Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 13 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 244
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei. Glava himling fungerer veldig bra som himling.. Ser du på hjemmesidene, så har de full teknisk info om absorbering i flere frekvenser. Anbefales å sjekke dem..

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chamror
    Hei. Glava himling fungerer veldig bra som himling.. Ser du på hjemmesidene, så har de full teknisk info om absorbering i flere frekvenser. Anbefales å sjekke dem..

Takker for svar.

Jo,har vært inne og lest litt,men er ikke sikker på hvilken type jeg har,heller ikke hvilken informasjon som er relevant eller hvordan jeg skal tyde den. ops: ops:

Burde nok også forklart litt om bruksområdet de er tenkt til.
    Vil lage rammer ikke så ulikt det feks Kenti har gjort og legge platene oppi der. Tanken var da å legge flere lag for å dekke et større register. Men er usikker på hvordan disse virker sammenlignet med feks 80 eller 100 mm akustikkplater.
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pakke i posten

Ramlet jaggu inn en pakke i dag,et år for tidlig etter planen. En av de der jeg ikke er sikker på hva er størst,gleden over nytt leketøy eller klumpen i magen for hva det kostet. :roll:

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-tv-003-jpg

Min gamle 42" LG som jeg hadde håpet å kunne bruke et års tid til begynte å fuske med å slå seg på,så jeg tenkte jeg skulle bruke sommeren på å finne et godt tilbud. Dette var vist ikke LGen enig i,så på tirsdag tok strømforsyninga kvelden. :???: Dermed var det bare å få bestillt så fort som mulig.

På alle måter en kraftig oppgradering fra hva jeg hadde,selv om prisen faktisk var mindre.

Men når det gjelder den gamle,noen her som har byttet strømforsyning på lg tv'er i det siste? Skulle gjerne hatt denne i drift igjen,men en reprasjon bør ligge under tusenlappen skal det svare seg.

Byggetråd

Newcomer Darthmaniac sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gratulere med ny TV,Må ta en tur opp å titte på den

Intermediate johnsen90 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med ny flott tv
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 Dynagrey 100" - Oppo 103D - Apple Tv - Panasonic ZT60
    Klipsch RF82-RC62-RS42 - Xtz 12.16 - Yamaha CX5000 - Emotiva XPA-3 - Rotel 1562

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det,kjempefornøyd så langt!

Fikk sett Avengers i 3D i går også,og imponert over 3D biten. Faktisk første gangen jeg har prøvd 3D på tv! Utrolig skarphet hele veien bakover i bildet,men med litt crosstalk i enkelte sener,men ikke så mye at det ødela opplevelsen. Skulle gjerne fått den kalibrert da,men får i alle fall prøve meg på DVE en eller annen gang.

Sitat Opprinnelig postet av Darthmaniac
    gratulere med ny TV,Må ta en tur opp å titte på den
    Er bare å stikke oppom det. Er riktignok planen å begynne på jobb igjen i morgen,men har ligget strak ut med feber de siste dagene så får se om jeg føler meg kjørbar i morgen tidlig,eller om "ferien" blir forlenget en dag eller 2.

Byggetråd

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med ny tv. Moro med sånne pakker

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mer gips

Takk for det Nabon,jepp alltid gøy med noe nytt,spesielt når oppgraderingen er såpass stor som her,tror den gamle LGen hadde en kontrast på 700 eller noe sånt så en viss forbedring på bildet var det jo. :roll:

Takket være det nydelige sommerværet vi har hatt så har jeg fått gjort unna i lite grann,på tross av ferieturer,utearbeid etc.

Er nå ferdig med å montere vinduskarmer pluss fuge,sparkle og pusse første lag med gips,med unntak av rundt døren.

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-gips-002-jpg

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-gips-004-jpg

Har enda ikke fått dør på plass,så sparer igjen gipsen der foreløpig:

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-gips-006-jpg

Ellers begyner jeg å kjenne på det med manglende snekkerkunnskaper....
    Brukte mange timer med prøving og feiling bare for å få til vinduskarmene,og enda så mangler jeg lukene der. Riktignok tror jeg godt jeg kan leve med resultatet selv om det er et par ting jeg skulle gjort anderledes om jeg skulle gjort det på nytt.Men tror det skulle holde fint som det er,i tillegg skulle det være fullt mulig å bytte vinduer og gamle karmer med denne løsningen om det en gang skulle bli aktuelt.

Så akkurat for øyeblikket virker ferdigstillelse lengre unna enn noen gang,men satser på at litt pågangsmot kommer tilbake når jeg inn en dør og blir ferdig med gipsen. Hadde planer om å få opp andre lag med gips i taket i helgen men den koselige sommerforkjølelsen satte en effektiv stopper for det dessverre,men håper å få det til i løpet av uken/helgen.

På den positive siden så har jeg fått litt trening på sparkling,noe jeg aldrig har prøvd i dette formatet før,og det har heldigvis gått over all forventing,så jeg ser ikke så mørkt på finpussen på lag 2 lenger.

Byggetråd

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey! Dette ser jo riktig så bra ut! Vil jo si at dette er et stort skritt fremover og nærmere god-rommet. Blir litt knot med nye ting når man kanskje ikke har gjort det, men Gud bedre så mye jeg har lært under byggingen selv. Har en drøm om et hus en gang og føler jeg har klatret mye på stigen innen kunnskap som trengs til den tid. Synes du skal klappe deg selv på skulda og si godt jobba med dette resultatet. Og det er når du ikke er helt frisk en gang.
    Er det kun i taket du mangler et lag gips nå eller skal du på med ett til på veggene også?
    Forresten står det STOR respekt i å ta på seg sparkling av tak, dét turte ikke jeg

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det Nabon.
    Joda,har lært mye under under byggingen så langt,og som jeg nevnte tidligere i tråden en plass så har dette prosjektet senket terskelen for å gå på andre oppussinger ganske mye så kommer langt mer positivt ut av det en bare et nytt lekerom.

Det jeg sliter litt med nå er innredingen.Har brukt en god del timer i ferien på sketchup for å finne ut hvordan jeg skal lage alle kanalene og har vel litt problem med å bli enig med meg selv hvordan jeg vil ha det,for ikke å snakke om å få det gjennomført. :roll:

Har forresten kun et lag med gips på vegger og tak ja,så taket er først ut med andre lag for å få riktig overlapp.

Når det gjelder sparklingen så var det mye enklere en hva jeg fryktet,og selv om det er en fordel å begynne på vegg så er ikke taket noe vanskeligere,bare tyngre. :wink: Mulig jeg har en liten fordel der med en god del år med arbeid over hodet som sveiser,men som sagt,ikke noe å frykte,bare man har litt tålmodighet.

Byggetråd

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før jeg begynte på andre laget med gips i taket brukte jeg en krittsnor til å merke opp senter på alle taksperrene + en langsgående strek for å få første platen riktig. Gjør det lett å treffe riktig når man henger opp platene.

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-gips1-002-jpg

Skjærer også en liten fuge på kortsidene av platene,så jeg kan legge litt silikon i bunn og sparkle over med en liten papirremse til slutt.Ikke så helt sikker på at dette er nødvendig,men det burde hindre sprekkdannelse i skjøtene. Må bare være obs på at man ikke fuger for mye,da vil kantene sprekke når man kjører i skruene.
    Merker også alle skruene på forhånd,så jeg slipper å bale med laser og tommestokk oppunder taket.

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-gips1-006-jpg

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-gips1-007-jpg

Deretter er det "bare" å kline på GrøntGørra og skru i vei.
    Speaking off... Kan nesten ikke vente til å bli ferdig med det klisset,snakk om klebelige greier.Håper det er siste gang jeg har behov for å bruke GG,og håper det holder i alle fall NOE av det det lover. :twisted:

Plater i tak på plass med unntak av et par fliser rett over døren.Gir meg en del grei småjobbing med fuging og sparkling. Ikke det mest spennende men greit når man har et kvarter eller en halvtime ledig tid innimellom.

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-gips1-011-jpg

Har også fått begynt så smått på døren omsider,men er forløpig usikker på om kunnskaper og tilgjengelig verktøy holder mål til løsningen jeg prøver meg på. Vil uansett prøve litt til før jeg ser meg om etter en annen løsning,eventuelt en dyr ferdigløsning.

Byggetråd

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Trondheim
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt av en jobb som er lagt ned her, ser veldig bra ut da, mye bedre enn det gjorde til meg det er helt sikkert. Sparklet 4 ganger før jeg ble fornøyd jeg, så kom første strøket med maling på, så ble det en runde til gitt:|
    Gleder meg til å se videre resultat.
    Klipsch Rc 64, RF82, RS 62, RS 42, onkyo,rotel, epson, dreamscreen,svs

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det!

Regner med det blir noen runder med sparkling ja men drøyer finpussen litt.Om ting blir som planlagt så er det ikke så mye av gipsveggene/taket som blir synlig,så får prøve å ikke legge alt for mye arbeid i det enda.

Byggetråd

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her, ja! Du er jo snart ferdig med gips og dør, gitt! Dette blir bra. Ser ut som du gjør en grundig jobb med dette. Det vil du få belønning for. I hvertfall på lydisoleringsdelen. :-)
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får se hvordan det går med døren da ops: ,men jo,er spent på resultatet av lydisoleringen. Har igrunnen ikke behov for det helt store resultatet for egen del,men har 3 andre som nok kommer til å bruke en lørdagskveld eller 3 med venner der nede,og da er det jo greit om vi kan sitte oppe og se på tv samtidig.

Byggetråd

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å se at AVF begynner å komme i orden igjen,og at bildene stort sett er på plass.

Trengte en ny gjennomlesing av tråden igjen.Tror av og til jeg hadde gitt opp om jeg ikke hadde kunnet gått tilbake og sett på det arbeidet som tross alt ER gjort,samt alle de hyggelige kommentarene,så takk til alle som har bidratt så langt!
    Men nå er det vel på tide med en liten oppdatering igjen.

Av og til kan søken etter å spare noen kroner gå litt vel langt,noe jeg vel følte i dette tilfellet.

Ettersom planen er å kle dør og karm ekstra følte jeg det litt unødvendig å bruke penger på noe nytt som ikke blir synlig engang,spesielt når jeg fikk tak i både karm og dør gratis.
    Riktignok så utgangspunktet heller sørgelig ut,og jeg var på nippen til å gi opp flere ganger,men MÅTTE bare prøve litt til,og plutselig var det for sent å gi seg.

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-utgangspunk-jpg

Etter å ha pusset karmen fant jeg ut at karmen var dårligere enn fryktet og et stykke rett og slett måtte byttes ut da det var for oppsprukket og fliset til å kunne brukes.I tillegg så hørte ikke dør og karm sammen,og døren var selvfølgelig 5mm bredere og 10mm lavere en karmenen,slik at begge måtte justeres.

Her et bilde av karmen etter at det dårlige stykket var frest bort:

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-frestkarm-jpg

Denne jobben hadde nok vært en del enklere om jeg hadde hatt et fresebord.Uten så må jeg lage til jigger for alle fresejobbene.
    Her et par fra fresing av lekten som skulle limes på igjen:

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-jigg1-jpg

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-jigg2-jpg

Heldigvis passet delene fint sammen trass ukurant verktøy så limingen ble en enkel sak.
    Deretter borte jeg opp alle store spikerhull og limte i treplugger,og med litt sparkel og maling blir karmen som ny igjen.

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-liming-jpg

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-karmferdig-jpg

Fikk ikke tatt noen bilder av tilpassingen av hengslene,men det gikk med en overaskene mengde med timer der.Nytt område for min del,så det ble å justere jigg,frese litt om gangen,prøve og så på an igjen.

Karmen ble montert slik at førstelaget med gips flukter med karmen.Gipsen fuges,deretter sparkles.

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-r11-014-jpg

Kan vel godt si at det gikk med unødig mange timer på denne døren,og enda gjenstår det å lydisolere døren ekstra,MEN,nok om regnet som falt i fjor,jeg har fått dør på plass,fått opp de siste platene på andre laget i taket,og blitt ferdig med første lag med gips på veggene!

En viktig milepæl for meg selv om MYE arbeid gjenstår.

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-r11-011-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-utgangspunk-jpg   Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-frestkarm-jpg   Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-jigg1-jpg   Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-jigg2-jpg   Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-liming-jpg  

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-karmferdig-jpg   Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-r11-014-jpg   Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-r11-011-jpg  

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo bra ut dette! Du blir en bedre snekker for hver ting du gjør i kinoen, imponerende jobb på karmen! Er planen så et påbygg på døra? Har selv bygd om noen dører etterhvert, du får bare si i fra om du trenger hjelp!

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Ser jo bra ut dette! Du blir en bedre snekker for hver ting du gjør i kinoen, imponerende jobb på karmen! Er planen så et påbygg på døra? Har selv bygd om noen dører etterhvert, du får bare si i fra om du trenger hjelp!
    Takk for hyggelige ord.

Litt hjelp hadde uten tvil blitt satt STOR pris på! Har etter mye om og men riktignok funnet en måte å gjøre det på,men det finnes helt sikkert lettere og bedre løsninger. Har fullt opp med sparkling og gipsing for tiden,jobber bare med døren litt innimellom,så mulig vi kunne sett på en løsning en gang?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ferie i neste uke, vi kan gjerne ta en kveld da om det passer!

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først takk til Hunsbedt for besøket,alltid greit med litt ny input.

Så veldig OT.

Hadde igrunnen planlagt en full dag i kjelleren i dag,men har i stedet brukt hele dagen på å se på videoer og lese forumer/artikler.

For en 8-10 år siden sente en spanjol meg en link til en video som tok pusten av meg,dette en stund før den kom på youtube og tok helt av.
    Selv om jeg har sett videoen mange ganger etterpå,og hatt dette høyt på ønskelista over plasser å besøke har jeg ikke sjekket opp stort om plassen før jeg for noen dager siden hørte at en kamerat skulle til Spania for å gå El Caminito Del Ray

Jo mer jeg ser og leser jo mer fascinert blir jeg,så jeg tenkte jeg kunne dele litt med eventuelle natteravner her inne.

Tror ikke youtube virker her enda(?) så får nøye meg med linkene,men legger med noen bilder i bunn så kan de som vil se mer gå inn.

Her den "orginale" videoen av den sørlige og mest kjente delen: (hele stien er cirka 3 km lang,dog kun deler i høyden,men med et like spektakulært pass i den nordre enden)

https://www.youtube.com/watch?v=ZmDhRvvs5Xw

Her samme stykket men den andre veien,og fra tidligere i år.

https://www.youtube.com/watch?v=MwVltIaSfdQ

Og her en bra video fra det nordlige passet:

https://www.youtube.com/watch?v=ewbz-yljM1s

Og så var det bildene da.

Sist endret av Kvindølen; 09-30-2013 kl 19:21

Side 11 av 13 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine