Delthral's kino. *Små og store oppgraderinger* - Side 57

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  50
Side 57 av 61 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 53 54 55 56 57 58 59 60 61 SisteSiste
Viser resultater 1,121 til 1,140 av 1204
    Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fant ut at Itechen har mulighet for å plotte inn måte ms, feet og meter på delay

Sitat Opprinnelig postet av thohaug Vis post
    Ville tatt å gjort om avstand til sub i forhold til sweetspot og fronter i sweetspot og gjort om
    Tallene til ms og plottet inn dette. Etter dette ville jeg tweaket litt frem og tilbake rundt disse punktene og sett på frekvensresponsen og valgt den hvor frekvensresponsen var flatest. Impulsresponsen er også greit å se på kombinert med faserespons. Faseresponsen pleier å være bra om frekvensresponsen er jevn når jeg har justert på den måten over her.

Edit: det arrangeres forøvrig dsp for nybegynnere kurs i disse tider. Ta dette på pm om dere er interessert ettersom dette er på konkurrerende forum, og vil ikke bryte noe forumregler :-) det kommer til å dukke opp endel veldig kompetente mennesker på dette kurset som f.eks Snickers is. Grunnlegger av Midgard audio bla.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tid for bod

Da ble det tid for å snekre litt i boden som en viss annen svensk barnehelt. Per i dag står elektronikken i kinoen og står mest i veien. Jeg tenkte å jobbe litt med plasseringa på L+R slik at dette er ute av veien og jeg kan gå videre til å finjustere subbene i forhold til dette.

Slik står racken i dag og det gir lite rom for å flytte venstre front sideveis:

-6-jpg

Jeg kunne da slå en haug fluer i samme smekk med å snekre ferdig boden: Utstyret flyttes ut av kino, mulighet for justering av høyttalere sideveis, alt klart for å lage rammer på frontveggen og endelig ferdigstille denne samt komme et hakk lenger i kjellerstua slik at Fru D blir bittelitt mer fornøyd.

Så langt hadde jeg kommet fra før:

-1-jpg

-2-jpg

Da var det bare å hive seg rundt. Dør tilpasset veggen og plater på tur opp:

-3-jpg

Voila! Da mangler jeg kun å kjøpe dørbladet. Litt pussing og sparkling så blir dette bra.

-4-jpg

-5-jpg
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

3. Liker Johnnygrandis har likt denne posten
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Siste dagers fremgang

Har benyttet de siste dagene til å grunne veggene i kjellerstua slik at alt er klart for tapetsering. Deretter ble det litt tid til kinoarbeid også innimellom.

Har startet på rammene til frontveggen med lerret og håper å få det ferdig i løpet av helgen.

Fikk endelig flyttet elektronikken til teknisk bod. Dette medførte at jeg måtte terminere et utall kabler for å få det så fleksibelt som jeg ønsker det. Målet er at alle høyttalere i kinoen kobles til via 4-pols Speakonkontakter:
    -7-jpg

Dette gjør at jeg enkelt kan plugge til høyttalere enten med speakon-speakon eller speakon-banan. Da kan jeg også teste andre høyttalere uten noe problem med kablingen. Samme systemet i teknisk bod slik at jeg lett kan f.eks skifte forsterkere over til kjellerstua og lytte stereo der, eller se film i kinoen. Enkelt å bytte mellom flere forsterkere hvis jeg vil teste noe ut. Alle kablene i veggene er 4-pols Monsterkabler med fargekodede ledninger for enkel installasjon.

Hadde også et ryddesjau i kabelspaghettien som oppstod.

Førbilde:
    -2-jpg

Her har jeg merket av alle kabler. Når jeg får platelagt rommet så blir det bestilt ferdig frest plate fra Schaeffer AG: Home. Tror TomRon kjøpte plate derfra også. Dette blir da kontrollpanelet og jeg har tro på at dette blir riktig så lekkert. Grønne kabler er høyttalere, hvite er Cat 6. Kommer også ned parabolkabel til en Dreambox etter hvert. Ø40 røret midt på er fra PJ i kino, det til høyre er til TV i kjellerstua. Kabler i høyre stender er alle til kjellerstua.
    -3-jpg

-4-jpg

Foreløpig elektronikk: Sherbourn PT7030, Oppo 93US, Parasound HCA 2205 AT, Crown Itech 4000, DIY forsterker lånt av Jakv (tror det er 2x200w) til surroundkanaler, IR-blaster fra kino/ebay, og det henger også en Chromecast Audio litt utenfor bildet. Kommer etter hvert en Nvidia Shield TVboks med Kodi for styring av mediafiler. Sliter litt med å få til nettverket hjemme. Jeg får ikke kontakt oppe i stua og nede i kinoen samtidig når jeg prøver å få tilgang til NAS-serveren min. Må nok justere noe småtteri i diverse routere. Tror kanskje jeg har satt opp feil router til å styre IP-adressene.
    -5-jpg

Kablene litt mer stripset sammen og sortert:
    -6-jpg

Ser at JohnnyMhz selger sine XTI-forsterkere. De står høyt oppe på ønskelista mi men per i dag er av-kontoen tom og de må vente. Sad but true.

5. Liker Midas har likt denne posten
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir bra detta! Støtter valget ditt med å gå over på speakon. Som du har sett på facebook, så har jeg jo gjort det samme.

Må innrømme jeg misunner deg et teknisk rom. Det er enklere når man har et eget rom og slipper å maske med dette i selve kinoen.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget ryddig oppsett dette her

Misunner også teknisk rom, og plass ikke minst!
    Dolby Atmos Home Cinema; System Audio Mantra 50 x2 - SA Exact - SA Talent x6 - SA Comet x2 - Onkyo TX-NR1030 - Arcam A32 - Velodyne SPL-1000 Ultra x2
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 100"

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ting faller på plass en etter en nå.

Laget overganger speakon-banan i dag så jeg kan koble over om ønskelig.

Laget også et provisorisk høyttalerstativ for surroundhøyttalere.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dreamscreen HDMI kabelen min var DOA så når jeg flyttet all elektronikk ut i boden måtte jeg bruke en provisorisk 10m biltemakabel for å se film. Denne måtte da legges gjennom døråpningen da det er over 10m fra PJ til boden via alle rørganger i taket.

Har sendt mail til AVShop så får jeg høre hva de har å si. Lenge siden jeg kjøpte den så er litt spent. Liker godt Dreamscreen produktene så det var litt synd. Kjøpte denne i stedet og håper den virker. Skal test i kveld:

https://www.netonnet.no/art/lyd-og-b.../166798.11413/

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avbestilte også en Nvidia Shield TV boks jeg hadde bestilt fra Komplett. Trenger den ikke nå så da får vi spare kapitalen til surroundkanaler i stedet :=)
    Sist endret av Delthral; 03-18-2016 kl 11:58

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,750
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, såvidt jeg forstår så kjører du dine miles med passive delefiltere - syns du dette fungerer fint? Er jo langt billigere enn å måtte kjøre på med masse effektkanaler osv..

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Hei, såvidt jeg forstår så kjører du dine miles med passive delefiltere - syns du dette fungerer fint? Er jo langt billigere enn å måtte kjøre på med masse effektkanaler osv..
    Filtrene som Tangen har laget er veldig bra, men det er mye å hente med å bruke dsp/effekt separat. Jeg kjører passivt inntil jeg får råd til noe annet. Her er det økonomien som regulerer mye. Det er mest å hente på å løfte de litt i bånn, samt å kanskje justere delefrekvensen noe. Jeg savner selvfølgelig muligheten til å styre 15"'erne med litt eq, men jeg har bittelitt eq på prosessoren som jeg tenkte å legge på hvis det blir krise til slutt. Som mange andre ønsker jeg meg en separat mellomtone, men for all del, dette spiller helt himmelsk!

13. Liker sirant har likt denne posten
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Helgens skippertak

I helgen fikk jeg til ganske mange timer arbeid. Målet var å bli ferdige med rammene på lerretsveggen og det holdt nesten helt inn. Den ene rammen må justeres 4mm ellers så passet alt helt perfekt etter planen. Ble meget fornøyd og fikk testet både bilde og lyd en times tid i går kveld.

Lørdag:
    Kjøpte meg en slik hjørneklemme på Jula som var genial til dette arbeidet. Brukte 36x48 lekter, forboret med 3,5mm bor og kjørte inn 90mm lange skruer.

-1-jpg

Øverste rammen i midten er klemt mellom taket og en 2x4" kloss jeg spikret i lerretsopphenget. Dette er eneste ramma som ikke er avhengig av å klemmes mot andre og er da grunnsteinen i rammeverket. De 3 nederste er klemt mot hverandre og veggene.

-2-jpg

Når topp midt og de tre i bunnen er festet, setter jeg på de to i midten på sidene som klemmes mellom bunnrammene og litt av topprammen. Til slutt klemmer jeg inn de to øverste til sidene som er klemt i mot tak, vegg og to rammer. Sitter som støpt.

-4-jpg

Søndag:
    Da var tiden inne for å trekke rammene med stoff. Jeg bruker Dynabel sitt høyttalerstoff som er godt å jobbe med, relativt sort og kunne leveres i rulle på 160mm bredde som er genialt for meg.

-5-jpg

-6-jpg

-7_retursjert-jpg

Jeg ble veldig fornøyd med resultatet bortsett fra rammen øverst til høyre. Jeg hadde ikke tatt nok hensyn til stoffet og bretting min. 6 brettinger bygger noen milimeter så jeg bommet og rammen ble 4mm for bred. Håper jeg rekker å justere dette i kveld da jeg skal ha demo her i morgen...

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir jo knallbra!!

Hvem får du på besøk?
    DIY - Inconcert Miles | Klipsch |Denon | Anaview DIY Ams 1000 BTL x 2 | Samsung 75"| Shakers | Ps4 pro

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,640
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lucky me Blant annet
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,750
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut dette!

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grandiS Vis post
    Dette blir jo knallbra!!

Hvem får du på besøk?
    Nordmøre Kinolaug kommer på besøk med 4 medlemmer.

19. Liker Midas har likt denne posten
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En liten endring i planene

Etter noen timer med måling og justering av subbene kom jeg til en litt uventet konklusjon.

Jeg har alltid kjørt frontene som large. Etter masse justering av subbene fikk jeg en veldig fin kurve på de.
    Når jeg koblet inn frontene igjen får jeg utfasinger som ikke ligner grisen.

Satte frontene til small, deling på 80hz og vips falt alt på plass.

Har kun målt så blir spennende å teste med film og musikk.
    har også en plan om å bruke itechen til frontene ved tokanals musikk da jeg tenkte å teste dsp på Miles.

Utrolig gøy å justere eq i realtime og måle.
    Sist endret av Delthral; 03-23-2016 kl 09:30

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lyttesession

Tok en økt til med målinger og justering i går. Flyttet masse rundt på subben som står bak i rommet og endte opp med å plassere den midt på veggen med elementet pekende vekk fra lerretet, altså mot bakveggen. Jeg dro den litt frem i rommet slik at bassporten fikk luft rundt seg. Her spilte den pent i lag med den i front. Subben i front er langt fra optimalt plassert med tanke på utfasinger men det får holde en stund fremover. Sammen med den bak får jeg totalt sett en helt ok kurve med endel rolig stigning fra 60hz ned mot 15 hz og relativt flatt ellers.

Jeg har hatt masse problemer (store dipper) i området 30-60hz og det er nå historie. En ulempe jeg fikk når det området var ordnet var at jeg fikk en og del db økning i 70-95hz området. Dette var veldig plagsomt og hørtes veldig godt. Med ny plassering, deling av fronter på 80hz og subbene på 120hz ble jeg også kvitt denne. Jeg la også inn noe forsinkelse på subben bak da den står 1,5m nærmere enn den i front og kjører samme signal. Hvis jeg kjørte Miles som full range fikk jeg en helt sinnsyk dip på 43 hz (30+db) og masse rot ellers. Siden jeg ikke hører hvor lyden kommer fra på 80hz uansett så prøver jeg å kjøre litt slik en stund for å se hvordan det blir på sikt.

Jeg kjørte en times tid med masse klipp jeg bruker som referanser, både tokanals stereo fra cd og klipp fra bluraykonserter samt filmer. Dette var en veldig bra forbedring!

Der det er mye å hente på ved neste målingsrunde er bedre plassering av frontsettet. Her må det justeres sideveis, i dybden, toe-in og kanskje litt eq. Har 15-20cm fram til lerretet fra frontene så jeg tenkte å plassere de mye nærmere for å gi mer luft til bassportene bak. Det mye å gå på i forhold til å få plassert instrumentene i lydbildet, men er sikker på at bedre plassering og bedre demping i førsterefleksjon bedrer dette. Jeg må også gjøre tiltak der døren står da jeg har litt flutterekko mellom døra og veggen i mot.

Når bankkontoen ser litt bedre ut så tenker jeg å lage dype bassfeller av trekantglava i begge hjørnene i front, legge på 10cm isolasjon på veggen bak frontsettet, dekke taket med 10cm isolasjon og selvfølgelig gjøre en mye bedre demping i førsterefleksjon. Jeg har en mistanke om at det er masse unødvendig klang bak lerretet.

Jeg begynner da og få såpass mye demping at jeg må jobbe mer rundt lytteposisjonen. Jeg blir nødt til å lage diffusorer langs bakveggen, store deler av taket, samt sideveggene. Må litt i tenkeboksen for å finne ut av hva jeg skal bruke der.

Per i dag synes jeg ikke rommet er overdempet. Det tåler nok endel mer.

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant med såpass høy deling, sier vel sitt om subbene! Stakkars Milesene får jo ikke noe å gjøre

Blir veldig bra hos deg nå! Låter nok helt rått!
    DIY - Inconcert Miles | Klipsch |Denon | Anaview DIY Ams 1000 BTL x 2 | Samsung 75"| Shakers | Ps4 pro

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir bra...

Kanskje litt dumt at jeg kommer med dette nå når du er ferdig med rammene men hadde det ikke vært en tanke å lage rammene så høyttalerne får fri åpning uten å ha masse lekter foran seg? Ser du har åpning for TPL-150H men ikke foran bassmellomtonene.

Når det gjelder delingen din så er det ofte sånn i denne verden at en ønsker seg store fronthøyttalere som spiller med mye bass og autoritet og til slutt ender man opp med å bruke subene til den oppgaven uansett Det var dette som gjorde at jeg endte opp med oppsettet mitt nå, jeg hadde tidligere også 15" midbasser i tillegg til 8" mellomtonene og sub. De lagde mer ugagn enn godlyd
    Subene kan flyttes på for å endre frekvensrespons, det kan ikke alltids LCR.. Flere høyttalere lager mer fasefeil, less is more

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lektene er midt mellom elementene :-)

Sitat Opprinnelig postet av RiZLa_7 Vis post
    xDette blir bra...

Kanskje litt dumt at jeg kommer med dette nå når du er ferdig med rammene men hadde det ikke vært en tanke å lage rammene så høyttalerne får fri åpning uten å ha masse lekter foran seg? Ser du har åpning for TPL-150H men ikke foran bassmellomtonene.

Når det gjelder delingen din så er det ofte sånn i denne verden at en ønsker seg store fronthøyttalere som spiller med mye bass og autoritet og til slutt ender man opp med å bruke subene til den oppgaven uansett Det var dette som gjorde at jeg endte opp med oppsettet mitt nå, jeg hadde tidligere også 15" midbasser i tillegg til 8" mellomtonene og sub. De lagde mer ugagn enn godlyd
    Subene kan flyttes på for å endre frekvensrespons, det kan ikke alltids LCR.. Flere høyttalere lager mer fasefeil, less is more

Side 57 av 61 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 53 54 55 56 57 58 59 60 61 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •