Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  13
Side 9 av 25 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 484
    Intermediate matsijatsi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Jeg brukte bare vanlige 3mm huntonittplater til stjernehimlingen. Festet dem til rammen med en luftpistol og tynne stifter. Problemet er at den buede velvingen fører til en slags flutter-ekko effekt. Når jeg lager en lyd midt under taket så blir det et lite ekko. Jeg tror dette kunne vært unngått med prehullede huntonittplater, gjerne den typen man bruker til å henge verktøy i, av denne typen:

Men hvor får man tak i disse? Og da i en passelig størrelse, ikke bare småplater...
    Uansett, jeg la et lag med 50mm Glava over stjernehimmelen, for evt å dempe platene bedre i mot taket. Får man tak i prehullede plater kan det være lurt og heller bruke akustikkplater i steden for Glava. Akustikkplater demper bedre i den tykkelsen, og du risikerer ikke noe dryssing av fibre.

I steden for huntonittplater kan man også bruke for eks takhimlingsplater. Disse er gjerne 60 x 60cm og meget lette å borre i gjennom. Slike plater har en akustikkfunksjon og vil hjelpe å dempe rommet (i taket). Men opphengsmetoden bør gjøres usynlig, ellers vil det bli som å se stjernehimmelen gjennom et rutenettverk. Tror ikke det går med buet takvelving på disse. Man får vel også tak i prehullede gipsplater. Disse brukes også for å dempe lyd, og må ha et lag med akustikkplater på baksiden. Ulempen her er tyngden, de veier omtrent like mye som vanlig gips. Men disse kan antakelig bøyes med fukting.

Når det kommer til fiberprojektoren jeg har brukt, finner du denne og mye annet på førstesiden i tråden min. Der er det linket direkte til mange av delprosjektene. Husker ikke at jeg anbefalte typen du viser til, men den så da grei ut. Var ikke særlig dyrt heller, og hvis det holder med ca 700 stjerner kan du sikkert gå for den!

Wow takk for meget informativt og utfyllende innlegg Husbedt!

Når det gjelder prehullede plater, blir det ikke litt problematisk med plassering av stjernene osv da?
    Vil det i såfal være mulig å oppnå tilsvarende ved å bore masse hull i en huntonittplate selv, etter stjernene er borret ut? (selvom jeg blir svett av tanken i det jeg skriver :P )

Hvordan har du opplevd glavaen i etterkant? har det drysset mye "glass" ned fra taket?
    Forestiller meg at det vil bli mye bevegelse i det med lyd :P

Jeg skal ta en runde og gå igjennom tråden din igjen, blitt en stund siden sist har en del dødtid på jobb

Og angående den projektoren har du rett, det var nok ikke du som anbefalte meg den, da du har jo en annen type
    Når det kommer til anntall stjerner så vet jeg ikke helt hvor mange jeg burde ha, hvor mye er mye liksom? :P
    Stjernehimmelen vil jo da antaglig bli noe i området på 8,4 kvm
    Marantz SR7010 - Parasound HCA 2205-AT
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4
    2x SVS PC12-NSD DSP - HTPC-Kodi - JVC DLA-X500R - DreamScreen V4 ProCurve 114"

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matsijatsi Vis post
    Wow takk for meget informativt og utfyllende innlegg Husbedt!

Når det gjelder prehullede plater, blir det ikke litt problematisk med plassering av stjernene osv da?
    Vil det i såfal være mulig å oppnå tilsvarende ved å bore masse hull i en huntonittplate selv, etter stjernene er borret ut? (selvom jeg blir svett av tanken i det jeg skriver :P )
    Tror det blir mye enklere med prehullede plater. Platene skal jo trekkes med Scenemolton, som limes på. Du slipper antakelig borring siden du kan bruke platenes hull. Fibrene limes deretter med silikonlim. Du kan jo selvfølgelig borre også, og med 3mm plater går dette utrolig raskt. Bruk borr som er bare litt større enn fibrene, slik at de går lett gjennom. Når du er ferdig med borringen pusses platen, og moltonen limes på. Bruke en nål til å perforere moltonen før fibrene monteres. Du kan jo lese deg opp i tråden min, der står det meste.

Hvordan har du opplevd glavaen i etterkant? har det drysset mye "glass" ned fra taket?
    Forestiller meg at det vil bli mye bevegelse i det med lyd :P
    Det kommer ikke noe ned fra taket hos meg. Alle rammene er trukket med molton, og rammene sitter tett sammen. Skulle jeg ha gjort det om igjen ville jeg nok alikevel heller ha brukt vanlig Rockwool eller deres Rockfon akustikkplater. Glava er ikke sunt, og selv om taket mitt er tett, så vil støv spres når jeg tar ned rammene (ved småjobber der ting skal forandres). Det meste er festet temmelig godt, jeg har brukt lim og skruer på alt av konstruksjon, så jeg har ikke opplevd bevegelse eller knirkelyder i kinoen. Når jeg drar på skikkelig, for eks rundt 0dB på volumkontrollen og godt over 100 dB i sweetspot, rister det kraftig i den bakre plattingen. Til og med den støpte, 6cm tykke flytende betongplata i gulvet vibrerer, men alikevel uten noe knirk fra konstruksjonen. Jeg kan derfor anbefale mye skruer, flere skruer, godt med lim og silikon til fugemasse!

Jeg skal ta en runde og gå igjennom tråden din igjen, blitt en stund siden sist har en del dødtid på jobb

Og angående den projektoren har du rett, det var nok ikke du som anbefalte meg den, da du har jo en annen type
    Når det kommer til anntall stjerner så vet jeg ikke helt hvor mange jeg burde ha, hvor mye er mye liksom? :P
    Stjernehimmelen vil jo da antaglig bli noe i området på 8,4 kvm
    700 stjerner på 8 kvm er plenty nok. Jeg har litt over 1000 på ca 12 kvm, og føler at det fint rekker til å få ønsket effekt.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det blir mye enklere med prehullede plater. Platene skal jo trekkes med Scenemolton, som limes på. Du slipper antakelig borring siden du kan bruke platenes hull. Fibrene limes deretter med silikonlim. Du kan jo selvfølgelig borre også, og med 3mm plater går dette utrolig raskt. Bruk borr som er bare litt større enn fibrene, slik at de går lett gjennom. Når du er ferdig med borringen pusses platen, og moltonen limes på. Bruke en nål til å perforere moltonen før fibrene monteres. Du kan jo lese deg opp i tråden min, der står det meste.
    Ja der sier du jo noe, når tiden kommer så får jeg ta meg en runde å se på den ferdighullede typen.
    Er allerede i gang med lesning

Det kommer ikke noe ned fra taket hos meg. Alle rammene er trukket med molton, og rammene sitter tett sammen. Skulle jeg ha gjort det om igjen ville jeg nok alikevel heller ha brukt vanlig Rockwool eller deres Rockfon akustikkplater. Glava er ikke sunt, og selv om taket mitt er tett, så vil støv spres når jeg tar ned rammene (ved småjobber der ting skal forandres). Det meste er festet temmelig godt, jeg har brukt lim og skruer på alt av konstruksjon, så jeg har ikke opplevd bevegelse eller knirkelyder i kinoen. Når jeg drar på skikkelig, for eks rundt 0dB på volumkontrollen og godt over 100 dB i sweetspot, rister det kraftig i den bakre plattingen. Til og med den støpte, 6cm tykke flytende betongplata i gulvet vibrerer, men alikevel uten noe knirk fra konstruksjonen. Jeg kan derfor anbefale mye skruer, flere skruer, godt med lim og silikon til fugemasse!
    Da tar jeg lærdomen din å satser på Rocwool/rocfon og hullete plater, lim er notert noe jeg bruker svært sjelden, men nå har ikke jeg snekkret finsnekkring på lange tider heller :P
    Får vel kjøpe meg en pall med silikon også, må jo få rommet potte tett

700 stjerner på 8 kvm er plenty nok. Jeg har litt over 1000 på ca 12 kvm, og føler at det fint rekker til å få ønsket effekt.
    Det høres bra ut, får se hva slags forskjellige bundels det er der ute, hadde jo vært greit å slippe å lage "pølsa" med fiber selv, selvom det så ut som du koste deg med trekkebanen du laget
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lest igjennom hele tråden nå - her var det mange triks å notere i boka Tror dette blir meget bra, resten av loftet ble i hvertfall det

Spennende å se hvordan du gjør det med stjernehimmel - det er nok en ting jeg ikke ser for meg helt hvordan jeg skal gjøre enda. Tråden til Hunsbedt har heldigvis masse god info om temaet.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Lest igjennom hele tråden nå - her var det mange triks å notere i boka Tror dette blir meget bra, resten av loftet ble i hvertfall det

Spennende å se hvordan du gjør det med stjernehimmel - det er nok en ting jeg ikke ser for meg helt hvordan jeg skal gjøre enda. Tråden til Hunsbedt har heldigvis masse god info om temaet.
    Så hyggelig å høre ja vi får se da, er veldig fornøyd hittil, Loftstua skal vel bli 100% snekkremessig løpet av våren nå, så kommer vel kontakter og slikt til høsten

Ja stjernehimmel blir veldig spenende da jeg ikke har sett det laget i privat regi annet enn på bilder, og aldri laget det selv heller, jeg er vel ikke helt 100% på hvordan jeg skal gjøre det heller.
    Det kommer vel når jeg setter i gang (forhåpentligvis:P) jepp den tråden blir en god hjelpende hånd å følge, så får vi se hvordan det går, jeg skal i alle fall dokumentere det så godt jeg kan med bilder

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk gjort litt arbeid i dag også gitt, venter på 2,5m2 ledning av brosjan som jeg skal bruke til høyttallerkabel, men den får jeg ikke hentet før slutten av uka.
    Så da trakk jeg litt rør til nettverket på loftet i steden.

Koblingspanelet som er tiltenkt bak sjenken jeg skal bruke som rack i loftstua blir noe lignende dette.
    Her blir det jo 5 dobble tp kontakter så alt som trenger nett av konsoller HTPC osv får

Begynte med å lage litt flere hull i sweitserosten min, dum som jeg er stod jeg jo selvfølgelig like under uten værnebriller, og fikk dermed flis på størrelse med et spyd i øyet... i allefall slikt det føltest :P
    Som panelet viser er det 5 rør som trengs, men jeg skal kjøre røret jeg trakk fra stua inn i nettverksskapet i boden først så da blei det 6 rør da gitt.

Her er det vel drøye 60m, å det var ikke mange cm igjen av det etter jeg var ferdig :P

Litt vanskelig å se hva som er hva av disse faktisk, men de 6 rørene svinger til høyere rett etter døra,
    der fikk jeg dytta de over takplatene som er slått opp i loftstua, og over lektene ut i boden, som da er rommet til høyere lengst fra meg.

Her kommer rørene ut fra oven av taket, disse skal borres igjennom topsvilla og vidre til venstre hvor det henger en bundt med TP fra før.
    Fru M ønsket litt selskap nede resten av kvelden etter hun jobbet sent så da får jeg fortsette i morgen

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk gjort litt i dag også gitt, denne gangen uten å få flis i øyet

Før jeg kunne borre meg igjennom svilla måtte jeg fjerne litt av litt taklekt som var over den, denne hadde ingen annen funksjon enn å lage avstand så jeg kunne trekke rør over svilla,
    så her var det bare å fjerne litt. Jeg tok bosch saga mi (fein lookalike) satte opp noen kappbiter så jeg ikke maltrakterte plasten
    Etter jeg borret hullene så var jeg så full av spon så fikk ikke tatt bilde før dette gitt, her har jeg allerede trekt 3 av rørene.

På tide og lage sveitserost av disse også

Etter litt stripsing og klammefesting ble det jo ikke så aller værst, får se om jeg får trekkt litt TP i morgen

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmål, ser dere bildene i tråden som lenker eller er bildene i hvert innlegg?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmål, ser dere bildene i tråden som lenker eller er bildene i hvert innlegg?
    Hei!

jeg ser bilder helt fint i denne tråden.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM Vis post
    Hei!

jeg ser bilder helt fint i denne tråden.

Så bra, hørte en kompis som sa han bare så lenker, men viste seg at det var instillinger som gjorde det på kontoen hans

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Korleis i all verden skal du greia å spikra eller skru i ein stender utan å treffa trekkrøyr no? Dette ser veldig bra ut.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo Vis post
    Korleis i all verden skal du greia å spikra eller skru i ein stender utan å treffa trekkrøyr no? Dette ser veldig bra ut.
    Hehehe ja du det er jo et godt spørsmål, heldigvis skal jeg ikke spikre eller skru så mye mer der, MDFen skyter jeg med stift, så jeg får bare prøve å unngå å skyte akkurat der... prøve :P
    Tusen takk

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral Vis post
    Ah genialt, ja det må jeg gjøre, dette er noe man kan kjøpe i alle byggevaresjapper eller?

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viderebringer et tips jeg har fått av flere her inne: Tommestokk og bilder, bilder, bilder....

Utrolig greit å ha som dokumentasjon!

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-2014-prosjekt-hjemmekino-435-jpg
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MorJohan Vis post
    Viderebringer et tips jeg har fått av flere her inne: Tommestokk og bilder, bilder, bilder....

Utrolig greit å ha som dokumentasjon!

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-2014-prosjekt-hjemmekino-435-jpg

Se her ja, får ta tak å gjøre det når jeg kommer hjem trur jeg, meget kjip å skyte/skru feil

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan vel også bruke noe slikt, antar det er litt billigere også.

https://www.deal.no/deal/default.asp...sentID=5118203

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan vel også bruke noe slikt, antar det er litt billigere også.

https://www.deal.no/deal/default.asp...sentID=5118203

Den skjønte jeg ikke helt :P

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den skjønte jeg ikke helt :P
    Jeg linket til et elendig bilde.
    Produktet jeg tenkte på er en slik:

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-rotn-spikeravviser_resize-jpg

Du dytter et slik halvrør mellom stender og røret (i selve borehullet) slik at den stopper skrue/spiker.
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-rotn-spikeravviser_resize-jpg 
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg linket til et elendig bilde.
    Produktet jeg tenkte på er en slik:

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-rotn-spikeravviser_resize-jpg

Du dytter et slik halvrør mellom stender og røret (i selve borehullet) slik at den stopper skrue/spiker.
    Ah den så litt bedre ut, tilfeldigvis noen anelse hvor man får kjøpt slike?

Side 9 av 25 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •