Lydhimling konstruksjonsdetaljer/materialvalg - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 36 av 36
    Newcomer Snikkeren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Jeg skiller mellom lydhimlinger og normalt nedlektet himling. Normalt nedlektet himling er jeg enig med deg ang cc40 lekter både på 1 og 2 lag gips.

Men cc40 og lydbøyler pr 120cm gir belastning under 10kg pr bøyle.

2 lag gips på cc60 og 1,5-2 bøyler/m2 + lekter blir rundt 10-12 kg belastning pr bøyle i snitt.
    Hver bøyle bærer vekten av 60x60 cm himling, dvs 0,36 m^2 gips, pluss lekten. Hver gipsplate veier 9 kg/m^2.
    18 kg x 0,36 m^2 + 0,6 kg lekte = 7,08 kg.

Edit: Ser no at jeg tenkte litt feil her. Vi kommer akkurat over 10 kg med CC 60.
    Men vil det si at det blir feil å bruke CC 40? Jeg kan ikke helt se hvordan det å ha mindre belastning per bøyle kan være negativt.

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snikkeren
    Hver bøyle bærer vekten av 60x60 cm himling, dvs 0,36 m^2 gips, pluss lekten. Hver gipsplate veier 9 kg/m^2.
    18 kg x 0,36 m^2 + 0,6 kg lekte = 7,08 kg.

Hva er det da som bærer resten av taket?
    Jeg vil påstå at hver bøyle bærer 60x120cm himling på cc60
    Dvs knappe 14kg pr bøyle med 2 lag gips

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Etter det jeg har lest tidligere (da i forbindelse med vegger) så har det hvert fordelaktig med ett lag spon og ett lag gips over 2 lag gips.
    Jeg har også sett folk påstå dette. Iflg Sintef så kan det ha en positiv effekt, men da i ett register langt utenfor det som er merkbart og hørbart.
    Mao ubetydelige forskjeller.

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har selvfølgelig helt rett.
    Hadde ikke hodet med meg etter en lang dag på skolen, og sutrete unger når jeg kom hjem.

Og med CC 40 kommer vi akkurat under 10 kg.
    Men jeg ser fremdeles ikke hvorfor det skal være negativt med en belastning på mindre enn 10 kg/bøyle?

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Edit: Ser no at jeg tenkte litt feil her. Vi kommer akkurat over 10 kg med CC 60.
    Men vil det si at det blir feil å bruke CC 40? Jeg kan ikke helt se hvordan det å ha mindre belastning per bøyle kan være negativt.
    Svarer editen din i en ny post slik at det blir litt lettere å følge diskusjonen

Jeg forholder meg til rockwool's anbefaling om 10-20kg belastning pr bøyle.
    Jeg vil tro mindre/mer belastning pr bøyle utenom det som er anbefalt vil ha en negativ effekt. Hvor mye det utgjør i praksis kan jeg ikke svare på

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan skjønne at mer enn 20 kg vil være negativt, da bøylen vil bli mer "spent", og dermed transportere lyden lettere. Men med mindre vekt vil jo den bli mindre "spent", og vil i mitt hode da transpontere mindre lyd.
    Eller tenker jeg feil her?
    Tror nesten jeg må forhøre meg med læreren min i morgen. Har jo tross alt Bygninsfykk i morgen, og lyd er jo en del av det.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan skjønne at mer enn 20 kg vil være negativt, da bøylen vil bli mer "spent", og dermed transportere lyden lettere. Men med mindre vekt vil jo den bli mindre "spent", og vil i mitt hode da transpontere mindre lyd.
    Eller tenker jeg feil her?
    Tror nesten jeg må forhøre meg med læreren min i morgen. Har jo tross alt Bygninsfykk i morgen, og lyd er jo en del av det.
    Enig i det første.
    Mer vekt fører til stiv kobling mot bjelkelag.
    Men jeg tror noe av det samme skjer med for lite vekt - bøylen får ikke nok "moment" til å virke som tiltenkt.

Men jeg vil tro det ikke er slik at ved 10kg pr bøyle er alt flott, og ved 9,7 kg er det krise og katastrofe

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det tror ikke jeg heller. Men skal høre med læreren og høre hva han sier. Synes dette var litt interessant.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Logikk det. For mange lydbøyler vil koble himlingen mot taket. For få vil overbelaste å strekke lydbøylene.

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det vil jo bli flere kontaktpunkt ved CC 40. Men jeg lurer på hvorfor vi har blitt anbefalt CC 40 også i lydhimling hvis det da blir for mange kontaktpunkt.

Men dette går helt sikkert an å regne på. Dessverre har ikke vi begynt å regne på lydisolering enda. Men jeg skal regne på det når vi har begynt med det. I første omgang spør jeg læreren, så tar jeg utregningene seinere.

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg snakket med læreren, og han visste rett og slett ikke hva som ville være best lydmessig. Det var fordeler og ulemper med begge løsningene. Dessverre var ikke dette noe vi kommer til å regne på heller.

Men det må da være noen her inne med utdannelse innenfor akustikk som kan regne på det?

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det vil jo bli flere kontaktpunkt ved CC 40. Men jeg lurer på hvorfor vi har blitt anbefalt CC 40 også i lydhimling hvis det da blir for mange kontaktpunkt.

Men dette går helt sikkert an å regne på. Dessverre har ikke vi begynt å regne på lydisolering enda. Men jeg skal regne på det når vi har begynt med det. I første omgang spør jeg læreren, så tar jeg utregningene seinere.
    Hvem har anbefalt cc40?
    Gipsprodusent eller rockwool?

Jeg kan skjønne at gipsprod vil ha cc40, men finner det litt pussig hvis rockwool har anbefalt det.

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er gipsprodusenten som anbefalte CC 40.
    Men hvis det er en dårligere løsning lydmessig, så burde de jo ikke anbefale det, da gipsprodusenten også bør være ute etter best mulig lydisolering i en lydhimling.

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sendte liksågodt en mail til Glava, og spurte hva som ville være best lydmessig, og fikk dette svaret:

Den løsningen vi har best erfaring med er den som er beskrevet på vår hjemmeside, dvs cc600 mellom lektene. De gangene man går ned på cc-avstanden er hvis man skal belaste lydhimlingen med en tyngre konstruksjon, for eks. at man monterer en systemhimling under lydhimlingen. Meningen med lydreduksjonsbøylene er at man skal bryte kontakten mellom de harde materiallene, og ved å øke mengden av disse bøylene vil man samtidig øke mengden av punkter som lyden går gjennom.

Så da må jeg vel bare bite i det sure eplet, og heller anbefale CC 60.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I PDFen til glava sine lydbøyler så ser det ut til at dem skal monteres med CC60 lekter og CC120 langs lekta. Og da skal dem tåle 2 platelag+panel.
    Skal du henge opp noe enda tyngre enn det så er vel bare å montere dem nærmere hverandre enn CC120 langs lekta(men fremdeles med CC60 lekteavstand).

http://www.glava.no/sitefiles/1/doku...dDok_862_1.pdf

Edit: Glava har og lagd en instruksjonvideo som igrunn sier det meste
    GLAVA® Lydisolering -- Himling (Tak) - YouTube
    Edit2: Så nå at Cozmo(OP) har linket videoen lengre oppe...

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CC120 langs lekta ja.....Så fremt man har bjelkelag som har CC60....Her i huset viste det seg at det var cc45 på bjelkelaget, dermed ble det cc90 på bøylene langsmed lektene. Verden er ikke perfekt 8)

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •