Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue - Side 24

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  13
Side 24 av 25 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 SisteSiste
Viser resultater 461 til 480 av 484
    Intermediate matsijatsi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Heia!

Da har jeg fått rigget meg opp så jeg kan ta en måling etter kalibrering av subber, her er første måling kalibrert på Hellnoob sin guide og ikke Flageborg. Tenkte teste hans og måle den også.

Men hva er det jeg egentlig ser etter her? hehe er helt blank på dette.
    Hvordan ser den ut?
    Hva er bra og dårlig?
    Hva kan gjøres i såfall?

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-kgazzv1-jpg

Vet ikke om det jeg har gjort i programmet er riktig heller akkurat men :P
    Jeg kalibrerte Radioshacken i henhold, og kjørte en:
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-rxzcjmt-jpg
    Marantz SR7010 - Parasound HCA 2205-AT
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4
    2x SVS PC12-NSD DSP - HTPC-Kodi - JVC DLA-X500R - DreamScreen V4 ProCurve 114"

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lite som skjer for tiden, tar det egentlig ganske rolig å begynner finne julestemningen, var jo plutselig midt i desember før vi visste ordet av det

Men her er i hvertfall det som har skjedd siden forrige uke

Lyddør ankommet!
    Vi hadde gruet oss litt til hvordan den skulle bli å bære opp på loftet da vi har lest ymse her og andre steder omhvor tung en sånn dør er.
    Heldigvis var den separert fra rammen allerede ved levering, og dørbladet var ikke så tungt vi hadde trudd (ellers er det vi som har blitt litt sterkere etter all denne byggingen, selvom det nok er mer som fiskebolle+ )
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-conwprg-jpg

Demonterte papphyllsedøra som har holdt rommet tett for pusekatter siden vi begynte for noen år siden.
    Hadde kjøpt nye standar karmskruer, da jeg synes de er så mye enklere å bruke enn disse "supre" Essve sine nymotens karmskruer.
    Men det synes tydeligvis ikke produsenten som hadde boret ut hele hullet i bred diameter som passer disse nymotens tulleskruene. Ugh
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-k6qfjob-jpg

Så da var det bare å gjenbruke de som satt i den gamle karmen, som takk så flisa de opp lakken rundt hullet i det de entret, så nå er det flere av hullene disse plast "koppene" ikke passer i

Men til slutt etter endeløse justeringer frem og tilbake med det håpløse spesialverktøyet som du må bruke på disse skruene så ble det til slutt fornøyd. Tettet igjen med byggskum.... litt for mye byggskum...
    Top Tips! Ikke bruk for mye byggskum rundt dørkarmer, det ekspanderer så fælt at det lett spenner karmen så all justeringen var forgjeves!

Jaja det gikk nå litt tilbake igjen, men må etterjustere litt til. Sånn ser det i allefall ut nå da, litt rotete på skjenken da jeg holder tidvis på med måling og kalibrering osv, så den blir flyttet litt frem og tilbake
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-pyekia6-jpg

Så ser jeg jo at jeg glemte legge ut bilder av hvordan podiet ser ut med raden montert oppå etter vi gjorde det ferdig.
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-igsn2wj-jpg

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-yvneqzy-jpg

Vi var ute å kikket etter pledd da vi merket fort nå når det blir kaldt ute, at med den passive ventilasjonen og foreløpig mangel på varmekilder her inne at det ble lett kaldt. Så pledd måtte vi ha!
    Veldig fan av disse "pels" pleddene og ville selvsagt ha i lilla, skulle vise seg at det ikke ble helt enkelt å finne dette i noen butikk. Før vi nesten ramlet over en kurv helt tilfeldig på en pute/gardin butikk, de hadde i tillegg satt de ned fra 500kr stk til 400kr stk, og lillafargen var kjempe fin
    Når vi dumpa 7 pledd på benken til kassadamen så hun bare rart på oss før hun spurte... Skal dere ha alle sammen?
    Etter de var innslått ble prisen av en eller annen grunn kun 199kr stk, så vi lo hele veien hjem til kinoen vi gitt!
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-zymk41t-jpg

Ting som ønsker gjøre i fremtiden:
    *Ta bedre bilder med speilrefleksen!
    *Liste rundt dørkarm
    *Lage akustikkrammer og montere de i kinoen
    *Sy gardiner
    *Montere gardiner og gardinstang
    *Kappe blendelist til rullgardiner
    *LED list rundt stolradene/podie
    *Diffusorer malt lilla i taket over lytteposisjon
    *Lage egene kabler og termineringer i lokk
    *Rumperistere
    *3D Briller og sender
    *Skaffe skiferstein til frontrekka
    *Pimpe litt opp med relevant biledkunst
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4

3. Liker AndreWerdenskrieg, Johnnygrandis har likt denne posten
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde også en lang hyggelig prat med Gorm da jeg etter å ha sett noen filmer begynte å legge merke til at bildet var så alt for mørkt i mørke scener at det tidvis var umulig å se nesten noe som helst. Så jeg sendte en mail til Gorm og spurte han om det var noe mulighet å justere dette. Da det ikke går å lagre settings profiler på X500 så turte jeg ikke tukkle med den i forkant. (Dette er også noe jeg sleit veldig med på forrige PJ men jeg tenkte det var at PJ sto for nærme, duken jeg da hadde var i tillegg grå, justerte bildet lysere så vi fikk se men da ble det grått og styggt bilde)

Han kunne ikke helt skjønne hva det var som gjorde det, for da han kalibrerte den var den jo helt prima etterpå når han testet den. Så han spurte hvordan kilde jeg brukte, HTPC sa jeg med Kodi som avspiller, men den hadde han lite erfaring med.
    Etter han hadde fått tenkt seg litt om så fortalte han at det finnes to type skalaer for farge sort -> hvit.
    Den ene går fra 0 -> 255 mens den andre går 16 -> 235.
    Dette var noe jeg overhodet ikke var klar over, og at PC bruker som standard 0 -> 255
    mens Blu-ray spillere/filmer osv bruker 16 -> 235 <- og det er jo dette PJ blir kalibrert etter. Så når jeg da kobler en HTPC som kjører standard 0 -> 255 så blir jo hele fargekurven forskjøvet og egentlig "føkker" opp alt av farger, det blir rett og slett grellt.

Jeg har liksom holdt på så mye lydmessig igjennom årene for å få HTPC`en til å virke som den skal da jeg synes det er så behagelig å ha hele biblioteket å bla i på skjermen. Men å tenke de baner at det skulle være annen farge skala falt meg ikke inn
    Så etter Gorm ba meg sjekke litt ut om dette så fant jeg ut at det hele var ganske enkelt.

I tilfelle noen andre også kanskje har bevisst eller ubevisst dette problemet, så tenkte jeg lage en liten guide til de andre her som bruker HTPC som kilde så jeg kanskje kan være til hjelp for andre også

Det første jeg gjorde var å oppdatere skjermkortdriverne, så jeg var sikker på at alt var up to date. Jeg har ATI/AMD kort så instillingene er deretter, men trur ikke Nvidia er så veldig forskjellig.

Steg 1, åpne Catalyst Control Center (høyereklikk på skrivebordet f.eks)
    Åpne tabben "Video" og velg "Color" (Vips der står de to forskjellige scalaene, og 0-255 er naturligvis valgt som standard)
    Den ser standard slik ut, jeg ønsker at skjermkortet mitt skal blande seg minst mulig i video businessen så vi lar den flotte kalibrasjonen til Gorm ta seg av det i steden
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-vhbdrbj-jpg

Steg 2,
    Velg AMD Settings og velg "standard preset" (da overstyrer du hva enn de forskjellige avspillerne du velger bruke på pcen og gir de et nøytralt utgangspunkt)
    Fjern hakene fra alle checkboxene bortsett fra "Dynamic Range" der setter du den til "Limited 16-235"
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-idmrw76-jpg

Steg 3,
    Velg Quality i fanen til venstre
    Fjern alle hakene
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-rpmwdoi-jpg

Steg 4,
    Åpne (i mitt tilfelle) Kodi
    Gå inn i "system settings"
    Velg "expert mode" (nederst)
    Under "Video output" huk av for 16-235 Color range
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-cktepui-jpg

Det er vel kun det overstående som har med farger, lys og mørke å gjøre, så hvis ønskelig trenger du kun gjøre det, jeg gjorde det understående i tillegg så jeg utelukker pcen i alt som har med videobehandlingen å gjøre.
    Om dette er riktig sier jeg ikke da jeg ikke har testet ut forskjeller på dette enda

Steg 5,
    Velg "Global video Quality" i fanen til venstre
    Fjern alle hakene
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-lzjo2ow-jpg

Steg 6,
    Velg "Accelerated video conversion"
    Fjern haken
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-t10qtax-jpg

Etter dette var gjort testet jeg scenene jeg nå nylig har hatt problemer med.
    Og hvilken forskjell! himmel å hav, fargene i bildet ble jo plutselig "riktig" lys/mørke alt sammen ble jo så vakkert, i tillegg var små stutteringen borte som jeg misstenker steg 5 er skyldig i
    Så tusen takk til Gorm for fantastisk hjelp og kjempehyggelig prat på telefonen hvor han forklarte masse om farge/lys scalaer og historie om hvorfor det er som det er
    Sist endret av matsijatsi; 12-16-2015 kl 21:35

5. Takk Gorm takket for denne posten
    Liker Gorm har likt denne posten
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter monteringen av lerretsduken for noen uker siden så la jeg merke til at det var flere "merker" i duken, dette var noe jeg tenkte kom til å gi seg etterhvert når duken var blitt spennt opp og fått litt strekk på seg.

Men det varte å gikk å de er der enda gitt, så jeg tok kontakt med avshop hvor jeg kjøpte duken, de sa at dette var svært vanlig men anbefalte meg å bruke en hårføner for å få de til å trekke seg sammen og forsvinne (litt som krympestrømper)

Er det noen som har erfaring med lignende?
    Hva har dere gjort med sånne merker? (Å la vær å se på de er ikke så lett )

Var veldig vanskelig å få tatt noe særlig bilde av dette, men her er i hvertfal sånn det ser ut, begge disse mønsterne er gjentagende bortover duken, og er veldig irriterende når du først legger merke til de

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-unra81s-jpg

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-i9p05kp-jpg

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De forsvinner! Satte en vifteovn som blåste mot og det fremskyndet prossesen
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    De forsvinner! Satte en vifteovn som blåste mot og det fremskyndet prossesen
    Så bra da skal jeg prøve meg litt forsiktig med hårfønern i mangel på vifteovn.
    Er blitt litt som en torn i øyet disse her, prøve å se bort men i lyse scener er det omtrent det eneste jeg ser

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Funka dårlig med fønærn gitt enda hvor lenge og varmt jeg står så forsvinner ikke merkene
    Er duken egentlig defekt da eller?

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De forsvinner
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hai tiden flyr, i det siste har det ikke skjedd så mye annet enn at jeg har forsket litt på ny medialøsning for filmbiblioteket.

Har nå prøvd hele to enheter med nvidia shield men fikk ikke disse til å spille pent nok og det var også noe hdmi problemer :/
    så etter å ha brukt et par uker på lesing opp og ned i mente angående andre typer videobokser så tar jeg nå oppgraderer HTPCen i steden.

Kaster herved ut skjermkortet og går for en CPU som tar seg av alt

855379 Intel Core i3-6100, Socket-LGA1151 Prosessor, Skylake, Dual Core, 3.7GHz, 3MB, 47W, 1
    851061 HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit 2x4GB CL14
    859172 MSI H110M PRO-VH, Socket-1151 Hovedkort, mATX, H110, DDR4, 1xPCIe-x16, VGA, DVI,
    836955 Belkin Mini Bluetooth® V4.0 USB Adapter Ultra-kompakt.

Fruen stikker på hentebua etterpå så da blir det bygging i kveld

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Flott kino du har fått deg! Jeg lurte på om du er fornøyd med kvaliteten på teppet? Jeg vurderer det samme (i en annen farge).

Petter

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aabø Vis post
    Hei!

Flott kino du har fått deg! Jeg lurte på om du er fornøyd med kvaliteten på teppet? Jeg vurderer det samme (i en annen farge).

Petter
    Hei Petter!

Tusen takk for det
    Kvaliteten på teppet er kjempebra vi er storfornøyde med det!
    Husk å kjøpe stanley blad med krokspiss, det vil spare deg for mye irritasjon.
    I tillegg, skift blad ofte, jeg fikk ett til to kutt per blad før de ble for sløve :P
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-41mly5jfpml-_sy300_-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips!

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matsijatsi Vis post
    Heia!

Da har jeg fått rigget meg opp så jeg kan ta en måling etter kalibrering av subber, her er første måling kalibrert på Hellnoob sin guide og ikke Flageborg. Tenkte teste hans og måle den også.

Men hva er det jeg egentlig ser etter her? hehe er helt blank på dette.
    Hvordan ser den ut?
    Hva er bra og dårlig?
    Hva kan gjøres i såfall?

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-kgazzv1-jpg

Vet ikke om det jeg har gjort i programmet er riktig heller akkurat men :P
    Jeg kalibrerte Radioshacken i henhold, og kjørte en:
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-rxzcjmt-jpg
    Hva er du måler, er det kun subbene ?

Kurven ser svært bra ut som utgangspunkt ifht til at det er så og si ingen dipper som skiller seg ut, jeg vet ikke hvordan du har kalibrert men det er nok litt mye nivå rundt 40-60hz som nok kan ødelegge for den dypeste bassen som da kan føles litt udefinert og pløsete vil jeg tro. Dette er jo ingen kunst å trekke ned ned dette området men da må du bruke eq av noen slag.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Johnnygrandis Vis post
    Hva er du måler, er det kun subbene ?

Kurven ser svært bra ut som utgangspunkt ifht til at det er så og si ingen dipper som skiller seg ut, jeg vet ikke hvordan du har kalibrert men det er nok litt mye nivå rundt 40-60hz som nok kan ødelegge for den dypeste bassen som da kan føles litt udefinert og pløsete vil jeg tro. Dette er jo ingen kunst å trekke ned ned dette området men da må du bruke eq av noen slag.
    Her er kun subber ja, har først kjørt Hellnoob sin kalibrering for 2 subber så målt med REW.
    Imponert at du klarer egentlig beskrive ganske riktig av hvordan det føles.

Hva slags EQ skal jeg bruke?

Jeg er veldig ute på tynn is på dette emne kan ikke så mye om det akkurat, men hvordan skal en god kurve se ut egentlig?

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har brukt Audyssey og kalibrering for sub`eq er det vel det du kan gjøre med det utstyret du har. Jeg går da utifra at du har flyttet rundt og funnet beste plass for wooferene før kalibrering. Etter dette blir det eventuelt bassfeller eller å kjøpe andre bokser som kan ytterligere forbedre kurven. Vannfallet kan også være lurt å poste for å se hvordan decayet er da frekvensresponsen bare gir en del av bildet.

Jeg bruker en miniDSP 88A med Dirac og har kuttet ut hele Audyssey. Dirac og miniDSP er en helt rå løsning men koster da noen kroner men en står friere til å gjøre helt andre endringer enn fastlåste Audyssey. Ikke missforstå, Audyssey er bra men ikke i nærheten av hva Dirac klarer i mitt rom.

Her er hva jeg klarer å kalibrere meg til i mitt rom med 2 bassfeller, deacayet måler også svært godt dette har sammenheng med en åpen løsning opp til 2 etasje som "lufter" ut bassen - bakdelen er at det kreves mer membran og effekt for å oppnå tilfredstillende SPL ergo derfor 6 stk 12" i rommet med 500W pr driver.

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-hfs-png

Kinoen din ble skikkelig flott med gode løsninger så nå er det bare å nyte i langdrag fremover

Jeg er veldig ute på tynn is på dette emne kan ikke så mye om det akkurat, men hvordan skal en god kurve se ut egentlig?
    Mest mulig jevn uten store dipper eller peaks, spesielt viktig i bassområdet og der subbene jobber da ujevnheter her maskerer resten av lyden i mange tilfeller.
    Sist endret av Johnnygrandis; 02-03-2016 kl 22:01

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen gode tips her som kan være verdt å få med seg, jeg ville i tillegg kjøpe en boomstang og "reclinet" ned setene for beste mulige målinger om du har mulighet for det.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin video. Jeg har aldri helt forstått dette med Audyssey. Disse testtonene som systemet jobber med kan umulig være egnet til å justere etter? Jeg synes det er nøyaktig til avstandbedømming, men jeg kan ikke helt forstå hvordan man kan korrigere en sub etter disse kneppene?

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MML Vis post
    Fin video. Jeg har aldri helt forstått dette med Audyssey. Disse testtonene som systemet jobber med kan umulig være egnet til å justere etter? Jeg synes det er nøyaktig til avstandbedømming, men jeg kan ikke helt forstå hvordan man kan korrigere en sub etter disse kneppene?
    Har hatt samme tanke da min Antimode bruker 15-20 minutter og kjører helt andre subsoniske testtoner i forskjellige variasjoner. Derimot har heller ikke miniDSP og Dirac noen andre testoner enn Audyssey men selv med disse korte målingene for jeg meget gode resultater så det er vel bare å finne roen tenker jeg

Newcomer peiper sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Jeg bruker en miniDSP 88A med Dirac"
    Hvor kjøpte du din?
    Mvh Terje

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det noen kalibreringsboks for 2 suber på markedet fremdeles?
    Fått inntrykket av alt det folk har er ikke lengere å få tak i :/

Side 24 av 25 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •