Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue - Side 22

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  13
Side 22 av 25 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 SisteSiste
Viser resultater 421 til 440 av 484
    Intermediate matsijatsi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    I går så fikk vi gjort litt mere i kinoen, begynte med å skjære ut alle veggboksene i rommet, mmm gir en god følelse det gitt, blir så pent med alle de tittende frem klare for rammer og innmat.

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-iqymfjh-jpg

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-6stey1u-jpg
    (Jeg liker bilder, okey? )

Etter det tenkte jeg å bore ut hullene til downlightsene, men etter blemma jeg gjorde i loftstua (hvor jeg bomma på boksen ) så hadde jeg ikke lyst på gjentagelse. Så jeg lagde meg en liten kjekk føle-pinne av ståltråd som jeg bøyde til radiusen av hullsaga. Ga den en liten vinkel, så jeg kunne stappe den inn i det forbora hullet og kjenne om kantene var for nære (dette gjaldt kun boksene langs skråtaket, da boksene i midten er i midten av boksen hele veien.

Så, sånn så det ut:

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-u20p4re-jpg

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-urlgoc5-jpg

Så da kunne jeg rotere den og løfte den opp og ned, alle var i klaringen gitt!
    Snurr sag!

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-pvs8tyc-jpg

Det gikk mye bedre enn forventet, men hva er vel en byggedag uten uhell? Saga beit selvfølgelig tak på siste hullet, midt i taket over sitteposisjon, hoppa ut og lagde ett hakk i den fine svartmalte takplata, som da naturligvis ble hvitt

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-3sm3wtf-jpg

Så etterpå så det slik ut.
    Holes! Holes everywhere!

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-swefwna-jpg

Etter dette var det jo fult av søl på gulvet igjen, og siden vi nå er ferdig med søling av lim/sparkel/maling så tok jeg en skrape og skrapet systematisk over hele gulvet, så det er gjevn og fint. (kjente den i hånda ja.. au)

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-pgngcoa-jpg

Etter dette så fylte vi opp igjen rommet med bukker til lister for maling, og kapp sag osv, nå begynner kosejobben med lister og rammebygging!
    Kappet litt liste klosser

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-ikowep9-jpg

Fant fort ut at det var lurt å IKKE dele oss da det ble rimelig fort kaos rundt kappsaga, dessuten måtte vi være to for å starte på ramma til ramma. Fruen ble fort litt satt ut da jeg fortalte at denne gangen så skal vi bygge fra toppen og ned. Så da har vi gjort det også
    Den første vi kappet var 48x198en (ugh å tung den er) som skal henge mellom skråtakene som blir på en måte en caps for lerretet. Der gardinstanga og de "færdigsydde gardinaaa frå kid interiør" som blir skjult av en såkalt bestemorsplate (i følge en på jobben) som dekker gardinstanga og toppen av gardinene. Spørsmålet er bare hvor i pokker skal du henge hen, målte ut fra veggen på gulvet, så vinduet kan åpnes nok, i tilfelle brann eller generell ekstremlufting? ^_^
    Bredden på den måtte bli yttermål på lerret pluss 5cm på hver side til gardinstanga, og med vater så ga det oss høyden, mens Señor laserkryss viste oss lengdegraden,vips
    (Endelig fikk jeg bruk for den hvite fargeblyanten!)

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-xmuelpw-jpg

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-ui7brl2-jpg

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-af3e9j8-jpg

Da kapp/Gjærsaga mi ikke kan kappe så stort som 48x198 måtte jeg till med rein fiskebollekraft og manuell sag, da graden var 52.5 så selv stikksaga måtte gi tapt

Yey
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-hobvmtx-jpg

Skal sitte godt den trur jeg!
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-dgkwl0s-jpg

Så til slutt i går fikk vi satt opp en av bærestolpene til selve lerrettet, ut å kjøpe ny 48x148 i dag da vi kappa feil i går

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-beljrpr-jpg

Montro hva vi får til etterpå
    Sist endret av matsijatsi; 11-16-2015 kl 21:29
    Marantz SR7010 - Parasound HCA 2205-AT
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4
    2x SVS PC12-NSD DSP - HTPC-Kodi - JVC DLA-X500R - DreamScreen V4 ProCurve 114"

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor kjøpte du dette? Har lett lenge etter et slikt sett.

Sitat Opprinnelig postet av matsijatsi Vis post
    Bestilt IR Skjøte sett, og 10+5m minijack til extension til mottageren

Vedlegg 119373
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral Vis post
    Hvor kjøpte du dette? Har lett lenge etter et slikt sett.
    Her er IR kittet, fant det oprinnelig på en annen site, men den sendte ikke til Norge, så Ebay it is!
    Og skjøtekabler
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestilte et lignende nå på Ebay med 8 emittere og 10m forlenger nå. Tror det kom seg på 250 kroner inkludert frakt. Spennende å se om det i hele tatt virker. Fra USA ble det rundt 1000 kroner så jeg tok Kina i stedet.

Her er IR kittet, fant det oprinnelig på en annen site, men den sendte ikke til Norge, så Ebay it is!
    Og skjøtekabler
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral Vis post
    Bestilte et lignende nå på Ebay med 8 emittere og 10m forlenger nå. Tror det kom seg på 250 kroner inkludert frakt. Spennende å se om det i hele tatt virker. Fra USA ble det rundt 1000 kroner så jeg tok Kina i stedet.
    Hehe ja det ble USA på meg... så ender vel på 8-900kr inkl mums osv
    Da kan vi sammenligne etterhvert da, å se om det var verdt det for min del

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går fikk vi montert opp siste stående lerrets-stolpe-holder, og grovkappet alle listene til kinoen, dette så vi kan male de svarte før vi kapper de orntlig og skyter de på veggen.

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-ycualv3-jpg

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-pjrw4lx-jpg

Etter dette slo det oss at vi har VELDIG mye igjen å gjøre hvis det skal la seg gjennomføre å ha første visning her oppe neste helg. Så vi satte oss ned og forsøkte lage en liste over hva som er gjenstående, og organisere det så det blir gjort mest mulig effektivt.
    Jommen var det litt å gjøre ja, mener noen sa at når kinoen er ferdig så er du bare 10% ferdig
    Vi ser vel kinoen som åpningsverdig når det meste er klart, det vil si at vil kun ha gjenstående evt demping/absorbering/tuning, gardiner, og sånnt småpynt, resten av bygget ønsker vi ha ferdig (det er jo nesten ikke noe i det heletatt )

Ble en saftig arbeidsplan

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-erj9l1g-jpg

I dag så blir det montering av projektor, lage åpning inn til kinoen, lage "kanal" mellom projektor og veggen i loftstua, og en større kanal på innsiden i kinoen. Åpne hull til uttrekk til ventilasjon.
    Sist endret av matsijatsi; 11-17-2015 kl 13:10

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende, kjør på med bilder

8. Takk matsijatsi takket for denne posten
    Liker matsijatsi har likt denne posten
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter intens jakt etter å finne noe å ha som maskeringsgardiner til lerrettet, så har vi vært innom både fløyel og molton, problemet vi har møtt er at det er lite i fargen lilla vi har valgt. Ikke at det er så mye utvalg i farger i utgangspunktet heller, Molton få du som regel i rødt svart eller beige, fløyel får du i ymse "poppis"-farger. Svart er vi ikke så lystene på da det fort kan bli for mye svart også, og rødt blir litt rart da vi har et ellers osende lilla/svart tema. Googla litt og fant en som nevnte fleece til sceneteppe, etter litt googling endte jeg opp HER og jommen hadde de ikke det i mange farger, og i tillegg en tilsynelatende lik lilla fargen vår. Så nå blir det symaskin og løpemeter på fruen, så hun kan sy gardiner! (noe hun aldri har prøvd før)
    Prisen var jo heller absolutt ikke avskrekkende, og hvis det ikke blir pent med fleece så får vi revurdere.

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-4kzd4rs-jpg

Litt bedre inntrykk av stoffet

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-tpsbb54-jpg

Så dette kan bli spenende!

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom en hyggelig pakke i posten i går!

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-zt8gof8-jpg

Splitter nye elementer til RB-61 som posten ødela (takket vær speakerexchange!), godt disse kom vel frem. Da er det bare og montere de og la inspillingen begynne!

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom en hyggelig pakke i posten i går!

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-zt8gof8-jpg

Splitter nye elementer til RB-61 som posten ødela (takket vær speakerexchange!), godt disse kom vel frem. Da er det bare og montere de og la inspillingen begynne!
    har så dårlig erfaring med posten at jeg reiser langt for å slippe å sende noe med de.
    bra det ordnet seg
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    har så dårlig erfaring med posten at jeg reiser langt for å slippe å sende noe med de.
    bra det ordnet seg
    Uff ja, jeg har nå hatt min omgang jeg også ja, de siste 3 månedene så har postnord klart å rote bort 3 sendinger, hvorav den ene var nye baderomsmøbler på en pall over 100kg.

Posten har ødelagt flere pakker enn jeg har mottatt hele, 2 av de kom aldri frem og ble automatisk returnert til avsender da de var most helt flate, bokstavelig talt.

Så det er risikosport og sende noe med posten ja, selv denne kartongen var tydelig at den hadde reist langt, men speakerexchange hadde sørget for god pakking og polstring med mye stor bobleplast beskyttelseslokk osv

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dæven å dagene flyr når man har mye å gjøre, jeg rakk ikke en gang å legge inn bilder for hva vi gjorde i forrigårs, så her kommer en lang oppdatering for 2 dager

Begynte med en saftig handlerunde, ble resten av bitene jeg trur jeg trenger til ventilasjonen, glattkantlekter som jeg må lage utforing av til vinduene mine da det er svenske Derp vinduer som ikke har utforingsspor. Veldig bred glattkant for å lage boksen rundt projektoren inn til kinoen, listemaling svart 05 matt. Svarte lystette rullgardiner, mattsvart varmelakk til downlightsene med kult sprayhåndtak, og svart akryl og lim til listene

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-u5adgml-jpg

Først hang jeg opp projektoren, glattkanten jeg kjøpte var 120 bred, minus tykkelsen på MDFen så det vil kunne si maks 10,5 ut fra utsiden til front PJ.
    Jeg har centerlinje gående langs hele kinoen som jeg lagde helt i begynnelsen, noe som har hjulpet meg meget gjennom hele byggeperioden. Så da var det bare å sette krysslaseret utenfor og sikte ned den linja så fikk jeg center pj i taket. (ble så ivrig at jeg glemte ta bilder underveis )

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-nqmwbv7-jpg

10cm avstand (ugh focus)

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-nunlggv-jpg

Etter den hang pent i taket så tegnet jeg av siluetten av PJ på veggen, så åpningen "trakten" skal blir plassert. Rettet ut linjene med krysslaser her også.
    PJ er ikke helt flat i høyden, svak krumming overkant og underkant i bredderetningen, men det blir utlignet av "trakten" som får en tettningslist rundt seg.

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-hqxi6m0-jpg

Klart for stikksaging! (ikke alltid focusen er med ser jeg )
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-tbcquyj-jpg

Jaja, får håpe denne idèen er så bra McBrain mener den er!

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-prj4no9-jpg

Skjære ut resten

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-7f01hgw-jpg

Etter dette så hullsaga jeg igjennom så det var lettere og se hvor jeg var fra innsiden av kinoen, jeg gjorde det samme som utvendig her også, boret 4 hull til stikksaga, og streket i mellom med krysslaser (glemte ta bilde oooops )

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-uhrvfhe-jpg

Etter dette var hullet like stort tvers igjennom, men da bunnen av bildet blir å gå veldig skrått nedover ganske rask ut fra linsa så måtte jeg åpne litt til, så utvida åpningen 5-6cm nedover. Skrudde på PJ for og teste, fremdeles var det for mye i veien, så her må det kappes ned mere. Her er bildet fra PJ plassering, og inn etter at det var kappet ned litt på indre plate. I tillegg kan vi se den flotte grunningsjobben fruen gjorde på lærretsramma Hun fikk så ræva pensler stakkars at det var likefør det ble stjernehimmel alikevel

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-ryhoxnx-jpg

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp jepp, da var det gårsdagens arbeid. Grunninga hadde tørka, jeg hadde kjøpt bedre pensler, fruen var blid igjen, og motet på topp!

Fruen sto for malingen av lister som ble malt med Supreme finish 05 Svart (9500 er koden trur jeg) og lærettsramma fikk seg et strøk med purecolor svart.

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-s6sxkuv-jpg

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-i6ocexo-jpg

Trur dette blir bra!

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-h0k3yu1-jpg

Før dette så brukte jeg feinsaga rundt vinduene, da det var litt overskytende veggplate i veien for "utforingene" jeg tok også å skjærte ned projektor-hullet til bjelka (48x98) over døra, så glattkantsramma kan ligge fint neppå. I tillegg boret jeg ut hullet til ventilasjon-ut, her var det rimelig kål fordi akkurat midt i dette hullet spaserer SBR røret forbi, og det er ikke så mye slakk på det heller (kan skimtes på bildet) men får vel løst det på et vis.

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-fdyrmcy-jpg

Så gikk jeg i gang med å snekkre "trakten" til PJ, først fant jeg ut at jeg hadde ALT for lange stift til oppgaven, så første skuddet kom stikkende ut midt under plata og ripa opp den "flotte" laminaten (hysj ikke si det til fruen) så det måtte litt modifikasjoner til.

Too long man...
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-o8b6oyf-jpg

Aww yiss
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-c3qnatb-jpg

Så etter å ha målt opp og kappet feil, målt opp igjen og ombestemt meg og kappet enda en gang til, så hadde jeg omsider 4 deler, her bruker jeg da Byggmakker sitt monteringslim ala Tec7 lignende greie, eneste jeg hadde i hvitt for hånden, men trur det biter greit. og tre modifiserte stifft i hver skjøt.

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-ecagajw-jpg

Smikk smakk
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-3temi9c-jpg

Når jeg endelig klarte ha lim på riktige ender, tok noen forsøk dette

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-zjdwrtg-jpg

TADAAA!

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-u7jhi9f-jpg

Da projektoren har en litt utstående flens-sirkelting rundt linsa så måtte det lages noen groper så den kommer helt inntill og pakningen får tetta (pga luft og lys osv) Så bare og hente stemjærnet som har vært uten en vinternatt før, de hakkene den har ville vel fått de fleste trearbeidere til å få grøss på ryggen av behandlingen

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-hazgsoo-jpg

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-ylvrbkn-jpg

Så var det å kline på tettningslist av type "Universal EVO Top Line P-list" det spares ikke på superlativene!

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-sjye2ya-jpg

Med gjæring av pakningene så ble det jo ganske pent, og tett får man håpe.

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-u7zeej8-jpg

Får ta en prøvemontering ble 10 cm on the dott.

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-l8dbrja-jpg

Med PJ, og her ser jeg jo at jeg må innrømme at jeg tok feil, du skjønner jeg og fruen var ikke helt enige hva som var best å bruke, blank eller hvit pakkning, den blanke var litt større og ville definitivt bli usynlig, mens den hvite kanskje ville skille seg ut da den er helt hvit mens panelet ikke er det, og den var litt mindre. Så vi kjørte på med den blanke, det jeg ikke hadde tenkt på var jo at denne også skulle stoppe lys, så det jeg egentlig gjorde var å sette opp et blankt vindu (vises vel greit lys gjennomskinn på bildet) Jaja bytte til hvit pakkning i morgen, og gi fruen denne seiern.

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-znomkqf-jpg

Jeg lagde en lik boks den yttre bare større og vrengt så det hvite er inn i steden.
    Jeg er generøs med limet
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-ihljjdt-jpg

Så da ble det til slutt sånn her da

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-sdgpjz8-jpg

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-kug3llt-jpg

Det var det vi rakk i går, det går hardt for seg for tiden, kommer hjem fra jobb, spiser middag, og jobber til vi legger oss.
    Broder`n kommer på lørdag, og da blir det heldags med kobling av kinoen først og fremst, så får vi se hva vi rekker.
    Det meste skal være klart til da, fruen satser på teppelegging på søndag, ikke at det ser sånn ut nå men

Planen i dag er å ta andre strøket med maling, begynne på ventilasjon ut, spraylakke takspotter og ventilasjons-tuter.

Har kontakt med dynabel for å ordne meg 4 stk akustikkplater og litt stoff, er usikker på hvordan jeg skal montere ramma på veggen for å få 5 cm mellomrom, hvordan har dere løst det?
    Sist endret av matsijatsi; 11-22-2015 kl 00:56

Newcomer alias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig flott tråd, med en masse gode tips. Utrolig mye bra arbeid du og din kone har lagt ned i denne kinoen så da må det være deilig å se slutten på det. Gleder meg til å se det ferdige resultatet for dette blir en flott kino.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alias Vis post
    Veldig flott tråd, med en masse gode tips. Utrolig mye bra arbeid du og din kone har lagt ned i denne kinoen så da må det være deilig å se slutten på det. Gleder meg til å se det ferdige resultatet for dette blir en flott kino.
    Tusen takk alias, håper det kan komme til nytte, om ikke annet god lesning i allefall!
    Jeg sitter på gjerdet å følger med deg også

Det er veldig deilig, etter den siste måneden så begynner vi bli ganske slitne
    Så vi gleder oss!

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dagene flyr og arbeid blir gjort.
    På Torsdag så malte fruen lister mens jeg prøvde meg på ventliasjonen.

Hadde to 45 gradere som jeg brukte i steden for en 90grader, for da fikk jeg strekt ut svingen litt, så den kom litt klar fra fremtidige veggplater, og at jeg da kan stille vinkelen til 37,5 grader og følge taket nedover.
    Første spiro på plass

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-ech1rmk-jpg

Så prøvde jeg et iherdig forsøk med godt blikk og tusj, å tegne på plasten ca hvor hullet skal entre isolasjonen og gå igjennom kneveggen.
    Kjørte på med 100mm hullsag og extenderstag.....

Ai da, done goofed!
    Ble visst ikke heeeelt riktig
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-w0swv4u-jpg

Frem med fein saga, kutte av lekte biten, det ser ut til at det blir fin plass til ny lekt i overkant.

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-hmw6wvb-jpg

Ute på kryploftet i t-skjorte og joggebukse i 7 minus er kaldt! brrrr.
    Setter på 90 bend her, så lydfelle kan monteres, taket går ca i litt over bilde kanten i topp.
    Kjører på med selvborendeskruer og flexit alu-tette-teip, suverene saker, kryper og tetter meget bra, i tillegg så sitter den som støpt.

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-6hg9hld-jpg

Tredde på isolasjonsstrømpe, og stappet den litt innenfor vindduken i overkant, og hang den stive lydfella i taket med patentbånt.

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-g6u3q0a-jpg

Ser ut som jeg fikk bilde av nissen på loftet også i samme slengen
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-rwxymep-jpg

Røret blir hengende i lektene her inntill det kommer takplater her, må gjøres litt mere arbeide også her inne i boden.
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-97mcidr-jpg

Det var det jeg rakk denne kvelden, resten av røret får jeg ta en dag senere

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fredag ja, da skulle vi kjøre på med listing, jeg mtte stikke å handle litt mere rør rett etter jobb, og hadde nok kommet tidligere hjem om en løk med sommerdekk på vinterføre ikke hadde taket bilen sin i grøfta borti veien her så veien ble stengt lenge. (Her ute er det ikke noe som heter omkjøringsvei)

Jaja, begynte med godt mot etter en god biff middag, også var det jo helg!

Startet med å lage utforinger til vinduene mine som egentlig ikke skal utfores (da de er trekt inn i huset i motsettning til norske vinduer som er dyttet ut mot yttervegg)

Kjørte på med glattkant, som jeg kjører et par stift nedi, pluss litt tec7 under og håper at det blir sittende

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-f52uyj0-jpg

Å sooo har me juksa litt!
    Ble da ikke så værst dette hærre?
    Med litt hvit akryl nå så blir dette pent trur vi.
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-ndbgq8j-jpg

Etter dette ga vi løs på montering av hjørneklosser, ble visst ikke noe spesefikt bilde av dette, men det var ikke så mye annet enn en liten limklatt og en stift, så satte de på veggen.
    Oppgaven etter dette derimot var værre, første listene vi noen sinne skal legge er stor hulkil, i skråtak, malt 3 strøk, og ingen rom for å ta en benny. Men med tunga rett i munnen, og mye peking med hender for å illustrere vinkler til hverandre ble vi tilslutt enige og det gikk til slutt rimelig bra, var en vi endte med å kappe litt for kort, så da måtte vi lage en skjøt med liming.

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-wcwhp9g-jpg

Er vel så vidt du kan skimte skjøten her på høyere skråtak, blir vel borte med litt akryl tenker jeg
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-vvntgv1-jpg

Etter dette fant vi ut at vi hadde visst glemt da vi målte opp lister, å ta inn en lengde på 4,40m på hver lang-side av rommet av både taklist og gulvlist til maling..... Til fruens store glede..... Jadda... Mye å holde styr på! hehehe
    Så det ble ikke noe mere listeopsetting denne kvelden hehe.
    Sist endret av matsijatsi; 11-22-2015 kl 02:08 Begrunnelse: Bildene bugga

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så ble det i dag da gitt!
    Begynte Lørdagen kl 9, var vel ikke heeeeelt villig i trynet når jeg så ut som big foot i trynet i speilet, men fruen var så motivert og gleden stor med at bruttern kommer og skal koble litt strøm!

Når vi kjøpte inn lys osv til loftstuen for noen år siden, så kjøpte vi like godt trafoer til lamper i kinoen også, men mye har jo skjedd siden den gang og led har blitt nye standaren. Men var ikke noe særlig lysten på å kaste trafoene i boss så vi gikk likegodt for halogen i kinoen da, men importøren har jo selvfølgelig blitt tomme for halogen downlights, og fører nesten nå bare LED. Så min første bestilling av matt rufsete hvit utendørstype lampe, fikk vi bare 5 av. Det er jo litt lite når jeg trenger 12. Så vi fikk bytta inn i en type lignenede børstet stål, dette var det eneste av 12 stk på lager. Da jeg uansett skulle lakkere disse (de er ikke oppdrive i mattsvart) så hadde det jo ikke noe å si.

Fant etterhvert ut at glassene i lampene ikke gikk an å fjerne... dette var limt så utrolig godt at jeg turte ikke ta i. Så frem med modellhobby skillsa og maskeringsteipen, tok noen timer så var 10 av 12 maskert, 2 av de falt glasset ut av seg selv på så Wuhuuu, slapp jeg de 2.

Tenkte lakkere ventilasjons inn/ut-takene i samme slengen. Røffa de litt opp med slipesvamp, så lakken får god heft på både lamper og plast.

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-lrwouxn-jpg

Lakken som er brukt er type Quick mattsvart varmelakk tåler opp til 650 C, trur det skulle holde

Første strøk! ute i -5, ikek helt heldig, men tok de med inn etterpå så de fikk tørke forstest mulig, lakken er tørr og kan lakkes over etter 30 min.

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-bwuph4g-jpg

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-fztayse-jpg

Ferdig produkt etter 3 gode strøk, da er det bare å pille de ut av boksene og fjerne maskering.

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-ma13d9m-jpg

Brodern kjørte pri på kinoen (da det er alt for mye arbeid der oppe å gjøre på en, selv to dager) så den blir brukbar.
    Begynte koble strømmen bak racket ute i loftstua. Her er da to kurser ala 15 amp så det skulle holde til det meste

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-kdumkaj-jpg

Etter dette gikk han løs på montering av stikk og brytere inne i kinorommet.

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-gioxvyw-jpg

Her er da lysdimmer og dimmerkontroll til ventilasjonsvifta, med søtt symbol på som fruen sa
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-cpcdpgl-jpg

Fruen malte jo da mere lister, hun begynner å bli rimelig lei listemaling nå trur jeg hehehe.
    Ikke ble hun særlig glad da jeg hadde gjort en superblemmert og stablet listene før de var herda, så mange ble oppripi og måtte males litt til
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-carvzh0-jpg

Her er da de savnede 4.4m som får sine første strøk.
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-7bsd30i-jpg

Jeg kasta meg over projektor-glugga for noen småjusteringer så den kunne males i samme slengen fruen allerede ser ut som en dalamatiner (hohoho)
    Etter vi testet projektoren her forrige kvelden så så jeg at åpningen ikke er stor nok nedover, jeg skal ikke ha linsa maks nedover, men jeg tenker det kan være greit at det er mulig, man vet aldri hva man trenger i fremtiden. Så det jeg gjorde var at jeg tegnet av der lyset traff på den første ramma (den minste som ligger inntill projektoren) så jeg kunne raspe ut.
    Da ble det jo en fin munning der så får vi håpe det holder! Den er litt røff enda, men skal få seg en runde pussepappir.
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-nzd2jnb-jpg

Gikk også over med rasp og pusepapir i skjøtene der jeg limte så det ble helt jevnt før vi maler over.
    Munningen nå er pusset glatt og fin.
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-o2q1w8r-jpg

Siden mot projektoren ble også pusset litt, fruen har nå vært å kjøpt ny O list i hvitt som skal limes på her etter maling er gjennomført.
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-pwrwi1u-jpg

Så til den store ramma, den som er inn mot kinoen.
    Den måtte jeg kappe til et spor så de passer inn i den lille yttre og jeg får skyvet de helt sammen.
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-sev4bts-jpg

De passet så godt at jeg glemte ta bilde under testinga så jeg fortsatte med å kutte av overskytende inn mot kinoen
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-y5xrnkj-jpg

Så testmontering med indre.
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-kk8eakq-jpg

Og yttre, Likeeee a gløøøøøøøøvh!
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-6tpeeki-jpg

Etter dette ga jeg de til dalmatiner`n så hun kunne male de sorte.
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-neoug6x-jpg

Monterte ventilasjonsstussene (får holde med bilde av en vel )
    Klaringa på listklossen og ventilasjonskåpa er vel akkurat 1mm
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-vo20ks9-jpg

I mens kobla broder`n i sikkringsskapet, og sa etterhvert, bli lys!
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-j8eafj6-jpg

Og jammen ble det lys gitt! (meget fornøyd med hvor symetrisk de treffer "bestemorbrettet" på lerretsramma )

Det var det vi rakk i dag, i morgen skal forhåpentligvis fruen male det siste av lister før lyddøra kommer (så da blir hu fornøyd) Ellers skal lister monteres og rommet ryddes, på mandag sikter vi på teppelegging, eller noe i den duren, stay tuned! (nå skal jeg spille lit Fallout4!)
    Sist endret av matsijatsi; 11-22-2015 kl 02:20 Begrunnelse: Bildene bugga her også

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kongebra!, dere er flinke og gode gjennomtenkte løsninger hele veien. Snart imål nå!

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Johnnygrandis Vis post
    Kongebra!, dere er flinke og gode gjennomtenkte løsninger hele veien. Snart imål nå!
    Tusen takk Johnny �� ja ikke langt igjen og det gledes!

Liten set-back i går etter fruen tilsynelatende hadde tatt siste strøk på listene. Så viser det seg at vi hadde ikke fått matt 05 maling på lørdag. Men silkematt 15...... Aldri har jeg hatt så lyst på søndagsåpent som i går... Vi var nesten på vei til sverige kun for en burk med maling. Men de hadde heller ikke. Jaja vi fikk gjort litt annet da. Liten oppdatering fra gårsdagen etterhvert p

Fruen kjøper ny burk med 05 i dag så får vi håpe det er det siste med maling på en stund. Rimelig lei nå hehehe.

Side 22 av 25 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •