Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 13 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 244
    Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Den som leter finner heter det vistnok.
    Har fått tak i en vannfast kryssfinerplate,litt frynsete i kantene riktignok men mer enn god nok til mitt bruk,og stort mer vannfast enn det tror jeg knapt du får det.Så da satser jeg på vinduskarmer i helgen.

Har fått gjort litt i påvente av løsning på karmene.

Mellom ytter veggene og "innervegg" er det et mellomrom på 10-13 cm. Hadde opprinnelig ikke tenkt å gjøre noe med det,men når et raskt regnestykke viste at det kostet under 300,- å legge på 5 cm ekstra isolasjon var det ikke så mye å lure på. Henger isolasjonen på tvers på veggen her,så det kreves litt spiker og tråd for å sikre at den ikke siger med tiden.

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-isolasjon-yttervegg-jpg

Ellers måtte jeg pent på på plass første hullet til ventilasjonen. Lånte med denne søte lille hullsagen fra jobb.

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-hullsag-jpg

Planen var å bruke en drill,men fant ut det var like greit å borre for hånd... :shock: Har prøvd meg på denne hullsagen før,og vet sjangsen for både ødelagt drill og opprivde gipsplater er ganske stor. Tok uansett ikke mer en 5 min å komme seg igjennom 2 lag gips med sagen.

Her hullet fra garasjesiden.

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-vent-hull-jpg

Bruker Armaflexrør til ventilasjon. Skrangler garantert ikke og burde dempe ekstra i tillegg.
    Hullet såg riktignok skremmende stort ut med et litt deformert rør oppi.

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-riving7-004-jpg

Men med rundlisten på plass ble det akkurat passe.

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-med-rundlist-jpg

Deretter var det bare å fuge rundt.

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-silikonert-jpg

Har også en pen stabel med gipsplater i garasjen,så må få begynt på taket også snart.
    Har et spørsmål der. Har beregnet gipsplatene på tvers av rommet,altså langsidene langs taksperrene,men ser mange legger de andre veien?

Blir dette okke som eller er det en grunn til dette?? ops: ops:
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med c/c 60 cm skal gipsen ligge på kryss av lekting.
    Skal den ligge på langs må det lektes på c/c 30 cm

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raskt svar MindWaste.

Pokker,ser vel poenget når jeg tenker meg om,men trodde ikke det hadde spilt noen rolle når man legger 2 lag. ops: Trodde det virket best med minst mulig skjøter i friluft.

Må måle litt ekstra ved montering da,rommet er 3 cm bredere bak enn fremme.Valgte å følge eksisterende vegger. Gir jo et asymetrisk rom også,selv om jeg tviler på at det er nok til å utgjøre en forskjell... :roll:

Byggetråd

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med 2 lag gips kan du legge det første laget på langs av lekter.
    Men det siste laget gips skal legges på tvers av lekter med cc 60 slik at alle kortskjøter har full understøttelse og skrufeste

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Førfør(før?) premiere

Fant ut taket passet veldig dårlig til 2 lag gips tversgående,ble veldig mye kapp og skjøter for å unngå direkte overlapp,så takker for tipset til MindWaste og legger første laget langsgående.

Slet litt med å finne ut hvordan platene skulle legges.Klarer det ikke i hodet sånt uten videre,og 2 lag i taket er tungvint i sketchup også. :???:
    Så tegnet opp taket på et ark i målestokk 1:20 og klippet ut papirark tilsvarende gipsplater i same målestokk. Gjør det lett å stokke rundt på platene for å finne best plassering.

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-riving8-004-jpg

Her er førstelaget klart. Numererte også platene slik at jeg kan se hvor kappene kan brukes videre,så kan jeg bare hente frem riktig nummer i plassen for å måle på en gjeng med plater for å finne den som passer best.

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-riving8-005-jpg

Så over til litt mer morro (for min del :roll: )

Fant ut at for å lære litt mer om akustikk så kunne det være interesangt å høre litt hvordan ytterpunktene høres ut. Først ut er da (nesten) ferdig isolert rom uten noen plater på.
    Helt sikker delte meninger på nytteverdien av akkurat dette,spesielt ettersom jeg ikke hadde noen måleutstyr tilgjengelig,men morro var det lell og et veldig kjekt avbrekk fra byggingen.
    Uansett så er godt selskap,god musikk og kald pils aldri å forakte...

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-riving8-001-jpg

Testutstyr for kvelden var Klipsch RF82,Oppo 93 og DOXA pre med DOXA M74 og Vincent sp331 som effekt.

I veldig grove trekk så var vel resultatet litt overraskende for min del (mao har ikke peiling) Bassen utenom den helt laveste frekvensen var tildels fraværende og diskanten til tider litt skjærende.Hadde igrunnen ventet det stikk motsatt,men kanskje gulvet var medskyldig når det gjalt diskanten?

Ellers var sweetspot en positiv overraskelse. Endte etterhvert opp veldig langt frem i rommet,noe som passer bra ettersom fremste sofaen havner langt fremme grunnet kort rom.Men sannsyneligheten for at dette endrer seg når rommet blir ferdig er vel kanskje ganske stor?

Tiden gikk som alltid for fort en slik kveld,og selv om gjestene takket for seg et stykke etter midnatt endte jeg opp med å sitte et par timer til i selskap med Type O Negative,Adele og kald drikke. :-D

Byggetråd

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smart løsning med gipsplatene. Virker som om vi tilhører samme klasse i forhold til planlegging. Kjenner meg igjen med papir og saks. ellers virker det som du hadde en trivelig lyttestund. Gleder meg også til å lære mer om akustikk og det å bruke øret riktig. Følger med videre her også for å lære litt av deg

Newcomer Captain Kirk sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal si du er nøye dette må jo bare bli bra!
    Jeg kjenner meg igjen i vridde materialer. Takstolene på garasjeloftet mitt som jeg holder på å lage kino i hadde vridd seg slik at det ikke lengre var 60-60:twisted: Så når jeg skulle lage spikerslag mellom takstolene i overgangene knevegg,skråtak og flatt hadde jeg en he..... Jobb med å prøve å få skrudd de sammen:twisted:

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nabon
    Smart løsning med gipsplatene. Virker som om vi tilhører samme klasse i forhold til planlegging. Kjenner meg igjen med papir og saks. ellers virker det som du hadde en trivelig lyttestund. Gleder meg også til å lære mer om akustikk og det å bruke øret riktig. Følger med videre her også for å lære litt av deg

Planlegging?

Hehe,nei,for å være ærlig så har jeg vel brukt mer tid på planlegging her enn på noe annet jeg har gjort,bare ikke så langt om gangen.Skulle ønske jeg kunne sette meg ned å planlegge alt fra A til Å som feks Hunsbedt,men får nok pent nøye meg med en jobb om gangen. Og når det gjelder saks og papir så er vel det enkleste ofte det beste? Tviler på akkurat den jobben kan gjøres så mye enklere i alle fall. Og ja,kjekt å følge med på andre som også knoter seg i vei. Men du ser nå lys i enden av tunellen nå,misunner deg det en tanke.

Ser ut som man må sette av litt tid til akustikken også ja. Hadde i utganspunktet tenk å gjøre en del "universalløsninger" og satse på at det ble bra nok om ikke perfekt,men etter gårsdagen så er jeg vel litt redd for at jeg må ha et dypdykk ned i akustikkverdenen for å komme i mål,eventuelt fylle ut 7 riktige og få andre til å gjøre det.

Sitat Opprinnelig postet av Captain Kirk
    Skal si du er nøye dette må jo bare bli bra!
    Jeg kjenner meg igjen i vridde materialer. Takstolene på garasjeloftet mitt som jeg holder på å lage kino i hadde vridd seg slik at det ikke lengre var 60-60 Så når jeg skulle lage spikerslag mellom takstolene i overgangene knevegg,skråtak og flatt hadde jeg en he..... Jobb med å prøve å få skrudd de sammen
    Takk for det.

Men skulle gjerne byttet med tempoet ditt! Spesielt ettersom det absolutt ser ut som du gjør alt nøye du også.
    Når det gjelder materialene så ble jeg veldig glad i patentband etterhvert.Får en utrolig makt med et band og 2-3 skruer.Tør ikke la de stå på permanent riktignok,ettersom de bråker noe inn i €#%"# om man slår litt i veggen.

Byggetråd

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå aner jeg selvsagt ikke noe om akustikk egentlig, men nå med isolasjon uten gips blir vel dette litt som og delvis sitte i en 'tynn' bassfelle så man står igjen med kun de laveste frekvensene og rom noder?

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med førfør-premiere! Har hatt noen slike selv også på veien mot ferdig rom. Det er veldig motiverende med slike prøvelyttinger (spesielt med kaldt øl til), men resultatene du får lydmessig trenger ikke å bety noen verdens ting. Hadde du kjørt samme testen med gips på veggene hadde lyden garantert vært totalt forskjellig. Og ferdig dempet rom kommer garantert til å gi deg godlyden tilbake. Så grundig som du er, tør jeg nesten å garantere det!

Ta turen nedover en kveld du går byggelei, så kan du hjelpe meg med å få styring på subbene! Trenger litt input her, lærekurven er bratt for tiden. Og jeg vet at du sitter inne med en del kunnskap om emnet...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Nå aner jeg selvsagt ikke noe om akustikk egentlig, men nå med isolasjon uten gips blir vel dette litt som og delvis sitte i en 'tynn' bassfelle så man står igjen med kun de laveste frekvensene og rom noder?
    Godt mulig du har rett i det ja. Etter litt flytting på høytalere og litt ommøblering hørtes det slettes ikke værst ut når sant skal sies,men,manglet en del spesielt i mellombassen.

Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Gratulerer med førfør-premiere! Har hatt noen slike selv også på veien mot ferdig rom. Det er veldig motiverende med slike prøvelyttinger (spesielt med kaldt øl til), men resultatene du får lydmessig trenger ikke å bety noen verdens ting. Hadde du kjørt samme testen med gips på veggene hadde lyden garantert vært totalt forskjellig. Og ferdig dempet rom kommer garantert til å gi deg godlyden tilbake. Så grundig som du er, tør jeg nesten å garantere det!

Ta turen nedover en kveld du går byggelei, så kan du hjelpe meg med å få styring på subbene! Trenger litt input her, lærekurven er bratt for tiden. Og jeg vet at du sitter inne med en del kunnskap om emnet...

Gøy med litt musikk.
    Er glad for at jeg gjorde forsøket også. Har fått opp første lag med gips i taket i dag,og akkurat nå er akustikken grusom der inne...Klappetesten er direkte ubehagelig. :roll: Vil uansett kjøre en ny runde når all gips er på plass,om så bare for å høre hvordan det høres ut.

Sier slettes ikke nei takk til en tur utom igjen.
    Vet riktignok noenlunde hvordan jeg foretrekker lyden,men er dessverre grønn når det gjelder veien dit... men for all del,tar mer en gjerne litt del i den læringskurven.

Byggetråd

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Endelig gips!

Hadde nesten gitt opp håpet på at jeg noengang skulle komme så langt som til gipsen...:roll: Men på fredag kom jeg nå endelig i gang.Hadde fridag,men med ganske stor sannsynlighet for å bli kalt ut på jobb,i tillegg til å være doven,hadde jeg planer om å utsette taket til helgen.Men,når først jeg var hjemme,så måtte jeg jo prøve å få opp en plate,så fikk jeg jammen meg til en til og plutselig var første lag med gips i taket på plass. TROR jeg spør etter hjelp til andre laget riktignok,ikke veldig moro å bale med hele gipsplater alene. Fikk heldigvis hjelp av fruen til å bære mesteparten inn fra garasjen.Prøvde meg på et par alene,men ikke helt enkelt gjennom 4 dører i diverse vinkler...

Men,nå er i alle fall første lag i tak og 2 vegger på plass. Brukte kapp fra taket til den ene veggen ettersom de passet akkurat,i tillegg så tar kapp mye plass,noe jeg ikke har nå,så får jeg heller ta den lille ekstra sparklingen.

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-riving8-007-jpg

Har vært så heldig å få låne en girkassejekk,som med litt modifikasjon fungerer topp som gipsheis.Slipper også å tenke på å gjøre alt på en gang for å få levert heisen tilbake også.

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-riving8-008-jpg

Har så mye som blør på utsiden at med våren her så blir det kun jobbing inne når det er dårlig vær. Må i tillegg gjøre ferdig de 2 vinduskarmene pluss finne en løsning på dør for jeg kan få opp de 2 siste veggene. Kommer også til å sparkle den gipsen som er satt opp før jeg går videre så blir kleint med fremdrift en stund (mot normalt.... :roll: )

Noen som har tips til sparkel forresten? Bruker lettsparkel fra Biltema for øyeblikket,og den virker nå grei nok,krymper lite ser det ut som,tror jeg klarer meg med et lag på første gipslaget,men alltids grei å vite om det finnes noe som er mye bedre.

Byggetråd

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oioioioi! Her går det unna! Artig å "finna" litt ekstra arbeidslyst:-)

Å få opp litt veggar og tak er jo ein herleg milepæl å krydsa. Då nermar ein seg fort 90% ferdig.

Fart messig, så går det lysår fortare dervenn hos meh. Så eg ervi alle fall imponert over framgangen:-) Mitt einaste prosjekt sidan jul har vert å få laga og henga opp 7 akustkkpanel. Har fått opp 3...

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey hey! Dette er jo en fantastisk følelse. Rommet blir renere og det ser straks litt mer ferdig ut. Vil si at det er en milepæl uansett om det ble "bare" tak og to vegger. Godt jobba Skulle du føle at fremgangen går litt trått i kinoen fremover pga våren som du sier, så er det ikke forferdelig å legge ut bilder av litt andre prosjekter også. Hunsbedt gjorde jo det til stor bravur

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følger med videre

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for hyggelige tilbakemeldinger,det hjelper godt på arbeidslysten. :!:

Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Oioioioi! Her går det unna! Artig å "finna" litt ekstra arbeidslyst:-)

Å få opp litt veggar og tak er jo ein herleg milepæl å krydsa. Då nermar ein seg fort 90% ferdig.

Fart messig, så går det lysår fortare dervenn hos meh. Så eg ervi alle fall imponert over framgangen:-) Mitt einaste prosjekt sidan jul har vert å få laga og henga opp 7 akustkkpanel. Har fått opp 3...
    Vel,nå sitter vel du med et ferdig rom da.Håper på å bli ferdig FØR jeg flytter ned,men har ingen tro på den biten. Og ut fra erfaring så regner jeg med å bruke en plass mellom 10 og 15 år på siste finpussen. :roll:

Sitat Opprinnelig postet av Nabon
    Hey hey! Dette er jo en fantastisk følelse. Rommet blir renere og det ser straks litt mer ferdig ut. Vil si at det er en milepæl uansett om det ble "bare" tak og to vegger. Godt jobba Skulle du føle at fremgangen går litt trått i kinoen fremover pga våren som du sier, så er det ikke forferdelig å legge ut bilder av litt andre prosjekter også. Hunsbedt gjorde jo det til stor bravur
    Milepæl er det så absolutt! Rommet forandret seg mye på et par dager,og jeg tror til og med det kommer til å bli moro å sparkle! (De første 2 timene)
    Er nok ikke så mye spennende på utsiden dessverre. Vasking av hus,bytte litt kledning,klipping av hekker,kløyving av ved etc. etc. Skal bygge en ny platting også,men har utsatt den jobben 2 år nå,så klarer sikkert et år til... ops:

Sitat Opprinnelig postet av BlackDragon98
    Følger med videre
    Hyggelig å høre.

Byggetråd

Newcomer Captain Kirk sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det full fart ser jeg:-P Det er fantastisk å begynne å gipse,det er da det begynner å bli et rom. Ikke minst at det markerer slutten på isolasjon,som jeg ihvertfall hater:-)
    Ble selv ferdig gipsing i dag,jippi:grin:
    Det er bare å peise på videre!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med milepælen! Ingen ting er som å ta prosjektet til neste skritt, noe som i seg selv er ganske motiverende

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Captain Kirk
    Her er det full fart ser jeg:-P Det er fantastisk å begynne å gipse,det er da det begynner å bli et rom. Ikke minst at det markerer slutten på isolasjon,som jeg ihvertfall hater:-)
    Ble selv ferdig gipsing i dag,jippi:grin:
    Det er bare å peise på videre!
    Har ikke mye å stille opp med mot det tempoet du har satt opp.

Regner med du sitter og ser film før jeg i det hele tatt får surret meg ferdig med gipsen. Men ja,er deilig å få skjult litt isolasjon ja.

Sitat Opprinnelig postet av Kenti
    Gratulerer med milepælen! Ingen ting er som å ta prosjektet til neste skritt, noe som i seg selv er ganske motiverende
    Takk for det! Moro med litt forandning ja,må bare prøve å huske på en en må opp på jobb neste dag. ops:

Ellers så fikk jeg en siste liten ting på plass før jeg begynte på gipsen.
    Har fått oppdater shetchup tegningen over reisverket med alt som ligger inn mot gipsen med faktiske mål,så om jeg bare klarer å ta vare på fila,skulle jeg kunne måle meg frem til alt som skjuler seg om det skulle bli nødvendig senere en gang.

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-reisverk-rev3-jpg

Byggetråd

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spørsmål om lydhimling

Prøver meg med spørsmålet i denne tråden først.

Har en del Glava lydhimling liggende som jeg fikk ved en ombygging.

Er det noen som har en formening om det er mulig å legge denne i flere lag og bruke som demping i tak,evnt. førsterefleksjon på vegger? Eller vil overflatebehandlingen på disse gjøre den ubrukelig til dette formålet?
    Hadde vært topp om disse kunne brukes da jeg kunne tilpasse tykkelsen litt etter behov ( i tillegg til å spare en del penger på akustikkplater :roll: ) ,men er vel i utgangspunktet litt skeptisk.

Setter som alltid stor pris på innspill om dette og eventuelt andre bruksområder for disse.

Ny kino/kjellerstue :Mer OT,Spania tur-riving8-010-jpg

Byggetråd

Side 10 av 13 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •