Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  13
Side 11 av 25 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 484
    Intermediate matsijatsi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Nå har jeg skummet igjennom tråden. Veldig spennende lesing, slike byggetråder er kule! Hvis det er en trøst, jeg vet alt om oppussingsprosjekter som tar TID. Mitt tok 5 år, til konas store fortvilelse. Gled deg til du blir ferdig.

Jeg trodde jeg hadde vanvittig med rør i veggene, men du tar jo bare helt av! Respekt. Hvordan er det å legge VP-rør egentlig? Er det ikke mer styr enn K-rør?

Jeg tror jeg hadde valgt å fokusere på å få vinklene på bakhøyttalerene rett, enn å få høyden helt riktig. Men de må jo såpass opp at alle har direktelinje til bak-HT. Jeg har skråtak og jeg har satt SL på ca. 90cm høyde fra gulvet. Funker helt greit, men ikke perfekt. Pass også på 1.refleksjonene fra skråtaket dersom du kliner en HT under skråen -- det farger lyden ganske mye. THX anbefaler forresten at sidehøyttalerene skal være ambiente, mens bakhøyttalerene skal være direktestrålende.

Jeg gleder meg til å følge fortsettelsen!
    Så hyggelig å høre ja vi gleder oss veldig til det blir ferdig, og går alt som det skal med jobb osv nå så kan det kanskje bli litt fortgang

Det ballet fort på seg med rør gitt!
    Å legge VP-rør må jeg si er helt supert, absolutt å anbefale hvis man har lange strekk hvor man kan lage "baner".
    Jeg hadde jo disse i planene fra starten av (da jeg fikk en solid bunt gratis av B som han hadde i overskudd) så lektene ble jo lagt med tanke på å ha lange baner med rør.
    Disse har jeg også følelsen av er lettere å trekke igjennom over lengere avstander slik det er hos meg, da de ikke gir samme "slarket" som K-rør kan gi (selvom de er godt stiftet)

Vil 90cm si bunnen eller toppen av høyttaleren?
    Jeg målte opp gradene nå her i stad, og det viser seg at jeg kan få plassert de akkurat inn på 150grader ifølge tegningen over,
    Hvis jeg gjør det vil toppen av høyttaleren være i skråtaket på 170cm, så da har jeg evt mulighet å ta den litt ned da, evt flytte den litt innover noe nermere 160-170grader.

Er Klipsch RS ambiente og RB direktestrålende?
    Marantz SR7010 - Parasound HCA 2205-AT
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4
    2x SVS PC12-NSD DSP - HTPC-Kodi - JVC DLA-X500R - DreamScreen V4 ProCurve 114"

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Blander meg inn litt her jeg Ambiente, vil de si dipole?

Godt det er flere enn meg som lurte
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Surround-HT står på en pidestall som er 70 cm.

Ambient betyr at den ikke skal spille deg rett i ørene men bare fylle "bakrommet" med lyd uten å bli alt for klar i lyden. Så ja, en dipol vil være ypperlig til det. For å skape rom bak, så monteres bak-HT for ikke å bli for direkte.

Men merk at det er to skoler når det gjelder bak-HT. 1) Man ønsker at bak-HT skal være runde i lyden og ikke gi noen presis plassering men gi baklyden luft og atmosfære. 2) Alle bak-HT er direktestrålende og man hører bak-HT like klart som frontene. For film er trenden nr. 1, mens for multikanals musikk gir nr. 2 mer opplevelse fordi her kan instrumenter legges, ikke bare klang.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Surround-HT står på en pidestall som er 70 cm.

Ambient betyr at den ikke skal spille deg rett i ørene men bare fylle "bakrommet" med lyd uten å bli alt for klar i lyden. Så ja, en dipol vil være ypperlig til det. For å skape rom bak, så monteres bak-HT for ikke å bli for direkte.

Men merk at det er to skoler når det gjelder bak-HT. 1) Man ønsker at bak-HT skal være runde i lyden og ikke gi noen presis plassering men gi baklyden luft og atmosfære. 2) Alle bak-HT er direktestrålende og man hører bak-HT like klart som frontene. For film er trenden nr. 1, mens for multikanals musikk gir nr. 2 mer opplevelse fordi her kan instrumenter legges, ikke bare klang.

Takk for god forklaring, da skjønner jeg litt mere av hva de to forskjellige kan tilføre.
    Jeg trur vel 1 er mest intressant her for meg ja, hvis da ikke skråtaket setter stopper for meg da.
    For hvor langt bør avstanden fra skråtaket være uten at man skal få uheldige sideeffekter ved å plassere en dipol (som klipsch RS) inntil skråtak?
    Burde jeg av den grunn da heller vurdere noe som RB til Klipsch isteden?

Newcomer bassavhengig sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Himmel og hav , for rør !! Ser gjennomtenkt og gjennomført ut da

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bassavhengig Vis post
    Himmel og hav , for rør !! Ser gjennomtenkt og gjennomført ut da
    haha ja, her er det bare rør ^_^

Hvor gjennomtenkt det er får vi se når vi kobler opp?

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driver å drømmer litt om lerret mens jeg venter på mere deler til røranlegg osv,

Og lurer litt på hvor stort jeg kan gå, sitteavstand blir ca 2,70m projektor jeg har for øyeblikket er en BenQ W5000 kasteavstand blir ca 5,2m
    jeg har lyst på buet 2:35.1 lerret, og lurer på da hva dere mener.

disse er i relevant størrelse så 1pixel er 1cm

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lite å bidra med her, men dette er en evig problem stilling Veldig usikker på hva jeg skal gå for selv også, så følger spent med her.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lite å bidra med her, men dette er en evig problem stilling Veldig usikker på hva jeg skal gå for selv også, så følger spent med her.

Ja, det er ikke helt lett det der, har du tenkt noe på det? høyde fra gulvet avstand osv?

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe som slår 2.35 lerret til film, men det betinger motorisert linse på prosjektoren.
    jeg hadde kjørt på det største lerrete, er jo kinofølelse en ønsker vell. Kan jo alltid zoome ned litt vis det blir for stort til enkelte filmer
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Ikke noe som slår 2.35 lerret til film, men det betinger motorisert linse på prosjektoren.
    jeg hadde kjørt på det største lerrete, er jo kinofølelse en ønsker vell. Kan jo alltid zoome ned litt vis det blir for stort til enkelte filmer
    hehe, ja neste projektor blir nok motorisert linse, det har ikke den jeg har i dag så da får jeg manuelt strekke meg

Ja det er det jeg tenker også 2:35 må bli bra, problemet med det største lerretet er jo at ramma kommer maks 40cm over gulvet da, det blir vel antaglig i det laveste laget eller?

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matsijatsi Vis post
    Ja, det er ikke helt lett det der, har du tenkt noe på det? høyde fra gulvet avstand osv?

Nå er jeg ganske sikker på at jeg går for 16:9 lerret, men ser for meg at det blir rundt 50-60 cm opp fra gulvet. Hadde en plan engang men husker ikke helt hvordan den var. Tenker jeg henger opp ett laken eller lignende å tester litt før jeg kjøper noe.

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nope, ramma på mitt lerret er 43cm over gulvet og det er perfekt å se på synes jeg. Sofaen står da på gulvet og ikke på et podie som er bygget opp fra gulvet da ville det nok blitt for lavt.
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg ganske sikker på at jeg går for 16:9 lerret, men ser for meg at det blir rundt 50-60 cm opp fra gulvet. Hadde en plan engang men husker ikke helt hvordan den var. Tenker jeg henger opp ett laken eller lignende å tester litt før jeg kjøper noe.
    Det er vel noe i den duren som blir mest kurant trur jeg, vi målte provisorisk her i stua, og så at 40cm blir veldig lavt, selv om dette er underside ramme da, så bildet blir vel nermere 45cm over gulvet (hvis man trekker fra 3cm taket bygger ned)

Noen som vet hva anbefalt sitteavstand fra så så stort lerret er? mente det var noe snakk om å gange et tall med ett annet?

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nope, ramma på mitt lerret er 43cm over gulvet og det er perfekt å se på synes jeg. Sofaen står da på gulvet og ikke på et podie som er bygget opp fra gulvet da ville det nok blitt for lavt.
    Aha, er det underside høyde eller på selve duken?
    Jeg skal jo i følge planen ha 2 rader, og den bakre vil jo stå på et podie, hmmm ikke lett

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-image-jpg

Er dårlig bilde fra min kino, men bilde er tatt bak sofaen så da får du litt følelse med hvordan det vil bli.
    er fra underkant de 43cm, kan nok bli litt lavt for rad nr 2 men for rad 1 er det perfekt syns jeg

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-image-jpg

Er dårlig bilde fra min kino, men bilde er tatt bak sofaen så da får du litt følelse med hvordan det vil bli.
    er fra underkant de 43cm, kan nok bli litt lavt for rad nr 2 men for rad 1 er det perfekt syns jeg

Flott kino a gitt flere som liker lilla

Hvor stort er det lerretet? har du større bilde?

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/forum/showthread.p...av-lyd-lagt-ut
    bildene ble ikke så gode, men lerrete er 330cm bredt, der er vell ca 142"
    veldig godt fornøyd med fargen, ønsket ikke en batcave da rommet brukes til mer en bare kino

Intermediate Willms sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    591
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matsijatsi Vis post
    Ja det er det jeg tenker også 2:35 må bli bra, problemet med det største lerretet er jo at ramma kommer maks 40cm over gulvet da, det blir vel antaglig i det laveste laget eller?
    Tenk på hvordan det er på (borte)kino. Er kinoen av en viss størrelse så har du bunnen av lerretet nedenfor beina dine. Det som har noe å si er at lerret ikke er for stort, og at det ikke er noen hindringer i veien.
    Når det gjelder størrelse så har jeg øyene ca 320 cm fra et 16:9 lerret som er 221 cm bredt. Skulle gjerne hatt enda større lerret, men det var ikke gjennomførbart i mitt rom.
    Min byggetråd

Onkyo TX-NR717 - Rotel RB-1070 - Klipsch RF-62, RC-62, RS-42, XTZ 99 w12.16 - BenQ W1300 - 100" DreamScreen V5 Basic DynaGrey

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/forum/showthread.p...av-lyd-lagt-ut
    bildene ble ikke så gode, men lerrete er 330cm bredt, der er vell ca 142"
    veldig godt fornøyd med fargen, ønsket ikke en batcave da rommet brukes til mer en bare kino
    Dæven å flott du har laget det
    Hvor lang er avstanden din til det lerretet?

Sitat Opprinnelig postet av Willms Vis post
    Tenk på hvordan det er på (borte)kino. Er kinoen av en viss størrelse så har du bunnen av lerretet nedenfor beina dine. Det som har noe å si er at lerret ikke er for stort, og at det ikke er noen hindringer i veien.
    Når det gjelder størrelse så har jeg øyene ca 320 cm fra et 16:9 lerret som er 221 cm bredt. Skulle gjerne hatt enda større lerret, men det var ikke gjennomførbart i mitt rom.

Det eneste jeg vil unngå er å ha for stort slik at man må drive nermest å snu seg for å få med alt, det er jo ikke noe behagelig i lengden
    Jeg kan jo evt bygge opp taket litt for å få lerretet litt høyere i såfal også

Side 11 av 25 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •