Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  13
Side 8 av 25 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 484
    Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av MorJohan Vis post
    Det blir aldri for overveldende med masse bilder,- spesielt ikke når de viser lure løsninger og gode tips!

Dette ser forøvrig veldig bra ut!
    Helt enig! Super oppdatering!

Intermediate matsijatsi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hyggelig at det blir satt pris på
    Er jo bare såså mye man får forklart med tekst også, og bilder er jo veldig gøy da
    Marantz SR7010 - Parasound HCA 2205-AT
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4
    2x SVS PC12-NSD DSP - HTPC-Kodi - JVC DLA-X500R - DreamScreen V4 ProCurve 114"

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driver å tenker noen tanker angående stjernehimmelen jeg tenker lage i fremtiden, hadde oprinnelig tenkt å ha hele taket i stjernehimmel, med 3 downlights over lerettet og 3 over døra, men i går så fallt det meg inn to andre måter å gjøre dette på, den ene var å ha stjernehimmel i lengde rettningen i rommet, altså to striper mellom de tre radene med bokser, den andre var å ha det samme på tvers mellom alle radene, vet ikke om dette var godt forklart, men hva trur dere?
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God kveld godtfolk, jeg lurer på om det er noen som kan hjelpe meg med å knekke en liten nøtt, som nevnt tidligere i tråden tenker jeg å bygge opp en ekstra vegg satt opp forran vindus veggen så jeg kanskje bedrer støyen ut mot naboen litt ekstra, med tanke på dette er det jeg lurer litt hva jeg skal gjøre.

For hvis veggen skal være like tett som resten av kinorommet så blir jo denne lille lommen mellom kinovegg og yttervegg ha inne tempratur, hva gjør jeg med tanke på fukt osv?
    Vil denne veggen som da er tiltenkt å bli bygget i 2"x4" med 10cm isolasjon ha noe for seg i det heletatt?

Jeg er rådvill angående dette og føler jeg sitter litt fast på dette problemet

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matsijatsi Vis post
    Driver å tenker noen tanker angående stjernehimmelen jeg tenker lage i fremtiden, hadde oprinnelig tenkt å ha hele taket i stjernehimmel, med 3 downlights over lerettet og 3 over døra, men i går så fallt det meg inn to andre måter å gjøre dette på, den ene var å ha stjernehimmel i lengde rettningen i rommet, altså to striper mellom de tre radene med bokser, den andre var å ha det samme på tvers mellom alle radene, vet ikke om dette var godt forklart, men hva trur dere?
    Du tenker altså å "dele opp" stjernehimmelen?

Rolf Hult har gjort dette i sin (nå fraflyttede) kino,- og personlig ser jeg ingen problemer med dette. Hans løsning var jo utrolig stilig.

Uansett så vil vel stjernehimmelen være en effekt når det er mørkt,- så denne oppdelingen vil nok bli ganske så usynlig.

Dersom jeg har forstått deg rett, da... Sitat: "vet ikke om dette var godt forklart"
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tenker altså å "dele opp" stjernehimmelen?

Rolf Hult har gjort dette i sin (nå fraflyttede) kino,- og personlig ser jeg ingen problemer med dette. Hans løsning var jo utrolig stilig.

Uansett så vil vel stjernehimmelen være en effekt når det er mørkt,- så denne oppdelingen vil nok bli ganske så usynlig.

Dersom jeg har forstått deg rett, da... Sitat: "vet ikke om dette var godt forklart"
    God kveld i stuen
    Det var vel bare noe som dukket opp i hodet sist jeg var der oppe om hva slags alternativer jeg hadde,
    men det virker som fruen ønsker en heldekkende himmel med 3 spotter over lærett og 3 over døra (vist som nederste alternativ), det er også den jeg forsåvidt liker tanken best på.

Prøver meg på rask tegning av hva jeg mente, 0 illustrer lyboksene og rektanglene er da stjernehimmel

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK,- min mening:

1) er rotete.
    2) er bedre ettersom du får et større areal på stjernehimmelen uten avbrudd.
    3) er det jeg ville gått for. Ikke for at fruen ønsker det,- men det skader jo ikke å føye seg litt...

Kanskje lettere å få gjennomslag for prosjekter i fremtiden...

Fra spøk til alvor: Jeg ville gått for 3). Men dette er selvfølgelig min subjektive mening.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK,- min mening:

1) er rotete.
    2) er bedre ettersom du får et større areal på stjernehimmelen uten avbrudd.
    3) er det jeg ville gått for. Ikke for at fruen ønsker det,- men det skader jo ikke å føye seg litt...

Kanskje lettere å få gjennomslag for prosjekter i fremtiden...

Fra spøk til alvor: Jeg ville gått for 3). Men dette er selvfølgelig min subjektive mening.
    Først og fremst, woohoo avforum er oppe igjen

Hehe ja her er vi vel ganske enig i det du skriver, så det blir nok alternativ nr 3
    Greit å få luftet noen idèer, lett å forvirre seg selv med alt som dukker opp etterhvert som man bygger :P

Noen som aner hvor tykke sånne fiberbunter vanligvis er og hvor lett det ville være å dra de noen meter igjennom trekkerør?

Jeg har fått gjort en god del i helgen, så skal få lastet opp en oppdatering etterhvert

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som aner hvor tykke sånne fiberbunter vanligvis er og hvor lett det ville være å dra de noen meter igjennom trekkerør?
    Du bør vel nesten bestemme deg for hvor mange stjerner du vil ha først. Deretter velge projektor og overgangsstykke til antall fiber.

Når jeg ser på bildene til Hunsbedt, så kreves det bra dimensjon på røret!

Poster et bilde uten tillatelse:

Vedlegg 110528

Har dog ingen erfaring med stjernehimmel selv,- refererer kun til det jeg har lest.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedleggslinken din funker ikke, MorJohan! Men jeg linket opp til et bilde av de to buntene stjernehimlingen utgjør samlet. Det er snakk om over 1000 stjerner og ca 1500 fibere på 0,5mm hver. Røret på bildet er 30mm. Jeg anbefaler ikke trekking av slike "nakne" fibere. Man får også kjøpt fiberpakker som ligger innkapslet i plast. Disse vil egne seg litt bedre til trekking. Her er link til den aktuelle posten: http://avforum.no/forum/showthread.p...=1#post1632847

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3175-jpg

Sist endret av Hunsbedt; I dag kl 21:21 Begrunnelse: Legge til link

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for korrigeringen der, Hunsbedt! Best svar får man fra folk med erfaring!
    Men jeg husket ihvertfall rett,- denne bunten din var ikke noe "knuslete greier..."

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedleggslinken din funker ikke, MorJohan! Men jeg linket opp til et bilde av de to buntene stjernehimlingen utgjør samlet. Det er snakk om over 1000 stjerner og ca 1500 fibere på 0,5mm hver. Røret på bildet er 30mm. Jeg anbefaler ikke trekking av slike "nakne" fibere. Man får også kjøpt fiberpakker som ligger innkapslet i plast. Disse vil egne seg litt bedre til trekking. Her er link til den aktuelle posten: http://avforum.no/forum/showthread.p...=1#post1632847

Sist endret av Hunsbedt; I dag kl 21:21 Begrunnelse: Legge til link

Ah utmerket!

Vel det var ikke tanken å trekke dette gjennom noe veldig langt, kanskje snakk om 2,5m i rett strekk.

Hva er målene på den stjernehimmelen din Husbedt?

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for korrigeringen der, Hunsbedt! Best svar får man fra folk med erfaring!
    Men jeg husket ihvertfall rett,- denne bunten din var ikke noe "knuslete greier..."
    Takk begge to

Nei det var den definitivt ikke!

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel det var ikke tanken å trekke dette gjennom noe veldig langt, kanskje snakk om 2,5m i rett strekk.
    Ok, det høres jo ikke så galt ut. Grunnen til advarselen mot trekking er at fibrene lett hekter seg og kan få en "brekk". De er veldig sterke, omtrent som et tynt fiskesnøre, men en brekk stopper effektivt lyset. Lyset føres langs utsiden av fiberveggen, derfor er det viktig at denne er intakt.
    Skal du trekke den gjennom røret du nevner, så kjøp et vannrør av plast i størrelsen 20-30mm. Røret MÅ være glatt innvendig. Det gjør ikke noe heller om du teiper bunten på langs med for eks sort gaffateip, og så stripser den etterpå. Da tåler den fint litt mer behandling.

Hva er målene på den stjernehimmelen din Husbedt?
    Legger inn Sketchupskissen av rammen jeg bygde, der står målene (hvis du skal bygge en buet himling slik jeg gjorde, bør platene være av den perforerte typen):

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-stjernehimmel-tak-5-png

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var det på tide med en liten oppdatering fra helgens strabaser og det virker som avforum er på beinene igjen

Jeg begynte med å lage en liten liste så jeg ikke skulle glemme for mye, la også til et par bokser jeg kunne skrive på underveis.

Planen er å ha et rackskap i boden på loftet hvor alt deles ut i fra, da jeg nylig fikk installert fiber fra altibox tenkte jeg på at det beste hadde vært å få fiberet rett opp i boden,
    men det ble for langt sa montøren, som stod med for lite fiber i hånda, så da får jeg lage en relativt lang omvei :P (fiberet kommer opp rett bak ved høyttaleren)
    Da jeg en gang begynte her på loftet var jo planen parabol signal så rør med coax lå allerede trekt fra veggen alt skal monteres og ut til yttervegg hvor parabolen henger inntil vidre (jeg skulle bruke den som akebrett men snøen uteble :P)

Trakk bare Tp fra loftet, ut vinduet og inn nede der de gamle coaxledningene gikk. Ved parabolen ser dere trekkerøret tp skal fortsette inn i, det er omtrent 16meter strekk før det kommer ut borte ved kinoveggen. (med god grunn jeg trakk det før vi satt opp plater der )

Her viser jeg bildet tatt minutter føre nestenkatastrofen, jeg teipet fast de to tpene i coax kabelen for å bruke den som trekketråd, viste seg at teipen/festemetoden jeg valgte var dårlig, så den røyk i det coaxen forsvant inn i veggen.
    Heldigvis etter jeg kappet av det overflødige trekkerøret som dere ser, stakk coax tuppen kun 1cm ut av veggen, på innsiden er alle plater oppslått og 99% ferdig, så det kunne blitt en kjip helg
    Endte med å feste trekkefjøra på i steden, dra den igjennom også dra TP igjennom, så fikk jeg også låne litt ducktape av naboen, da jeg var tom :P

Endte da altså opp her til slutt, TP paret skal fortsette inn i boden, men er ikke lagt rør til det enda, (note to self, gjør det)

Kjørte også Tp fra boden og ned til stua da vi har pc bordet vårt i stua, fikk god hjelp av Le puz

Trakk også opp kabler til alle lysboksene i taket, jeg har jo nå i ettertid funnet ut at jeg kun skal bruke 6 av disse 12, men jeg legger like så godt opp og gjør de klare just in case

Denne listen var kjekk, gøy å hake av litt med rød tusj

Det var det jeg rakk i helgen, måtte avse søndagen til 5mila (som gikk åt skogen) og hjelpe brosjan å lempe stein i regnet

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott oppdatering med mye bilder!

Og bilder av tabber/nestentabber er gull verdt!

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Ok, det høres jo ikke så galt ut. Grunnen til advarselen mot trekking er at fibrene lett hekter seg og kan få en "brekk". De er veldig sterke, omtrent som et tynt fiskesnøre, men en brekk stopper effektivt lyset. Lyset føres langs utsiden av fiberveggen, derfor er det viktig at denne er intakt.
    Skal du trekke den gjennom røret du nevner, så kjøp et vannrør av plast i størrelsen 20-30mm. Røret MÅ være glatt innvendig. Det gjør ikke noe heller om du teiper bunten på langs med for eks sort gaffateip, og så stripser den etterpå. Da tåler den fint litt mer behandling.

Legger inn Sketchupskissen av rammen jeg bygde, der står målene (hvis du skal bygge en buet himling slik jeg gjorde, bør platene være av den perforerte typen):

Ah nydelig, tusen takk Husbedt, målene mine vil bli noe i størrelseorden 4,10-4,20m x 1,90-2,00m
    Da det var du som faktisk satte spikern i meg med tanke på stjernehimmel, så var planen å kjøre en svak bue som du har gjort, ut i fra bildene dine så fikk jeg inntrykket av at det ble mye mere dybde i det hele.
    Hvordan plater burde brukes?
    Burde det isoleres i overkant?
    Angående fibertype og projektor som jeg tenkte bruke, mener jeg du ga meg linken til ( http://www.aliexpress.com/snapshot/230386904.html ) stemmer ikke det?

Tanken med de rørene var egentlig sånn at fibrene kunne dyttes igjennom det røret så de havnet i en boks midt i taket, så jeg kunne trekke de ut derifra,
    om dette er noe som lar seg gjennomføre er jeg fremdeles usikker på :P

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott oppdatering med mye bilder!

Og bilder av tabber/nestentabber er gull verdt!
    Haha ja, jeg angrer at jeg ikke tok bilder av det, men jeg trur det var noe som tok over styringa da jeg så for meg at jeg måtte rive veggen på gjesterommet

Top tips, ikke bruk fuktsperre teip til slikt arbeid!

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med det samme jeg husker på det, noen som har erfaring med lange strekk av USB?

Etter hva jeg har lest så har det en maks rekkevidde på 5m, jeg må ha minst 10m.
    Har funnet to alternativer:
    http://www.microcenter.com/product/3...ion_Cable_39ft
    http://dx.com/p/rj45-lan-cable-cat-5...3#.Uwo8OPldU4y

Den omformeren til TP var jo litt stiv, men har sett det også finnes andre billigere versjoner andre steder, men er usikker på om dette vil fungere i det heletatt?

Grunnen er at jeg skal ha joypads til HTPC som blir stående i racket ved kinoveggen, og er ikke særlig fan av trådløst :P

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan plater burde brukes?
    Burde det isoleres i overkant?
    Angående fibertype og projektor som jeg tenkte bruke, mener jeg du ga meg linken til ( http://www.aliexpress.com/snapshot/230386904.html ) stemmer ikke det?
    Jeg brukte bare vanlige 3mm huntonittplater til stjernehimlingen. Festet dem til rammen med en luftpistol og tynne stifter. Problemet er at den buede velvingen fører til en slags flutter-ekko effekt. Når jeg lager en lyd midt under taket så blir det et lite ekko. Jeg tror dette kunne vært unngått med prehullede huntonittplater, gjerne den typen man bruker til å henge verktøy i, av denne typen:

Men hvor får man tak i disse? Og da i en passelig størrelse, ikke bare småplater...
    Uansett, jeg la et lag med 50mm Glava over stjernehimmelen, for evt å dempe platene bedre i mot taket. Får man tak i prehullede plater kan det være lurt og heller bruke akustikkplater i steden for Glava. Akustikkplater demper bedre i den tykkelsen, og du risikerer ikke noe dryssing av fibre.

I steden for huntonittplater kan man også bruke for eks takhimlingsplater. Disse er gjerne 60 x 60cm og meget lette å borre i gjennom. Slike plater har en akustikkfunksjon og vil hjelpe å dempe rommet (i taket). Men opphengsmetoden bør gjøres usynlig, ellers vil det bli som å se stjernehimmelen gjennom et rutenettverk. Tror ikke det går med buet takvelving på disse. Man får vel også tak i prehullede gipsplater. Disse brukes også for å dempe lyd, og må ha et lag med akustikkplater på baksiden. Ulempen her er tyngden, de veier omtrent like mye som vanlig gips. Men disse kan antakelig bøyes med fukting.

Når det kommer til fiberprojektoren jeg har brukt, finner du denne og mye annet på førstesiden i tråden min. Der er det linket direkte til mange av delprosjektene. Husker ikke at jeg anbefalte typen du viser til, men den så da grei ut. Var ikke særlig dyrt heller, og hvis det holder med ca 700 stjerner kan du sikkert gå for den!
    Sist endret av Hunsbedt; 02-24-2014 kl 00:24 Begrunnelse: Tillegg

Side 8 av 25 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •