Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  13
Side 13 av 25 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 ... SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 484
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av matsijatsi Vis post
    Ja høyttalerene kommer til å stå ca noe sånn som tegningen, jeg har ikke peiling på lyddemping osv så der trenger jeg så mye tips og info som mulig
    Jeg har jo sett andre lage sånne fine rammer med stoff utenpå, med no akustikkplate inni, er det noe som ville fungert?
    Jepp, det vil fungere. saar har laget noen rimelige DIY rammer (som jeg syns var veldig pene).

En enkel metode for å finne ut hvor du bør dempe 1. refleksjoene er å sette en spott eller lampe i sitteposisjon(er) (-- der hodet kommer til å komme). Så fører man en speilflis langs veggen og skråtaket. Dersom lyset fra spotten reflektert igjennom speilet lyser opp noen av høyttalerene, så har du funnet et punkt som reflekterer lyd. Dette bør da dempes med akustikkplate.

Se her på min jakt etter 1.refleksjoner.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte bare et stort speil, og de stedene jeg i sofaen kunne se høyttalerne blir vell 1 refleksjon?
    de platene jeg har laget er veldig godt beskrevet i byggetråden til jonnymz hvordan man lager,,mine har 50mm demping inni og så er selve rammen 75 mm tykk så det blir litt luft bakom.
    jeg har ikke så veldig peiling på dette, men ble kvitt forferdelig med ekko i rommet og så er det mye mer behagelig å hørre på musikk/film på høyt volum.
    Sist endret av saar; 04-27-2014 kl 18:39
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spennende å se hvordan det blir til slutt
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Intermediate matsijatsi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Supert, er denne jeg har kikket på, men i treseter versjon for min kino. Kommer nok til å gå for microfiber. Tenkte jeg skulle lage meg noen forskjellige "modeller", både av lerret, sofa osv før jeg kjøper noe slik at jeg ser størrelsen i virkeligheten, kontra en tegning - får litt bedre inntryk da syns jeg
    Ja jeg har prøvd meg jeg også, sette opp litt stoler og plater, med litt livlig fantasi så går det jo

Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Jepp, det vil fungere. saar har laget noen rimelige DIY rammer (som jeg syns var veldig pene).

En enkel metode for å finne ut hvor du bør dempe 1. refleksjoene er å sette en spott eller lampe i sitteposisjon(er) (-- der hodet kommer til å komme). Så fører man en speilflis langs veggen og skråtaket. Dersom lyset fra spotten reflektert igjennom speilet lyser opp noen av høyttalerene, så har du funnet et punkt som reflekterer lyd. Dette bør da dempes med akustikkplate.

Se her på min jakt etter 1.refleksjoner.
    Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Jeg brukte bare et stort speil, og de stedene jeg i sofaen kunne se høyttalerne blir vell 1 refleksjon?
    de platene jeg har laget er veldig godt beskrevet i byggetråden til jonnymz hvordan man lager,,mine har 50mm demping inni og så er selve rammen 75 mm tykk så det blir litt luft bakom.
    jeg har ikke så veldig peiling på dette, men ble kvitt forferdelig med ekko i rommet og så er det mye mer behagelig å hørre på musikk/film på høyt volum.
    Oi takker for gode tips begge to , dette skal jeg se dypere i da jeg har fått satt opp alt, tipper jeg har en del ekko i mitt nåværende kinorom også, (kan for morroskyld ta noen bilder å legge ut her)
    Det er jo omtrent et firkanta rom på 8-9kvm med bare spon på veggen, Onkyoen har klart og temme godt, men skulle vel hatt noe dempeplater der også

Blir spennende å se hvordan det blir til slutt
    Ja det sier jeg også
    Hyggelig du følger med i hvertfal! godt å få delt litt tanker og erfaringer underveis
    Marantz SR7010 - Parasound HCA 2205-AT
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4
    2x SVS PC12-NSD DSP - HTPC-Kodi - JVC DLA-X500R - DreamScreen V4 ProCurve 114"

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger inn to bilder av den nåværende lille kino vi har på et rom som er 9,8kvm
    føre vi begynte visningen av kveldens film som ble Carrie, som var overraskende underholdene og ganske spenende, meget godt lydspor også! anbefales

Dat fisheye

Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2014
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er på størrelse med min kommende kino dette. Hvor stort lerret er det du har? Ville du anbefalt den størrelsen?

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mmoldoee Vis post
    Det er på størrelse med min kommende kino dette. Hvor stort lerret er det du har? Ville du anbefalt den størrelsen?
    Dette er et 106" tommer, og avstand vi sitter på er ca 2,40cm, vi føler det ikke er noe problem med tanke på størrelsen (grunnen bildet ikke fyller lerretet her er at w5000 ikke klarer zoome mer på denne avstanden)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2014
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, størrelsen virker grei i forhold til rommet. Rommet mitt blir 3,65m i bredden og sitte avstand på litt over 3m. Tror jeg går for en 106", så jeg har litt plass å plassere gulvhøytalerene på.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jey, i dag fikk jeg ny forsyning med det siste jeg trenger av rør og bokser levert av B, så da er det ikke noe vente på

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leker med tanken å ha mulighet for 2 ekstra subber bak i rommet mitt, etter planen skal jeg ha 2 svs tuber forran bak fronter, men skulle jeg klint opp to bak også?
    Vil 4 subber bli litt overkill? o_0

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matsijatsi Vis post
    Jeg leker med tanken å ha mulighet for 2 ekstra subber bak i rommet mitt, etter planen skal jeg ha 2 svs tuber forran bak fronter, men skulle jeg klint opp to bak også?
    Vil 4 subber bli litt overkill? o_0
    Er det ultra tuber du skal ha? Vis ja så tror jeg det kan bli overkill ja
    Da ville jeg prøvd om ikke dette ble nok for deg før jeg kjøpte flere

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ultra tuber du skal ha? Vis ja så tror jeg det kan bli overkill ja
    Da ville jeg prøvd om ikke dette ble nok for deg før jeg kjøpte flere
    Per nå har jeg en pc12-nsd tube, er vel enten å kjøpe en til av den eller bytte ut til 2 stk pc12-plus DSP.
    Jeg har jo også evt mulighet til å kjøre fire subs i front da med y-ledd

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har målt litt på Surr Back L/R i dag, og funnet ut at det ikke lar seg gjøre med å få de plassert i 135-150 graders posisjon ref dette bildet:

Men heller må kjøre denne typen da de blir å havne mye friere fra skråtaket og penere og riktig høyde (LINK til artikkel)

Ellers har jeg holdt på litt i kinoen i dag, kommer med oppdatering senere

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville plassert SL og SR lenger bak på sideveggene slik at de kommer bak sofaen, jeg hadde se rett ut for sofaen slik som du har på skissene og det ble feil synes jeg. Lyden kom liksom for langt framover.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville plassert SL og SR lenger bak på sideveggene slik at de kommer bak sofaen, jeg hadde se rett ut for sofaen slik som du har på skissene og det ble feil synes jeg. Lyden kom liksom for langt framover.
    SL & SR tenkte jeg ha noe mer som 110grader bak om ikke mer, det skissene her mest var ment for var posisjon av SBR & SBL
    Hvis jeg skulle plassert SBR & SBL som den øverste skissen så ville de havnet klin i skråtaket, og det er hverken pent eller bra

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja men da blir det nok bra, blir mye mer riktig lydeffektene når de kommer litt bak lytteposisjon

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisannsveisann, da var det på tide med litt oppdatering igjen, selvom det er fantastisk vær ute!

Grunnen til at det ikke har skjedd så mye er at jeg nettopp har vært å feriert i Maldivene, og kost meg i omgivelser som dette:

Gresset hjemme bar også preg av ferie, ikke mye poeng med automatiske lysbrytere på kveld osv når plena ser slik ut for evt innbruddstyver :P

Men litt fremgang i kinoen har det også vært

Begynte med å lage en ny Gjøreliste!

Så begynte jeg med å legge opp Sub rør (25mm)

Blir ikke mye plassen igjen her til så mange rør til :P men 2 hull til skal vi klare

Så ble oppgaven å flytte fremre rumperisterhull (godt det var en rister i mellom der ^_^) siden jeg nå har bestemt meg for å ha en fast rad og den da blir flyttet litt bakover.
    Den blir plassert slik at hvis evt i fremtiden skulle ønske 2 faste rader vil den fremdeles være under rad 1 hvis den blir flyttet fremover.

Etter det gikk jeg løs på frontkanalene, de skal kobles sammen med en liten stiv stump frem til de stive rørene, her er det da 2x 20mm rør til hver kanal så det kan kjøres bi-amp/wire.

Denne var helt genial til rør kutting

Så har jeg kommet på i etterkant at jeg glemte legge opp til evt 3dsensor fra pj, den skal jo henge i taket i loftstuen, men der er allerede takplatene slått på
    Viste seg at jeg klarte snike meg på oversiden av taket fra boden, samme måte jeg la rørene til TP kablene på, litt dårlig fotolys men men.
    Fikk trykka inn et stivt rør som jeg skjøter på med flex vidre

Så la jeg opp trekkerøret til gesismskassene langs baksiden av huset, da vi skal montere downligths der
    Spikka meg en liten lanse til å stikke igjennom plast, 30cm isolasjon og vindssperre på baksiden der igjen.

skjøta på med en liten flexi som kan henge ned i gesimsen, teipet rundt skjøtestykket, og enden på røret så hverken luft eller småkryp kommer inn

Så da var det gjort, krysset av litt på gjørelista mi, føles godt
    Sist endret av matsijatsi; 06-02-2014 kl 08:32 Begrunnelse: Skriveleif

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kul oppdatering, her går det fremover Ser meget bra ut, vanvittig mengde med rør, hehe Men det går med mye rør, har brukt drøye 100 meter selv allerede, og det er kun til garasjen.

Selvgående gressklipper på ønskelista før neste ferie? hehe

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Kul oppdatering, her går det fremover Ser meget bra ut, vanvittig mengde med rør, hehe Men det går med mye rør, har brukt drøye 100 meter selv allerede, og det er kun til garasjen.

Selvgående gressklipper på ønskelista før neste ferie? hehe
    Ja rør går det nok av her ja :P
    Det kunne vært noe, helt til man ser på prisen ugh
    Spørs om jeg heller får høre med nabogutten som har egen plentraktor

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, er nok billigere å bestikke ungene i nabolaget enn å kjøpe en slik klipper ja

Side 13 av 25 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •