Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 244
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hehe, for en flott frue du har da! Skulle ønske hun kunne snakke litt med fruen min. Men jeg får da lov til å drive på med mitt da, jeg også. Men min er bare ikke interessert. Og hun leser i hvertfall ikke bloggen min. Tror jeg...

Og gratulerer med kursendring. Et kompromiss har lett for å renne ut i sanden og blir ofte hverken det ene eller det andre. Og jeg kommer jo heller ikke til å gå for kølsvart batcave. Tror jeg hadde blitt redd i et sånt rom...:roll:
    Nei, gå for en kompromissløs kino med litt farge, som er trivelig å være i. Det er nå mitt valg. Så får heller svartere enn svart bli hos dem som har batcave og ikke er mørkredde! :grin:
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Puuh! Du skremmer jo livet av en stakkar...trodde alt var over jeg nå! :shock:
    Ble jo meget glad på dine vegne når jeg skjønte hvor stå er...herlig!! Nå gjelder planlegging mer enn noen gang

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nytt gulv?

Begynner å bli lenge siden siste oppdatering her,hovedgrunnen er vel at det dessverre ikke har vært mye å oppdatere,men litt har i det minste skjedd.

Har omsider blitt ferdig med neste etappe av gipsen mot gulvet oppe.

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-gips-tak-jpg

Som ved alle store byggeprojekt er det den lille mann i gata som må betale. Her ble lille Petter med søsken,tanter og onkler og hele resten av slekten brutalt hivd på dør,og det uten en eneste kompensasjon. :twisted:

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-petter-edderkopp-jpg

Her er isolasjonen på plass igjen og kledd fint inne,vel...kledd inne med plast i alle fall.Har også fått fjernet glavaen for neste og heldigvis siste økt i taket.

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-ferdig-med-plast-jpg

Også her har stiftemaskinen satt sine tydelige spor.Må nok pent frem med malingskrapen og vinkelsliperen igjen før gipsen kommer opp.

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-stifter-jpg

Så over til spørsmålet.
    Hadde i utganspunktet ingen planer om å gjøre noe med gulvet,men har kommet til jeg kommer til å angre om jeg ikke gjør det.
    Ikke overaskende er gulvet langt fra beint i tillegg til at det knirker flere plasser.Dette kan selvfølgelig lett løses,men om jeg river det opp
    kan jeg både få varme i gulvet og få et ekte rom i rom ved å fristille det fra sålen.

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-skjevt-gulv1-jpg
    Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-skjevt-gulv2-jpg

Gruet meg en liten tanke til å åpne opp,var redd for hva jeg skulle finne under,men måtte krype til korset for planleggingen sin skyld.
    Fikk løsnet en liten plate i gulvet inn mot garasjen.

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-rtgulv1-jpg

Isopor brukt som isolasjon.Går ut fra det er vanlig for et hus fra -70 talet

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-rtgulv2-jpg

Det jeg var mest redd for var fukt.Har fått et problem med vann som kommer inn i garasjen og fryktet at dette kunne være mer omfattende.
    Skar et lite "prøvehull" og heldigvis,ingen tegn til fukt av noe slag.Nå er riktignok dette i innerste hjørnet,og muligheten for fukt mot ytterveggene er der jo fortsatt,men hadde det vært et stort problem tror jeg nok at vannet hadde krøpet under hele gulvet.

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-rtgulv3-jpg

Spørsmålet blir da,hvordan bygger jeg opp gulvet?
    Hadde tenkt isopor eller bedre egnet materiale (så noen blå isoporliknende plater til formålet på Right Price Tiles,men vet ikke navnet)i bunn og rundt kantene.
    Hvor tykk bør betongen være og hva bør brukes? Sement + avrettingsmasse?
    Den totale tykkelsen bør helst ikke overstige 9 cm.
    Alle tips og forslag taes i mot med takk.

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-ny-le-jpg

Fikk besøk mens jeg skrev denne posten....
    I min store visdom så har jeg bestilt et lass med jord.Så nå er det bare å håpe på dårlig vær i påsken,så jeg kan få gjort litt inne,og ikke bare trille rundt på tung våt jord. :roll:

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-jord-jpg
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Hunsbedt og SannaX : Ikke meningen å være uhøffelig med ikke å svare på postene,hadde bare tenkt å ta det sammen med en oppdatering...errr...neste dag....Så gikk dagene med ukene gitt.

Fruen begynner å bli skikkelig bitt av basillen.Dekoderen fra Canal Digital har tatt kvelden så jeg låner en gammel en for øyeblikket.Kun scart utgang på denne så har den koblet direkte i TV'en,med påfølgende høylytte klager på på dårlig lyd fra min bedre halvdel de siste par ukene.
    "Æsj,det går jo ein god film i kveld,men gidder IKKE å se den med DEN lyden!"

Hun har oppjustert seg litt på prisnivået også den siste tiden.Las over skulderen min her om dagen og fikk sett den Alcons reklamen som AV-shop kjører her for tiden.
    "DET var jo ikke så gal pris,var det det??" (130K!)
    (og det kommer fra den samme som hoderystene godtok mitt kjøp av Dynavoice F6 pakken for noen år siden)

Fortsetter dette så må jeg til med omvent "konepris" for ikke å blakke meg fullstendig på dette... :shock:

Jaja,morro er det i alle fall.

Byggetråd

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten,om ikke akkurat spennede oppdatering.

Klarer å snike til meg en liten tur innom kinoen innimellom,men tempoet er vel ikke akkurat til å rope hurra for for øyeblikket.

Når det er sagt så er dette amatørenes aften og jeg en lei mistanke om at feks BEF og Akto hadde vært ferdig med både 1 og 2 kinoer allerede på den tiden jeg har brukt til nå.Har gått MANGE timer bare til nå,og fortsatt kan man ikke se annet resultat en 3-4 timer med riving,resten ser igrunnen likt ut. :roll:

Men i alle fall,her har det gått på "rewind and replay"

Tid for siste del med gips mot gulv etasjen over og vegg mot garasje.

Først grunne,fuge og tette mot garasje.

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-undresidegulv-jpg

Deretter pirke vekk bulker i sponplatene og slipe x antall stifter:

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-stifter-jpg

Opp med gips og fuge ferdig før isolasjone blir satt opp igjen.

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-gips23-jpg

Siste del av veggen ferdig med gips:

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-gips-vegg11-jpg

Ble litt overivrig med kniven når jeg skar den ene av fugene på veggplatene,men før jeg rakk å irritere meg over sløsing med silikon våknet sveiseren til liv...."hmmmm,fin side inn fuge dette her"

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-fuge-jpg

Så da var det bare og sette i gang med bunnstreng:

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-bunnstreng-jpg

Oppfylling:

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-oppfylling-jpg

Og finale:

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-finale-jpg

Opp igjen med gammel isolasjon og plastre igjen:

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-ferdig-jpg

Dermed har jeg faktisk nådd i alle fall en liten milepæl,jeg er ferdig med tak + vegg inn mot garasje med unntak av et lite område rundt pipen,men det får vente til etter brannmuren er vekk.

Byggetråd

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ting tar som oftest mye lenger tid enn man tror, kamerat! Men oss optimister i mellom så er det alltid verdt det til slutt. Synlig resultater kommer jo ikke før finishen, men alle monner drar, og plutselig er du i mål! Bra jobba!

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det alkar.
    Joda,er sørgelig klar over at ting tar mye lenger tid enn man tror/ønsker.
    Litt overasker over hvor lang tid den veggen og taket tok alikevel,men det går litt på hvordan tingene blir gjort også.Kunne gjort jobben mye fortere med et par snarveier men tenker som så at jeg kommer til å angre mye mer på tingene jeg IKKE gjør en de jeg gjør for mye ut av.

Foreløpig så satser jeg enda på å få den ferdig i år,men om det går får tiden vise.Skal jobbe en del som bleieskiftarbeider i år,så satser på noen økter i middagslurene.

Byggetråd

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kvindølen
    Foreløpig så satser jeg enda på å få den ferdig i år,men om det går får tiden vise.Skal jobbe en del som bleieskiftarbeider i år,så satser på noen økter i middagslurene.
    Lenge leve optimismen!

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Lenge leve optimismen!
    Hehehe,tittet innom tråden i full fart på jobben,og ble gående og humre av den komentaren.
    Høres ut som det er flere som har erfaring.Men jo,optimist må man jo være.
    Og foresten er ho så snill atte selv om ho holder på med colgate gliset,så håper på litt tid innimellom middagslaging og oppvask...
    :roll:

Byggetråd

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... Jeg står mitt oppi det samme selv med en liten gutt på ett år, og så har vi satt igang med stua. Kjenner det at å jobbe litt under middagsluren er rimelig sinnsykt ambisiøst, selvom vi har en gutt med godt sovehjerte. Men du skal virkelig ha for innsatsviljen i allefall!

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir bra :-) Hjelper med en partner som liker film og god lyd. Tror du kan bruke trinnlydplater fra Glava på gulvet under betong/avretting. Jeg har det, så gulvgips og trespon. Stod på spesifikasjonen at de tåler betong også. Lykke til!

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset CareBear,får huske på dei også når jeg forhører meg om underlag.Må si det frister å bygge samme gulv som du har gjort,men føler betong og varmekablern blir en bedre løsning her.Helt avgjort tror jeg ikke det blir før det gamle gulvet er rivd.

Byggetråd

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel også legge til litt om resultatet av gipsplatene mellom bjelkelaget i taket.
    Har vært litt spent på dette,hadde vært forferdelig kjedelig å legge så mye arbeid i noe uten resultat.En ting er hva man leser,en annen ting er hvordan man oppfatter resultatet selv.
    Vel,her hadde jeg en god forutsetning for å finne det ut.

Kjellerstuen ligger direkte under sofagruppen og annlegget oppe i stuen.
    Før jeg begynte med gipsen kunne jeg fint høre hva de sa oppe selv om de snakket lavt.Brukte også anlegget til arbeidsmusikk når jeg var alene ettersom jeg hørte musikken nesten like bra nede.

Nå som gipen er ferdig og isolasjonen er på plass igjen kan jeg vel si at forskjellen er formidabel.Har dessverre ikke hatt noe å måle lydnivået med,men står jeg midt i rommet med noen som snakker direkte over meg,kommer nå mesteparten av lyden fra området rundt pipen.Det er selvfølgelig langt fra lydløst uten tak og vegger i kjellerstuen,men høres absolutt ut som det har vært værd bryet.

Noe som bringer meg videre til neste punkt.Ytterveggene.
    Har tatt ned isolasjonen og fuget litt i dag men er usikker på om jeg bør gjøre noe mere med de veggene.
    Har ingen behov for å lydisolere noe mer med tanke på lekkasje ut,men lurer litt på hvor mye lyd som vil forplante seg opp til etasjen over på innsiden av kledningen.
    Kan vel allerede si at det er litt.Når jeg står midt i rommet som nevnt tidligere så kommer som sagt mesteparten av lyden fra pipen,men får også inntrykk av at en del av lyden kommer fra andre siden av rommet,altså fra yttervegg.

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-vegg-jpg

OM jeg bør gjøre noe mer her,hva bør jeg i så fall bruke?
    Gips er vel ikke noe godt valg her?Er jo tross alt rett på asfaltplatene med kledingen på utsider av det igjen.Nå er det riktignok ingen teng til fukt,men?

Hadde forresten en "artig" episode under fugingen idag.Byttet til ny pølse i fugepistolen og fuget i et par minutter,men da jeg skulle dra over fugene var acrylen allerede i ferd med og størkne og bli seig?!?
    Og jaggu meg,mens jeg sleit med å få støket den ut begynnte ****skapet og svelle.....

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-pulim1-jpg

Var ikke annet å gjøre enn å ta hele dritten med ut for å finne ut hva jeg hadde stappet i pistolen.Etter MYE stapping,draing,banning og fingre som hadde blitt veldig gla i hverandre kom omsider dette ut av sylinderen:

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-pulim2-jpg

En nærmere titt avslørte dette:

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-pulim3-jpg

Hehe,tror jeg tar en nærmere titt på ALLE etikettene før jeg stapper i handlekurven neste gang jeg er på biltema og handler.

Byggetråd

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kvindølen
    Hehe,tror jeg tar en nærmere titt på ALLE etikettene før jeg stapper i handlekurven neste gang jeg er på biltema og handler.
    :shock: Hehe, fantastisk! Nå har jeg hørt dette også. PU-lim som fugemasse...8)

Jaja. Har vel noen slike jeg også, uten at jeg skal komme inn på det her.
    Så var det det jeg egentlig skulle svare på. Gips rett på asfaltplatene er vel egentlig ingen god ide. Da bør du i hvertfall velge gips som tåler litt fukt. Ellers vil den etterhvert bli myk av fukt. Da vil du garantert få mugg i den. Tror heller du skal isolere igjen, sette opp fuktsperren (hvis det var det før), og sette på to-tre lag gips, evt gips-gg-gips-gg-ferdigmalte plater. Det vil dempe bra!

Nå må jeg snart få dinglet meg opp til deg. Vi snakket om det forrige gang du var nede, og nå må jeg få gjort alvor av det...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok jeg dropper gips i alle fall.Nå er det riktignok helt tørt der uten tegn til missfarging på isolasjonen,men måtte nok uansett brukt noe annet enn vanlige gipsplater.Er jo sant å si ikke store grunnen til å gjøre noe heller ettersom jeg skal bygge rom i rommet,var bare litt fristende.Gipsen i tak og vegg hjalp såpass at det merkes godt at lyden blir reflektert av kledningen på den veggen.
    Noe fuktsperre har det ikke vært før,så kommer ikke til å bruke det nå heller.

Ser frem til noen forslag/tips om oppbygging av rommet.
    Blir lange dager på jobb de neste 2 dagene,men går alt etter planen så har jeg fri onsdag og fredag + hjemme i helgen,så du har nå et par muligheter neste uke om det skulle passe.

Byggetråd

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det var lurt av deg å droppe gips på asfaltplatene. Og siden du bygger rom-i-rom vil dempingen ut bli bra nok!

Satser på å stikke opp til deg til helgen da. Ringer, så tar vi det derfra.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde i grunnen tenkt å vente med oppgradering av utstyr,men når de 2 søte små fuglekassene på bildet under lå til salgs bare 15 min kjøring fra et allerede bestemt reisemål klarte jeg ikke å la være. :???:

Nå er disse 2 heldigvis ganske små og søte og med høy WAF sammenlignet med den store 10.16 som har gjort jobben så langt.

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-svs-jpg

Vel,uttrykket på fruen når hun fikk se baki bilen bekreftet vel ganske tydelig den forventede mengden WAF.... :roll:

Har kost oss med og se Kung Fu Panda igjen i kveld (for ørtende gang,jentungen hadde dilla på den en stund )
    Heldigvis fikk pipa en litt annen lyd etterhvert da.Endte opp med å spille den Shifu knepet scenen på slutten 10 ganger + med stadig høyere lyd,med en 7 åring som hoppet i sofaen av begeistring og en frue som fikk bredere og bredere glis.

Og det var med bare 1 av de koblet til,ikke innstilt og i en stue som ikke akkurat er bygget for lyd,så er mer enn fornøyd med førsteinntrykket i alle fall.

Men,trenger et par kabler på 2-2.5 meter.Er det noen som har en anbefaling til en fornuftig pris,eller er det bare å finne seg den første og beste RCA kabel?

Byggetråd

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke gi deg noen tips i det heletatt, men grattis med skikkelige suber! En ting du kommer til å elske med disse etterhvert som rommet er ferdig er at elementene ikke bunner slik som xtz'n kan gjøre. Ergo så slipper du noen sinne å hive deg over volumkontrollen igjen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott å se at alle i husstanden var begeistret Det borger for mye moro i tiden som kommer! Finn deg en ok RCA kabel på Clas eller Biltema, det holder i massevis.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Flott å se at alle i husstanden var begeistret Det borger for mye moro i tiden som kommer! Finn deg en ok RCA kabel på Clas eller Biltema, det holder i massevis.
    Takker for den SannaX,greit å vite at en ikke trenger bruke en formue på kabler til de. Og ja,ting er mye enklere når resten av husstanden er enig,har dårlig nok samvittighet for å bruke så mye penger på en hobby,men hjelper når resten har utbytte av det også.

@alkar. Takker og bukker. Jo,til og med en amatør som jeg klarte å høre forskjell på dei Eneste ulempen er at jeg ikke har plass i stuen...Frontene står så nærme hverandre nå at jeg ikke får brukt lærretet nå,og får alikevel bare plass til en sub,så neste uke blir det å snikre seg en ny stereobenk.Klarer meg med 2 komponenter i bredden mot 3 som jeg har i dag.

Byggetråd

Side 3 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •