Lydhimling konstruksjonsdetaljer/materialvalg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydhimling konstruksjonsdetaljer/materialvalg

Har prøvd å søke på forumet, men fant ikke helt den informasjon jeg var ute etter.

Ser at f.eks Glava beskriver konstruksjon av lydhimling med to lag gips - og det virker som dette er en slags fasit.

Må lagene legges hver sin vei? Det virker som det ytterste laget skal ligge på tvers av lektene - blir det ikke knapt å skru dette laget kun hver 60cm i lengden?

Ser også at man diskuterer bruk av ulike materialer for å dempe ulike frekvenser. Men har ikke sett noen som har kombinert gips med noe annet (mdf?) til lydhimling.
    Hva med ett lag gips og ett lag mdf feks?..

Newcomer Snikkeren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt i bunn av denne linken står det litt:

Lydisolasjon :: Verd å vite :: Råd og vejledning :: AS Rockwool

To lag gips funker som bare det som lydisolering. Men vanligvis lektes det ned med lydbøyler hvor lektene har CC 40, ikke 60. Da kan du montere andre laget med gips på tvers. Husk å fuge alle overganger mellom vegg og himling.

Om du ikke vil legge ene laget motsatt, så går det også, men du må begynne å plate anderledes. Du må begynne med en halv plate på det ene laget. Og pass på at du ikke får noen skjøter på samme plassen. Men jeg ville uansett lektet på CC 40.

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Ser at glava beskriver her Himling med lydbøyler et oppsett med lekter med CC60 i lydbøyler hvor de legger andre laget på tvers. Da får de bare skrudd hver 60cm på siste lagets langsider.

Setter du opp CC40 får en mere å skru i, men flere lydbøyler som er i kontakt med bjelkelaget - men det har kanskje ikke så mye å si.

Det beste er kanskje å kubbe i mellom så det blir nok skruhold.

Hva med ett lag gips sammen med ett lag med mdf-bord fremfor to lag gips?

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I et tørt innemiljø kan CC på lektene være 60 cm, men det er anbefalt 40 cm. Jeg har alltid montert lektene med CC 40. Monter første lag på langs med lektene, og andre lag på tvers av lektene. Da slipper du å kubbe i mellom på enden av platene.

Hvordan det blir med et lag MDF og et lag gips akustikkmessig vet jeg ikke, men jeg vil anta at lydisolasjonsmessig er det bedre med to lag gips.

Edit: Bla til side 17 i denne monteringsanvisningen, så ser du hvordan gipsplatene skal festes: http://gyproc.no/files/PDF/Norway/MontHB/MHKap5no.pdf

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MDF-produkter og std gipsplater i samme tykkelse har like egenskaper når det kommer til lyd. De har omtrent samme massetetthet og Sintef definerer de derfor i samme kategori.

Cc 60 (30x48 lekter) med første lag gips på langs og siste lag gips på tvers med understøttede kortskjøter på siste lag er ingen problem i tørre rom uten store tempsvingninger.

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for nyttige svar karer.
    Anders: Interessant det du skriver om mdf. Hva tror du om sånne ferdigmalte mdf panelbord utenpå gips, blir det for mange skjøter som vil kunne lekke lyd fremfor en plate ?

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slenger meg på her for abbonement Var litt interresant

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cozmo
    Takk for nyttige svar karer.
    Anders: Interessant det du skriver om mdf. Hva tror du om sånne ferdigmalte mdf panelbord utenpå gips, blir det for mange skjøter som vil kunne lekke lyd fremfor en plate ?
    Jeg tror det vil være marginalt bedre med to lag gips kontra 1 lag gips + mdf panelbord.

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    MDF-produkter og std gipsplater i samme tykkelse har like egenskaper når det kommer til lyd. De har omtrent samme massetetthet og Sintef definerer de derfor i samme kategori.

Cc 60 (30x48 lekter) med første lag gips på langs og siste lag gips på tvers med understøttede kortskjøter på siste lag er ingen problem i tørre rom uten store tempsvingninger.
    Det stemmer at det er godkjent med CC 60, men de gipsprodusentene jeg har vært borti anbefaler CC 40. Jeg har ihvertfall alltid montert CC 40.

@Cozmo: Hvis du skal ha ferdigbehandlet MDF i taket, så kan de ikke ha en bredde på mer enn 60 cm. Da vil du få de langsgående skjøtene på samme plass for hver 120 cm. Det ville jeg prøvd å unngå.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snikkeren
    Det stemmer at det er godkjent med CC 60, men de gipsprodusentene jeg har vært borti anbefaler CC 40. Jeg har ihvertfall alltid montert CC 40.
    Jeg bruker stort sett alltid cc40 når det skal benyttes kun 1 lag gips, siden cc60 gir platen større mulighet for svank & buling.

Med to lag gips vil det første laget hindre lag nr 2 å "svanke & bule" derfor kan cc60 trygt benyttes.

Så lenge belastningen pr lydbøyle ligger innenfor angitt verdi (10-20kg pr bøyle) så mister man ingen virkningsgrad.

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

@Cozmo: Hvis du skal ha ferdigbehandlet MDF i taket, så kan de ikke ha en bredde på mer enn 60 cm. Da vil du få de langsgående skjøtene på samme plass for hver 120 cm. Det ville jeg prøvd å unngå.
    Nettopp, tenker egentlig ikke på mdf-plater - men enkeltbord (slike som dette : Takpanel 12x140x2420mm - BYGGmax ). Hvert bord er da 2.4m langt og 14cm bredt. Not og fjær system.....

Tanken var kanskje å legge gips i lektenes lengderetning, og så disse mdf-bordene på tvers nederst..

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det vil være marginalt bedre med to lag gips kontra 1 lag gips + mdf panelbord.
    Takk for svar!

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cozmo
    Nettopp, tenker egentlig ikke på mdf-plater - men enkeltbord (slike som dette : Takpanel 12x140x2420mm - BYGGmax ). Hvert bord er da 2.4m langt og 14cm bredt. Not og fjær system.....

Tanken var kanskje å legge gips i lektenes lengderetning, og så disse mdf-bordene på tvers nederst..
    Om du skal legge mdf panel på tvers er det mulig du må ha cc30 på lekter.
    Sjekk i tilfelle monteringsanvisning fra produsent.
    I tillegg ville jeg fuget alle gipsplateskjøter (både kort- og langskjøt)

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, går fint med cc60 på de panelbordene ihht til produsent.

Bra tips ang fuging

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så lenge belastningen pr lydbøyle ligger innenfor angitt verdi (10-20kg pr bøyle) så mister man ingen virkningsgrad.
    Vil ikke belastningen ligge under de 10 kg'ene uansett? Hver bøyle vil jo bare bli belastet med ca 7 kg selv med CC 60 og dobbelt lag gips.

Du har rett i at ved å bruke to lag vil det bli mindre bevegelse enn ved kun et lag. Uansett, så har vi blitt anbefalt CC 40 av produsenten, og har holdt oss til det.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det er flere med peiling i tråden, og våger meg på et spm jeg også.

Jeg skal fjerne bærende vegg, og ha opp en drager på tvers av rommet. Det er ikke aktuelt å senke hele takhøyden for å komme under denne, så spm er: Er det noe vits å lage lydhimling i taket så lenge det ligger en drager der? Vil denne lekke såpass med lyd at det ikke er noe poeng?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke belastningen ligge under de 10 kg'ene uansett? Hver bøyle vil jo bare bli belastet med ca 7 kg selv med CC 60 og dobbelt lag gips.

Du har rett i at ved å bruke to lag vil det bli mindre bevegelse enn ved kun et lag. Uansett, så har vi blitt anbefalt CC 40 av produsenten, og har holdt oss til det.
    Jeg skiller mellom lydhimlinger og normalt nedlektet himling. Normalt nedlektet himling er jeg enig med deg ang cc40 lekter både på 1 og 2 lag gips.

Men cc40 og lydbøyler pr 120cm gir belastning under 10kg pr bøyle.

2 lag gips på cc60 og 1,5-2 bøyler/m2 + lekter blir rundt 10-12 kg belastning pr bøyle i snitt.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Ser det er flere med peiling i tråden, og våger meg på et spm jeg også.

Jeg skal fjerne bærende vegg, og ha opp en drager på tvers av rommet. Det er ikke aktuelt å senke hele takhøyden for å komme under denne, så spm er: Er det noe vits å lage lydhimling i taket så lenge det ligger en drager der? Vil denne lekke såpass med lyd at det ikke er noe poeng?
    Lydhimling på hver side av drager med en kasse som knytter sammen de to lydhimlinger vil gi tilfredsstillende resultat.
    Dette så lenge kassen henger bare i lydhimling og ikke har kontakt med drageren.

Edit: Kassen må selvfølgelig ha samme kvalitet som taket. 2 lag gips i taket = 2 lag gips på kassen

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså lage seg et "skjellet" utenpå som man kler med dobbelt lag gips?

Edit: så editen din nå Mindwaste.

Takk for info.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det jeg har lest tidligere (da i forbindelse med vegger) så har det hvert fordelaktig med ett lag spon og ett lag gips over 2 lag gips.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •