akke's hjemmekinoprosjekt (Nå lagt inn i minHjemmekino)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 57
    Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

akke's hjemmekinoprosjekt (Nå lagt inn i minHjemmekino)

Utgangspunkt:

Neste uke starter byggingen av hjemmekino i kjelleren, har alt revet endel vegger slik at rommet blir større. En vegg skal slås opp slik at det blir et lite rom bak til skap og lagring, samt at projektor og muligens elektronkk skal i det rommet.

Rommets mål uten vegger og noe på gulv/tak (altså slik du ser det på bildet nå:

Bredde 4m (3,65m på "pipesiden")
    Langde 4,8m (denne veggen skal settes opp bak siste kinostolrad)
    Høyde: 2,14m

Ser ut som jeg har fått noe fett på linsa, men her er bilder. Og ja, det skal dreneres også

Planen er å oppdatere denne tråden så snart det er utvikling.

Tegning i roomarranger kommer.

Hvordan er behandlig av flater tenkt: (kom gjerne med forslag og innspill, det er mest derfor denne tråden er opprettet )

Gulv - Her skal det vegg til vegg teppe i middels mørk grå. Gulvet er rimelig rett og gjevnt, så det enkleste og billigste er komfortplater under. En annen mulighet er 22mm gulvspon + komfortplater, men dette blir vel mest om gulvet viser seg å ikke være rett nok. En annen ulempe er at det bygger mer. Skal man virkelig trå til hadde varmekabler gjort susen, men har tynt budsjett, så troooor det utgår.

Edit: Det blir varmekabler

Tak - Panel nå, smeller et lag med gips oppå.

Vegger - Alle vegger, bortsett fra rundt pipa, lektes ut, isoleres med glava og et lag med gips. Et mulig triks jeg har tenkt endel på er å smelle dobbel gips på annhver steder, dvs, 60cm enkel gips, 60cm dobbel gips osv. Hva tror dere om dette? Vil jo bryte opp de store flatene, men vet ikke om det er nok.

Den nye bakveggen blir 70% åpen glava med filt over og 30% lister malt i samme grønnfargen som kinostolene. (Dette er slik det er gjort her på jobben, selvom det er hardcore dempemateriale isteden) Prøver å snike til meg noen tips Tror dere dette kan svelge _for_ mye lyd?

Ellers vil det legges rikelig med rør i veggen for høyttaler og signal-kabler + strøm.

Som dere sikkert ser så blir det et ubrukt areal på venstre side av lerretet, (som kommer foran det grå strøminntaket) her blir det plass til 2-3 flipperspill

Takke for all hjelp og delt visdom

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kinostoler fra hvor da?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Kinostoler fra hvor da?
    Disse er nye fra leverandøren på jobben og kom sendt fra england. Valgte type stoff og farge selv, angrer nå på at jeg ikke tok 8 isteden. Det beste av alt er at de er veldig gode å sitte i. Det er modellen over de som sitter i THX salen på jobben, bortsett fra at der er det mye bredere armlenere.

Kommer til å bygge opp bakraden og sette av plass til fire, så muligens alle kommer dit og en digg sofa foran isteden.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ringte den lokale glassmesteren og spurte litt om reflektonsfritt glass til bakveggen. Han hadde aldri vært borti glass som var laget for video, men hadde glass som ble brukt på bilder. Dette glasset reflekterte mye mindre enn vanlig glass. Skulle få det lille jeg trengte for 25kr,- så da er det bare å prøve

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ligger det en AE700 hjemme og venter på meg når jeg kommer hjem fra hytta (Surfing gjennom mobil funker overraskende bra)

Resten av utstyret som skal inn er:

Yamaha RX-V2095
    Pioneer DV575
    KEF Q55.2 - Front
    KEF Q35.2 - Bak
    KEF Q95.2 - Center
    Yamaha 12" sub (husker ikke nummer i farten, ca. 3år gammel)

Med andre ord ikke noe hardcore greier, men bra til prisen synes jeg.

Edit: Ang. lerret drømmes det om: Adeo Greyvision F93 HT 16:9 rammelerret 115 x 205 cm. Tenker på adeo siden plasmaboy ikke var helt fornøyd med strukturen på euroscreen. Synd man må ut med 5k for dette...

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spennende i fortsettelsen.

Stå på

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut dette!
    Blir spennende og se en fortsettelse ja...

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dag 1

Papp og stendere på plass! Legger til noen bilder. I morgen kveld legges rør.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dag 2

Rør på plass og 220v ferdig trukket. Går raskere enn jeg hadde trodd. I morgen skal det isoleres og legges gipsplater.

Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akke
    Dag 1

Jeg håper du har forhørt deg om hvordan fuktsperre i veggen skal lages. Min byggmester sa:

1. Murvegg
    2. Luftmellomrom (1-2 cm)
    3. Stenderverk med isolasjon
    4. Fuktsperre - gjerne byggplast
    5. Panel/gips

Det viktige er at isolasjonen ikke er nær murveggen. Jeg festet stenderverket til veggen med spikerplugger (slike lange som man kan skru og hamre på) og benyttet store 12 mm muttere som avstandsstykker.

Jeg ser du har luftmellomrom, men hva er vitsen med den pappen?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av froderor
    Dag 1

Jeg håper du har forhørt deg om hvordan fuktsperre i veggen skal lages. Min byggmester sa:

1. Murvegg
    5. Panel/gips

Det viktige er at isolasjonen ikke er nær murveggen. Jeg festet stenderverket til veggen med spikerplugger (slike lange som man kan skru og hamre på) og benyttet store 12 mm muttere som avstandsstykker.

Jeg ser du har luftmellomrom, men hva er vitsen med den pappen?
    Takk for tilbakemelding.

I følge han som hjelper meg (snekker), så var det lurt med asvaltpapp klin inntil murveggen først. Deretter blir det i din rekkefølge. Kanskje det er for at isolasjoen nettopp ikke skal komme i kontakt med muren. Skal ærlig innrømme at jeg kan null og niks om bygging, men må jo starte et sted

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig å se hele grunnarbeidet. Dette blir en bra hjemmekino tror jeg.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dag 3

Litt etter skjema men dog på god vei. Lagt signalkabel og høytaler kabel med nesten åpen vegg. Og det var jaggu bra, for her kommer en advarsel:

Biltema k-rør og bokser suger max! To av røra knakk tvert av under trekking....

Prøver å gjøre dette så billig som mulig, men burde tydeligvis lagt litt mer kroner i dette... Trodde k-rør var k-rør jeg... jaja, så er det i hvertfall på plass og 2x4mm2 høyttaler kabel er lagt.

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor får man kjøpt 60x240cm gipsplater? Eller har du delt de selv?.
    Sist jeg handlet gips hadde de bare 120x240 og de var noe drit å holde på med. Så store og uhånterlige.
    (Mulig årsak kan jo også være at jeg er en pingle )

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geiri
    Hvor får man kjøpt 60x240cm gipsplater? Eller har du delt de selv?.
    Sist jeg handlet gips hadde de bare 120x240 og de var noe drit å holde på med. Så store og uhånterlige.
    (Mulig årsak kan jo også være at jeg er en pingle )
    Det er 60x240 ja. De hadde det ikke på de lokale byggvare husene her i området og kunne heller ikke skaffe, men fant de på maxbo strømmen

Hadde ikke fått ned 120 platene så er meget forøyd med at vi slapp å dele alle. Hadde jo resultert i VM i sparkling. For øvrig blir det små v i hver skjøt og disse har jeg tenkt og la bestå. Altså kun sparkle skruene. Synes det bare er fint at det ikke blir en kjedelig 100% plan vegg.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dere ser på kjeller-024 bildet så ser dere hvordan jeg har tenkt utstyret. Ca. midt på øverst i veggen kommer det en hylle bakover i rommet bak som projektor blir stående på. Tror hele den glassgreia jeg tenkte på utgår. Øverst til høyre ser dere hvor forsterker/DVD og xbox er tenkt. Også her på en hylle bakover i rommet bak. Blir høyt, men siden det kommer et platå på 20cm inntil den veggen så funker nok det. Litt liten plass men men... kan liksom ikke skalle hodet når man lener seg bakover heller...

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis noen nenver "V`ene" med en nesevis undertone så er det bare å legge ut i det vide og breie om brytning av stående bølger og det som verre er :lol:

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Hvis noen nenver "V`ene" med en nesevis undertone så er det bare å legge ut i det vide og breie om brytning av stående bølger og det som verre er :lol:
    hehe jepp! :P Han snekkeren som hjelper meg så litt skrått på meg når jeg sa det... Skjønner ærlig talt ikke hva som er stygt med det. Hadde faktisk tenkt 0,5cm mellom hver plate også, men slo det fra meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

FOR GUDS SKYLD IKKE BRUK FUKTSPERRE, PAPP ELLER LIGNENDE I KJELLER!!!!! DETTE ER DEN MEST ALVORLIGE FEILEN MAN KAN GJØRE I EN KJELLER!!!!!!

BYGGMESTEREN SOM SA DETTE VET IKKE HVA HAN SNAKKER OM.

SJEKK MED NBI!!!

quote="froderor"]
    Dag 1

1. Murvegg
    5. Panel/gips

Jeg ser du har luftmellomrom, men hva er vitsen med den pappen?[/quote]

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://bks.byggforsk.no/ kan man bestille fremgangsmåter for innvendig isolering av kjeller. Dette faktabladet omhandler temaet

http://bks.byggforsk.no/index.asp?docNumber=727113

Her står det bl.a at man i utgangspunktet ikke bør bruke plast bak panel/platevegg

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •