Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  13
Side 7 av 25 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 484
    Intermediate matsijatsi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Captain Kirk Vis post
    Hei.
    Ang. maling og glansgrad tror jeg nok at en glans på 15 blir noe "blank". Jeg har selv malt med og anbefaler lady pure color(glans 01) som er helt suveren maling! Er heldig og har en svoger i Jotun
    Når det gjelder slette vs. profilerte MDFplater hadde jeg utvilsomt valgt slette da jeg personlig ikke liker panel "looken" og slette vegger eller en tøff tapet er mer "kino"
    Jeg har snakket med en del tømrere ang. green glue og har kommet frem til at den har marginal effekt og står IKKE i forhold til prisen! Jeg tror de pengene kan brukes mye mer fornuftig! Jeg droppet den selv og angrer ikke et sekund
    Dette er jo bare mine meninger men håper de var til hjelp
    Jeg er også enig liker veldig looken av helt glatte, også med tanken på at det ikke blir likt resten av huset :P
    Hmm da er spørsmålet, skal man satse på disse dobbelt så dyre platene, og heller evt matte ned platene med klarlakk eller maling? er det mulig eller ender jeg med å male hele uansett?
    Siden fargen var helt perfekt i følge hva jeg ønsker, jeg har heller ikke sett så mange føre glatte mdf plater.

Angående GG så var dette intressant info , hva skal jeg da ha mellom lagene? hva gjorde du?

Dine meninger er veldig til hjelp, veldig mye lettere å komme frem til noe da man har noen andre og dele tankene med
    Marantz SR7010 - Parasound HCA 2205-AT
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4
    2x SVS PC12-NSD DSP - HTPC-Kodi - JVC DLA-X500R - DreamScreen V4 ProCurve 114"

Newcomer Captain Kirk sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingenting mellom platene. Jeg har bare brukt ENORME mengder med vanlig fugger silikon i alle overganger og skjøter på første lag og overmalbar fugger (samme hva du bruker,bare ikke akryl, da den sprekker) på andre lag. Jeg synes det har fungert utmerket med tanke på lydisolering! Den verste bassen er utrolig vanskelig/nesten umulig å bli kvitt. Da er vel romm-i-romm den beste løsningen. Jeg har en svoger som bygget romm-i-romm med stål-stendere,gummiforinger og allt som kunne gjøres men ble likevell ikke kvitt den verste bassen fra sin SVS pb ultra+
    Ang. malingen kan du jo "mette" platene med en billig maling før du maler med pure color. Jeg tror IKKE du vil angre dersom du velger pure color

Du kan vel bruke umalte profilerte mdf plater å montere de med baksiden ut?

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingenting mellom platene. Jeg har bare brukt ENORME mengder med vanlig fugger silikon i alle overganger og skjøter på første lag og overmalbar fugger (samme hva du bruker,bare ikke akryl, da den sprekker) på andre lag. Jeg synes det har fungert utmerket med tanke på lydisolering! Den verste bassen er utrolig vanskelig/nesten umulig å bli kvitt. Da er vel romm-i-romm den beste løsningen. Jeg har en svoger som bygget romm-i-romm med stål-stendere,gummiforinger og allt som kunne gjøres men ble likevell ikke kvitt den verste bassen fra sin SVS pb ultra+
    Ang. malingen kan du jo "mette" platene med en billig maling før du maler med pure color. Jeg tror IKKE du vil angre dersom du velger pure color

Du kan vel bruke umalte profilerte mdf plater å montere de med baksiden ut?
    Silikon blir det nok storhandling av ja for å få det tett

hehe ja SVS er hardt å stoppe, overraskende at selv rom-i-rom ikke holder :O

Purecolor blir det nok, hvordan var denne i dekkevne og enkelthet å smøre utover?
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er den beste malingen jeg har brukt og jeg har prøvd mye! Dekkevnen er god,de har dekkgaranti på 2 strøk. En maling som har vanvittig dekkevne og slitestyrke er jotun supreme finish. Denne er super på listverk viduskarmer osv. Jeg brukte den på sonosubbene,listene i kinoen, på podiet og dørkarmen.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er den beste malingen jeg har brukt og jeg har prøvd mye! Dekkevnen er god,de har dekkgaranti på 2 strøk. En maling som har vanvittig dekkevne og slitestyrke er jotun supreme finish. Denne er super på listverk viduskarmer osv. Jeg brukte den på sonosubbene,listene i kinoen, på podiet og dørkarmen.
    Det er jo meget positivt, jeg skal høre med han på Bengt i morgen, om han har noen lure forslag, hvis ikke blir det nok hvite mdf som jeg maler med Purecolor

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt litt på disse ventilasjonsrørene mine, hvordan skal jeg unngå at det ikke blir kondens på rørene om vinteren f.eks, da det kommer 10 blå inn i røret, igjennom veggen, til varmt rom, ser for meg at rørene kommer å få fukt på seg osv, noen som har noen erfaringer?

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bare isolerer rørene Du kan kjøpe ferdige isolasjonsstrømper eller bruke vanlig glava og plast. Jeg har brukt litt av begge deler

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bare isolerer rørene Du kan kjøpe ferdige isolasjonsstrømper eller bruke vanlig glava og plast. Jeg har brukt litt av begge deler
    Dette vil da holde altså?

Ferdige strømper høres greit ut, da jeg ikke har go erfaring med å få isolasjon rundt rør til å bli værende :P

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matsijatsi Vis post
    Dette vil da holde altså?

Ferdige strømper høres greit ut, da jeg ikke har go erfaring med å få isolasjon rundt rør til å bli værende :P
    Jeg kjøpte min ventilasjon av en jeg kjenner som driver ventilasjonsfirma og det var det han anbefalte. Jeg hadde litt for lite ferdig strømpe så jeg måtte ta resten med 5cm glava og pakke det inn med dampsperr tapet med gaffatape,

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte min ventilasjon av en jeg kjenner som driver ventilasjonsfirma og det var det han anbefalte. Jeg hadde litt for lite ferdig strømpe så jeg måtte ta resten med 5cm glava og pakke det inn med dampsperr tapet med gaffatape,
    http://www.flexit.no/produkter/Kanal...n-til-kanaler/

Vil dette duge montro?

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp,samme type som jeg har brukt

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp,samme type som jeg har brukt
    Da får jeg gå til innkjø av litt sånnt da
    Har du noe erfaring med forskjellige rør til ventilasjon, plast/spiro/flexi type?

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt spiro 125mm! Det skal være det beste. Det er ikke det billigste men verdt hver krone synes jeg. Flexirør er noe drit å jobbe med,tåler lite og man kan lettere få ulyder (susing)!

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt spiro 125mm! Det skal være det beste. Det er ikke det billigste men verdt hver krone synes jeg. Flexirør er noe drit å jobbe med,tåler lite og man kan lettere få ulyder (susing)!
    Jeg trur jeg har 100 fra takutstikket mitt (festet til åpning med gitter lettere modifisert) det er rør med ferdig isolasjon på, så det er vel spirorør inni den da antaglig, http://www.flexit.no/produkter/Kanal...olert-3m11111/ lurer på om det er 100mm x 3m som går opp til kneveggen, så det blir derifra det blir spiro rør da i såfal.

Har en til av den samme som jeg tenkte bruke på utsuget på andre siden av rommet, men kanskje jeg burde revurdere det?
    Denne her skal også være i samenkobling med viften i utsuget på andre siden av rommet http://www.flexit.no/produkter/Kanal...-50mm-MM-075m/

Begge disse er i 125mm, så med andre ord, inntaket er nå 100mm inn til rommet, utsuget blir 125mm

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss som tiden flyr, jaja da var det vel tide med en oppdatering igjen da

Det har vært mye stillestående i det siste i påvente at travle brosjan som er min elektriker skal ha tid til å hjelpe meg litt igjen, og det hadde han i helgen
    så vi fikk endelig kjørt en god runde nå i helgen å fikk gjort ganske mye.

Så vi begynte med å legge opp rør til enda to kurser opp til loftet, så det til sammen blir 8 kurser. Lekta er skrudd av så jeg fikk lagt de to nye kursene sammen med de andre så de havner inne i veggen.

Da vi la opp de 6 første for lenge siden så lagde vi denne luken, som i følge brosjan var rein "skill" å treffe rett over sikkringssakpet på første forsøk! så det gikk som en lek å legge opp to ekstra.

Så kobler vi så det blir to strømstikk på hver side av rommet, 2 per rad til sammen, boksen høyere opp på veggen er til høyttaler,
    de to boksene innerst er trekke bokser til strøm som skal vidre bortover "strømgaten" på loftstua denne stømgaten er i helhet 20m lang så greit å til eventuelt omtrekk i fremtiden.

Her er fra motsatt side og bakvegg, alle rør havner ved høyere side i bilde da rack skal stå på utsiden av veggen. Mindre synlig er rørene som henger i stump på hver side av døren som er til bakhøyttalere.
    Dimmer + stømkontakt ved døren er koblet opp med tilhørende rør som for øyeblikket henger ned på venstre side av døren, dette skal være bryter til stjernehimmel opplegg som skal stå i boden som er på utsiden av den veggen.

Etter det ble mye rot fra gårsdagen, startet jeg dagen i dag med å rydde å sope opp litt støv/spon, umulig å jobbe i rot
    Dagens prosjekt skulle være å trekke opp til rumperistere som skal monteres under hver seterad, har da tenkt å kjøre 2stk per rad.
    Vet ikke hvor godt det vises men jeg har tegnet opp ca seteradene på gulvet da jeg tidligere skulle måle plassen for en 3 seter og en 4 seter,
    da tegnet jeg jo også senter linje i rommet som har vist seg å komme godt til nytte

Her har jeg da målt enkelt så røret kommer opp i senter av hver seterad, jeg sager ut luker tilsvarende vi gjorde over sikkringsskapet så jeg kan ha rørene under gulvet.

Her var det bare å ta på seg langermet og hansker så man slipper unna mest mulig av den hersens glassen :P

Borret enkelt og greit 4 hull i en rektangel og kjørte stikksaga på en pussekloss slik at jeg ikke skulle risikere å sage av noe

Da jeg ikke hadde lange nok armer eller ville sage opp for mye av gulvet så jeg meg nødt til å finne opp et verktøy.
    jeg har en haug med stive trekkerør som jeg teipet på en "ski" (ikke smurt av landslaget heldigvis) så det glei godtoppå isolasjonen, teipet fast og "sklei" avgårde.

For og tette disse hullene jeg sagde, lagde jeg til noen kapp-biter som jeg klemte oppunder og skrudde fast

Og daaa endte vi opp sånn her etter en god helg med jobbing og OL,

Det blei jo plutselig litt dette, håper det ikke ble for overveldende for dere da godt å være igang igjen (selvom jeg har sagt dette før :P)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt stykke arbei det der. Flott utgangspunkt for rommet. 8 kursar til loftet?? Då skal det i alle fall ikkje stå på kapasiteten:-) Du har sannsynlegvis omtrent like mange ampere tilgjengeleg på loftet no som eg har i heile huset.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hahaha, ja det er vel en kombinasjon med at det er mye som trenger strøm der oppe og at jeg ikke kan fordra å slå ut automatsikkringen :P så better safe than sorry greie dette

Planen er vel om jeg husker riktig:
    2 kurser til PC/LAN kroken, der det kan fort befinne seg opp mot 6 gamere med hver sin "specca" pc
    3 kurser til kino og nettverksrack
    2 kurser til lys og div strøm
    1 kurs i reserve

trur jeg.... :P

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God plan. Heilt klart betre med (alt)for mykje enn for lite:-)

Her i huset er det lagt opp ny straum etter 2000. Då la dei av ein eller anna merkeleg grunn kun opp 10A til 2.etg (3 sov. og gang). Dette er voldsomt irriterande når ein skal støvsuga...

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah kjenner frustrasjonen din altså, støvsugere suger vannvittig med strøm :P 10A var jo utrolig lite til en hel etasje da, nede i første etasjen har vi mange 10A dette byttes ut til 16A så alt blir det, inkl jordfeilbryter på hver sikkring istedenfor på hver rad sikkringer, jævlig dritt med motorvarmer som slår ut halve huset om natta :P

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blei jo plutselig litt dette, håper det ikke ble for overveldende for dere da godt å være igang igjen (selvom jeg har sagt dette før :P)
    Det blir aldri for overveldende med masse bilder,- spesielt ikke når de viser lure løsninger og gode tips!

Dette ser forøvrig veldig bra ut!
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Side 7 av 25 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •