Delthral's kino. *Små og store oppgraderinger* - Side 59

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  43
Side 59 av 60 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 55 56 57 58 59 60 SisteSiste
Viser resultater 1,161 til 1,180 av 1190
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,078
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Veier de så mye, disse diffusorene?

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak Vis post
    Veier de så mye, disse diffusorene?
    neida. 4-5 kg kanskje. Isopor er tricky å lime.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8CX300ND surround| 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter et godt tips fra Lygren så sitter nå Diffusorene som støpt. Casco Extremefix gjorde jobben. Brukte en halv tube per plate som han anbefalte.
    Relativt kostbart lim, men når alt annet feiler så må man bruke det beste innimellom.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8CX300ND surround| 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

4. Liker lygren har likt denne posten
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Latest news

Fikk endelig montert parabolboks (Dreambox 800 HD) i kinoen i går og fikk sett EM-finalen i fotball på storskjerm. Ble en helt grei opplevelse å se sport på PJ.
    Det gledes til OL og håndballkamper på storskjerm!

Byttet fra Parasound til XTI på frontkanalene var veldig vellykket. De blir stående der frem til jeg får tak i 2-3 Itecher. Selv om XTI gjør en god jobb så gir Itechen mye mer trykk i bunn og en finere diskant. XTI'en gir 800 watt i 4 ohm som er mer enn nok men jeg føler likevel at Itech'en er verdt oppgraderingen på frontene. Gleder meg også enormt til å scrappe delefilteret i Miles og kjøre aktivt. DET blir oppgradering!

Har så smått startet med et nytt diffusorprosjekt. Kommer til å dekke sideveggene til lytteposisjonen med skyline diffusorer på ca 15 cm.
    Det blir 2 områder på 1584X528mm på hver side av lytteposisjonen. Disse blir i stedet for de buede "polyfusorene" som vises på veggen her:

-5-jpg

I tillegg kommer jeg til å lage diffusorer som dekker alt høyttaleren ikke gjør i utsparingen jeg har laget for denne. Dette håper jeg vil diffusere lyden fra motsatt surroundkanal så jeg slipper at for mye lyd slår tilbake fra sideveggene, samt kanskje dekke litt i førsterefleksjon fra bakkanalene hvis jeg er heldig.
    Denne utsparingen er ca 2000X550mm og har plass til 25cm lange diffusorer. Det er såpass lang avstand til sweetspot at jeg tror dette går greit. De som sitter nærmest får lide mest, men ytterste sete i sofaen har dårligere lyd uansett og 95% av tiden brukes de to setene i midten.

Siden jeg har troen på gjenbruk så kommer jeg til å rippe en haug med 3", 4", 6" og 8" konstruksjonsvirke jeg har liggende som skre til 48X48mm biter så da blir ikke dette prosjektet så veldig dyrt. Største utgiften blir vel denne fra Biltema til noen hundrelapper:

-2000034296-jpg

Et annet prosjekt i august blir installasjon av de to surroundkanalene. Her må jeg lage to delefilter som jeg tenkte å lodde selv (kanskje med litt hjelp fra Jakv) med deler kjøpt fra Dynabel. Satser på litt manna fra himmelen så dette går i orden.

Før dette blir realitet må jeg få EU-godkjent mine to biler. Ingen større reperasjoner, men går fort en 8-10 frognertiere til dette også.

Planer fremover per i dag:
    - En bedre mediaboks: Nvidia Shield
    - En universal fjernkontroll! (Per i dag har jeg en for: PJ, Oppo, lys, mediaboks, Dreambox, prosessor)
    - To surroundkanaler til så jeg får 7.1 surround.
    - Når dette er på plass kan jeg endelig "lukke" rommet med paneler på sidevegger og bak

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor viser ikke bildene ?
    HiFi: Lyngdorf Tdai 2200 RP A/D, SDA 2175. Fosgate Signature phono stage. Pro-Ject Xtention 10 evo. Lyngdorf CD-1. Sonos (flere) Lyngdorf BW-1. B&W CM8. Van den hul kabler.
    Home cinema Under construction 23m2: Receiver yamaha RX-A3060 + RX-V673 . Jamo d500 7.2.2. Projektor Epson TW7300. Lydtransparent lerret 300 dreamscreen V5.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,422
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig, jeg fikk opp bildene for noen dager siden...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det bare hos meg bildene mangler?

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,669
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ingen bilder heller.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,422
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvd flere nettlesere, men ingen bilder.
    Men jeg så dem den dagen du la dem ut.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildene er vekk på alle forum !
    HiFi: Lyngdorf Tdai 2200 RP A/D, SDA 2175. Fosgate Signature phono stage. Pro-Ject Xtention 10 evo. Lyngdorf CD-1. Sonos (flere) Lyngdorf BW-1. B&W CM8. Van den hul kabler.
    Home cinema Under construction 23m2: Receiver yamaha RX-A3060 + RX-V673 . Jamo d500 7.2.2. Projektor Epson TW7300. Lydtransparent lerret 300 dreamscreen V5.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,078
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flay Vis post
    Bildene er vekk på alle forum !
    Dette skal være i orden nå.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sommerjobb

Snart på tide å fylle disse hulrommene i kinoen med noe fornuftig. Årets sommerprosjekt blir nettopp dette.
    Punkt 1 er å lage ferdig det som skal inn i hulrommet under her, mine surround sidekanaler:

-7-jpg

Elementene blir disse:

-beyma-8cx300nd-2-jpg

I disse kassene:

-bilde-31-07-2016-11-29-01-jpg
    -bilde-31-07-2016-11-29-19-jpg

-2-jpg

Punkt 2 blir å lage diffusorer som skal inn i disse:

-5-jpg

Godt i gang med kapping:

-4-jpg

Disse blir så lange som det var praktisk mulig å få de med tanke på at jeg skal ha rammer utenpå. Stavene er 150mm på det lengste og jeg lager
    plater med 11X11 stk som måler ca 525mm begge veier. Lager to stk til hver utsparing til å begynne med (8 stk totalt, 1308 staver som må kappes)

Avslutter nattens rangling med to bilder fra teknisk rommet som fylles sakte men sikkert opp:

Observante seere ser at min Parasound HCA2205 er borte fra racket. Den er til utlån til en kompis som vurderer effektforsterker. Etter å teste min i 5 minutter blir det ikke vurdering, men kjøp som jeg forstod. Nok juice er viktig. Selv kjører jeg nå kun 3 høyttalere i front inntil jeg får opp surroundene, og de blir matet med 800 watt hver fra Crown XTI 2002. XTI'en er ikke bra nok til å stå der permanent til å drive frontene da de mangler endel i toppen, og har heller ikke samme jerngrepet på 15-tommerne som Itechen har. Den retter derimot opp endel kjedelige problemer med frekvensresponsen i rommet mitt og totalt sett blir det bedre lyd enn Parasounden grunnet bruk av litt eq.

-13-jpg

Vi avslutter dagen med en lett salat:

-14-jpg

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Demo

Hadde min første skikkelige demo i går ettermiddag/kveld/natt. Vi har dannet et "kinolaug" her på nordmøre med lokale helter med felles interesse som samles to eller flere innimellom. I går var den største samlingen hittil med 5 stykker pluss meg selv. Siden jeg kun har 4 seter i sofaen ble den en skinnstol ekstra, samt et simpel trestol til undertegnede.

Litt før 1830 kom førstemann inn dørene, en hyggelig kar jeg kun har møtt på facebook fra før, som ble behørlig plassert i sweetspot etter en runde med smalltalk og omvisning. Han har selv en meget lekker kino:

-1-jpg

En liten stund etterpå kom en annen kar som har en tråd her på forumet. Han hadde prøvetestet Parasounden min og den ble tilbakelevert og montert på surroundkanalene igjen. Også han har en fin liten kino på ca 12 m2:

-2-jpg

Jakv fra forumet her og 2 til dukket opp og vi kjørte i vei med stereomusikk i ca 2 timer. Her ble mye artig musikk spilt. For å nevne noen artister: Røyksopp, Dio, Amy MacDonald, Infected Mushroom, Yello, Bonamassa, Roger Waters, John Mayer, Bliss og en haug til. Var veldig greit å få testet anlegget på så mye forskjellig musikk. Vi kjørte kun med subber, men de er såpass bra integrert for øyeblikket at det hørtes helt ok ut.

Etter en kort kaffe/røyke/snackspause skiftet vi over på film. Dark Knight var først ut og den satt som et skudd. Kjørte på med Transformers 1, men den filmen føler jeg ikke sitter i det hele tatt på anlegget mitt. Det er et eller annet i mellomtonen der som blir helt feil. Filmen hørtes faktisk bedre ut når jeg kjørte den for noen år siden med kun to Miles i stua oppe. Bassen er også litt rumlete på den filmen. Nå skal det sies at anlegget er litt på bærtur når det gjelder kalibrering for tiden.
    En kjapp runde innom F#€%ing Irene som Milesene svelget unna som smurfedrops før vi skulle se hovedfilmen i sin helhet: Edge of tomorrow i 3D. En av gutta måtte stikke før filmen, men vi hadde kun 5 briller så det skulle passe bra. Synd at noen hadde glemt å lade sine briller, nevner ingen navn her Jakv :=). Skylder på stresskjøring fra Ålesund, tenker jeg.

Ny film ble valgt og da ble det Mad Max på steroider: Fury Road.

Jeg satte meg bak ved subben og vi kjørte på. Her var nok subben stilt i overkant høyt og vi var rause med lyden. Jeg ble filleristet på bakre rad, buksebeina blafret, skjorte blafret og håret blafret mens stolen hoppet opp og ned. Vi lå nok mellom 115 og 120 db på mange av scenene der og Fury Road er raus med LFE-matinga si. Subbene jobbet hardt og vi beveget oss nok litt i grenseland i forhold til belastning når de ikke er helt tunet per i dag. Etter en stund kom en sjel på at vi skrur ned litt og demper bassen ørlite. Da ble det mer behagelig og resten av filmen satt som et skudd. Klokka ble 0020 før filmens rulletekster kom på skjermen og kveldens session var over.

Takker til alle som møtte opp, det var utrolig gøy å endelig samle lauget til en kveld med lyd og moro.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,078
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sluttresultatet har blitt helt strålene, og vi er nok mange som skulle ønsket oss en demo

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak Vis post
    Sluttresultatet har blitt helt strålene, og vi er nok mange som skulle ønsket oss en demo
    Takker for den. Nå er nok kinoen langt fra ferdig. Jeg bruker XTi i stedet for Itech på frontene, samt at jeg kjører passivt delefilter. Med Itech og aktiv deling kommer anlegget til å få et kjempeløft, samt egen mellomtone. Surroundkanalene er enda ikke installert (bruker kun 604 b&W som nødløsning). Lerretet sperrer endel for å få til godlyden så jeg må ha større lerret for å bedre plasseringen av LCR.

Likevel tror jeg nok det er helt ok lyd og bilde og jeg håper folk koser seg når de er på besøk.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,422
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral Vis post
    En kjapp runde innom F#€%ing Irene som Milesene svelget unna som smurfedrops før vi skulle se hovedfilmen i sin helhet: Edge of tomorrow i 3D. En av gutta måtte stikke før filmen, men vi hadde kun 5 briller så det skulle passe bra. Synd at noen hadde glemt å lade sine briller, nevner ingen navn her Jakv :=). Skylder på stresskjøring fra Ålesund, tenker jeg.
    .
    Fant ut i dag at det ene paret er kaputt, så det blir bestilling av to par briller i stedet for ett neste gang

Men jeg takker for demo, og kommer nok innom en annen gang også. Var innom en som måtte melde avbud i dag, og han var lysten på å ta en tur han også.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tilbakemelding?

Tenkte i utgangspunktet å bruke 2 stk XTI 2002 som forsterkere på mine surrounds. (1 per høyttaler med aktiv deling). I melllomtiden har jeg koblet de på Milesene og det gav såpass mye forbedring at nå er jeg i tvil om hva jeg skal gjøre. Sluttresultatet er greit: Itech på fronter og XTI på surround/Atmos, aktiv deling på alt. Dette koster såpass mye at jeg må ha en mellomstasjon. Valgene er da:

1) koble de to surround kanalene med aktiv deling på 3 av Parasoundens kanaler og 1 ledig XTI, dele med MiniDSP 2X4 som jeg har liggende.
    2) lage passive delefiltre og koble begge på 2 av Parasoundkanalene (koster ca 2.000)
    3) Rive ut de passive delefilterne fra Front left og right på Miles og kjøre aktivt med XTI'ene, lage passive delefiltre på surround med Parasound.
    (koster ca 2000)
    4) Rive ut de passive delefilterne til Miles L/R, bruke MiniDSP med Parasound på diskantene og XTI på bassene
    og de to siste kanalene på XTI mot surrounds med passiv deling

Utstyr jeg har tilgjengelig:
    1 stk miniDSP 2X4 med RCA
    2 stk Crown XTI 2002 med innebygd DSP
    1 stk Parasound HCA 2205 med 3 kanaler som virker.

Siden jeg ikke har skaffet elementene til surrounds enda har jeg litt tid til å eksperimentere med aktiv deling på Miles LR.
    Center miles blir uansett med passivt filter en stund fremover.

Siden jeg hører mye mer på stereo enn planlagt har jeg litt lyst til å teste med alt. 3. Jeg tror det kan gi en positiv overraskelse... What to do?

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,841
    Takk & like
    Nevnt
    14 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I stedet for XTIene til Milesfrontene ville jeg mye heller ha brukt I-Techen med DSP til bassene. Og kanskje 2 kanaler fra Parasounden på diskantene, med filter. Da får du antakelig best lyd fra Milesene. Viktig det siden du hører mye på stereo!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    I stedet for XTIene til Milesfrontene ville jeg mye heller ha brukt I-Techen med DSP til bassene. Og kanskje 2 kanaler fra Parasounden på diskantene, med filter. Da får du antakelig best lyd fra Milesene. Viktig det siden du hører mye på stereo!
    Godt forslag, men da mister jeg subbene. Det er uaktuelt.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,841
    Takk & like
    Nevnt
    14 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral Vis post
    Godt forslag, men da mister jeg subbene. Det er uaktuelt.
    Shit, det tenkte jeg jo ikke på. Kanskje alternativ 3 er greiest da. Du må bare sette i gang å spare deg opp til en Itech 6000, og bruke den på subbene. Evt på 15-tommerne for å få stålkontroll, hehe...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Side 59 av 60 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 55 56 57 58 59 60 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •