingen. Fiberen som er i massene er kun for å hjelpe til under tørketiden i avrettingsmassene, slik at den ikke skal sprikke opp.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Vil også tro at det er nok med 20mm avstand slik du har tegnet det. Det er i hvertfall ikke nødvendig med mer, hvis du ikke vil klemme ned bøttevis med fugemasse da...
    Og som need4quattro nevner, så bør kantene være forsterket med nok armering for å unngå oppsprekking. Hvis du ellers skal bruke 20mm isopor, kan du jo evt gå ned til 10mm isopor langs rommets kanter for å få en sterkere avslutning. For å beholde et flytende gulv ville jeg ikke ha gått helt ned til betongen. Da vil du miste fordelene med flytende gulv. Bruker du tilstrekkelig armering vil det antakelig ikke bli problemer uansett. Du bør vel også forhøre deg med proffene på området, mulig de har innvendinger.

Takker for tipset.
    Med unntak av et par meter på lerretsveggen (høyeste punkt på gulvet) må jeg bygge opp opp til 2 cm ekstra med isopor,kan jo bare la gulvet bli litt tykkere de ytterste 20 cm eller så,men kommer mer tilbake med oppmåling av gulv,trenger et kontrollmål til for å være sikker på at laseren er riktig.

Avstand nytt gulv og gammelvegg holder det med 1cm. Dette kun for å adskille gulv/vegg. Hvis du er opptatt av å prøve å ta opp kuldebro ved å øke tykkelsen, bør du opp til 2.5cm i følge Sintef

Var nylig på kurs ang avretting. De sa man må ha 30mm tykkelse for å få nok styrke i selve avrettingen. Fiberen som er i massene er kun for å hjelpe til under tørketiden i avrettingsmassene, slik at den ikke skal sprikke opp.
    Takker så mye for den need4quattro. Går nok for 1 cm allikevel da,sparer mye fuging på det. Foreløpig plan blir nok da å legge inn litt ekstra armering,spesielt langs kantene,pluss som nevnt over,litt ekstra tykkelse på massen rundt rommet.

Byggetråd

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så lett å få presset inn kinobygging midt oppi familiemiddager og snømåking,men har nå fått tatt turen innom av og til.Først ut var noen sprekker i gulvet som har irritert meg litt.Ikke allverdens til et gammelt hus,men dog.

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-sprekker1-jpg

Har vert litt frem og tilbake om jeg skulle ta meg bryet med dei,men fant ut jeg kunne kjøre oppi litt sikaflext i alle fall,så har jeg i alle fall sikret meg om en overivrig maur en gang skulle grave seg så langt innunder sålen og finne isoporhimmelen.

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-fugetsprekker-jpg

Men,kan godt vise seg at jobben var forgjeves uansett.
    Fikk endelig surret meg til å ta en skikkelig oppmåling av gulvet.Da kan det være kjekt med litt profft verktøy,ser tøft ut om ikke annet.

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-laser-jpg

Dessverre var visst laseren det eneste proffe også.Ser ut som jeg får igjen for ikke å ha gjort denne jobben så tidlig som jeg kansje burde ha gjort.Trodde i utgangspunktet at høydeforskjellen var ca 2 cm basert på grovmålinger gjort tidligere.
    Under vises en skisse med skriblerier etter 2 målinger ,den andre for å dobbeltsjekke laseren. Sikkert ikke lett å bli klok på,men det er nå heller ikke nødvendig.

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-skriblerier-jpg

For de som ikke er galne nok til å sitte å studere skissen,så er altså høydeforskjellen på 50 mm..... :evil:

Var ikke lett å få tatt bilde av,men høyeste punkt er midt i krysset på bildet under. Er en ganske høy rygg akkurat der,med helning hele veien til andre siden av rommet.

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-kryss-jpg

Litt nærmere:

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-skjevtgulv2-jpg

Og her fra motsatt side. :

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-skjevtgulv3-jpg

Så da må jeg vist en liten tur i tankeboksen igjen.
    Mulige løsninger:
    -Fore opp med isopor,samtidig som jeg kun legger 10mm isopor på det høyeste punktet,kombinert med så tynt lag med flytmasse som jeg tør. Dette er den letteste og mest sannsynlige løsningen,ulempen er at jeg mister en del takhøyde.

-Meisle selve ryggen og støpe på nytt. Høyeste punkt er ikke veldig stort område,ved å meisle opp og støpe igjen ca 1.5 ganger 2 meter kan jeg senke gulvet med ca 15 mm. Ulempen er mye jobb for lite.

-Eller så kan jeg meisle opp hele gulvet når først jeg er i gang,og senke det 5-10 cm for å få den høyden jeg ønsker. Sikkert den beste løsningen,men har sant og si ikke lyst til å begynne på DEN jobben... Greit nok men proff utstyr og nok folk,men lite morro å begynne med alene på kveldstid. I tillegg så både forlenger og fordyrer det prosessen.

Jaja,får som sagt ta en runde eller 5 til med meg selv,i mellomtiden så er selvfølgelig alle forslag og innspill her hjertelig velkommne.

Byggetråd

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke særlig morsomt å høre, fem cm er jo ganske mye! Da jeg støpte gulvene ble disse kontrollmålt av husleverandøren. To av sidene skilte 7mm, og det var 4 for mye. Måtte slipe ned relativt mye. Snekkerne fikk ikke lov til å begynne før sålen var innenfor marginen...:???:

Har du sjekket takhøyden hos deg? Hvis den følger gulvet kan huset ha seget på den ene siden, og alt oppover er like galt. De sprekkene var litt skumle, men mulig at det ser verre ut enn det er...

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe,og disse 5 cm er innenfor et rom på 18 kvaderat.

At huset har sigd er det vel liten tvil om,men hvor mye er ikke så lett å finne ut av,tror du skal lete lenge for å finne en vegg eller et gulv i vater for å si det slik,men tviler på dette er spesielt enestående.Trenger vanligvis ikke lete så lenge på et eldre hus for å finne sprekker i grunnmuren.
    Når det gjelder selve gulvet TROR jeg at selv om sålen sannsynligvis har sigd så er nok hovedårsaken selve støpen, da grunnmuren som går rommet rundt kun skiller 10mm på samme plass som gulvet skiller 50.

Byggetråd

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi da, 50mm var ganske stor forskjell på et såpass lite område. Skjønner frustrasjonen som oppstår når man oppdager slike ting som trekker ut enda mer.

Jeg hadde kanskje gått for å pigge opp det høyeste punktet på gulvet, men alt kommer jo ann på hvor mye tid og kronasjer du ønsker å legge i det. Det er uansett en skikkelig møkkajobb.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig at du tar turen innom her også kenti.

Tror nok dette kan bli avgjørelsen som det er størst mulighet for at jeg kommer til å angre på.Kommer til å i alle fall forsøke å rette med isopor,så får heller takhøyden bli som den blir.
    Kjenner meg selv såpass at begynner jeg først å hugge opp,så går jeg like godt for hele gulvet,og dette prosjektet har allerede gått over styr.Opprinnelig så var planen å kun rive vegger og tak,legge på litt ekstra gips,så på med dobbelt lag gips på veggene.Kan vel si det har balt på seg litt siden da. At både budsjett og tidsrammer for lengst er sprengt er vel strengt tatt ikke noen overraskelse, :roll: men skal jeg rekke å nyte rommet litt før jeg blir pensjonist må jeg vel sette grenser EN plass.

NOE må jeg uansett gjøre med gulvet.Den ryggen som er nevnt tidligere er så høy at jeg sliter med tykkelsen på gulvet der,er redd for at det blir for svakt.

Fant ut at jeg ville gjøre et forsøk med det verktøyet jeg hadde tilgjengelig,så jeg begynte med å merke av en strek på et rett bord,så jeg hadde noe å gå ut fra. Plasserte en krysslaser for innretting av bord,"rettholt" til vinkelsliper og etterkontroll av jobben.Som bildet viser er den ryggen smal,men ganske høy.

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-rretting-jpg

Brukte deretter krysslaseren til å rette inn en liten list som jeg brukte til anlegg for vinkelsliperen,denne stilt slik at jeg fikk ønsket kuttdybde.Ved å gjøre dette kunne jeg få kuttene vannrett både sideveis og etterhvert som jeg arbeidet meg utover. Gjorde jobben en god del ekstra vrien ved å støvsuge samtidig,men effekten av dette var over all forventning,så lenge som jeg holdt munnstykket akkurat riktig klarte jeg så suge opp så godt som alt støv.Ble riktignok sandblåst i ansiktet av de større bitene men etter kutting var rommet så godt som støvfritt. Gikk ikke like greit med slipingen til slutt. Virket nesten like godt riktignok,men var adskillig vanskeligere å holde munnstykket riktig,noen millimeter feil og støvskyen stod ut i rommet. I tillegg så var støvet så fint at det tettet filteret på askesugeren veldig fort,så jeg måtte ut og rengjøre det ganske mange ganger.

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-kuttingavgulv-jpg

Gulvet ferdig kappet.Var litt FOR opptatt av støvsugeren på de første 2 kuttene og presterte å spore av listen,så 2 av de ble noen millimeter for dype,resten ble helt greie:

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-ferdigkuttet-jpg

Etter det var det frem med meisel og grovmeisle,før siste finpuss ble tatt med vinkelsliper igjen:

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-ferdigslipt-jpg

Resultatet ble overraskende bra,skulle til og med være ganske synlig på dette bildet sammenliknet med det første.

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-etterretting-jpg

En nærmere titt avslørte at jeg hadde klart å senke gulvet med 7-8 mm inne med veggen,og høyeste punkt med minst 6-7 mm.

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-bord-jpg

Som sagt er det godt mulig jeg kommer til å angre på at jeg ikke gjorde mer ut av dette,men hele operasjonen tok vel ca. et par timer (pluss en time med støvsuging :-? ) og det er langt bedre enn å bruke de neste 2 månedene på å hugge opp gulv og støpe nytt. Alt i alt håper jeg dette er nok,og at jeg klarer å få til et resultat til slutt som jeg kan leve med.

Byggetråd

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe nytt å komme med,må bare få ut litt frustrasjon.... :evil:

Noen her inne som har en formening om hvor MYE et litt eldre hus beveger seg?
    Står oppå en utfylling,så altså ikke på grunnfjell.

Kjenner som de fleste godt til telehiv,er jo ikke uvanlig med 10 cm på de utmerkede veiene her i landet ,men har sant og si aldri tenkt så mye i de baner når det gjelder hus. At hus "lever" er jo kjent nok,men har trodd det først og fremst hjalt treverket...

Begynner å bli smårar i toppen av å måle det "€#%&#" gulvet nå. Hadde merket høyden nytt gulv rundt hele rommet,men ved en kontrollmåling i går stemte det ikke i det hele tatt! Plutselig skilte krittsnor strekene opp mot en cm. Mulig det er laseren som er på trynet,men har hele tiden kontrollmålt ved å flytte og snu den + trippelsjekket med krysslaseren.

Holdt på med oppmålinger og bygging av div hjelpe jigger til over 1 i natt før jeg var så ør i hodet at jeg tok meg en pils og fant sengen.

Gikk på med nytt mot idag og tok et kontrollmål av muren,har den målsatt fra en tidligere oppmåling,og joda,ikke like store forskjeller som på gulvet,men målene hadde nå forandret seg med opp til 5-6 mm.

Kan vel legge til at ved de første målingene var det kaldt og tørt ute,mens det de siste dagene har regnet kraftig.

Begynner vel så smått å tro at den millimeteren jeg prøver å holde meg innenfor er ganske bortkastet. :roll: Mest spennende blir det vel kansje med hvordan gulv og reisverk vil oppføre seg her. Med mindre det er oppmåler og/eller måleutstyr som er på trynet selvfølgelig.

Byggetråd

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro at du har gått deg litt bort i målingene. Du hadde garantert hørt det hvis huset hadde beget seg med opptil en cm...:shock:

Du har vel ikke prøvd en rotasjonslaser? Dette er det aller beste middelet for å få rette målinger. Stasjonære lasere, som må snus på, har for store feilmarginer vil jeg påstå. (Jeg kan muligens få lånt en rotasjonslaser, av solid kvalitet...)

Det kan alikevel ikke utelukkes at du har en "svamp" under huset, sprekkene i gulvet ditt gir jo mulighet for at gulvet kan flytte på seg litt, og vi har jo hatt ekstremvær i de siste dagene...

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe,velger selv å tro at jeg har gått meg bort i målingene,men jo,bruker rotasjonslaser av bedre type,har lånt med fra jobb. Det jeg ikke helt skjønner er at jeg har kontrollmålt ved å flytte laseren og gjenta alle målinger,i tillegg til å bruke krysslaser til slutt for å bekrefte at ting er i vater. Har også brukt div måleutstyr opp igjennom årene på jobb for å rette inn feks skips seksjoner ol, så helt ukjent med utstyret er jeg ikke heller.

Men som sagt,lukker dette kapittelet, tar ny oppmåling og går ut fra den. Enig med deg at alternativet er litt for utrolig,så skylder det heller på mannen.

Ellers så får alle ha et riktig godt nytt år!

Byggetråd

Side 5 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •