Delthral's kino. *Små og store oppgraderinger* - Side 60

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  47
Side 60 av 60 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 56 57 58 59 60
Viser resultater 1,181 til 1,198 av 1198
    Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    997
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Laget egen tråd for surroundkanalene under DIY så kanskje flere kan følge...

http://avforum.no/forum/diy-do-it-yo...ml#post2039224
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

2. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    997
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen oppgraderinger på trappene

Fikk solgt min Parasound til en hyggelig mann på sunnmøre så da var det litt bråttom å få en ny forsterker inn. Heldigvis er det mange gode tilbud på Finn.no og jeg fikk kapret en Crown XTI 2002 til en hyggelig pris. Hadde håpet å få råd til en Itech, men pengeboka sier nei for tiden så da blir det lavbudsjett. Bestilte også deler til et delefilter som jeg skal bygge.

Feiret 40-årsdag i september og dette hjalp litt på upgraditisen også. Shield TV Pro ble kjøpt brukt for en meget billig penge og et gavekort åpnet også for Shield remote. Installerete Kodi SPMC og ble blåst av banen. For et fantastisk produkt! Fikk også et gavekort på Hifiklubben fra min familie i Trondheim så jeg lurte lenge på å kjøpe meg en B&W P7 headset. Fant til slutt ut at en universalremote i kinoen var på høy tid. Har vel snart 10 fjernkontroller og det er veldig lite konevennlig for tiden.
    Bestilte derfor en Logitech Harmony 950 som er perfekt til mitt bruk. Vi har en Harmony One fra før i stuen og både jeg og Fru D. er velkjent med Harmony. Tror dette blir bra.

Jobber også med å selge litt arvegods som ligger og støver ned. En Märklin togbane fra 50/60-tallet. Håper denne kan finansiere kjellerstua og tekniskboden.
    Sist endret av Delthral; 10-11-2016 kl 09:24
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    997
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kalibreringstid igjen

Kommer til å legge ut noen målinger etter hvert, men føler at det må gjøres noe mer fysisk først. For noen måneder siden flyttet jeg front left og right 20cm nærmere lerretet, samt vinklet de inn noe. Jeg hadde også en kveld jeg prøvde å flytte på front left for å prøve å komme ut av en dip jeg hadde. Dette medførte at stereobildet fikk seg en kakk. Holografien ble dårligere og det føltes litt feil. Noe av lyttegleden forsvant også. Bassen var heller ikke helt der jeg ønsker den. Den trøkker litt lite i bunn og føles nesten "rumlete" i toppen. Jeg har også nå fått forsterkere med DSP på samtlige høyttalere så det var tid for fullkalibrering igjen.

Heldigvis hadde jeg maskeringstape i gulvet der jeg var mest fornøyd sist jeg plasserte L+R så det var bare å flytte de tilbake og vips var stereobildet på plass igjen.
    Kjørte en kjapp kaliberering på L+R for å flate de ut nogenlunde og begynte så smått på bassene. Bassen bak i rommet måler veldig bra mellom 25-100hz mens den foran er helt håpløs.

Før jeg kommer noe videre tror jeg det er på høy tid å finne en mer optimal plassering på subben foran. Den ødelegger mer enn den hjelper for øyeblikket så hvis jeg ikke får den til å spille noe bedre i front må jeg nesten teste den også bak. Dette medfører et par heftige brannmannsløft så vi får håpe det bare er å snu på den 90 eller 180 grader :=)

Skal jobbe hardt med dette til det sitter bra, om det så tar 1 mnd.

Bilder av målinger kommer i fleng etter hvert og jeg ønsker massivt med hjelp :=)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,460
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral Vis post

Før jeg kommer noe videre tror jeg det er på høy tid å finne en mer optimal plassering på subben foran. Den ødelegger mer enn den hjelper for øyeblikket så hvis jeg ikke får den til å spille noe bedre i front må jeg nesten teste den også bak. Dette medfører et par heftige brannmannsløft så vi får håpe det bare er å snu på den 90 eller 180 grader :=)
    .....................................
    Bilder av målinger kommer i fleng etter hvert og jeg ønsker massivt med hjelp :=)
    Si fra hvis du trenger hjelp til å løfte da, så slipper kona flere ganger
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    997
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel mer enn løfting jeg trenger hjelp med, tenker jeg.
    Blir vel forhåpentligvis jobbing med dette endel kvelder etter klokka 2030 når gutta krutt er i seng.

Du har sikkert gode tips også så orker du turen gjennom vasshølet så er du velkommen.

Sitat Opprinnelig postet av jakv Vis post
    Si fra hvis du trenger hjelp til å løfte da, så slipper kona flere ganger

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,460
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ta en tur innover en kveld senere i uka. Må gjøre ferdig svartmaling og montering av utstyr i bua.

Må få lånt med Umik-en etterhvert også, tror jeg må gjøre noen småforandringer etter ny kalibrering jeg også.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    997
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Surround

Slenger inn et bilde av høyre surround slik den ble, 1500mm over bakkenivå i et per i dag 5.1 system :

-img_1841-jpg

Newcomer runnis sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noenlunde anbefalt høyde? Sikt på hodet?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ca 30 grader over ørehøyde.

Med de nye formatene Atmos, dts:x og Auro3D kan en trekke de ned til ørehøyde.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    997
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Små og store oppgraderinger

Har ikke skrevet så mye på forumet i det siste for det har egentlig ikke skjedd så mye av interesse.
    Det kommer imidlertid til å endre seg fremover. Nå først før jul blir det noen omrokkeringer og nye venner inn i oppsettet og
    etter jul når kjellerstua er ferdig blir det jobbing med akustikken.

Første nyheten er at i morgen kommer det en ny Itech. Ikke 8000 som avbildet her, men lillebroren 4000.

-itech-4k-front-jpg

Dette gir endelig rom for noen lydmessige forbedringer som jeg har ønsket meg siden jeg startet med kinoen. Per i dag kjører jeg LCR med Crown XTI 2002 som forøvrig fungerer ok, men masse krefter og grei DSP. Itechen jeg har i dag styrer hver sin sub, henholdsvis foran og bak i kinoen.

Når den nye Itechen kommer inn så blir det fullstendig omrokkering:
    LCR får hver sin Itech kanal med 2000W hver, bedre DSP, bedre oppløsning i toppen og bedre kontroll i bunn.
    Sub front får fremdeles en Itech kanal med 1250 watt.
    Sub bak blir bittelitt nedgradert og får en egen XTI 2002 brokoblet til 950 watt som er mer enn nok power, men tradeoff er litt dårligere kvalitet på selve lyden. Det får jeg leve med til jeg eventuelt får tak i en ny Itech en gang i fjern fremtid.
    På surroundsiden kjører jeg i dag et passivt delefilter på surround left og aktiv deling i surround right med 3 kanaler Crown XTI 2002.
    Disse får nå hver sin XTI 2002 med aktiv deling. Jeg har ikke justert NOE eq enda eller målt de i det hele tatt så her er det muligheter for oppgradering på lydsiden.

Hele anlegget må selvsagt kalibreres og måles fra scratch, men det tror jeg bare blir gøy.

Har også siden sist kjøpt Xpand 3D barnebriller slik at også junior kan nyte Polarekspressen i jula. Nvidia Shield er blitt installert både i kino og oppe på stua med stor suksess. Har også spilt noe Playstation i kinoen. Det var virkelig gøy!

-5-jpg

Siden kjellerstua står for tur så må også teknisk bod oppgraderes.

Ny rack blir bygd for ampene og det meste ligger klart der nå. Blir en DIY rigg med hjul under og 19" racksystem inni. Jeg har for lenge siden gått tom for nettilkoblinger så nå kommer denne kompisen og letter jobben litt:

-2-jpg
    Strøm må man også ha i racken:
    -3-jpg
    Det var dett for denne gang.

12. Liker Stratosen har likt denne posten
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    997
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rack snart ferdig

Da er DIY racken straks ferdig. Bildet fra prøvefittingen. Som alltid av dårlig kvalitet. Mobiltelefon og arbeidsklær er en dårlig kombinasjon.
    Renser linsa titt og ofte, men det tyter støv inn foran kameralinsa hele tiden. Iphone 5 må ha IP 00.

-1-jpg

Tilbake til saken. 2 stk Itech 4000 i bunnen som skal styre LCR og sub foran. Deretter 3 stk XTI 2002 som styrer sub bak samt surroundkanalene.
    Strømpadda måtte jeg flytte lenger ned da kablene til XTI var veldig korte. På toppen ser vi en Cisco 16 porter switch som skal hjelpe med nettet.

Nye kabler ble installert:
    - XLR kabler med Klotz kabel og Neutrik plugger
    - Monster 4-leder høyttalerkabler med Speakon
    Alt ble merket med DYMO klisterlapper og surret pent sammen med borrelåsbånd. Skal ta bilde av baksiden når jeg blir ferdig.
    Ble ganske pent.

Ligger nå og vipper om jeg skal bygge en rack til og ha alle komponenter i denne eller om jeg går for original plan med benkeplate over den ene racken og sette alt der. Time will show.

Frontpanel fra Shaeffer AG er også bestilt, ferdig frest og på tur hit med UPS. Leveringsdato er satt til 20. desember.
    Her trenger jeg imidlertid endel flere plugger før jeg er i mål. Platen er i 4mm aluminium som er anodisert sort og rimelig lekker.

Siden sist er også tapesering av kjellerstue i gang, vindusforinger ferdige og gulvet klart til å legges. Tror det betyr mye å få et skikkelig rom i forkant av kinoen som fungerer i stedet for en skitten byggeplass.

Planen fremover når det gjelder kinoen er å gjøre ferdig teknisk boden først. Så tenkte jeg å gjøre akustiske tiltak og samtidig ha litt penger på bok til å kaste meg over hvis det kommer muligheter for å skaffe de siste to surroundkanalene jeg mangler for å få et komplett 7.1 system.

Jeg har også laget ferdig den første prototypen på diffusor jeg skal ha i veggene og den ble like bra som jeg hadde trodd, rent kontruksjonsmessig. Lydmessig vet jeg ikke enda da jeg ikke har montert opp. Da er det bare å lage ferdig de siste syv (!) som skal på sideveggene og begynne å planlegge hvor stort felt av bakveggen jeg trenger å dekke.

Gamle Legokunnskaper kommer til gode:

-2-jpg

Ting skjer fremover så følg med.
    Sist endret av Delthral; 12-14-2016 kl 09:52

14. Liker Stratosen har likt denne posten
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    997
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er endelig tre fronter og to surrounds ferdig kalibrert. Må si at foreløpig er det kanskje den største lydmessige oppgraderingen jeg har gjort. Ingen subber er kalibrert inn enda, men anlegget spiller fint ned til ca 20 hz på musikk. Bassen er der når den skal, lydbildet er bredt, oppløst og plassering av instrumenter er flott. De nye surroundene trenger litt akustisk hjelp på sikt, men spilte faktisk ned mot 50hz med litt hjelp av rommet. Får jeg integrert subbene bra i jula skal jeg være en happy camper leeenge. Gøy å se at all jobbinga endelig gir noen resultater. Målingene blir nok ganske mye bedre når jeg får på plass de akustiske tiltakene nå etter jul. På frontene har jeg lagt noen bånd eq opp til 200 hz samt 1 demping på ca 2000 hz. På surrounds måtte jeg legge på noen flere, men skal prøve å vinkle de litt slik at de ikke skyter direkte på hverandre. Er også noen refleksjoner jeg må jobbe med der. Delte surroundene med 48 db filter på 1800hz og 80hz i bunn. Måtte dempe diskanten noe og øke basselementet endel i gain.

Venstre front:

-waterfall-jpg

Senter

-waterfall-senter-jpg

Høyre front

-waterfall-jpg

Venstre surround:

-waterfall-surr-jpg

Og Høyre surround:

-waterfall-surr-jpg

16. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,913
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slett ikke verst utgangspukt de målingene der! Og det før akustikktiltak har kommet på plass! Dette vil bli veldig bra, uten tvil!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    997
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Panel for koblinger

Helt siden jeg startet dette prosjektet har jeg alltid hatt lyst på et fancy betjeningspanel. Jeg har sett disse før på sidene til Tomron og RuneW blant andre.
    Shaeffer AG har et genialt designprogram og jeg nappet en mal fra RuneW eller noen som hadde lagt ut en fil med ferdige hull for D-type sockets
    for Speakon og andre kjekke Neutrik produkter.

Alle chassiplater fra Neutrik blir festet med M3x8mm sorte skruer og betjeningsplaten her utfresede gjenger for dette. Hvis noen leter etter slike skruer så
    kjøpte jeg mine fra RCPro.no.

Selve platen har jeg planlagt festet til 2"x2" stenderverk med islagsmuttere og M5X60mm sorte innvendige umbrakoskruer. Da slipper jeg at treverket går i stykker hver gang jeg må av med platen.

Alle høyttalerkabler loddes på, HDMI plugges bare inn og Cat 5 presses ned i egnede spor. Jeg har enda ikke funnet noe egnet chassi for parabolkabelen (F-type plugg) og IR kabelen (3,5mm minijack). Venter nå på den siste Cat 5 pluggen samt 10 nye Speakon-chassi.

Skal bli gøy og flott når denne er på plass.

(PS. Det står faktisk "Kjellerstue", ikke "Kjelerstue" litt dårlig oppløsning på bildet)

-1-jpg

Jeg har også startet å se meg rundt etter riktige teppefliser på gulvet. Det teppet jeg bestilte ble det levert ca 30% feil fliser på.
    Det teppet jeg bestilte er det øverste. Jeg fikk da også 30% feil av det nede til høyre. Jeg prøver nå å finne ut hva teppet jeg vil ha heter for noe.
    Selger oppgav at det het Ege Una Tempo blå. Jeg kontaktet et firma for vareprøver og de hadde to varianter av denne. De to nederste på bildet.
    Ingen av disse er i samsvar med det jeg har i kinoen. Venter spent på svar fra selger angående dette.

-2-jpg

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    997
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knipset noen random bilder i går, samt puslet med noen miniprosjekter:

Etter noen tips så kommer jeg til å snu strømpadda og switchen så de blir på baksiden av racket. Mer kabelkontroll da.

-img_1910-jpg

Fikk også saget og limt på de siste 15mm og 30mm klossene på diffusoren. Litt maling så er den ferdig. Blir gøy å måle om 8 slike utgjør noen forskjell.

-img_1912-jpg

Panelet blir mer og mer ferdig. Venter på de siste pluggene fra Ebay.

-img_1916-jpg

To random bilder av surroundkanalene.

-img_1913-jpg -img_1914-jpg

Har også bestilt litt isolasjon for akustikk i rommet. Blir plassert bak lerretsveggen.
    -5-jpg

Det var det for i dag.

20. Liker Stratosen, Karmann har likt denne posten
    Newcomer Karmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende å følge med her. Hvor mye isolasjon tenker du å bruke ?
    |Tangen Inconcert Miles LCR|JBL 8340 x 4|Jbl 4645B x 10|DIY JBL 2242h x 2|Yamaha CX-A5000|2 x Hypex PSC2.700D|Emotiva XPA 5|Aoda MA-600 x 8|Aoda MA-900|Minidsp2x8|DIY HTPC|Epson TW-9200|Pro-ject debut carbon esprit|Xbox One|Xbox 360|Nvidia Shield TV|

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    997
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Karmann Vis post
    Spennende å følge med her. Hvor mye isolasjon tenker du å bruke ?
    Jeg starter med litt over 30 m2 med 100mm. Første mål er å fylle rommet mellom høyttalerne. Får jeg nok fyller jeg opp i hjørnene og på toppen av L og R. Hvis ikke kjøper jeg mer.

Sent from my iPhone using Tapatalk

23. Takk Karmann takket for denne posten
    Newcomer Karmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøft, håper du slenger ut noen målinger. Sitter å tenker på prøve det samme her. Har rom for litt isolasjon bak lerret her også.
    |Tangen Inconcert Miles LCR|JBL 8340 x 4|Jbl 4645B x 10|DIY JBL 2242h x 2|Yamaha CX-A5000|2 x Hypex PSC2.700D|Emotiva XPA 5|Aoda MA-600 x 8|Aoda MA-900|Minidsp2x8|DIY HTPC|Epson TW-9200|Pro-ject debut carbon esprit|Xbox One|Xbox 360|Nvidia Shield TV|

Side 60 av 60 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 56 57 58 59 60

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •