Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  13
Side 2 av 25 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 484
    Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du bør seriøst gå for ventilasjon! Du trenger ikke å legge allverden i det, men det er en svett jobb å ta i etterkant. Frisk luft gjør det mye triveligere å være i rommet, og ettersom to stykker eller fler puster, prumper og raper mens du ser på film (ikke ment flåsete i det heletatt) så blir lufta tung. Da blir det lite fristende med film nummer to...

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alkar har helt rett. Jeg har en lufteventil i forbindelse med pipa mi og jeg er glad den er der. Jeg stengte den en dag og dagen etter var det ganske tett luft der inne. Har nytt vindu i kinoen min og i de er det jo ikke lufteventiler lenger så jeg har kun den ene ventilen men det har fungert bra. På sommeren har jeg muligheten til å åpne vinduet litt for å få litt sirkulasjon der.

I en eller annen bygge tråd her så er det en kar som har kjøpt en "lydventil". Den demper iallefall lyden som går ut, i tilfelle naboer tett på osv. Men jeg husker ikke i hvilken tråd jeg så den ventilen...
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Intermediate matsijatsi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Du bør seriøst gå for ventilasjon! Du trenger ikke å legge allverden i det, men det er en svett jobb å ta i etterkant. Frisk luft gjør det mye triveligere å være i rommet, og ettersom to stykker eller fler puster, prumper og raper mens du ser på film (ikke ment flåsete i det heletatt) så blir lufta tung. Da blir det lite fristende med film nummer to...
    Hehe ja du har jo helt rett, tør ikke tenke på hvordan lufta blir med 7 tykker sittende og småfise i to timer, ville blitt umulig med film nr 2. Og den blir nesten umulig og gjennomføre i etterkant, hvis jeg gjør det nå trenger jeg bare snitte et lite hull i vindsperra, men sånn som jeg tegnet ventilasjonen på bildet, er dette en løsning som vil være bra nok? vil det få til nok sirkulasjon?

Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    Alkar har helt rett. Jeg har en lufteventil i forbindelse med pipa mi og jeg er glad den er der. Jeg stengte den en dag og dagen etter var det ganske tett luft der inne. Har nytt vindu i kinoen min og i de er det jo ikke lufteventiler lenger så jeg har kun den ene ventilen men det har fungert bra. På sommeren har jeg muligheten til å åpne vinduet litt for å få litt sirkulasjon der.

I en eller annen bygge tråd her så er det en kar som har kjøpt en "lydventil". Den demper iallefall lyden som går ut, i tilfelle naboer tett på osv. Men jeg husker ikke i hvilken tråd jeg så den ventilen...
    Ja jeg har ingen lufteventiler over vinduene min jeg heller :S vet ikke helt hvorfor det er slutt på sånnt, med tanke på naboer trenger jeg ikke bekymre meg hvis jeg legger rørene som på tegningen, jeg må bare holde rør unna gavlveggen mot naboen så går det egentlig bra
    Marantz SR7010 - Parasound HCA 2205-AT
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4
    2x SVS PC12-NSD DSP - HTPC-Kodi - JVC DLA-X500R - DreamScreen V4 ProCurve 114"

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å ha hørt at det er slutt på ventiler i vinduer pga no miljøkrav. I nye hus skal det visstnok ventileres mekanisk istedenfor. Med tanke på støy da så står du jo fritt ja. Hvis du har en ventil som det sitter vifte på og en uten kansje, så får du litt sirkulering? Dette har jeg egentlig fint lite peiling på men hvis du stikker innom en byggevare butikk av den seriøse typen så får du sikkert litt veiledning ang ventilasjon der.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    Mener å ha hørt at det er slutt på ventiler i vinduer pga no miljøkrav. I nye hus skal det visstnok ventileres mekanisk istedenfor. Med tanke på støy da så står du jo fritt ja. Hvis du har en ventil som det sitter vifte på og en uten kansje, så får du litt sirkulering? Dette har jeg egentlig fint lite peiling på men hvis du stikker innom en byggevare butikk av den seriøse typen så får du sikkert litt veiledning ang ventilasjon der.
    Okei, jaja men det er uansett ikke så mye effekt av en liten ventil over vinduet da.

Men jeg kikket litt på clas ohlson og fant dette http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=160743266

lurer litt på om dette kan være noe, ser de har en større vifte der også som bråker litt mere med i tillegg suger litt mere luft da

Så kan man ha en slik som dette ned til vifta så man hindrer meste støyen
    Flexit - Lydfelle Proff 50 mm M/M 1,5m
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    var en liten tur på byggmax i går måtte ha litt dampsperre slik at vi får tettet det siste på kinoen, kjøpte også en stabel med dampsperre teip så vi får det skikkelig tett i skjøtene og litt parkettunderlag til gjesterommet i loftstua.

Fikk også kikket på mdfpanelet og det så supert ut, så blir hvit perle i loftstua og ubehandlet perle i kinoen, da vi skal male denne i en annen farge med Lady pure color alikevel

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger jeg isolere ventilasjonsrørene som frakter friskluft inn og "gammel" luft ut?
    Eller kan det bare være vanlige flexi rør?

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matsijatsi
    Trenger jeg isolere ventilasjonsrørene som frakter friskluft inn og "gammel" luft ut?
    Eller kan det bare være vanlige flexi rør?
    jeg ville gjort det for sikkerhets skyld så det ikke blir kondens inni og mindre støy

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duppi dupp
    jeg ville gjort det for sikkerhets skyld så det ikke blir kondens inni og mindre støy
    Da får jeg høre om Byggmakker har noe på lager da

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var ventilasjonsrør bestilt og skal etter alt være mulig og hente i morgen.

2 Stk Alukanal Proff isolert 50mm
    Flexit - Alukanal Proff isolert 50mm

1 stk Lydfelle Proff 50 mm M/M 1,5m
    Flexit - Lydfelle Proff 50 mm M/M 1,5m

Så blir lydfella stående ved vifta så den hindrer viftestøy, regner med at det ikke blir så mye støy da som blir hørlig inn i kinorommet. Støydemper jo litt de vanlige isolerte også regner jeg med.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter og leker meg litt i paint siden jeg ikke er noe flink med sketchup.
    Prøver og finne ut hvordan jeg skal legge ventilasjonen, om jeg skal ha enkelt
    vegguttak eller om jeg skal bygge fancy kasser til og gå opp langs skråtaket til inn og ut luft.
    om dere ikke skjønner det så er det frisk innluft fra venstre side og utluft på
    høyere side, så får dere bare unnskylde at tegningen ser ut som den er laget i barnehagen :???:
    (stripplelinjer forsøk på og illustrere luftstrøm :P)
    Velger gul vil jeg få et lite problem som dere ser med PJ på utsuget

Spørsmålet er hvilken farge vill være det beste valget, eller er det egentlig det samme?

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ha gått for den gule løsningen, med to innluftventiler i front og to avtrekksventiler i bakkant av kinoen. Det er en slik løsning jeg har i egen kino og der fungerer det fint. Og lydfella skal stå ved vifta. Du kan muligens også montere en lydvelle på innsugssiden også, men det er mulig at innsuget hos deg er godt nok skjermet/dempet.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Jeg ville ha gått for den gule løsningen, med to innluftventiler i front og to avtrekksventiler i bakkant av kinoen. Det er en slik løsning jeg har i egen kino og der fungerer det fint. Og lydfella skal stå ved vifta. Du kan muligens også montere en lydvelle på innsugssiden også, men det er mulig at innsuget hos deg er godt nok skjermet/dempet.

Ja den gule løsningen fikk jeg lyst til og gå for selv også, selv om den kan bli litt vrien og få til på ut kanalen, da den må passere projektorvinduet, så jeg får ikke plass til en spiroslange der trur jeg :S

med tanke på lyftkanalen inn så blir det jo ikke noe støy i den så jeg regner med en sånn vanlig isolert spiro holder?

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja den gule løsningen fikk jeg lyst til og gå for selv også, selv om den kan bli litt vrien og få til på ut kanalen, da den må passere projektorvinduet, så jeg får ikke plass til en spiroslange der trur jeg :S
    Skal projektorvinduet være helt opp til taket? Du kunne muligens lage en flat overgangskasse for spirorøret rett foran vinduet da, som ikke bygger ned så mye.

med tanke på lyftkanalen inn så blir det jo ikke noe støy i den så jeg regner med en sånn vanlig isolert spiro holder?
    Jeg tenker at lyd vil lekke ut fra kinoen gjennom røret hvis det ikke sitter noe lydfelle på det. Men hvis ventilen på utsida av veggen sitter slik at lyder ikke er forstyrrende, så har det vel ikke noe å si.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal projektorvinduet være helt opp til taket? Du kunne muligens lage en flat overgangskasse for spirorøret rett foran vinduet da, som ikke bygger ned så mye.
    Neida den trenger vel ikke store vinduet og kikke igjennom så det skal vel være mulig og få plass. Kan få knipset bilde etter jobb
    Kikket på clas ohlson (godtebutikken)
    http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=164766123

Jeg tenker at lyd vil lekke ut fra kinoen gjennom røret hvis det ikke sitter noe lydfelle på det. Men hvis ventilen på utsida av veggen sitter slik at lyder ikke er forstyrrende, så har det vel ikke noe å si.
    Hmm nei jeg trur ikke at den lyden vil være sjenerende da den kommer ut rett overfor der ventilen til nåværende kinorom er. Så vi får satse på at det går bra

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Byggmakker hadde fått inn ventilasjonsdelene mine i dag, så var og hentet de
    bestemte meg for og velge den gule metoden, siden den virker penest og mest effektiv

2x isolert rør 3m
    1x lydisolert rørbit 1,5m
    Litt bånd og en ventil med netting

Fikk montert inntaket og den ene isolerte slangen i dag det som skal ta inn frisk luft, var så trangt og jeg ble så oppslukt at jeg glemte helt og ta bilder
    før jeg stiftet igjen vindsperra igjen

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var på Jula og handlet litt utstyr i dag siden jeg måtte levere tilbake den
    gamle kompressoren min til clas ohlson før jul pga callback av modellen,
    så da måtte jeg ha ny til jeg skulle sette opp fuktsperra (aldri om jeg stifter for hånd :P)
    ble også en 10m slange på trommel, da jeg sist ble så irritert på den
    spiralslangen jeg hadde som viklet seg inn i alt :P

Meeeen, på denne kompressoren var det ikke trykkjustering slik det var
    på den gamle (dog den var nesten helt identisk) så når jeg skulle prøve
    og skyte kramper inn i 48x98 med 8 bar trykk så går det som det må og
    stiften blir skutt en halv cm inn i 48x98n, jaja, får stikke på Jula igjen i
    morgen og kjøpe en trykkjusterer så vi får hengt opp plasten i morgen da (noe jeg ikke klarer og få tydelig frem på dette bildet, så dere får bare ta meg på ordet )

Tok meg tid til og "rydde" vekk litt så jeg har klar bane i morgen, isolasjonsruller og haug med verktøy :P

og for at ikke hele kvelden skulle bli bortkastet så bestemte jeg meg for
    og henge opp alle "fuktsperredownlightsdekselrammene" ute i loftstua, til
    sammen 28 stk :P

Den ene katten har pappeske-fetisj så måtte selvfølgelig holde meg med
    selskap i bytte mot en pappeske (det kan se ut som hun er fra en annen planet pga grønnt øye, men det er nok bare blitzen... kanskje? :-| )

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det fin fremgang, bra oppdateringer lager du også!!

Stå på videre! :-D

Stian

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser veldig bra ut dette her, stå på :-D

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dwdbard
    Her var det fin fremgang, bra oppdateringer lager du også!!

Stå på videre! :-D

Stian
    Takk, det var hyggelig og høre og flere oppdateringer skal det bli

Sitat Opprinnelig postet av Duppi dupp
    ser veldig bra ut dette her, stå på
    Takk

Side 2 av 25 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •