Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  13
Side 10 av 25 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 484
    Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av matsijatsi Vis post
    Ah den så litt bedre ut, tilfeldigvis noen anelse hvor man får kjøpt slike?
    Dette er utstyr som rørleggere bruker når de legger rør-i-rør. Mulig noen byggevareforretninger selger slike også.
    Har du bekjentskaper som er elektriker/rørlegger/entreprenør har de tilgang til slike hos grossister som Brødrene Dahl, Ahlsell, Heidenreich etc.

Det finnes ganske mange slike produkter, skal selv teste om jeg finner noe som passer meg også.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Intermediate matsijatsi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral Vis post
    Dette er utstyr som rørleggere bruker når de legger rør-i-rør. Mulig noen byggevareforretninger selger slike også.
    Har du bekjentskaper som er elektriker/rørlegger/entreprenør har de tilgang til slike hos grossister som Brødrene Dahl, Ahlsell, Heidenreich etc.

Det finnes ganske mange slike produkter, skal selv teste om jeg finner noe som passer meg også.
    Ja, men da får jeg høre med bror da, om han får tak i noe sånnt
    Marantz SR7010 - Parasound HCA 2205-AT
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4
    2x SVS PC12-NSD DSP - HTPC-Kodi - JVC DLA-X500R - DreamScreen V4 ProCurve 114"

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten oppdatering igjen, har ikke skjedd så alt for mye på byggefronten de siste dagene, har drevet og tenkt litt angående den veggen jeg tenkte bygge forran vinduene,
    for å skåne naboen mest mulig, og begynt å se litt problemer med denne.

Det føles tungvindt, og litt problematisk med tanke på luftsirkulasjon og bygging så tett inntil eksisterende vegg, jeg vet heller ikke hvor mye det er å tjene på å bygge den,
    da SVSen antaglig spiller rett igjennom gulvet under veggen bare.
    Så jeg lurer på om jeg bare kjører likt i hele rommet med ett lag fermacell fibergips og ett lag mdf utenpå dette igjen,
    hvis vinduene skulle være en akilles evt bytte disse til spesefike lyddempeglass.

Setter pris på innspill

Ellers har jeg fått 100m av kablene jeg tenkte bruke som høyttalerkabel i kinoen min,
    for øyeblikket bruker jeg vanlige billige høyttalerkabler fra clas ohlson/biltema 2,5mm2,
    men bruttern mente at jeg like godt kunne bruke 2,5mm2 installasjonskabel da dette er god kvalitet kobberledere og færre av de, stusset litt på hvorfor lederene ikke var kobber oransje :S

Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lederne har den fagren fordi de er varmebestandige. Bruker den kabeltypen for eks. til halogen downlights, der det frt blir varmt i downlights boksen.

Mvh Sindre

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Honda_ns125r Vis post
    Lederne har den fagren fordi de er varmebestandige. Bruker den kabeltypen for eks. til halogen downlights, der det frt blir varmt i downlights boksen.

Mvh Sindre
    Aha, da lærte jeg noe nytt Lurer på hvordan disse egner seg som høyttalerkabel :O

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjer det noe på loftet

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Skjer det noe på loftet
    Heisann, det har skjedd lite de siste dagene, vært mye annet som har stjålet tid
    Pluss at jeg har brukt mye tid på å tenke på den dumme vegge, om den skal bygges eller ikke

Noen som vet noe om IR forlengelse?
    Skulle hatt en mottager ved lærettet som blir ca 10m fra rack

Godt du passer på meg har jo x-antall meter TP som skal trekkes og flere bokser som skal monteres også, tiden flyr!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, tenkte det hadde blitt en stund siden forrige oppdatering, så måtte bare sjekke opp

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen, godtfolk,

Dette viser seg å bli tidenes av og på tråd, det er ikke meningen at det skal være sånn, men med pågående omorganisering på jobben (som fortsatt holder på)
    har jeg tatt det litt forsiktig med pengebruk. Tilfelle værste utfall, da ingen ting er sikkert enda.

Men Brodern (heretter kjent som "B" ) Hadde mulighet til å komme ut og hjelpe meg i går, og i tilleg var det jo halv arbeidsdag, så noe måtte vi vel få til
    Planen vår var for dagen å gjøre ferdig alt som har med strøm og kurser å gjøre som jeg ikke har lov å røre, slik at jeg kan tenknisk sett gjøre rommet helt ferdig før han trenger komme tilbake igjen.
    Da han selv er meget opptatt med oppbyggning av ulteieleilighet i kjelleren sin i eget hus.

Ulempen her er at jeg ikke "rakk" å ta bilder under arbeidet, da vi hadde nok å henge fingrene i, så derfor har me juksa litt! (^_^)

Først skulle vi vidreføre TP som jeg sist dro opp fra stua til kinorommet, vi fant ut at det var lurt å sette en trekke boks ved kinoromsveggen før vi trakk den vidre til boden,
    så det ikke ville være helt umulig å trekke den om en gang i fremtiden.

Så kom vi frem til boden der alle TP samles da jeg skal ha opp et rack her med alt nettverksutstyr, etter at jeg selv trudd jeg var smart og flink til å trekke rør ref de siste 6 røren jeg trakk fra kinorom til bod,
    var ikke B helt fornøyd, viste seg at det var alt for krappe svinger jeg hadde laget så vi måtte droppe den siste 90 graderen som man kan se raden av hull i stenderene x2.
    TP Kabler er de 5 rørene på venstre side som kommer fra LAN hjørnet og de 6 rørene som kommer på Høyere side som kommer fra stue/koblingspanel kino.

Etter dette, gikk vi i gang med å feste alle de 8 kursene som kommer opp og skal fordeles på loftet, strømmen kommer i 8 rørene mellom de nederste lektene, rørene på etasje 2 er lyd kanaler.
    Øverste av disse boksene går til utelys som vi skal montere rundt på utsiden av huset forran og bak, merket i plasten er for å stikke et trekkerør ut til baksiden, da dette er noe jeg glemte gjøre før jeg tettet igjen,
    så vi tar en spansk en som pappa bruker å si :P
    Boks 2 går det 2 kurser til LAN hjørnet og boks 3 er lys/stikk/bod

Relevant bilde av LAN kroken

Kursene kommer opp fra sikkringskapet (lekta har jeg ikke skrudd fast igjen enda :P) rørene går under gulvsponet og ned i sikkringskapet rett under den smarte luken vi lagde tidligere nermest kamera.

Så satte vi opp 3 bokser forran på hver side fra venstre 1 jordstrøm, 1 subuttak, front bi-wire, speilvendt på andre siden den boksen alene i midten er til bi-wire til center.

Så kommer vi til det store koblingspanelet som vil bli bakom skjenken hvor alt utstyret vil stå, her har jeg da beregnet det meste pluss litt ekstra,
    her er det da ikke aktuelt å montere ekstra switcher/skjøtepadder osv så da blir det et monster, cat is impressed!

Also, dog ^_^

Her er det nye koblingsboksskjemaet

Her er da til sammenlikning det gamle koblingsboksskjemaet som viste seg at jeg hadde puttet for mye i hver boks :P

Disse rørene som henger på øvre plan hadde vi ikke nok skjøtemoffer til å koble sammen men dette er noen av høyttaler rørene. Så B skulle bestille litt mere utstyr.

Legger ved litt ekstra bilder

Deilig å få gjort litt igjen, og skrevet det ned så dere får fulgt med så har dere litt å lese/se på.

Ha en flott påske alle sammen! ^_^

Edit: Endre bokseskjema
    Sist endret av matsijatsi; 04-19-2014 kl 19:50

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ganske heftig det bildet med alle boksene Går med like mye rør og bokser i en kino som i en leilighet, hehe.

Kult å følge med, og bra med masse bilder! Har trua på dette prosjektet.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dagens økt ble å trekke litt TP kabler til boden fra "sentralen", bytte ut høyttalerkablene som var trekt bort til tvkroken, og trekke TP for USB overføring på samme strekke.

Da var det bare å finne frem gode gamle trekkefjera ( som er umulig og holde i en fin bunt under arbeid)

Måtte få tak i en ny bunt med TP da jeg brukte lett opp de omkring 200 meterene jeg fikk av B.
    Så en fersk 100m ble levert rett før påske skulle bare ha foliert, men denne hadde fletta metalltråder i tillegg, aldri sett den typen før :S

Før jeg kunne dra noe igjennom rørene, måtte jeg fjerne høyttalerkablene jeg hadde trekt tidligere,
    utrolig vanskelig å få de ut, for isoleringa var så "klissette" at den satt som støpt i 20mm trekkerør, vanlig 2,5 kabel, men fikk den til slutt ut

Kjører 1,5 kvadrat til det som blir Zone 2/3 i tvkroken, da 2x2,5 blir for trangt i ett 20mm rør.

Siden planen er å ha alle konsoller osv i sjenken så trekker jeg TP som omformes til USB ( Link til dings ) slik at jeg kan ha joysticks av ymse slag koblet til veggen ved tven i tvkroken.
    Da det er plass til 2 i ett rør trekker jeg like godt dobbelt sett, så får vi se hva jeg gjør med den ekstra.
    Pluss høyere og venstre Zone 2/3

Kjører løs med TP trekking

Noen som foresten vet hva slags type teip dette er?
    Veldig lik typ el-teip bare vanvittig mye sterkere :S

Jey ferdig trekt, høyttaler kablene og USB kablene til tvkroken går igjennom den øverste boksen og ned til den under, TPene som egentlig skal ha den øverste kommer inn via boksen til høyere.

Blir litt TP å patche senere gitt..

Da fikk jeg huket av litt på lista mi igjen, snart på tide med en ny da gitt

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Hehe, ganske heftig det bildet med alle boksene Går med like mye rør og bokser i en kino som i en leilighet, hehe.

Kult å følge med, og bra med masse bilder! Har trua på dette prosjektet.

Haha, ja det er ganske overveldende, her har det vel en god blanding med at jeg skal ha veldig mye koblet til akkurat den veggen, at det er strøm/bokser til loftstue og kino, og at B vil at jeg skal ha mere enn nok stikk til det som blir der, så vi unngår skjøtepadder, noe det ikke vil bli plass til.

For ikke snakke om at jeg får fnatt hvis ting ikke ser symetrisk ut selv om dette panelet vil bli skjult bak en svær skjenk og ingen vil kunne se det... :P

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nydelig jobb på trekkerør og bokser! Er du sikker på at du har nok bokser og rør til alt?
    Fra spøk til alvor: Kan nesten love deg at når alt er ferdig og du begynner å kople opp anlegget så kommer det til å bli "reserveløsninger" på ting du har glemt. Da er det greit med nok trekkerør!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herre min hatt; trodde jeg hadde mange rør i rommet mitt, men dette tar jo kaka Blir jo interessant å trekke dette, håper du går i gang med det før du tar plateleggingen. Det ser forøvrig veldig bra ut!

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Nydelig jobb på trekkerør og bokser! Er du sikker på at du har nok bokser og rør til alt?
    Fra spøk til alvor: Kan nesten love deg at når alt er ferdig og du begynner å kople opp anlegget så kommer det til å bli "reserveløsninger" på ting du har glemt. Da er det greit med nok trekkerør!
    Takker for det Jeg trur jeg skal ha beregnet nok her ja, men som du sier så er nok sjansen stor for at ting forandres da det kobles opp og jeg må ta i bruk reserveløsninger
    Er ikke trekkerør det skal stå på i hvertfal, hehe.

Sitat Opprinnelig postet av kenti Vis post
    Herre min hatt; trodde jeg hadde mange rør i rommet mitt, men dette tar jo kaka Blir jo interessant å trekke dette, håper du går i gang med det før du tar plateleggingen. Det ser forøvrig veldig bra ut!
    Hahaha, ja det ser litt overveldende ut, men tatt i betraktning at rørene som skal til resten av loftet alle passerer langs denne veggen da sikkringsskapet er rett under, så er det jo ikke så mange
    Trekker alt ferdig før det blir slått på plater så jeg ikke setter meg fast
    Takk for det, godt du følger med

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg skulle få satt opp boksene til Surr bak i dag, men kom fort i et lite dilemma, hvor høyt og hvor bredt skal de sitte, jeg skal ha Klipsch RS bak og på siden tenkte jeg.

Etter hva jeg har lest så sier flere at bakkanaler skal være ca 60cm over ørehøyde, stemmer det?
    Det er også nevnt varierende grader disse skal peke inn mot sweetspot (f.eks 60 grader) da er det i såfal det ytterste opsettet som treffer nermest 60. Bilde er tatt like forran sweetspot.

Med tanke på Klipsch RS hvordan sprer de lyden, vil det være noen blindsone?

Jeg har tegnet litt på et bilde her i håp om at dere kan komme med inspill, da jeg ikke klarer bestemme meg selv.

Streken over døra er center i rommet, så de nærmeste boksene er 75cm ut fra midten, de andre er 120cm ut fra midten.
    Hvis de skal være 180cm over gulvet så vil yttersidene på RS ligge helt inntill skråtaket på de ytterste boksene, er det optimalt? :S

Kom gjerne med alternative posisjoner

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også benyttet meg av ca. 60 cm. over ørehøyde, som for meg blir 110 cm + 60 cm = 170 cm. over gulvet.

Når det gjelder plassering har jeg benyttet følgende "mal" som utgangspunkt.

Matsijatsi: Prosjekt Loftskino/Loftstue-7-1-surround-sound-systems-jpg
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MorJohan Vis post
    Jeg har også benyttet meg av ca. 60 cm. over ørehøyde, som for meg blir 110 cm + 60 cm = 170 cm. over gulvet.

Når det gjelder plassering har jeg benyttet følgende "mal" som utgangspunkt.

(BILDE)
    Den var genial, litt lettere å forstå seg på enn de jeg fant, takk skal du ha ^_^

Får gå opp og tegne litt grader på gulvet da og se hvor jeg havner hen

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg skummet igjennom tråden. Veldig spennende lesing, slike byggetråder er kule! Hvis det er en trøst, jeg vet alt om oppussingsprosjekter som tar TID. Mitt tok 5 år, til konas store fortvilelse. Gled deg til du blir ferdig.

Jeg trodde jeg hadde vanvittig med rør i veggene, men du tar jo bare helt av! Respekt. Hvordan er det å legge VP-rør egentlig? Er det ikke mer styr enn K-rør?

Jeg tror jeg hadde valgt å fokusere på å få vinklene på bakhøyttalerene rett, enn å få høyden helt riktig. Men de må jo såpass opp at alle har direktelinje til bak-HT. Jeg har skråtak og jeg har satt SL på ca. 90cm høyde fra gulvet. Funker helt greit, men ikke perfekt. Pass også på 1.refleksjonene fra skråtaket dersom du kliner en HT under skråen -- det farger lyden ganske mye. THX anbefaler forresten at sidehøyttalerene skal være ambiente, mens bakhøyttalerene skal være direktestrålende.

Jeg gleder meg til å følge fortsettelsen!
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blander meg inn litt her jeg Ambiente, vil de si dipole?

Side 10 av 25 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •