Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  13
Side 6 av 25 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 484
    Newcomer Captain Kirk sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av matsijatsi Vis post
    Så hyggelig og høre ^_^

Da er det bestemt vegg it is! trur jeg skal flytte ut det meste fra rommet
    så jeg får tegnet opp litt og se hvordan det virkelig kommer til å se ut,
    lett og bli lurt av en sketchup tegning mtp mål osv.
    Jeg prøvde meg på sketchup under planleggingen men hadde hverken tålmodighet eller nerver til det Du derimot ser ut til å mestre det med glans
    Jeg hadde alle planene i hodet og målte og tegnet på gulvet slik at jeg kunne lettere se det for meg. Som du sier det er lett å bli lurt av skisser og datategninger

Intermediate matsijatsi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Captain Kirk Vis post
    Jeg prøvde meg på sketchup under planleggingen men hadde hverken tålmodighet eller nerver til det Du derimot ser ut til å mestre det med glans
    Jeg hadde alle planene i hodet og målte og tegnet på gulvet slik at jeg kunne lettere se det for meg. Som du sier det er lett å bli lurt av skisser og datategninger
    Hehe ja, nå er det så lenge siden jeg var inne i sketchup at jeg er redd for og prøve igjen ;P

Jeg er vel en liten hybrid av deg jeg da, da jeg også har det meste i hodet, pluss at jeg gikk steget å prøvde sketchup, men det tok jommen meg tid,
    så den tiden kunne jeg vel i stedet bruk oppe :P og nå skal jeg i tillegg tilføye en vegg så da gjør jeg det med tommestokk og blyant i stedet

Hvor bredt har du med flatt tak ca, var det 106" du fikk lurt opp mellom skråtaket ditt?
    Marantz SR7010 - Parasound HCA 2205-AT
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4
    2x SVS PC12-NSD DSP - HTPC-Kodi - JVC DLA-X500R - DreamScreen V4 ProCurve 114"

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg husker ikke helt tror stjernehimmelen er ca. 120cm bred,kan måle imorgen.
    Jeg klarte ikke mer en 100" ,større en det hadde kommet for nært gulvet. Jeg har lyst på litt større lerret(mye vil ha mer) så jeg leker litt med tanken på å kutte hjørnene på et større rammelerret eller bare lage et fra grunnen selv!?

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Captain Kirk Vis post
    Jeg husker ikke helt tror stjernehimmelen er ca. 120cm bred,kan måle imorgen.
    Jeg klarte ikke mer en 100" ,større en det hadde kommet for nært gulvet. Jeg har lyst på litt større lerret(mye vil ha mer) så jeg leker litt med tanken på å kutte hjørnene på et større rammelerret eller bare lage et fra grunnen selv!?
    Hehe jeg ser den mye vil ha mer, jeg havner vel i samme dilemma tenker jeg, aller mest ønsker jeg meg buet 2:35:1 i 114" eller 129", men det er jeg meget sikker på ikke vil passe inn uten at det havner på gulvet

Ja hvis du kutter hjørnene så vil du jo fort spare en del cm, lage et selv vil jo sikkert funke det også, men kan vel se for meg det blir litt utfordrende å lage det å ha minimalt med øvre hjørner men fremdeles sterkt nok til å spenne duken
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp da var det på tide med en liten oppdatering, jeg snakket om tidligere at jeg burde måle tingene live for å se om de virkelig passer eller ikke,
    etter jeg fikk tømt ut det meste fra kinorommet og flyttet det andre ned til vindus veggen
    så var det klart for litt planlegging MYE tenking og en del tusj tegning på gulvet
    noe jeg også prøvde og ta bilder av med telefonen men det ble jo bare dårlig,
    så jeg brukte mine gode paint skills og enhancet strekene så det faktisk er mulig å se hva jeg har drevet med :P

Planen var altså:
    1. finne ut hvor jeg skal plassere den døde veggen
    2. finne ut om stolene vi ønsker oss passer fysisk (http://fnky-furniture.no/kinomobler/...ter-sort-skinn og en i 3 seter, bare uten sving)
    3. finne ut maks størrelse på lerret og avstand
    4. plassering av jukseveggen lerret skal henge i

så etter mye tenking osv endte jeg opp med dette (unskyld meg bildene, ikke akkurat stolt over dette, men bedre enn tekst annyhow )

Her ser vi da de på tenkte stolene vi ville ha, grunnen til vi har satt det litt bakfrem er fordi det er jo tross alt love seat i 4 setern, need i say more?
    Den brune streken er senter linje i rommet, og egentlig bare nyttig for meg da jeg tegnet :P
    Det kan se ut som det er litt trangt ved 4 seteren og det stemmer jo også forsåvidt, men hva kan man gjøre :P

Her er da bilde av den falske veggen jeg har tenkt å sette opp, den endte da med 20cm i avstand fra ytterveggen, tiltenkt å bygge denne av 48x98 med 48x48 stendere satt i utakt (kan man si det?)
    den veggen forran der igjen er den falske lerret veggen, denne setter jeg opp for jeg tenkte det er en fin måte å få mere luft rundt høytalerne på slik at de ikke står midt ute i rommet og langt fra lerretet,
    den nederste røde streken er setekanten på stolene, og igjen senterlinja som egentlig ikke betyr så mye på de bildene her :P

da jeg har 106" lerret nå så har man jo kunne tenkt seg et større ett, jeg ble veldig optimistisk da jeg først startet, og fant til slutt ut at 120" som blir neste steget
    blir ALT for stort, da skråtaket i såfall tillater meg kun og henge det 15cm over gulvet, og det blir vel noe lavt :P så da får det bli et 106" på meg i stedet, ikke akkurat ille det heller :P

Så avshop får inn nye dreamscreen med ekstra avtagbar maskerings skinner, så man kan få 2.35:1 noe jeg førte rett opp på ønskelisten.

phew, ja det var det jeg rakk i kveld, kom gjerne med innspill eller meninger, alt er foreløpig bare skrevet i tankene mine og med tusj på gulvet så mye kan endres enda :P

hoho husket å resize bildene i dag gitt,

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir et virkelig flott rom!
    Hvor stor avstand har du fra fireseteren fram til lerretsveggen slik du har tegnet det opp nå?

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM Vis post
    Dette blir et virkelig flott rom!
    Hvor stor avstand har du fra fireseteren fram til lerretsveggen slik du har tegnet det opp nå?
    Ja håper på det da

Jeg vet jo ikke 100% pga nøyaktig hvor setet blir inne i den firkanten vet jeg jo ikke, men der jeg har gjettet meg frem til at det er (pluss brukt de reclinerene jeg har til ref) så har jeg fra hodet til lerret ca 2,60-2,70
    Hva det er fra front på stolen er jeg litt usikker på nå, kan måle da jeg kommer hjem.

Har du tilfeldigvis recliner fra fnky?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva det er fra front på stolen er jeg litt usikker på nå, kan måle da jeg kommer hjem.
    Det er ikke så nøye. Jeg var bare nysgjerrig da jeg planlegger ny hjemmekino selv.
    Har du tilfeldigvis recliner fra fnky?
    Ja, jeg har American 3-seter. Den er myk og god å sitte i. Kvaliteten virker svært god. Jeg har kun ett ankepunkt, som jeg har kommentert i FNKY-tråden og andre steder tidligere, nemlig manglende nakkestøtte. Ryggen er litt lav uten egen hodepute. Jeg bruker et pledd som jeg har brettet sammen og har bak hodet. Da sitter jeg virkelig komfortabelt. Men det er jo litt styr å holde på med løse puter/pledd...

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke så nøye. Jeg var bare nysgjerrig da jeg planlegger ny hjemmekino selv.

Ja, jeg har American 3-seter. Den er myk og god å sitte i. Kvaliteten virker svært god. Jeg har kun ett ankepunkt, som jeg har kommentert i FNKY-tråden og andre steder tidligere, nemlig manglende nakkestøtte. Ryggen er litt lav uten egen hodepute. Jeg bruker et pledd som jeg har brettet sammen og har bak hodet. Da sitter jeg virkelig komfortabelt. Men det er jo litt styr å holde på med løse puter/pledd...
    Ah gøy du følger med, bare spør hvis jeg kan hjelpe med noe

Ah supert, jeg lurer på litt angående de stolene, om du gidder måle for meg :P
    Hvor langt er det fra fremkant til ryggstøtta der du har rumpa?
    Når du har vippet opp skammelen, og lener deg bakover, flytter hele stolen seg fremover da?

Jeg trur det nakkestøtte problemet er generelt for reclinere da det er det samme med de jeg har nå, har enten armene i kryss bak hodet eller evt en pute,
    Det kommer jo også litt an på hvor høyt opp lerretet er også, noe jeg må lage "note to self" på da jeg har det litt høyere enn vanlig nede i kino kottet mitt atm.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah supert, jeg lurer på litt angående de stolene, om du gidder måle for meg :P
    Hvor langt er det fra fremkant til ryggstøtta der du har rumpa?
    Ja, selvfølgelig kan jeg måle dette for deg

Når du har vippet opp skammelen, og lener deg bakover, flytter hele stolen seg fremover da?
    Ja, hele sitteputa sklir fremover. Men om jeg husker rett, så vil den også bygge omtrent 10cm lenger bakover når den er lagt helt ned.

Jeg trur det nakkestøtte problemet er generelt for reclinere da det er det samme med de jeg har nå, har enten armene i kryss bak hodet eller evt en pute,
    Det kommer jo også litt an på hvor høyt opp lerretet er også, noe jeg må lage "note to self" på da jeg har det litt høyere enn vanlig nede i kino kottet mitt atm.
    Du har nok rett i at dette gjelder mange reclinere. Samtidig er det jo flere som har regulerbare nakkestøtter.
    Jeg har også hørt rykter om at Fnky skal komme med en American-variant med nettopp regulerbar nakkestøtte. Dette er høyst uoffisielt og jeg har ikke hørt noe om når den eventuelt kommer.
    Dette er veldig spennende. Jeg håper det isf vil bli mulig å oppgradere eksisterende American, dvs kjøpe nye løse rygger.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, selvfølgelig kan jeg måle dette for deg

Ja, hele sitteputa sklir fremover. Men om jeg husker rett, så vil den også bygge omtrent 10cm lenger bakover når den er lagt helt ned.

Du har nok rett i at dette gjelder mange reclinere. Samtidig er det jo flere som har regulerbare nakkestøtter.
    Jeg har også hørt rykter om at Fnky skal komme med en American-variant med nettopp regulerbar nakkestøtte. Dette er høyst uoffisielt og jeg har ikke hørt noe om når den eventuelt kommer.
    Dette er veldig spennende. Jeg håper det isf vil bli mulig å oppgradere eksisterende American, dvs kjøpe nye løse rygger.
    Okei, jeg prøvde lese på fnky siden i går når jeg målte og der sto det at den bygger 60 cm fremover, men er det når du har lagt ned ryggen osv også?

Ah men det hadde jo vært supert om det ble noe av, får vel bare følge med da

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dagens arbeid ble å trekke litt rør i takboksene, nå har jo planen angående taklys endret seg litt siden jeg opprinnelig hang opp disse boksene.
    For da vi opprinnelig plana dette så var det tiltenkt halogen, men nå har jo LED kommet som en rakett og er blitt mere enn brukbare til spredning av lys,
    Pluss at de bruker mindre strøm og varme, pluss at jeg har nå planer om stjernehimmel så da blir jo lampene flyttet til en rekke ved døra og en rekke ved lerretet.

Så disse boksene blir da klargjort for bruk, og gjømt bak plater så i tilfelle en dag det ønskes så kan de kobles opp

Jeg fikk også med meg på en episode med sinnasnekkern for litt siden at Hunton var der og satte opp Fermacell tregips
    jeg tenker å bruke dette i stedenfor vanlig gips da det kan både skytes med luft og tåler vekt, og er mere lyddempende, er det noen som har prøvd eller erfart noe med dette produktet?

Planen er da ett lag fibergips og ett lag ferdigmalt mdf uten på der, jeg lurer også på å bruke green glue i mellom (er det fremdeles å få tak i?)

Var visst tom for ledning så fikk ikke trukket noe, får skaffe det til uken

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg doodlet litt med koblingspanelet som kommer til å bli ute i loftstuen, og det blir jo ikke noen svekling av noe panel akkurat :P
    Bruttern nevnte at Elko nettopp hadde fått inn en ny type koblingspanel som kan gjøre ting litt enklere for meg, da den gamle var begrenset til opp til 4x4 mens den nye er 3x2

Grunnet alle disse koblingene er at jeg skal ha ALT i et rack ved veggen til kinoen, spillkonsoller av ymse slag, kilder, HTPC, forsterker osv,
    pluss at tven i loftstuen får alt i feed herifra, via en HDMI, det legges også USB kabler i veggen bort til tven, slik at det kan kobles til kontrollere til spillemaskinene fra racket

Sist endret av matsijatsi; 11-08-2013 kl 00:58

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har vært borti Fermacell tregips?

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så de brukte dette på sinna snekker'n. Googlet litt med slo det fra meg når det kom fram at det koster 3-4 ganger mer enn gips. Sikkert et gunstig valg om plassbesparelse og tid er viktig. Ser ikke helt for meg at Fermacell har bedre lyddemping enn gips/gg/gips men hadde vært fint med en sammenligning.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av regnep Vis post
    Så de brukte dette på sinna snekker'n. Googlet litt med slo det fra meg når det kom fram at det koster 3-4 ganger mer enn gips. Sikkert et gunstig valg om plassbesparelse og tid er viktig. Ser ikke helt for meg at Fermacell har bedre lyddemping enn gips/gg/gips men hadde vært fint med en sammenligning.
    Hmm, eneste problemet er jo at jeg så for meg mdf som ytterste lag, det vil jo være mulig og feste mdf med lim på knevegger, men hva gjør jeg i skråtak/tak, GG vil vel ikke klare holde det alene?

Så du noe ca pris hva det kostet for ei plate egentlig?

her er visst noen som har fått oppgitt noe info http://www.byggebolig.no/trearbeider...ell-fibergips/http://www.byggebolig.no/trearbeider...ell-fibergips/

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det var der jeg fant prisen også. 155,- for 60 x 240 er ikke fristende for min del. Du har helt rett angående GG. Den er ikke designet for å lime emner sammen men å være en lyd barriere. Når GG herder blir den værende viskoelastisk eller med andre ord klissete.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av regnep Vis post
    Tror det var der jeg fant prisen også. 155,- for 60 x 240 er ikke fristende for min del. Du har helt rett angående GG. Den er ikke designet for å lime emner sammen men å være en lyd barriere. Når GG herder blir den værende viskoelastisk eller med andre ord klissete.
    Ja det er kostbare saker ja, men jeg trur ikke jeg har noe annet valg akkurat da GG ikke er lim som du bekrefter lærer noe nytt hver dag
    Får regne litt på det trur jeg

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei hopp godtfolk!

Da er det på tide med en liten oppdatering igjen, jeg hadde jo egentlig planlagt at jeg skulle trekke litt kabel i helga,
    men det ble utsatt da jeg måtte heller male litt furumøbler hvite, så drømmekjøkkenet til W ble ferdig
    Da jeg var inne på Bengt`s på Lørenskog (absolutt anbefales, super service av karer som vet hva de driver med maling osv) for å kjøpe maling til møblene,
    så kom jeg over mdf plater i flere farger enn jeg hadde sett andre steder, de fleste kjører hvit/cafè farger, men Bengt hadde flere.

Jeg har jo i min opprinnelige plan tenkt da et lag hunton fibergips og et lag mdf med GG i mellom, planen lå da å male lik ferdigmalt mdf som vi har i loftstuen
    (gidder ikke umalt da den drikker maling som en scotte drikker whisky) jeg tenkte da å male med en form for supermatt maling, men så hadde Bengt en tilsynelatende perfekt mdf (som jeg fikk låne med meg utstilings modellen hjem)
    denne er da akkurat i den fargen vi ønsker, eneste er at mdfen er slett i stedenfor panel look.

Etter litt utregning viste det seg at denne mdfen ble nesten dobbel så dyr som ferdig malt hvit, men hvis man legger på prisen for maling noe jeg regnet med kom på 2x10l til 1000kr stk, pluss malekoster ruller osv, så minsket
    forskjellen mellom de rask til nærmere 2000kr da må jeg i tillegg regne med tiden å male de.

Det jeg er litt i tenkeboksen om nå da er om disse "perfekte" platene er matte nok, da jeg ikke har noe å sammenligne med så jeg er veldig i tvil hva jeg skal velge.
    Jeg prøvde ta noen bilder til dere her så dere kan se, disse er tatt med blitz. Jeg mener han på Bengt sa at disse hadde matthetsgrad 15 ca mens den matteste malingen de hadde var matthetsgrad 01.

Er det noen av dere som har malt med supermatt maling alla den til lady eller gjøco?

Jeg har satt opp denne biten på en stol i kinoen for å teste, og det skinner jo en smule fra lerettet.

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Ang. maling og glansgrad tror jeg nok at en glans på 15 blir noe "blank". Jeg har selv malt med og anbefaler lady pure color(glans 01) som er helt suveren maling! Er heldig og har en svoger i Jotun
    Når det gjelder slette vs. profilerte MDFplater hadde jeg utvilsomt valgt slette da jeg personlig ikke liker panel "looken" og slette vegger eller en tøff tapet er mer "kino"
    Jeg har snakket med en del tømrere ang. green glue og har kommet frem til at den har marginal effekt og står IKKE i forhold til prisen! Jeg tror de pengene kan brukes mye mer fornuftig! Jeg droppet den selv og angrer ikke et sekund
    Dette er jo bare mine meninger men håper de var til hjelp

Side 6 av 25 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •