Delthral's kino. *Små og store oppgraderinger* - Side 58

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  43
Side 58 av 60 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 54 55 56 57 58 59 60 SisteSiste
Viser resultater 1,141 til 1,160 av 1190
    Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral Vis post
    Lektene er midt mellom elementene :-)
    Ja, bildene er vel tatt litt på skrå, men uansett har jo et element spredning som blir blokkert i mange retninger der?

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny bildebonanza

Påsken har bestått av omgangssjuka for barn og fru D så det har ikke blitt gjort like mye som jeg håpet i påsken men noe har man fått til likevel.
    Dro med meg speilrefleksen ned i dag og knipset noen bilder. Er helt amatør på bildetaking så dere får bære over med mine amatørmessige bilder.

Først et par bilder fra kjellerstua som nå har fått grunnet alle sine vegger og er klar for tapetsering.. nesten.

-1-jpg

-2-jpg

Siden jeg er uten surroundkanaler så kommer jeg til å slepe stuehøyttalerne ned i kinoen ved demoer og andre morsomheter.
    604'erne havner litt lavt så jeg laget et stativ som løfter de 68 cm. Har ikke testet hvordan dette låter enda, men har håp om å få prøvd dette i morgen.

-4-jpg

Her er 18" subben som står bak sofaen. Enten må jeg lage ny kasse og integrere denne i veggen bak, eller spare opp til noen flere subber og plassere flere både foran og bak.

-9-jpg

Fikk malt endel detaljer sorte som vanligvis ikke vises så godt. Siden jeg likevel hadde sortmalingen fremme så installerte jeg på nytt mine DIY diffusorer med demping bak og malte de sorte.

-6-jpg

-7-jpg

Til slutt noen stemningsbilder fra bula:

-8-jpg

-11-jpg

-5-jpg

-3-jpg
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8CX300ND surround| 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,422
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har skjedd noe i påska selv om det har vært sykdom i heimen ser jeg.
    Ser fram til laug-samling.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da er påsken over

Har blitt noen filmer i påsken. Har fått sett Transporter Refueled, Tomb Raider 2, San Andreas og mange timer med musikk og filmklipp.
    Fikk testet surroundstativene i går men har ikke gjort meg opp noen mening enda om hvordan de fungerer. Det ble lyd i hvert fall.
    Delte også disse på 80 hz slik at det kun er 18"'erne som regjerer fra 80hz og ned.

La merke til at den ene kanalen på Itechen går fort varm. Når jeg får tid skal jeg sjekke om det er mye støv i viftene og eventuelt bytte tilbake til de originale viftene da forrige eier installerte støysvake vifter. Litt merkelig at det kun er ene kanalen. Den koblet faktisk ut når jeg kjørte tung bassmusikk (DJ Droppin') på greit lydnivå. Har installert Crown appen slik at jeg får real time info om forsterkeren på telefonen.

Gikk fort tom for stikkontakter i teknisk boden. Bruker nå kun et to-stikk uttak på den ene kursen med en 5 stikks og en 4-stikks padde. Måtte dra en kabel fra en annen kurs i kjellerstua for å få nok stikk i går. Har også fylt opp routerens 5 utganger så det er på tide å planlegge litt hvor mye man egentlig trenger og hvor dette skal ligge på sikt. Er veldig forsiktig med å ikke overbelaste forgreningene da det er mye strøm som går til tider. Itechen har egen kurs fra kjellerstua.

Knotet litt rundt og fikk endelig koblet frontene på Itechen. Jeg ønsker dette av to årsaker: for det første har Itechen mer kontroll på elementene og MYE mer headroom enn Parasounden (2000w vs 300w) og for det andre har jeg noen topper som jeg ønsket å dempe litt (58hz, 384hz og 860hz) samt heve bittelitt i bunn (+3db bredbåndet på 20 hz). Ulempen var at jeg fikk noe susing i diskantene, spesielt på venstre side. Jeg vet at det kan forekomme, men nå kjører jeg xlr fra prosessor til itech og jeg har testet dette før samt vært på demo med samme oppsett flere ganger. Det var litt i overkant. Må forske litt på dette.

Lydmessig var dette en skikkelig opptur! Nå fikk jeg det lille jeg hadde savnet i bunn slik at jeg kan spille musikk uten subber og de små tingene som før har stukket seg litt ut er nå dempet. Jeg har på ingen måte en fancy og flott frekvenskurve men gud bedre så flott det låter når man har en skikkelig innspilling. Nå har jeg i hvert fall valget med å bruke to forskjellige forsterkere med hver sine kvaliteter og valget om å bruke sub eller ikke ut i fra hvilken musikk som skal spilles.

Skal bli enda mer gøy når jeg får laget nye bassfeller bak lerretet og bedre demping i førsterefleksjon. Driver også og snuser på skyline diffusorer i taket, men er litt skeptisk til vekten ved bruk av trevirke. Mulig jeg gjør som Lygren og kjøper ferdige i XPS. Problemet er da kanskje spottene og evt varme fra de. Bak kunne jeg tenkt meg å prøve DIY 1D QRD diffusorer. Det er imidlertid langt frem i tid.

Som alltid mange planer og lite penger. Får nyte masse fin musikk mens jeg venter på lottonissen skal ta turen innom.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8CX300ND surround| 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Yay for Itech

Jeg og Jakv åpnet Itechen for å se hva som gjorde at den ble varm.

Det viste seg at de uoriginale viftene som var satt inn var alt for små (i hvertfall til mitt bruk).
    Alt var rent og pent, nesten som ny. Til å være en forsterker som ble produsert i 2006 så var jo dette helt knall.
    En rask sjekk viste at den kun har gått 500 timer, hvorav jeg sikkert har brukt 100 av de. Har hørt om folk som har kjøpt disse med alt fra 10000 til
    40000 timers bruk på. Min er som ny.

Vi skiftet tilbake til de originale viftene og vips problem solved. VESENTLIG mer lyd fra viftene, men ting holde kjølig.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Siste nytt fra vestfronten

Har vært en liten periode uten mye bygging her i huset, men ser en film i ny og ne.
    Siden jeg var supernerd på 90-tallet og drev med alt fra gaming til Magic the Gathering klarte jeg endelig å legge ut min
    nette samling Magickort på et forum på Facebook. Den ble revet bort så jeg har sikkert undersolgt meg litt der. Fordelen er at mitt surroundprosjekt
    kom litt nærmere å bli realisert.
    Når pengene blir klarert fra Paypal blir det kanskje noe shopping av elementer og forsterkere. Har jo som alltid to biler som trenger tilsyn så jeg må sørge for at de også blir tatt hånd om. Begge må EU-godkjennes i sommer.
    Det blir også 3 akustiske tiltak i tiden fremover som jeg håper vil gjøre susen, både for bass, mellomtone og diskant. Her blir det lavbudsjett som vanlig, men det trenger ikke bli dårlig likevel.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vicoustic Multifusor DC2

Blir spennende å se om disse har noen effekt. Må bare sette meg inn i hvor jeg skal plassere de da jeg kun har 6 stk og ønsker ikke å "misbruke" de.

Det jeg må tenke på er:
    - disse 6 første skal prioritere sweetspot
    - Jeg må ta hensyn til spottene i taket
    - Jeg må tenke på fremtidig Atmosalternativ
    - Det skal være lett å sette inn flere uten å ta ned noen
    - Det skal se litt estetisk ut
    - Planen på sikt er å dekke nok av taket til at all 4 seter får en effekt av de
    - De skal både skape "rom" over sitteposisjonen samt gjerne dekke førsterefleksjon i taket.

Jeg skjønner at jeg må ha flere, men hvordan bruke disse 6 første best mulig?

-img_1522-jpg

-img_1523-jpg

-img_1524-jpg

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går kveld ble alt limt opp..... og i morges hadde det falt ned igjen. Aldri stol på lim som er "spesielt designet" for formålet. Spørs om molton og isopor er litt tricky.
    Heldigvis la jeg tepper over sofaen da jeg ante hvordan dette bar.

Prøver på nytt i kveld med kontaktlim.

Bilder kommer når det er trygt å ferdes under disse.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,745
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    I går kveld ble alt limt opp..... og i morges hadde det falt ned igjen. Aldri stol på lim som er "spesielt designet" for formålet. Spørs om molton og isopor er litt tricky.
    Heldigvis la jeg tepper over sofaen da jeg ante hvordan dette bar.

Prøver på nytt i kveld med kontaktlim.

Bilder kommer når det er trygt å ferdes under disse.
    ENESTE limet som funker til å lime denne type plater er Casco Xtremefix, koster det hvite ut av øyet men er verdt hver krone...

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du at hverken kontaktlim eller tec-7 duger til dette formålet?

Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    ENESTE limet som funker til å lime denne type plater er Casco Xtremefix, koster det hvite ut av øyet men er verdt hver krone...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,745
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Mener du at hverken kontaktlim eller tec-7 duger til dette formålet?
    Ja, verken eller nytter mot moltonen, du må rett og slett bare krype til korset og gå til innkjøp av Xtremefix... Husk da Xtremefix (den dyreste, koster rundt 180 på Coop Bygg pr tube f.eks.), ikke Superfix, den er også for svak. Med Xtremefix kan du sette plata rett i taket uten å holde den på plass, går sånn ca. 10x kjappere... Må imidlertid kjøre på med ganske mye lim selv med Xtremefix, type en halv tube per plate eller noe i den retning. Du kan kanskje klare deg med litt mindre, men jeg hadde personlig ikke tatt sjansen...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,745
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...kontaktlim kunne muligens ha klart å holde platene, men problemet der er at jo plata sitter som et skudd med en gang helt uten mulighet for justering. Du vil alltid trenge å justere bittelitt, og generelt er jo i tillegg kontaktlim noe kliss å jobbe med spør du meg...

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter litt research så ser jeg at kontaktlim og de fleste løsemiddelbaserte limtyper løser opp celleplastmaterialer. Ikke bra. Får gjøre en test først.

Hvis det ikke funker blir det Xtremfix som jeg skaffer gjennom jobb til en grei penge.

PU-lim var også et tips ser jeg, men det tørker litt seint.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nytt tak

Etter litt om og men fikk jeg endelig installert diffusorene. Jeg trøblet litt med å få Vicoustic limet til å sitte på Molton og EPS'en pluss at egenvekten til diffusorene fikk moltonen i taket til å slippe. Jeg fikk da "hengende diffusorer", noe jeg ikke satte pris på.

Diffusorene ble revet ned, Molton skåret vekk der de skulle plasseres, og deretter godt med Terjan kontaktlim på begge flater.
    Jeg sjekket litt rundt og kontaktlim løser i utgangspunktet opp EPS, men Terjan sin gikk fint.

Nå sitter det som støpt:

-1-jpg

-2-jpg

-3-jpg

-4-jpg

Lytteinntrykk:
    Vanskelig å si med kort audiohukommelse og fare for placebo og ønsketenkning. Virker som musikken er mer separert. Om det ble så mye mer luft under taket er jeg usikker på. Jeg har også fått noen uønskede effekter som jeg må sjekke litt hva er.

Høres spesielt godt på Chris Jones når han går litt opp med stemmen så rotes lydbildet til. Høres som en stygg peak men må måle for å se. Det flyter litt sammen akkurat i den frekvensen. Kan jo være noe annet også så vi får se. Er litt fristet til å fyre opp en MiniDSP jeg har liggende for å rette på noe småtteri på frontene. Har noe på rundt 400 og 800hz som bør dempes noe.

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    648
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bør absolutt måle og se. Tipper det surret du opplever muligens kommer av litt ekstra kamfilter i sweetspot. Når du får litt skikkelig demping i førsterefleksjon i taket i tillegg så blir det nok skikkelig bra har veldig trua på at dette kommer til å bli skikkelig bra til slutt.
    Akustikk, Akustikk, Akustikk!

Min tråd:
    http://avforum.no/forum/hvilket-utstyr-har-avforums-medlemmer-/124180-thohaugs-lytterom-fra-toveis-til-treveis-5.html

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg har skjønt dette riktig så er kamfilter en effekt av forsinkelse av lyd i området 0.1-10ms som skaper "rot" i lydbildet.
    Denne burde jo strengt tatt vært der før jeg hengte opp diffusorene. Dessuten virker det som det er begrenset til et visst frekvensområde.
    Jeg skal prøve Tols1 sin guide for impulsrespons og måling av dette så kanskje jeg finner ut av dette.

Jeg hengte diffusoren litt frem i rommet for å treffe noe av førsterefleksjon, men trenger 6 stk til for å dekke dette området.

Det er dessverre uaktuelt for meg å henge opp absorbsjonsplater i rommet mellom lytteposisjonen og lerretet. Jeg kan strekke meg til å dekke taket BAK lerretet.

Som et kompromiss kommer jeg til å dekke området med diffusjon i stedet i taket. Årsaken er rett og slett estetisk. Jeg synes det er dritstygt med digre plater foran lerretet, men synes DC2 gir en fin rå touch til rommet utseendemessig.

Veggene derimot skal få en god runde med absorbsjon i førsterefleksjon og bak. Jeg er litt med Lygren i forhold til diffusjon ved siden av lytteposisjon og bak, men mener at jeg har god nok avstand fra diffusjonen til at jeg havner utenfor "kaosområdet" disse har hvis man sitter for nære.

Dette bildet viser vel litt hvorfor man ikke bør sitte for nære:

-imgext-png

En annen teori jeg har er at når platene kom opp så rettet de kanskje opp i noen frekvenser. Hvis jeg har plassert sofa/høyttalere ut i fra "feil" lydbilde og nå dette er rettet opp så kanskje det har kommet mer frem andre romproblemer. Kan hende jeg kan rette på dette med plassering av høyre og venstre høyttaler samt sofa. Jeg har enda bare stilt inn disse 50%. Har mange muligheter både i lengde og dybde på frontene samt frem/tilbake av sofa. Sofaen veier derimot 200 kg og er et h... å flytte så vi får prøve med L+R først.

Jeg må vel likevel innrømme at lyden er ganske bra i sweetspot nå. Stort og flott lydbilde med god separasjon av instrumenter. Det er bare helt kanonherlig å lytte til musikk som leker med stereo av type Infected Mushroom og lignende. Jeg har klart å stille bort bassen en smule, men den er helt fantastisk når jeg får den på plass.

Fikk høre Burmester B25 på Oslo Hificenter for en stund siden med en røramp til over 50 000. Må faktisk innrømme at mine Miles låter vel så bra som disse som koster over 85 000. B25 går dypere enn Miles, men Miles er rundere i toppen og diskanten mener jeg selv låter bedre. B25 har nok litt mer å fare med i mellomtonen, men når jeg får aktiv drift med separat mellomtone er jeg ikke langt unna.

Ikke verst for et byggesett til 25 000 spenn. Nok en takk til Hr. Tangen.
    Sist endret av Delthral; 05-04-2016 kl 08:23

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Crown XTI 2002

Siden JohnnyMhz skal flytte og solgte unna kinoen sin så havnet to av hans XTI 2002 i kinoen min til en hyggelig pris.
    De var helt strøkne og det var kjekt å finne to av disse på brukten når det er akkurat denne løsningen jeg håpet å få til på surroundkanalene.

Nå har jeg nok kraft, enkle koblinger, en grei DSP og mulighet til å justere det meste fra lytteposisjonen i kinoen i real time.
    Jeg vurderte en 5 kanals effektforsterker i stedet, men for å få like bra kvalitet og muligheter hadde det blitt en vesentlig dyrere løsning.

Nå har jeg 475w per surround og de maxer ut på 210w med ca 120 db på 80 hz. Dette skulle gi mer enn nok headroom til å matche mine Miles.

Nå mangler jeg kun de 4 elementene før det blir en massiv oppgradering av lyden, men det må nok vente noen uker da jeg må lappe sammen en bil for EU-kontroll.

-1-jpg

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen målinger

Jeg omprioriterte litt på anlegget og flyttet XTi'ene over på frontene for å få bukt med noen problemer med frekvensresponsen min. Parasounden blir nå å bruke på bakkanalene en stund fremover.

Jeg slet litt med noen veldig hørbare peaker som jeg fikk dempet med XTI'ene. Her en mobilshot for en av kanalene (tror det var senter).
    Jeg valgte å heve litt i bunnen på 20 hz bredt og dempe de to peakene i blått. Dette ble veldig hørbart mye bedre. Xti'ene tilfører også endel mer headroom, men spiller kanskje ikke fullt så oppløst i diskanten som parasounden.

-frekvens-jpg

Her er waterfall fra front left. Det begynner å gå seg til nå:

-front-left-jpg

Front right:
    -front-jpg

Impulsmåling som viser at når jeg får dekt førsterefleksjon litt bedre så er vi ganske nære mål:

Venstre:

-impulse-left-jpg

Høyre:

-impulse-jpg

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

3D snart en realitet

Både jeg og Fru D. synes 3D er ganske kult og har ventet lenge på å få til dette i kinoen. Frøet ble vel sådd da vi var på demo hos BEF for noen år siden og fikk sett klipp av Sammy i 3D. Siden da har jeg jevnlig kjøpt 3D filmer når de har vært til salgs med innbruddspriser, uten å ha utstyr til å spille det av.

I går kom endelig 2 stk Xpand 105 IR briller fra Tyskland (Ebay). Dette er briller som ble anbefalt pga lav vekt, komfort og god kvalitet.
    Selv med frakt, moms og toll ble brillene 15-20% billigere enn å kjøpe de i Norge.

Emitteren jeg bestilte fra Multicom i Norge har dog ikke kommet enda så det blir enda noen dager til første 3D-visning i kinoen.

Hvis alt fungerer bra så blir det kanskje bestilt 2 par barnebriller også slik at hele familien kan se film med 3D etter hvert.

-1-jpg

Har også drevet og testet endel akustiske tiltak og plassering av frontsettet i det siste uten å kommet noe særlig videre på dette. Har flyttet mye på høyttalerne, flyttet sofaen frem og tilbake, dempet førsterefleksjon med diverse tiltak på flere steder men finner liksom ikke helt det mest ideelle stedet hvor jeg får minst mulig trøbbel med romnodene. Når jeg bruker Psychoacoustic visning i REW så ser det jo flott og greit ut (denne skal vel vise ca hvordan lyden oppleves for menneskeøret tror jeg), men i VAR visning så er det et par stygge dipper som jeg ikke helt får temmet. Tror enda det er mulig å komme i mål.
    Lerretsrammen min står veldig i veien i dag da lerretet er alt for smalt slik at når jeg plassere høyttalerne på innsiden av rammen kommer L+R for nære midten. Skulle ikke forundre meg om løsningen ligger akkurat der rammen står i dag.

20. Liker sirant har likt denne posten
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Siste nytt

Ikke mye som har skjedd i det siste i kinoen. Diffusorene faller ned fra taket så jeg skal mæle de opp med Casco Extremefix så snart jeg får tid.
    Kjøpte 3 tuber og skal kline på 1/2 tube per diffusor. Regner med det holder.

Fikk montert 3D utstyret og sett noen filmer med dette. Veldig gøy på de filmene som det er lagt litt ressurser i dette.
    Sammy - den hemmelige passasjen og Conan 3D er foreløpige favoritter.

Har også kappet og limt to stk surroundkasser som skal stå bak i kinoen. Venter med frontbaffelen og toppen til jeg har isolert, lagt i kabler og fått på plass elementer. Elementene vil ta endel tid så jeg får bare flikke litt på disse fremover uten elementer.

Fikk inn en SVS PB10 i stua oppe som nå står sammen med B&W 604'erne. Perfekt for dette formålet, så nå er det problemet løst og stueanlegget er komplett.

Side 58 av 60 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 54 55 56 57 58 59 60 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •