Delthral's kino. *Små og store oppgraderinger* - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  47
Side 6 av 60 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 36 46 56 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 1198
    Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    997
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tipset med å legge gummi mellom er jo ganske bra. *Notert*. Tror egentlig at vibrasjonene fra disse blir som en dråpe i havet når man har en haug med 18" subber i rommet.

Det blir ikke å dele surroundkanalene da jeg ønsker full-range surround kanaler. Blir det egentlig skapt så voldsomt med energi i surroundkanalene? I forhold til LCR så er det kanskje endel mindre?
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral
    Tipset med å legge gummi mellom er jo ganske bra. *Notert*. Tror egentlig at vibrasjonene fra disse blir som en dråpe i havet når man har en haug med 18" subber i rommet.
    Det fungerer også med alt som demper (Isopor for eks).
    En annen mulighet er å bruke lydbøyler til å feste høyttaleren til veggen eller taket. Da "frikobler" du den fra veggen på en måte.

Det blir ikke å dele surroundkanalene da jeg ønsker full-range surround kanaler. Blir det egentlig skapt så voldsomt med energi i surroundkanalene? I forhold til LCR så er det kanskje endel mindre?
    Jeg tror ikke det men hør med BEF, han har helst sikkert noe god info om det.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    997
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Det fungerer også med alt som demper (Isopor for eks).
    En annen mulighet er å bruke lydbøyler til å feste høyttaleren til veggen eller taket. Da "frikobler" du den fra veggen på en måte.

Jeg tror ikke det men hør med BEF, han har helst sikkert noe god info om det.
    Blir ikke plass til isopor/lydbøyler da kassen må være av litt størrelse.
    Skal vel mase litt på BEF når jeg tar hammeren og spikeren fatt. Får spare opp litt goodwill frem til da.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Du har nok delvis riktig i det du skriver, men en godt konstruert vegg vil nok motstå vibrasjoner fra høyttalerne, ganske godt.
    Jeg er fortsatt ikke enig. For meg er det stor forskjell mellom lydbølgene som treffer veggen (på gipsplater eller panel for eks) og noe vibrerende objekt som er fastmontert til bjelkene.

I det tilfelle hvor vi snakker om en høyttaler i et rom som lager lydbølger som treffer en vegg da er jeg enig med deg.

Men her snakker vi om å overføre vibrasjoner ved direkte kontakt med veggen. Litt som når du borer et hull (eller slår) i noe materiale og du hører at hele materiale vibrerer og lage ulyder. Poenget mitt er at det er så mye enklere å få en stiv vegg til å lage ulyder ved å montere noe vibrerende fast på den. Jo stivere veggen er jo enklere det er å få den til å lage lydbølger på den andre side (mindre demping i en stiv vegg). Er du så uheldig at du treffer veggen sin resonans frekvens så har du plutselig et stort problem

Du har sikkert opplevd det ved å lage hull i en betong vegg i en kjeller: det høres sykt godt overalt i huset!

Men hvor stort problem det blir i dette tilfellet vet jeg ikke. Jeg har aldri prøvd å montere en høyttaler fast på en vegg.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    997
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gikk på en film-smell i dag...

Var en tur i Molde i dag og ble jo igjen lurt av lokketilbud. Denne gangen fra en Narvesen eller noe slikt. 10 Blu-ray til 350 spenn... (ex-leie filmer)

Sikkert noen timer underholdning her i hvertfall 8)

-filmer-jpg

Immortals har jeg ikke sett, men hørt at det har et bra lydspor.
    Beverly Hills Chihuahua 1+2 - Disney filmer som kanskje har noe bra?
    2012 Ice Age - Suger sikkert, men katastrofefilmer er ofte gøyale.
    Hodejegerne har jeg sett og den er kul nok til å eie.
    The next three days - Har ikke peiling, håper på positiv overraskelse
    Legend of the Guardians og Rio - Så klipp hos BEF, ser kule ut.
    Hanna - Nok en leiemorder film, men digger disse.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    997
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nærmer seg slutten for Lego (Leca) byggingen

Rommene begynner å ta form og bortsett fra en feilbestilling fra murer som medfører litt forsinkelser så regner jeg med det meste er ferdig til i morgen av denne fasen. Noen stemningsbilder:

-bilde3-jpg

Begge murene mot kamera blir tilbakefylt slik at jeg regner med det kanskje demper endel lyd ut mot naboen. Planlegger en ventilasjonsløsning på en av disse veggene.
    -bilde-4-jpg

Intermediate BjrnrB sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    824
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette begynner å ta form! Håper å komme igang med husbygging om 3-4år jeg også. Det blir heldigvis på vakre Averøya, med stor tomt og lite naboer (kjenner i hvertfall alle 2) . Håper du, som mange andre kommer til å tilby en demo eller 2 når alt går i orden.

Jeg følger med i tråden, og er spent på hvordan dette utarter seg.

mvh.
    Bjørnar

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    997
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BjrnrB
    Ja, dette begynner å ta form! Håper å komme igang med husbygging om 3-4år jeg også. Det blir heldigvis på vakre Averøya, med stor tomt og lite naboer (kjenner i hvertfall alle 2) . Håper du, som mange andre kommer til å tilby en demo eller 2 når alt går i orden.

Jeg følger med i tråden, og er spent på hvordan dette utarter seg.

mvh.
    Bjørnar
    Farter litt på Averøya og der er det helt sikkert mulig å lage litt leven uten at naboer blir forstyrret for mye :-D

Demo blir det helt sikkert, men det vil ja ta litt tid. Regner med huset er ferdig før påske og om jeg rekker å starte på noe AV-rom før det skal jo bli spennende å se.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    824
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Farter litt på Averøya og der er det helt sikkert mulig å lage litt leven uten at naboer blir forstyrret for mye :-D

Demo blir det helt sikkert, men det vil ja ta litt tid. Regner med huset er ferdig før påske og om jeg rekker å starte på noe AV-rom før det skal jo bli spennende å se.
    Det er ikke så mange i nærheten (meg bekjent) som satser på seriøse AV-rom. Vet av 2 i Elnesvågen og det er det.

Selv valgte jeg jo å nedgradere til stereo med bokhylleht (inntil husbygging/kjøp).

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    997
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke så mange i nærheten (meg bekjent) som satser på seriøse AV-rom. Vet av 2 i Elnesvågen og det er det.

Selv valgte jeg jo å nedgradere til stereo med bokhylleht (inntil husbygging/kjøp).
    Heftige bokhylleht du har da :=)

ChrisOnFire har visst et brukbart AV-rom på Averøy som jeg har forstått.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    824
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heftige bokhylleht du har da :=)

ChrisOnFire har visst et brukbart AV-rom på Averøy som jeg har forstått.
    Han kjenner jeg ikke, men glemte selvfølgelig av den kinoen

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    997
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ventilasjon i boks?

Etter en liten samtale med Flexit som installerer ventilasjonen i kåken, ble vi enige om å prøve balansert ventilasjon i kinoen. Rørene blir lagt i bjelkelaget og jeg får finne en kreativ løsning for å få dette inn i kinoen på en ok måte. Jeg har det ikke helt klart med meg selv om hvordan taket skal bli enda. Jeg vipper mellom to alternativer:

1) Spotkasser/bassfeller (20cm) rundt rommet og demping/diffusorer i midten. Ventilasjonen kan da føres inn i spotkassene.
    2) Full takhøyde med innfelte spotter og evt diffusorer/demping i taket på strategiske steder. Ventilasjonen kommer da direkte ned fra taket.

Jeg tror nok jeg ender opp med full takhøyde først og masse testing om hvordan dette låter før jeg evt senere senker taket 20 cm. Har veldig lyst til å beholde full takhøyde. Dette betyr også at jeg ikke kan installere spottene før jeg har bestemt meg. Dumt med 10 X 70mm hull i taket hvis de ikke skal brukes der :=)

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    997
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabelstrømper

Jeg trenger noen tips:

Jeg skal bi-ampe frontsettet mitt og ønsker å ha kablene i strømper da det er litt mer WAF-vennlig. Jeg bruker det annerkjente merket Biltema sine 4 kvadrats kabler og trenger derfor en strømpe som passer for 2 doble høyttalerkabler av denne dimensjonen. Jeg regner med 2 meter per høyttaler er mer enn nok, og vil gjerne ha de i en mørk farge (sort/sort med blå/sort med rød eller lignende).

Jeg kunne også tenke meg 8 stk nye bananplugger og 8 stk nye spader som går i stil med dette og griper godt mot kontaktene. Trenger kanskje krympedeler også.

Det er veldig greit om det ikke koster skjorta (kinavarer og slikt er også greit, leveringstiden har ikke så mye å si.).

Noen som vet om noen kurrante sider med slikt?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    824
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bananer (8pk): 8 Pcs Speaker Cable Amp 4mm Screw Banana Plug Connector | eBay
    Denne varianten sitter bedre.

Loddefrie spader (8pk): Gold Plated Solderless Speaker Banana Spade Plug x 8 | eBay

Kabelsokker er dyrt, men denne er nok fin og kan brukes til mye annet også:
    https://www.deal.no/deal/default.asp...=7350022733145

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Biltemas anerkjente kabler i strømper fra Xtreme Cable. Ble ganske så pent. De er veldig fleksible, så dobbelt opp mener jeg skal gå helt fint.

https://www.xtreme-cable.no/xtreme-c...ehor/index.php
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    997
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Jeg bruker Biltemas anerkjente kabler i strømper fra Xtreme Cable. Ble ganske så pent. De er veldig fleksible, så dobbelt opp mener jeg skal gå helt fint.

https://www.xtreme-cable.no/xtreme-c...ehor/index.php
    Så for 2 stk bi-amp kabel så trenger jeg dette?
    - 8m kabelstrømpe
    - 1 sett polmerker HIGH/LOW

Trenger jeg de splitterne? Evt hvor mange? De var dyre...
    Evt. hva annet brukes i overgangen mellom strømpa og kabelen?

Veldig bra utseende på disse.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva du trenger er helt opp til deg. Jeg handlet kun strømper.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    997
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Hva du trenger er helt opp til deg. Jeg handlet kun strømper.
    Flottings. Bestilte 4m strømpe "Blue", 1 sett med biamp polmerker
    og et sett med Y-ledd for bi-amping. Får se om jeg har en varmepistol liggende et sted.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    997
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bananer (8pk): 8 Pcs Speaker Cable Amp 4mm Screw Banana Plug Connector | eBay
    Denne varianten sitter bedre.

Loddefrie spader (8pk): Gold Plated Solderless Speaker Banana Spade Plug x 8 | eBay

Kabelsokker er dyrt, men denne er nok fin og kan brukes til mye annet også:
    https://www.deal.no/deal/default.asp...=7350022733145
    2 X 8 stk bananer bestilt. Helt grei pris :=) Håper de sitter ok.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    824
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 X 8 stk bananer bestilt. Helt grei pris :=) Håper de sitter ok.
    Er ikke verdens undergang om de ikke sitter, men erfaringsmessig sitter slike bedre og slites ikke som vanlige bananer.

Side 6 av 60 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 36 46 56 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •