Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  13
Side 1 av 25 1 2 3 4 5 11 21 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 484
    Intermediate matsijatsi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue

Hei,

Da er tiden inne for og starte min egen byggebloggtråd, fordi jeg ønsker og dele byggingen med dere, og har veldig lyst til og høre hva dere tenker og synes, forslag og tips taes i mot med stor takk.

Jeg og min samboer begynte i fjor og isolere loftet vårt hvor vi fant ut at vi skulle sette av en større del til kino da dette er noe vi begge liker. Rommet er på ca 27kvm (4,75m Bredt / Dypt 5,9m) dette er da som sagt på loftet og har skråtak.

Utgangspunkt (lat som dere ikke ser det rotet lol)

Sist endret av matsijatsi; 11-04-2013 kl 23:13

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reservert til meg
    Marantz SR7010 - Parasound HCA 2205-AT
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4
    2x SVS PC12-NSD DSP - HTPC-Kodi - JVC DLA-X500R - DreamScreen V4 ProCurve 114"

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må da være ett lovende rom
    Hva slags rom er under kinoen? Dere burde tenke på lydisolering tidlig i prossessen så du/dere slipper unødvendig mye lyd nedover i huset.

Det er mange gode tips og lærerike tråder her inne som omhandler bygging av kino så sug til deg det du kan fra andre Skal følge med her og se hvordan du gjør det!
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Active bircoff sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spennende prosjekt. gleder meg til å følge progresjonen.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei så hyggelig at noen har tatt turen innom allerede

JosRuu: det er gulvspon med 35cm isolasjon ned til kjøkkenet, isolering innad i huset er generelt ikke noe jeg bekymrer meg over da jeg og samboer som regel sitter i kinoen sammen. Hvis jeg blir og sitte der med kompiser så har det heller aldrig vært et problem, da vi foreløpig har kinoen nede i 1 etasje i et vanlig rom på 8kvm:P (har en samboer som er veldig akseptabel til lydnivå hehe)

Et problem jeg lurer på er hva jeg skal gjøre med naboen utenfor de to vinduene dere ser på bildet, legger ved et oversiktsbilde jeg har tegnet.

I vindusveggen blir det 25cm isolasjon(20cm før plast 5cm etter), vegger og tak er det 30-35cm. på alle veggene i kinoerommet tenkte jeg ha dobbel gips med GG i mellom.

jeg har tenkt på om jeg skal bygge en dobbel vegg, men vet ikke hva dette har for seg da jeg ikke kan bygge rom i rom siden det er skråtak.
    Eller om mere isolasjon vil gjøre noe effekt.

Hva trur dere om lydglass?

sett oven fra mitt hus er til venstre, det er ca 8 meter over til soveroms vinduene til naboen.
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint utgangspunkt du har med dette rommet. Rom i rom kan du godt bygge selv om du har skråvegger. Det blir bare litt mer arbeid. Men jeg tror du kommer nesten like langt med 2 eller 3 lag gipsplater/mdf, gjerne med Greenglue eller tilsvarende mellom.
    Grunnen til det er at uansett hvor bra du lydisolerer, så vil naboen din høre din SVS når du drar på. Årsaken til det er at subbass går omtrent uhindret gjennom denne type vegger. Du må ha betong i både gulv, vegger og tak for å stoppe denne type lyd. Mellomtone og diskant vil dine tykke vegger stoppe relativt bra.

Og et tykkere lydglass vil nok bidra positivt, men heller ikke det vil stoppe den dypeste bassen, desverre.

På sikt vil jeg tro dere ikke vil angre på å legge trinnlydplater på gulvet. Det blir mye bedre for den eller de som skal oppholde seg nede når det går hardt for seg i kinoen!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Fint utgangspunkt du har med dette rommet. Rom i rom kan du godt bygge selv om du har skråvegger. Det blir bare litt mer arbeid. Men jeg tror du kommer nesten like langt med 2 eller 3 lag gipsplater/mdf, gjerne med Greenglue eller tilsvarende mellom.
    Grunnen til det er at uansett hvor bra du lydisolerer, så vil naboen din høre din SVS når du drar på. Årsaken til det er at subbass går omtrent uhindret gjennom denne type vegger. Du må ha betong i både gulv, vegger og tak for å stoppe denne type lyd. Mellomtone og diskant vil dine tykke vegger stoppe relativt bra.

Og et tykkere lydglass vil nok bidra positivt, men heller ikke det vil stoppe den dypeste bassen, desverre.

På sikt vil jeg tro dere ikke vil angre på å legge trinnlydplater på gulvet. Det blir mye bedre for den eller de som skal oppholde seg nede når det går hardt for seg i kinoen!

Hei Husbedt, så hyggelig du stikker innom

Okei ja betong blir det nok svært lite av :P men hvordan anbefaler du jeg skal bygge opp veggene da? gips mdf gips som sandwitch eller?
    Eller mente du enten 1 gips og 1 mdf?

Trinnlydplater er vel greit og legge ja, får man kjøpt det på vanlig byggesjappe? (Byggmakker i mitt tilfelle) eller er det noe som må spesial bestilles?

Jeg hadde jo tenkt og bare dempe det mest mulig, som du sier så er det jo nærmest umulig og få det tyst, men så mye som jeg kan i allefall

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg hadde gått for to lag gips og ett lag mdf ytterst. Så hadde jeg brukt GG mellom lagene. Fordelen med MDF ytterst er at du slipper finsparklejobben, og kan kjøpe ferdigmalte (eller umalte som du maler selv) plater slik at finishen blir bra. Det er vanskelig å få fine sparklingsoverganger i slike skråtak. Tre lag plater vil gi god demping også!

Trinnlydplater skulle være enkelt å få tak i hos alle byggleverandører. Husk at du må ha spon over disse igjen, så sjekk høyde på dørkarmer!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Jeg tror jeg hadde gått for to lag gips og ett lag mdf ytterst. Så hadde jeg brukt GG mellom lagene. Fordelen med MDF ytterst er at du slipper finsparklejobben, og kan kjøpe ferdigmalte (eller umalte som du maler selv) plater slik at finishen blir bra. Det er vanskelig å få fine sparklingsoverganger i slike skråtak. Tre lag plater vil gi god demping også!

Trinnlydplater skulle være enkelt å få tak i hos alle byggleverandører. Husk at du må ha spon over disse igjen, så sjekk høyde på dørkarmer!
    Så mdf blir ikke for hardt og reflekterende da altså? (vi snakker om slike mdfplater som ser ut som panel?)

Hmm ja jeg får tenke på det med trinnlyd.

Jeg driver også og lurer på om jeg skal ha ventilasjon eller ikke, Projektor blir hengende i taket i rommet utenfor og lyse igjennom et vindu av en sort, alt av forsterkere og HTPC blir stående i rommet ved sidenav, så det eneste som blir inne på disse 27kvm er høyttallere og tittere.

Er det noe jeg burde installere, tenkte da et avsug med vifte og et inntak uten vifte. Usikker på om dette vil ha noe "effekt"

Har jo disse to vinduene som blir luftbare mellom visninger da.

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke det blir noen fare med lyd over til naboen din. I kinoen min så har jeg 2 lag gips på vegger og ett lag med mdf panel plater.Ei vanlig gammeldags tredør med 2 lag gips på (ikke brukt GG noen plass) og ved greit volum i kinoen,rundt 90-95db musikk så hører jeg ikke mye lyd på soverommet som ligger rett over gangen(veggene er vel ca 1,5m unna hverandre.) så at det blir plagsomt mye lyd hos naboen din 8m unna, det tviler jeg på Men du kan jo bare sette opp 2 høyttalere og subb og dra på skikkelig og gå over til naboen og høre hvor mye dere hører?
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    Jeg tror ikke det blir noen fare med lyd over til naboen din. I kinoen min så har jeg 2 lag gips på vegger og ett lag med mdf panel plater.Ei vanlig gammeldags tredør med 2 lag gips på (ikke brukt GG noen plass) og ved greit volum i kinoen,rundt 90-95db musikk så hører jeg ikke mye lyd på soverommet som ligger rett over gangen(veggene er vel ca 1,5m unna hverandre.) så at det blir plagsomt mye lyd hos naboen din 8m unna, det tviler jeg på Men du kan jo bare sette opp 2 høyttalere og subb og dra på skikkelig og gå over til naboen og høre hvor mye dere hører?
    Det høres jo betryggende ut da , ja blir vel og ta med utstyr opp etterhvert, må få lagt opp strøm og ikke minst hatt på resten av plasten, grrr isolasjonsstøv.

og mdf høres jo kjempe ut og legge utenpå gipsen så jeg slipper den vanskelige finsparkle jobben i skråtaket :P, bare innbilte meg at dette ville være for "hardt" matriale og reflektere for mye.

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir kjempebra! Kan anbefale deg å lese litt i tråden til dwdbard angående lydisolering av skråtak. Han har vært nøye. Lykke til og jeg gleder meg til å følge med på resten.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Dette blir kjempebra! Kan anbefale deg å lese litt i tråden til dwdbard angående lydisolering av skråtak. Han har vært nøye. Lykke til og jeg gleder meg til å følge med på resten.
    Takk skal du ha og alltid hyggelig at noen vil følge med

Anbefaling notert, skal lese igjennom den ja

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MDF plater vil sikkert gjøre rommet hardere vil jeg tro, men da kan du lage deg akustikkplater og henge på vegger og tak. Jeg kjøpte en pakke hos Byggmakker for snaue 500,- (8 plater a 50mm), kjøpte lektverk hos Byggmax for å lage rammer og stoff hos den lokale sysjappa. Da kom hver plate på ca 300,- (har bare laget 5 stk) og det er myyyye billigere enn å kjøpe de ferdig + at de gjør underverker med lyden din! Hos meg ble lyden mye mer avslappet og ikke hard og skingrende som den var før jeg monterte slike plater.
    Hvis du klikker på "min hjemmekino" linken i signaturen min så ser du hvordan de ble.

Og med MDF plater så får du også litt å feste ting i,hyller,bilder osv. Gips er ikke helt det store og feste ting i...
    Og ferdigmalte MDF plater hos byggmax koster ca 100,- plata.umalt koster halvparten eller noe slikt mener jeg å huske.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MDF plater vil sikkert gjøre rommet hardere vil jeg tro, men da kan du lage deg akustikkplater og henge på vegger og tak. Jeg kjøpte en pakke hos Byggmakker for snaue 500,- (8 plater a 50mm), kjøpte lektverk hos Byggmax for å lage rammer og stoff hos den lokale sysjappa. Da kom hver plate på ca 300,- (har bare laget 5 stk) og det er myyyye billigere enn å kjøpe de ferdig + at de gjør underverker med lyden din! Hos meg ble lyden mye mer avslappet og ikke hard og skingrende som den var før jeg monterte slike plater.
    Hvis du klikker på "min hjemmekino" linken i signaturen min så ser du hvordan de ble.

Og med MDF plater så får du også litt å feste ting i,hyller,bilder osv. Gips er ikke helt det store og feste ting i...
    Og ferdigmalte MDF plater hos byggmax koster ca 100,- plata.umalt koster halvparten eller noe slikt mener jeg å huske.

Det trur jeg at jeg går for da, ser jo flotte ut de du har laget.
    Så for meg tusenvis av kroner bort i sånne dempeplater jeg så hadde egentlig lagt det litt på hylla, men 500kr for 8 stk høres jo ut som et røverkjøp.

Ja skal vel blandt annet henge RS klipschene mine på veggen, og av erfaring er gips like stabilt som vått papir :P ikke hjelper det at det skal stå flere suber i rommet og banke heller, hehe.

Har du erfaring med mdf til byggmax? konta obs eller byggmakker sine?

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte byggmax sine og har fra før Mjøspanel og den eneste forskjellen er sporet imellom utfresingene, der er det litt dypere på mjøspanel sine og mjøspanel platene er 1mm tykkere. Ellers er de helt identiske så i mine øyne er det bortkastet å bruke dobbelt så mye på MDF plater når forskjellene er så små.

I kinoen min er det Mjøspanel på 2 vegger og byggmax panel på de 2 andre og for å se forskjell må du virkelig studere utfresingene.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ferdigmalte Hundtonitplater kan du også vurdere. Vi bruker det mye på jobben, og det er temmelig lett å sette opp. Men det gir ikke samme festeevnen som MDF.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte byggmax sine og har fra før Mjøspanel og den eneste forskjellen er sporet imellom utfresingene, der er det litt dypere på mjøspanel sine og mjøspanel platene er 1mm tykkere. Ellers er de helt identiske så i mine øyne er det bortkastet å bruke dobbelt så mye på MDF plater når forskjellene er så små.

I kinoen min er det Mjøspanel på 2 vegger og byggmax panel på de 2 andre og for å se forskjell må du virkelig studere utfresingene.
    Jeg klarer meg fint uten den ene milimeteren hehe, etter og kikket på byggmax sine sider så blir det helt klart mdf ja, er jo omtrent halve prisen i forhold til byggmakker, og det er jo ikke dumt :P

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg nevnte litt lengere opp her så er jeg usikker hva jeg skal gjøre med tanke på ventilasjon, all elektronikk og projektor skal jo være utenfor kinorommet, bare høyttalere og tittere som skal oppholde seg inne i rommet, er det da nødvendig med ventilasjon i et så stort rom?

isåfal tenkte jeg jo bare en enkelt avtreksvifte på ene sideveggen og en inntaksrør på andre sideveggen, litt bekymret om det blir en varm sommer en gang i fremtiden da taket er svart og er redd for at det skal bli ekstremt varmt uten lufting, men siden det ikke har vært isolert om sommeren før så vet jeg ikke effekten 25-35cm isolasjon vil ha på varmen.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matsijatsi
    Som jeg nevnte litt lengere opp her så er jeg usikker hva jeg skal gjøre med tanke på ventilasjon, all elektronikk og projektor skal jo være utenfor kinorommet, bare høyttalere og tittere som skal oppholde seg inne i rommet, er det da nødvendig med ventilasjon i et så stort rom?

isåfal tenkte jeg jo bare en enkelt avtreksvifte på ene sideveggen og en inntaksrør på andre sideveggen, litt bekymret om det blir en varm sommer en gang i fremtiden da taket er svart og er redd for at det skal bli ekstremt varmt uten lufting, men siden det ikke har vært isolert om sommeren før så vet jeg ikke effekten 25-35cm isolasjon vil ha på varmen.
    Jeg har laget et bilde (med mine brilliante paint kunnskaper :P) for og illustrere en eventuell luftekanal, men er veldig usikker om det er nødvendig.

Side 1 av 25 1 2 3 4 5 11 21 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •