Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue - Side 23

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  13
Side 23 av 25 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 SisteSiste
Viser resultater 441 til 460 av 484
    Intermediate matsijatsi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hepp,

Da er det på tide å oppdatere litt igjen.
    På søndag skulle jo bli den store arbeidsdagen, og all maling av lister skulle bli ferdig så vi kunne vaske ned og begynne med teppet i går.
    Men sånn skulle det ikke bli gitt

Fruen var ute å kjøpte ny burk med listemaling på Lørdag, da vi gikk tom, passet på å få riktig fargekode og at den skulle være helt matt.
    Maling ble blandet og maling ble påført, hun merket først at malingen var litt annerledes å jobbe med, men vi tenkte kanskje det hadde mere med tempraturen å gjøre da det for en gangs skyld var varmt der oppe etter en lang dag med jobbing. Søndag morgen tok hun siste strøket.... trudde vi Da jeg var oppe for å ta en titt merket jeg at de så litt annerledes ut, det var liksom litt blankere... Sjekket burken som fruen hadde fått av malingsdamen i butikken, og der står det SILKEmatt 15!
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-4c45cy3-jpg

Det satte jo en god stemning for den dagen, og i tillegg så er jo alt her til lands søndags-stengt. Vi var faktisk så desperate at vi gikk så langt i vurderingen at vi ringte rundt i sverige for å høre om noen solgte den listmalingen (Lady Supreme finish) men ach det var det ikke.

Så da ble vi sittende litt oppgitte og med skjegget i postkassa. Så vi måtte finne på noen nye oppgaver etterhvert.
    Husker egentlig ikke alt nå som ble gjort, men vi gjorde masse småoppgaver som ender med å ta en del tid, som rydding/organisering/klargjøring.

Jeg tok også å modifiserte litt på munningen på projektor "truten" så den tillater mye større bilde, bare sånn i tilfelle til fremtiden, en vet aldri hva man finner på av lerrett

v1.0 Gammel
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-o2q1w8r-jpg

v2.0 Ny bredere, og slakere!
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-3vhczkg-jpg

Jeg er i disse dager på kurs i brynsveien, og det passer jo megabra siden det er jo rett ved sidenav Dynabel. Et sted som vanligvis er MIDT i tornekrattet av rushtrafikk, og egentlig ganske uaktuelt å dra til etter jobb vanligvis (da jeg har lang nok pendle vei fra før )
    I tillegg fikk de inn stativene jeg trengte i går også, så da svippa jeg bortom og tok med meg 4 stk akustikkplater, 6m med høyttalerstoff og 1 eske med veggstativer til bakhøyttalerene mine.
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-uatvybv-jpg

Apropo bakhøyttalere, byttet elementene i de på søndag, og testet de. Ahhhh det er jo så ufattelig god lyd i de, nesten synd at de "bare" skal brukes som bakhøyttalere.
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-0zomfwu-jpg Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-hnythiw-jpg

I tillegg i går så malte fruen (etter å ha kjøpt enda en burk maling men fikk riktig denne gangen) tipper han i blandedisken på jærnia ikke skjønte en dritt da hun stadig insisterte nå på at det måtte være 05 matt og hvis han en gang prøvde seg på blankere så skulle han få tyggd jordanruller de neste månedene

Så i dag har vi montert de siste listene, så nå er det kun gulvlist igjen til etter vi har lagt teppet. Monterte projektor glugga. Jeg rydda loftstua vår som så ut som et kaotisk takras etter mange dagers arbeid og støving. Fruen vasket ned hele kinorommet fra tak til gulv så nå er det klart for teppelegging i morgen, noen dager bak skjema, så skal vi bli ferdig til besøket på fredag så kan vi ikke ha noen flere glipper i planen.

Grisehalene er så søte, Nøff Nøff!
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-owlzxyz-jpg

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-xd45cme-jpg

Her er det ikke listet ferdig da de stående skal møte dørkarmlista som kommer når lyddøra kommer i desember.
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-thl0ut2-jpg

Ellers er sofaene våre på vei i dag, en 4-seter og en 3-seter sort microfiber. Krysser alt vi har for at disse kommer velberget frem føre Fredag og at PostNord for en gangs skyld klarer frakte noe helt og ikke roter det bort eller ødelegger det *bank i bordet*

IR Extenderen kom også frem i dag, den var mye mindre en jeg hadde trudd, men håper den gjør jobben godt

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-sjcwmc5-jpg

Ellers så er en liten liste over hva som er planene. Nå er jo gamle kinorommet pakket ned og satt inn på gjesterommet som skal brukes til helgen, så ikke bare må det bli klart så vi kan se film en plass, men også pga at det ikke er plass på gjesterommet hehe.
    Men jeg trur graden av ferdigstillelse er tilnærmet komplett når(forhåpentligvis) vi er ferdige med denne første listen under.
    De andre inneholder ting som kan taes i nevnt rekkefølge.

Ting som er igjen å gjøre før Fredag:
    *Legge teppe
    *Liste gulv
    *Koble opp utstyr
    *Kalibrere
    *Montere stoler (hvis de kommer frem i tide)
    *Montere skjenk
    *Montere Lerret
    *Lakkere & Montere på resterende blindlokk (er bestilt)
    *Gå over med akryl og maling på stift og "skader"
    *Montere Rullgardiner

Ting som ellers må gjøres asap:
    *Montere Lyddøra når den kommer (I Desember, kanskje neste uke?)
    *Lage akustikkrammer og montere de i kinoen
    *Sy gardiner
    *Montere gardiner og gardinstang
    *Montere IR extender
    *Lage podie
    *Koble ferdig ventilasjon
    *Kappe blendelist til rullgardiner

Ting som ønsker gjøre i fremtiden:
    *Diffusorer malt lilla i taket over lytteposisjon
    *Lage egene kabler og termineringer i lokk
    *Rumperistere
    *3D Briller og sender
    *Skaffe skiferstein til frontrekka
    *Pimpe litt opp med relevant biledkunst
    Sist endret av matsijatsi; 11-25-2015 kl 00:39
    Marantz SR7010 - Parasound HCA 2205-AT
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4
    2x SVS PC12-NSD DSP - HTPC-Kodi - JVC DLA-X500R - DreamScreen V4 ProCurve 114"

Newcomer alias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lilla og sort er skikkelig tøft og når du nå får inn teppet så blir dette rå lekkert

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alias Vis post
    Lilla og sort er skikkelig tøft og når du nå får inn teppet så blir dette rå lekkert
    De passer utrolig bra sammen, gleder oss til å rulle ut teppet i dag og få et mere ferdig rom følelse
    Det er i hvertfall digg å være kvitt alt støvet der inne, vaskebøtta ble vel skiftet ut 4ganger i går, så det var skittent ja
    Den ene stolpakken er kommet til langhus alt, den andre er forsinket står det i sporingen (sukk...)
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig litt tid (arbeidstid) til å oppdatere tråden litt

Det går unna når man jobber med en slags deadline, de siste kveldene har jeg holdt på til 1tiden på natta, godt når man skal opp kl halv 6

Når jeg først kom hjem på Onsdag så møtte denne meg

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-qvvaikl-jpg

etter dette tok jeg først og "nesten" fullførte ventilasjonen, eneste som gjenstår nå er å tre over en isolasjons-sokk på lyddemperne. Hadde ikke stor nok dim, så får ta det senere da vi skal koble på vifta.

Jeg gjorde en liten forandring og satte den fleksible lyddempern jeg kjøpte for noen år siden da dette projektet begynte, etter den faste lyddempern. Så får håpe det blir lite viftestøy inn i kinoen nå. Eneste er at den er 125mm resten er 100mm, men regner med det går greit. Kjøpte overgang opp og ned igjen til 100mm.

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-8nxgxao-jpg

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-t0upxg2-jpg

Kommer en 90grader rett ut fra vifta i en ventil med finmasket netting i så vi ikke får utyske inn i rørene

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-h1ucffi-jpg

Jeg mener også å ha lest tidligere at det er lurt å lage bulker i flex dempern, så man "diffuser" lyden litt, håper dette ikke er bare tull i det

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-ao4wquu-jpg

Når fruen kom hjem begynte vi med teppelegging, dette har ingen av oss noen gang vært borti, så veldig spenende.
    Etter diverse tegning i paint hvor vi prøvde finne ut rettning på hvordan vi skulle legge teppet for den mest optimale måten, kom vi til slutt frem til en god løsning.
    Var litt nervøs nå vi måtte skjære ut for lerretsramma, så teppet kunne fortsette, gjorde en passe grov "bo boo" når jeg skjørt helt ut til siden på høyere side. Det blir kamuflert av høyttaleren og sub, så litt flaks får man ha!

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-a98wcsa-jpg

Den første store var jo egentlig den enkleste. Vi skjærte den bare grovt til, ventet med finskjæring etter vi har teipet fast alt sammen.

Langs siden her er det gjenstående ca 75cm, her tenkte vi først og legge resterende av rullen, så vi fikk bredden på rullen gående langs innover rommet, men etter at vi hadde skjært av biten som da ble 75x400 så så vi at det ble fargeforskjell på teppet langs hele skjøten.
    Etter litt hoder i bløt, så fant vi ut av det åpenbare at hårene legger seg kun i en rettning, og vi vrei denne biten 90 grader i forhold til den store biten. Etter enda mere tenking og veldig vurdering på om vi hadde driti oss ut og lagt teppet feil rettning, kom vi frem til at vi bare la mange mindre biter (til slutt 3,5) i samme rettning som teppet, da syntes ikke skjøten i det heletatt!

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-5zbsm3d-jpg

Det ble mye banning og jeg var vel en liten stund rimelig nær ved å pælme hele tepperullen ut vindu og male gulvet lilla i steden (noe som er en del av grunnen til at det ikke finnes bilder den siste stripa), da jeg overhodet ikke fikk skjøtene mellom småbitene rett, desuten så ble jo knivbladene sløve fortere enn Flash løper 100-metern (mulig jeg hadde jalla blader fra clasern)

Men tolmodighet er en dyd, og etter X-antall feilkapp så klarte vi få til fine skjøter, fruen var kjapp i tankene og googlet mens jeg vurderte på om jeg skulle denge noen med tepperullen jeg var så sinna på. Hun fant da ut at beste måten og få fine skjøter på var å legge teppebitene rett, freks bruke veggen som rettholdt, og skjære igjennom begge bitene samtidig. Dette fungerte glimrende etter vi gjorde en liten justering med å snu teppebitene på hodet, så vi skjærte unnenifra, mistet mindre floss på den måten så ikke kniven dro det med seg.

(Sensurerte bilder av meg som koker!)

Til slutt etter støvsuging osv (var jo floss OVERALT!) så ble vi rimelig fornøyde!

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-dbjpsga-jpg

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-v0sbnng-jpg

Da var det allerede blitt halv 12 og fruen var så trøtt at hun omtrent segnet om stående. (Hun har oppetid kun til 11, så hun var jo allerede på overtid stakkar )

Jeg sjekka arbeidslista over her og så at hvis dette skulle rekkes, så måtte jeg gjøre unna litt til. Så da tenkte jeg endelig montere ramma til lerretet og kanskje tilogmed henge det opp. hvor tungt kan det være liksom.....

Her igjen mangler det litt bilder da jeg var sliten og glemte helt av at kanskje noen andre også vil se dette
    Fikk etterhvert knota sammen ramma, og skal si det er hat når man fester på den siste tverrliggeren, dette er jo frest aluminium med en feilmargin på noe sånn ca som 1mm per kilometer! det er jo så tight at det ikke er måte på, så det var utfordrene å få den inn..
    Hvis den falt noen milimeter for langt ned på ene siden så låste den seg helt på andre, top tips! Hvis du ikke er hulken, så ikke bruk håndflata/knyttneven og slå på ramma for å få den på gli da får man vondt i håndleddet (au)

Hva var det jeg sa her forrige dagen? Nå kan det ikke bli mere utsettelser? NÅ kan det ikke skje noe mere tull?
    Banka tydeligvis ikke hardt nok i bordet for dette åpenbarte seg etter ramma var montert.....
    Så det betyr at jeg måtte kaste inn håndkleet kl 1 og legge meg

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-eopm3yz-jpg

Når jeg kjøte dette lerretet hos avshop tidligere i sommer så så allerede pakken litt så som så ut, men ramma var hel og pent fabrikk innpakket, det var manglene duker i esken. Det skulle egentlig vært med en grå og en hvit duk, det var det ikke men de fant til slutt en rulle med hvit duk som jeg fikk med meg. Fikk rabatt til gode for den grå duken da jeg ikke trengte den uansett (brukte på Projektoren ) Den duken jeg fikk viste seg å være 3 duker av i følge Avshop av mye bedre kvalitet enn de standard som egentlig følger med. Problemet var bare nå at.. DEN PASSER JO IKKE

Mye mailing med avshop på torsdag, som kom opp med forslaget om å lime Festeskinner bak på ramma og stappe duken i disse og klippe av overskytende (da duken heldigvis er for stor i allefall) De orginale dukene jeg egentlig skulle hatt er det ingen som vet hvor er.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser virkelig knallbra ut.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

6. Liker matsijatsi har likt denne posten
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg Vis post
    Dette ser virkelig knallbra ut.
    Takk for det!
    Blir godt å sette seg ned med en film i dag!

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må jo fortelle hva som ble gjort i går også

Fikk dratt innom avshop og hentet disse listene som skal festes på lerretsramma, og etter anbefaling så skulle jeg kjøpe "Extremfix" for liming. Kjøpte med en tube med det og to "Japan Sparkler" som jeg tenker er kjempefine til stappinga av duken, disse er allerede litt rundet så mindre fare for å skade selve duken.

Mens jeg var på jobb så hadde postnord vært innom med siste sofaen
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-nehqcjm-jpg

Gikk i gang med liminga først da det var anbefalt og la det herde i et døgn før dukfeste (i grevens tid) Var skeptisk til hvor godt limet ville lime plast til blankt aluminium. Må si jeg er imponert, veldig tykktflytende men øyblikkelig så holder det tak i det du fester på, kan beveges i opp til 10 min etter så god tid til å bli enig med deg selv her altså.
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-clj6foi-jpg

Synes litt dårlig her men her er altså halveis på ene langsiden. Det var litt spenn i plastskinnene og jeg forberedte vekter osv, men limet klarte holde lista i kurven på lerretet *tommelopp* Tuten på limet virket stor å skummel etter all akryl/tec7 klining jeg har holdt på med, men den var genialt utformet så man fikk en bred flat stripe.
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-ql9iaj2-jpg

Fikk kappet til og skutt opp alle gulvlistene. Listing 100% CHECK!

Etter middag kom oppgaven til flyttinga av stol eskene opp på loftet, først prøvde vi bære den vanlig med en på hver side av esken, og svinge den opp trappa (vi har en rett trapp med en 90grader sving i bunn) dette funket overhodet ikke, da de største eskene var 90x78x75 utrolig uhåndterlig størrelse altså. Så vi endte opp med å bruke erfaring fra gamle platform-puzzle-spill. Dytta esken rett inn, tvang oss på undersiden og rulla den opp trappa. hehe skulle gjerne hatt en GIF av dette altså men har dårlig med ekstra armer.

Før vi monterte stolene så var vi smarte og bærte opp alle høyttalere og utstyr som skal inn i rommet, ikke så lett og bære stort under skråtak.

Kjørte i gang med stolmontering, dette var ikke så veldig intressant egentlig, pakk ut, sett på plass, tre på ryggputa.
    Brukte krysslaseret og centerlinja i rommet for å finne midten så jeg fikk plassert de ut riktig, dytte 150kg på teppe er ikke så lett når de har gummiføtter. Rad 2 var det samme, men fant ut at rad 1 var plassert litt for langt bak, så må justere litt her etterhvert.
    Om ikke annet så fikk jeg en vannvittig kinofølelse etter rad 2 var på plass, her er i hvertfall tydelig at det må bygges et podie

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-tpecsxw-jpg

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-voig2b1-jpg

Det har plutselig blitt veeeeldig vanskelig for s5-en min å ta noe tilnærmede gode bilder i rommet, godt tegn med hennhold til film

Montering av veggstativer er kos, åpne esker, svak lukt av forurenset kina brer seg i rommet, blander seg med lukten av teppe
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-vus4x7u-jpg

Krysslaser, tommestokk, drill og litt tid senere så blir det bra. Her begynner virkelig fibergipsen å vise en av sine sterke sider, tag en skrue, skru den i veggen, ferdig!
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-bs56rqu-jpg

Side surround samme rutine, her måtte blitzen på, vampyren i meg hveeser av det grelle lyset
    Hhhiiissssss!
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-fyrjbmw-jpg Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-sohjwu1-jpg

Da jeg kom til Atmoskanalene så var klokken for lengst passert 1 igjen, så da kasta jeg inn håndkledet, fikk tatt noen bilder av de da
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-repxfrp-jpg Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-qaphepd-jpg

Ser ut som vi kommer ganske godt i havn til besøket, så dette er absolutt bra, og er absolutt innafor hva jeg ville ha ferdig til en Premiære av kinoen etter det understående er gjort

Ting som er igjen å gjøre i dag:
    *Feste duk på lerretet
    *Henge opp lerret
    *Montere Rullgardiner
    *Montere Atmoskanaler
    *Koble opp utstyr

*Kalibrere
    *SE FILM!!!!!!!!
    Legge teppe
    Liste gulv
    Montere stoler (hvis de kommer frem i tide)
    Montere Lerret

*Montere skjenk
    *Lakkere & Montere på resterende blindlokk (er bestilt)
    *Sy gardiner
    *Montere IR extender
    *Lage podie
    Koble ferdig ventilasjon

*Rumperistere
    *3D Briller og sender
    Sist endret av matsijatsi; 11-27-2015 kl 14:54

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dæven den helgen gikk fort.

På tide med litt oppdatering av hva som ble gjort på fredagen.

Jeg begynte med lerretsduken med en gang jeg kom hjem fra jobb, dette viste seg å være tidkrevende og litt skummelt, da de sparklene selvom de er avrundet var fremdeles litt skarpe så enkelte steder klarte de skjære seg igjennom duken. Heldigvis klarte jeg få stappet dette nedi sporet igjen etter flere runder rundt lerretet med stapping og draing.

Først rullet jeg ut duken over ryggen på ramma
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-ptt2nqq-jpg

Så var jeg veldig usikker på hvordan dette skulle gjøres, da jeg fant lite videoer av andre som har gjort det samme. Så jeg siktet duken så jeg hadde ca like mye til gode på alle sider (heldigvis var det mye duk) Så var det frem med sparklene og stappe forsiktig.
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-vvpa03u-jpg

Jeg begynte på midten på ene langsiden, tok litt og gikk over på motsatt side og tok fra midten og utover der også. Byttet litt fra side til side så jeg ikke risikerte skjevheter. Tilslutt så ble det ikke så værst gikk vel rundt 2-3 ganger og etterstrammet mer etter første runden, så det tok rimelig mye tid, men ble bra til slutt, fikk ut alle bølgene.
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-uxeqdqu-jpg

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-33fcfcz-jpg

Kom ca halvveis på rullegardinmonteringen, da gjestene ankom, så det ble litt stress og jeg endte med å kappe rullgardinene for korte..... så da får vi kjøpe sett nr 3 av rullgardiner da godt de er billige!

Fikk dratt nytte av besøket så vi fikk hengt opp lerretet, jeg hang det bare i de to festene ytterst på hver side. Da jeg ikke har noe vegg rett bak lerretet så har jeg benyttet 92" festene i stedenfor 114" festene. Det gjør at lerretet egentlig går "inni" veggen, men jeg har jo ikke noe vegg rett bak så da går det jo greit, og jeg får plass til evt gardinstang forran.

Etter dette var det kobling og merking av alle høyttalerkablene, før vi kjørte Audessey kalibrering, nå er det jo blitt 13 høyttalere pluttselig som skal kalibreres og i 8 posisjoner endte dette med å ta RIMELIG lang tid innen vi var ferdige så var den tolmodige fruen allerede sloknet i sofaen, så bærte henne i seng og utsatte premiæren til Lørdag.
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-vcsirw8-jpg

Lørdag kveld var det duket for skikkelig premiære, og siden The Martian ikke kommer før i januar så ble det en ny visning av Interstellar, som vel er den filmen vi alle fant ut at vi setter innenfor top 5 film ever. For meg og fruen er den nr 1! For en FANTASTISK opplevelse å se på buet 2.35:1 lerret!!! JVC X500 viser jo et bilde som er det absolutt sykeste jeg har sett
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-hrai1vf-jpg

Søndagen så vi Ex-Machina, kul film! Selvom jeg ikke her helt fornøyd med slutten Kult at de filmer i hus som er i Norge da!
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-xz0gxsn-jpg

Merket også at jeg må få justert subber litt bedre synes det mangler litt fra hva jeg hadde på slutten i lillerommet, er det fremdeles Hellnoob sin guide som er den beste og bruke, eller har det dukket opp noe bedre?

I går var vi å kjøpte matrialer til podiet, etter testing med fruen sittende på en stabel med dyner på bakre rad så kom vi frem til at vi må ha minst 30cm høyde på podiet, ellers blir det for lavt og ubrukelig. Vi kjører da 2 stk 48x148 stacked med forskalings kryssfinèrplater oppå av størrelse 75x150 (da disse var enkle å få i bilen )

Denne uken er det litt roligere tempo, så kun podiet og skjenken (racket) som skal bygges og plasseres, fruen skal touche opp i litt maling på listene i rommet.

Ellers så har jeg plassert ut ir extenderen, og den funker helt fantastisk! Trenger ikke en gang strekke den igjennom rørene og ut over lerretet, da den bare kan henge på bakveggen, siden lerretet reflekterer signalet til mottageren. Aldri hadde jeg trudd at den skulle fungere så kjapt og enkelt

Tenker prøve ta bilder med speilreflexen så det går å få bedre inntrykk av hvordan det ser ut nå
    Inntill da så er dette det beste mobilen klarer (etter facebookchatten har ødelagt de)
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-s41juxd-jpg

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-woo9eov-jpg

Ting som er igjen å gjøre denne uken:
    *Montere skjenk
    *Lakkere & Montere på resterende blindlokk
    *Lage podie

*Sy gardiner
    *Montere IR extender

*Rumperistere
    *3D Briller og sender
    Sist endret av matsijatsi; 12-01-2015 kl 13:24 Begrunnelse: Bildene ble bugga

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten hurtigplan av hvordan jeg tenker meg podiet, laget med en liten leppe på platene rundt, da jeg tenker ha led list innunder.

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-usbbduy-jpg

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gikk i gang med podiebygging i dag, kappet alt etter planen over her, da det var meningen og lage en ramme på to 48x148 i høyden på høykant på til sammen 30cm høyt + platetykkelse på 2-3cm
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-n3dmrpc-jpg

Etter jeg skrudde sammen ramma som paint bildet over her, så slo det meg hvor enormt dette podiet egentlig ble. Pluss at høyden allerede etter et lag på høykant begynte bekymre meg litt. Så her måtte det testes på nytt hvor høyt det egentlig trengs.
    Fant fort ut at rektangulært ville stjele alt for mye av gulvplassen unødvendig, så her måtte det revurderes. Tegnet av rundt utvendig mål av sofaen på gulvplatene, demonterte hele ramma og begynte på nytt
    Heldigvis skulle den bli mindre så det var bare å kappe litt til av nesten alle matrialene.

Fruen er ute å dokumenterer, da jeg ble for oppslukt til å tenke på å ta bilder
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-kpectyk-jpg

I demotesten inne i kinoen la jeg det andre laget med 48x148 flatt oppå ramma, så samlet høyde ble 20+platetykkelsen på 2-3cm så ca 23cm, som ga en fin høyde.
    Så sluttresultatet for i dag ble sånn her, Luna godkjenner den!
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-edciry5-jpg

Litt dumt at jeg ikke rakk å bli ferdig, men får ta resten i morgen, den skal jo males også føre helgen

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det virkelig snakk om yte før nyte skjønner jeg

Åssen fungerte ventilasjonen?

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runes Vis post
    Her er det virkelig snakk om yte før nyte skjønner jeg

Åssen fungerte ventilasjonen?
    Hehe, ja det kan du si
    "ventilasjonen" fungerte kjempe bra, det vil si altså vifta er enda ikke koblet til, og det er ikke tett mellom kino og loftstue, men etter 4 stk satt å så film i over 3 timer på lørdag så var det fremdeles kjempegod luft og nødvendig med pledd I loftstua var samtidig t-skjorte og shorts "vær" så det er jo helt konge.

Vifta blir vel koblet til neste gang brodern kommer å kobler.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult se! Begynner virkelig å bli bra dette

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    656
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig blir knallbra dette, blir enda bedre når du tar ned klangen i rommet.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Kult se! Begynner virkelig å bli bra dette
    Sitat Opprinnelig postet av Johnnygrandis Vis post
    Enig blir knallbra dette, blir enda bedre når du tar ned klangen i rommet.
    Takk for det klangen tar vi litt etterhvert, ikke det at jeg synes det er så mye klang egentlig, men kan være bare at jeg er vant til sånn det var i det lille gamle kinorommet. Hvor det var så mye klang at man kunne høre det helt til Lillestrøm :P

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jupp da får vi oppdatere dere litt igjen. Har hatt noen dager nå hvor vi har gjort alt annet enn bygging, som kost oss i kinoen og lignende
    Men før dette fikk vi ferdigstillt det meste.

Begynte med å ferdigstille podiet, ble en RIMELIG tung konstruksjon etterhvert når platene kom på, klarte vel kun å tippe den opp på høykant. Var veldig nær å få den på tåa ene kvelden også, kneip fast sokken i gulvet *phew*
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-nr61ash-jpg

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-zojbrwz-jpg

Planen var opprinnelig å male kantene rundt og toppen på podiet svart, men vi var rimelig lei alt sølet med maling og tanken på grunning+2-3 strøk svart var rimelig lite fristende. Så vi kom heller på tanken om å kle det i stoff i steden!
    Kjøpte en rull med lilla og en rull med svart bomullstoff på panduro, men ble til av vi kun brukte svart stoff, da den lilla ikke var så pent matchet.
    Vi måtte også kjøpe oss en liten trilletralle, siden vi ikke eier muskelkraften til å flytte denne konstruksjonen lengere
    Den hadde maks belastning på 150kg, og enda ble den rimelig bøyd av belastningen, så tung konstruksjon
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-of8y567-jpg

Ble ganske bra å kle det med stoff.
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-vlna3ga-jpg

Da jeg ønsket å kunne justere dette podiet, tenkte jeg det kunne være lurt med skøyter for den å stå på
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-bbhe1ua-jpg

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-bt1pvt3-jpg

Så kom det til teppeleggingen, og det du ser her er faktisk 100% av det vi hadde igjen, to små biter og en stor. Begynner å bli rimelig god på beregning om jeg må si det selv
    Vi fant fort ut at det ikke var så god idè å bruke forskalingsplater, da de er behandlet med noe som selvfølgelig gjør at de slipper betongen lett.... mao å feste teppetape var håpløst, prøvde tilogmed å stifte teipen fast, men det hjalp ikke så alt for mye
    så det ble i tillegg stiftet fast. For det meste havnet stiftene på "skjulte" plasser, men det viste seg at stiftene ble helt borgjømt i teppeflossen så litt flaks der.
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-3unx6r6-jpg

Det resterende området som fremdeles er trehvitt brukte vi resten av det svarte stoffet til å dekke.
    Leita etter fine kantlist til å bruke rundt, på byggsjapper fant vi bare ymse gull bronze og sølvfargede alu lister, men på byggmax hadde de sorte! *wuhuu* så tok med meg en bunt derifra.
    Kjøpte meg nye baufilsblader og en gjerdekasse på clasern. Ganske deilig med en kosejobb, som ikke involverer ut i det heletatt
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-k9sgz26-jpg

Blir ikke så værst dette ble noen kjipe vinkler på dette podiet, kun de to fremste hjørnene var 90
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-ysr6q7f-jpg
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-oxlo6ik-jpg

De skruene som fulgte med viste seg å være utrolig lange, faktisk dobbelt så lange de trengte være
    Heldigvis var de enkle nok å klippe med avbiter (selvom klypa mi blei helt gåen av all klemminga )
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-kewoqrr-jpg

Så kom endelig turen for montering av rack/skjenk wuhuuu
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-ze13ezi-jpg

Ble rimelig lekkert! Frontplata på effekten passet så akkurat inni at det antaglig ikke er plass til et hårstrå til mellom denne plata bygger mere ut enn kjøleribbene gjør, så det er bedre plass inni. fremtidig mod er å feste pc vifter i bakkant som kan blåse den varme luften ut på gulvet.
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-i79smkf-jpg

La koblingsjobben begynne!
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-yxsilt2-jpg

voila!
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-nrjcymz-jpg

Kablene bakom her skal pyntes litt i senere tid, når hele veggpanelet her er ferdigstillt. Inntill da er det funksjonelt
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-n7i7ydo-jpg

I ettertid var jeg å fikk tak i splitter til front pre-out (clasern til unsettning!) så jeg kan bi-ampe frontene, glemte ta bilde etter dette var koblet til
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-ql4czo0-jpg

Så var det ny kalibreringsrunde, først subkalibreringen til flageborg
    Flageborgs 1-2-3-kalibrering
    1) Justér gain på sub til du måler 85dB ved 50Hz med volum på receiver satt til -20dB.
    2) Kontrollér at du har 85dB på både 40Hz og 30Hz.
    3) Kjør autokalibrering i receiver.

Og så som nevnt over kjørte jeg autokalibrering i etterkant.
    Fikk god hjelp av den eneste andre gutten i huset *guttakrutt*
    Satt også opp en pc-skjerm her som jeg har i seccondary monitor output, så jeg ikke alltid trenger skru på projektor for å gjøre kalibrering osv, evt config av HTPCen.
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-00vtoyj-jpg

Ble RIMELIG fornøyd med lydresultatet etter denne jobben! endelig kjennes bassen igjen. Det som var mest utrolig var at jeg satte på div testscener i transformers og tok med meg radioshacken ut og målte db utenfor huset. Det var meget overraskende at jeg ikke tippa over 70db en gang utenfor og av dette trur jeg naturen var mere skyld i enn kinoen. Det var faktisk kun vibrasjonene du kunne "høre". Så lydisoleringssett er jeg superfornøyd!
    Selv utenfor ventilasjonsrørene var det ikke nevneverdig.
    Sist endret av matsijatsi; 12-09-2015 kl 11:36

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så flott kino - moro å følge tråden med beskrivelser og fine bilder. Så har du jo en avatar i særklasse også, Zelda ftw!
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock Vis post
    Så flott kino - moro å følge tråden med beskrivelser og fine bilder. Så har du jo en avatar i særklasse også, Zelda ftw!
    Takk for det Spock, hyggelig at du liker det
    <3 Zelda <3

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FANTASTISK! flott kino, tipper det har gått unna noen hundre timer med arbeid her

Har du fått testa mye? Litt nysgjerrig på disse Dynavoice atmos ht. Hvordan låter de iforhold til resten syntes du? Litt "billig" boxlyd? Eller funker det knall til tak ht.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av St_Thomas Vis post
    FANTASTISK! flott kino, tipper det har gått unna noen hundre timer med arbeid her

Har du fått testa mye? Litt nysgjerrig på disse Dynavoice atmos ht. Hvordan låter de iforhold til resten syntes du? Litt "billig" boxlyd? Eller funker det knall til tak ht.
    Hei Thomas tusen takk for det
    Det er har gått med litt timer, det er i hvertfall sikkert! Men det hvert bidige minutt har vært verdt det
    Er så vanvittig deilig å sette seg i stolen å se en film nå, pur nytelse!

Har kun testet en atmosfilm enda, men jeg er i allefall fornøyd med valget av dynavoice til det. Føler ikke at lyden er "boxete".
    De fleste andre atmoskanalene jeg så på var alt for store, så de ble ruvende, i tillegg har jeg skråtak så da ville det nok blitt enda mindre pent. Derfor var det eneste jeg så som alternativ, innbyggingshøyttalere, da kan man jo velge mye forskjellig merker og bare lakkere grillen svart ( i mitt tilfelle)

Men jeg kan absolutt anbefale dynavoicene, de er så plasseringsvennlige lav profil, billige og du får de i flere utseender etter din smak så jeg sier bare go for it

Side 23 av 25 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •