Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  13
Side 15 av 25 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 484
    Intermediate matsijatsi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    En liten oppdatering fra hva som ble gjort i går

Ble mye jobb, tenking, og prating med samboer hvordan jeg skulle løse ting osv, så fysisk ser det ikke ut som stort, men planlegging og veien vidre ble det gjort mye med!

Oppgavene bestod av å få trekt kabler til alle kanaler, montere surround bak, flytte surround side litt lenger bakover da seteposisjonen har blitt flyttet litt.
    Montere Atmos kanaler i tak, inkludert finne ut hvor i pokker disse skal befinne seg :P
    Montere en ekstra boks på "the wall" som Atmos kan bruke.

Mens samboer begynte trekke kabler, noe hun insisterte på hun aldri hadde gjort før, men etter resultatet og dømme så kan hun umulig snakke sant
    Hun klarte fortære 100m med PLS50 (var det ikke det det var da tru? Nei det er 125!) før hun gikk tom, så her må vi nok ha en 50m rull til!
    Har i utgangspunktet trekt de slik at jeg ikke behøver terminaler på begge sider, så derfor har vi lagt en meter ut fra vegg bak rack, og 1,5 ut fra vegg på front, 2 m på center, og en halv meter på resterende kanaler.

Mens fruen begynte trekke kabler, måtte jeg finne ut av hvordan jeg skulle løse atmos da jeg følte det var greit å hive seg på denne bølgen nå da det er kjekt å ha det klart
    Jeg hadde jo allerede klargjort en boks med to rør til front pressence, mens "full" atmos måtte ha 4 kanaler, derfor måtte jeg ha en boks til med to rør på.
    Fant en liten plass hvor jeg kunne skjøte på en enslig liten ekstra boks nede på høyre side i dette bildet.

Frem med 22mm bor og borre, vips så fikk jeg pressa inn plass til to rør til gitt :P denne veggen kan jo snart være modell for jarlsberg!

Ved hjelp av en tusj så fikk jeg merket av hvor boksen skulle være på plata, og brukte samme metode som tidligere for hullsagen så ble det bra til slutt

Klar for hullsag!

Så ved hjelp av litt barneskolematte som viste seg å bli for komplisert for meg, så fikk jeg hjelp av fruen til å forstå gradskiven, så jeg fikk tegnet ned retningen som i følge dolby er optimal posisjon for plassering av surround bak og side i forhold til en slags ca hodeposisjon, som dette krysse illustrerer.

Vidreførte dette krysset opp i taket for å ha et likt center å gå ut i fra for plassering av Atmos kanalene.
    i følge Dolby (ATMOS LINK) så skal Atmos egentlig henge i linje med fronter, men i mitt rom pga skråtak så vil ikke dette gå, da de omtrent vil henge på høyde med surround side, så derfor blir de hengende i knekk skråtak/tak. Det ser også ut at Atmos front er lengere unna lytteposisjon enn back, så mine mål endte på Back 1m fra lytteposisjon center, front 1,15m fra center. Beklager dårlig illustrasjon på dette bildet :P (Nesten Daglbladet tendenser her med rødring, men what can you do)

Her er motsatt side med monterte bokser, hadde ikke fester til de to andre. (Dagbladet, nesten man forstår dem med rødring!)

Monterte bokser for surround bak, her ble høyden satt 150cm (ca hodeposisjon + 60cm) og lengden ut fra senter av rommet ble 145cm.

Det var det vi rakk for i dag (i går :P )
    Sist endret av matsijatsi; 05-15-2015 kl 07:46
    Marantz SR7010 - Parasound HCA 2205-AT
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4
    2x SVS PC12-NSD DSP - HTPC-Kodi - JVC DLA-X500R - DreamScreen V4 ProCurve 114"

Newcomer Vessel56 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2015
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gleder en kinoentusiast å se framgangen

Hei
    Er usikker på hva som skjedde, fikk kun opp første innlegg med dagens dato og kommenterte ut fra det, men her er min oppdaterte kommentar:

Godt jobbet og godt å se at det går videre. Trenger tips om hvordan jeg kan snu hun jeg deler hus med til å få like positiv holdning til viktigheten av å ha et skikkelig dedikert rom for kino og musikk.

Gleder meg til å følge med på videre framdrift, jeg satser på byggetillatelse nå i mai/juni og da er det jeg som må få hint fra deg og alle andre med samme interesse,

"Stao pao" og lykke til videre
    Sist endret av Vessel56; 05-04-2015 kl 13:09 Begrunnelse: Skrivefeil

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Vessel hyggelig du følger med

Vet ikke hvorfor du ikke får se alle innleggene jeg, (det virker å fungere her) kanskje prøve en annen nettleser eller noe?

Å snu hun du deler med er litt værre sak ja :P
    En mulighet er jo vise/(lyde?? ) henne forskjellen av film på et dedikert anlegg i forhold til f.eks tv-høyttalere.
    Med tanke på lerretet er det jo flere som har valgt å gå for tv som ikke er like stor og ruvende.
    Hvis du blar en til side 11 så er det en kjekk fyr ved navn "saar" som har lagt ut noen bilder av sin kino som er en flott målestokk hva utgår i hvordan man kan kombinere et dedikert kinorom med farger/lys og flerbruksmuligheter, som f.eks gjesterom osv.

Inkludere henne er vel meget lurt i såfall du ønsker å bygge dedikert rom, farger, utseende på ting, for ikke snakke om utseende på høyttalere, WAF (Woman Acceptance Factor) er et velkjent ord på dette forumet :P
    Finn ut hva hun kan gå med på osv, det er masser av inspirasjon på dette forumet.

Ellers øsnker jeg deg lykke til!

Hold meg/oss gjerne oppdatert
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som tidligere diskutert i tråden her, så har jeg vært litt frem og tilbake på hvilket lerret jeg kunne tenke meg, vil jo ha størst mulig selvfølgelig

Valget da endte vel med 129" 2.35:1 da det kunne muligens få plass, men etter og kikket på tegningen jeg lagde da (den over her) så ser jeg at ikke bare må jeg modifisere taket litt for å få det lengst mulig opp, men i tillegg så vil bildet være så lavt at man risikerer nesten å få føttene i bildet. 114" vil også ha større fleksibilitet angående plassering i høyde.

Om ikke det var nok så så jeg også til min store overraskelse at Avshop.no ikke lengere hadde 129" i butikken sin, og lang historie kort, de kunne skaffe (god service har de men det ville ta lang tid (no som ikke gjorde så mye da jeg ikke er ferdig enda :P) men kunne antaglig ende opp dyrere også. Grunnen var at det ikkev ar så stor gjennomtrekk av 2.35:1 lerret og om mindre buede.

Så da jeg så at de hadde igjen av 114" versjonen, hadde de visst kun ett igjen, det tok jeg uten å nøle
    Dette er da den buede versjonen.

Så da har jeg lerretet klart [V]

Sist endret av matsijatsi; 05-04-2015 kl 21:46 Begrunnelse: La til lerret bildet :)

Medlem siden
    Jan 2015
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De må ha gjort en endring i forumet for tidligere var det siste innlegg som åpnet når man klikker på trådtittel, mens nå er det første post som kommer opp.

Fruen blir nok med når det blir behov, hun synes nå at det er helt unødvendig (klarer seg med TV'n og lavt volum. Men det kommer nok en dag.

Rommet blir ca 25kvm med minstehøyde 2.4m i eget bygg av betongelementer med isolering. Full Atmos osv. Sjekk "Kino om et år"

SA Explorer Master, Exact, Talent, SE 200 Mk III, Saxo 8, Saxo 10, Saxo 10 Sub, Sinn7, AV8802, MM8077, MM7055, MM7025, SL1200, Denon AVR4306, PS3, XB360, Denon DVD2930, Sony BDP 5550, BO System 5000 og en masse annet Tandbergentusiast - selvfølgelig
    Sist endret av Vessel56; 05-04-2015 kl 17:24 Begrunnelse: Signatur
    Alt for mye vintage og moderne

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe ja da så da har du litt og lese igjennom du da, ikke bry deg så fælt om datoene som står på innleggene hehe

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag kom det en pakke i posten ^_^

Supra = Nam!

Sist endret av matsijatsi; 05-07-2015 kl 08:02 Begrunnelse: Leif

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yeeeey, da har jeg vært å henta meg nytt lerret!

Noen som ønsker kjøpe mitt "gamle" Adeo grey 106" 16:9 lerret?

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer!

Godt dokumenterte oppdateringer like vi

Forøvrig smart å legge til atmos, ble til at jeg gjorde det selv også for å være på den sikre siden, tipper fristelsen for å oppgradere elektronikken er stor etterhvert.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Gratulerer!

Godt dokumenterte oppdateringer like vi

Forøvrig smart å legge til atmos, ble til at jeg gjorde det selv også for å være på den sikre siden, tipper fristelsen for å oppgradere elektronikken er stor etterhvert.

Takker

Bilder er kos ^_^ har i det siste sett hvor nyttig det er i tillegg til notater, da jeg i senere tid kan finne ut av hva pokker jeg tenkte på den gangen :P (har så elendig hukommelse :/ )

Atmos måtte jeg jo ha inn da det er noe som kommer til å bare bli mere av tenker jeg, så på en måte er det jo fint dette bygget tar litt tid!

Var jo en god tur å fikk flott demorunde av Henning ved Avshop i dag, fikk demo runde i alle 3 kinoene dems, og ble slått i bakken av kvaliteten på den 4k Projektoren dems (Sony VW300ES), himmel å hav for et bilde!
    Men med prislapp på godt over 60k så er nok den litt ute av rekkevidde for meg, så det spørs vel ikke om det heller blir oppgradert fra W5000 til en HW-55ES i steden etterhvert

W5000 min har jo runda 1400 timer på lampa og jeg så i dag hvor deilig det var å slippe regnbueeffekter :P
    Sist endret av matsijatsi; 05-08-2015 kl 23:50

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag har det heldags aktivitet i kinoen omtrent, det virker ikke som mye men igjen så så jeg meg nødt til å ta en ryddesjau og få unna masse "støy" som gjorde at jeg ikke fikk til å jobbe riktig, i tillegg har vi åpnet lerretet og sjekket at alt ser bra ut, i tillegg for å sjekke størrelsen på godsaken

Her er arbeidet fra forrige økt, hvor vi hang opp Atmosboksene i toppen på skråtaket, kom på etterpå at dette vil jo komme i konflik med fremtidig taklist, i tillegg ønsker jeg ikke å bruke den metallbøylen som feste for boksen da den vil lage bul på plata som kommer.

Så da lagde jeg 4 lekt som jeg bare skrur på eksisterende så jeg får de en hel lektebredde lengere ned på skråtaket og vil da slippe unna listeproblemet

I stedenfor den metallbraketten tok jeg to 90mm skruer og skrudde igjennom festehjørnene på boksen

Siden vi da så oss ferdig med rørlegging (ikke et sekund for tidlig!) så hiver vi det inn i "bodil" sammen med en haug annet byggematriel og verktøy som nå ikke trengs lengere i kinoen for vidre fremgang, tok ikke noe bilde av dette så her får dere bare bruke den flotte fantasien

Da det var blitt litt ryddigere så vi oss nødt til å teste med ramma inne i rommet så det gikk an å teste ut div. For en tid tilbake da jeg på det tidspunktet bestemte meg for å gå for 129" 2.35:1 lerret så flyttet jeg som følge sweetspot 40cm bakover i rommet (heretter kjent som sweetspot "yudothis") og i tillegg skrota planene om en rad 2. Noe som også gjorde at vi forrige helg flyttet sidekanaler og monterte atmoskanalene i henhold til den sweetspot "yudothis".
    Som kjent så endte vi jo ikke opp med et slikt lerret fordi fornuften og lageret til AVshop møtte virkeligheten

Så etter litt testing med provisoriske stoler, mål fra den ene demokinoen på AVshop (hvor det var 2m fra stol fremkant frem til et 114" lerret) med samme størrelse lerret, så har vi nå kommet frem til å gjenopplive rad 2, flytte rad 1 tilbake til sweetspot "mmmderja", som da resulterer i at jeg får gleden av å flytte alle de nå opphengte atmos kanalene 40Cm fremmover, og flytte tilbake surround kanalene til der de opprinnelig hang

Så jadda, her går det 2 skritt frem og 1 tilbake

Her skal det være 4 seter hvor de to ytterste er skrå inn mot midten på første rad, og rad 2 blir 2 single stoler stående på hvert sitt podie, og inngangen blir gående i mellom disse.

Og et bilde fra sweetspot "mmmderja"

FruM fikk i tillegg trekkt opp subkabler uten problemer, hun har jo blitt en racer på det!. Slapp å klippe av ene enden siden jeg til min overraskelse allerede hadde tenkt på at dette kunne bli et problem for 1 år siden eller når det var, da jeg hadde vært lur å legge 25mm rør i stedenfor 20

I morgen så blir arbeidet og gjøre opp igjen det vi gjorde i dag så vi får se hvordan det går

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt litt angående platevalget mitt i kinoen, og ønsker gjerne innspill/tanker fra mine lesere

Jeg har jo hele veien sagt jeg skal ha ett lag fibergips og ett lag mdf med tanke på finish, men har nå tenkt at jeg burde droppe Mdf og heller velge noe annet, så her er de alternativene jeg har kommet frem til:

1. Fibergips og gips
    2. Gips og Fibergips
    3. 1 lag fibergips
    4. 2 Lag gips

Jeg har aldri vært borti fibergips, har bare lest om det, og det virker jo veldig lovende, med tanke på at man kan henge ting, demper like mye som to lag gips sies det så det er jo ett pluss.

Hva trur dere?

Spørsmål 2 dreier seg om dette Green Glue, har det noe for seg?
    Er det virkelig en forskjell å bruke det?

Medlem siden
    Jan 2015
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Du bør kunne klare deg med et lag fibergips iht Hunton: http://www.hunton.no/product/fermace...ergips-gulv-2/

Ikke tvil hos meg hva jeg skal bruke = fibergips

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja Fibergips blir det nok her også, men spørsmålet er, er det noe vinning i et ekstra lag med gips utenpå det igjen?

Ellers så har den fine dagen gått til å flytte surrond kanalene, og atmos kanalene 40cm fremover, så de matcher den orginale sweetspot.
    Målte også opp vinkelen som atmosene er plassert i og de fremre havner i en plass rundt 50-55 grader og bakre havner på en plass mellom 125-130grader, som er innafor Dolby sin egen tegning på emne. Målene er da 1,15m fremover og 1m bakover fra sweetspot.
    Så da kunne endelig FruM krysse av på checklista woop woop!

Atmos kanaler ref Dolby

Deilig etter å ha ryddet litt i går så ser det litt bedre ut og arbeidslysten får seg ikke en knekk

15. Liker sirant har likt denne posten
    Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Deilig med en ryddig arbeidsplass! Minner meg om at jeg har en jobb å gjøre..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen erfaring med fibergips. Imidlertid har jeg hørt fra flere bekjente at det er et svært godt produkt. Jeg ville uansett lagt 2 lag da jeg personlig synes at stivere vegger gir meg en god kvalitetsfølelse. Usikkert på om det vil ha noe betydning for støydempingen, men sannsynligvis vil jo også dette hjelpe litt.

Medlem siden
    Jan 2015
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MML
    Helt unødvendig med to lag om du bruker fibergips, sjekk datablad og bli overbevist

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp fibergips virker veldig stivt og i følge dem selv så skal det jo dempe like mye som to lag gips.
    Men ville et ekstra lag med gips alikevel gjort noen forskjell?
    og ville det vært verdt det i forhold til mengde arbeid

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har kunskap om hvor stor avtrekksvifte jeg trenger til 25kvm og evt hvordan type og hvor det kan kjøpes?

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag har vi hatt en ny arbeidsøkt i kinoen, fått gjort unna en god del på checklista, brukt opp litt matriale og gjort oss kvitt med litt.

FruM tok fatt på oppgaven å bli kvitt "reste" parketten vi fikk av svigers som vi har brukt til det ene gjesterommet og som skal være gulvflaten i boden.
    Hun har blitt godt vandt til kappsagen etterhvert, så dette gikk så det suste!

Jeg startet med å få opp 3 ekstra rader med lekter, i tillegg til at jeg byttet ut skruene på de som allerede hang der da jeg ønsket litt bedre hold med tanke på fibergips platene, så nå skal det være godt med festemiddel til de

Etter Fruen var ferdig med å kappe parkett og legge det til side, da vi ikke skal ferdigstille boden enda, pga div koblinger som ikke blir prioritet nå.
    Så tok fatt på å trekke de resterende høyttaler kablene, dette er hun nå blitt en proff på! Luna passer på at alt går riktig for seg

Blir en del kabler gitt!

Men jeg fikk også gjort noe annet enn å knipse bilder av fruen hele dagen!
    Jeg måtte finne en måte og stive av boksene på front-rekka da disse ikke er festet mot noe spikerslag, de er kun festet med metall braketten, og det blir litt lealaust, så da måtte jeg prøve å konstruere noe lurt.
    Det er kun de to ytterste som har metallbrakett på seg, den i midten er bare festet med skjøtestykker, så hadde man dyttet hardt nok i boksen ville den forsvunnet inn i veggen hehe.

Så da tok jeg noe restelekt jeg hadde, og lagde sånne T former som dette, siden det viste seg å akkurat passe inn bakom 48x48 lekta som ligger på gulvet fra før.

Så skrur jeg da denne T-en fast i både lekta på gulvet og lekta boksene henger på. Så skrur jeg da boksene inn i den igjen. Uvisst hvor mye av dette som vil bli forståelig for noen andre enn apekatten i hodet mitt

Voila! Nå er de de stiveste boksene i hele etasjen naturlig vis gjort det samme på høyeresiden og center også

Zelda passer godt på lerretet så det ikke skal skje noe med det

Fruen gledet seg som vanlig til å krysse av på listen, fikk vel krysset av 4 bokser! i dag.

Da ser det omsider slik ut inne i rommet, restparketten til venstre er donert bort til en i byggda som henter i morgen. Godt å bli kvitt.

Gjenstående nå er:
    1. En takboks til 3d sensor og infrarød forlenger i taket over lerretet
    2. Utvidet skjøtestykke til ene boksen på panel veggen
    3. Rumperister kabler
    4. Fuge og skumlegge skjøter/åpninger/sprekker
    5. Bytte ventilasjonsrør inn til 125mm
    6. Montere ventilasjonsrør ut 125mm

Har et par spm som kanskje lesere vet noe om, eller har lyst til å mene noe om?

Hvordan kabler brukes til rumperister/buttkickers?
    Ventilasjons/avtrekksvifter, hvor stor, tips til type osv?
    Hva skal jeg bruke til å fuge skjøter/sprekker, Akryl? Silikon? noe annet?

Håper på inspill, ikke vær redd for å ta ordet her inne

Side 15 av 25 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •