Delthral's kino. *Små og store oppgraderinger* - Side 56

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  48
Side 56 av 61 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 52 53 54 55 56 57 58 59 60 ... SisteSiste
Viser resultater 1,101 til 1,120 av 1203
    Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,251
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tøøøøøft
    DIY - Inconcert Miles | Klipsch |Denon | Anaview DIY Ams 1000 BTL x 2 | Samsung 75"| Shakers | Ps4 pro

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Just 4 fun forsøk. Forsøkt og snu suben 90grader mot center ?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du gjort noen målinger etter at du fikk inn ny sofa?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. Brukte dagen til å terminere kabler i veggene :-)

Sitat Opprinnelig postet av jakv Vis post
    Har du gjort noen målinger etter at du fikk inn ny sofa?
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt må prøves :-)

Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon Vis post
    Just 4 fun forsøk. Forsøkt og snu suben 90grader mot center ?
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt om lyden per i dag

Har fått tid til å prøvelytte endel i det siste og tenkte å skrive noe om dette her nå.
    Blir mest om subben selvfølgelig...

1) Frekvensområde
    Har per i dag delt subben på 120hz med Butterworth 48db/oktav filter. Subben går mye dypere enn hva jeg kan høre, merker bare at det starter med å knake litt bak i rommet i konstruksjonen før det kiler i kroppen og sofaen rister. Deretter kommer brummet. Jeg bør nok stille filteret litt lavere, kanskje på 80hz da det virker som den gjør mer ugang enn nytte lenger opp. Vet ikke om dette får innvirkning på brystkassetrykket. Vi får se...

2) Dynamikk
    Ble litt overrasket da jeg fikk "blafrelyder" i subben når jeg spilte av Skyfall (helikoptercrashet på slutten) på ganske høyt nivå. Den er kanskje ikke spilt inn helt enda eller så nådde jeg grensen på hva den tåler. Det trykker bra men jeg håper ikke dette var limiten på subben. I så fall må jeg ha noen flere. Blir spennende å se hva en til kan tilføre nå snart.

3) Demping i huset
    Ikke uventet klarer ikke rommet å holde på de lavere frekvensene. Alt under 50 hz høres godt i stua over og når man beveger seg under 20hz så rister det godt. Beste løsning her er å se film sammen med de som oppholder seg i huset, eller at huset er tomt :=)
    Testet å se film å meget lavt nivå i går med sub og det fungerte dårlig i forhold til støy oppe.

4) Lyden totalt
    Merker at det er veldig mye å ta tak i nå. Mange steder i lydbildet flyter lyden sammen. Den er selvfølgelig oppløst og fin, men jeg tror at det er mye refleksjoner fra veggene som ødelegger mye. Har flutterekko mellom inngangsdøra og motsatt vegg som må dempes, et større område av førsterefleksjonen må også behandles (inngangsdøra treffer litt der). Bakveggen er per i dag ubehandlet så jeg må teste noe demping der også først. Tenkte å prøve med først 100mm med Rockwool Flexi-a og deretter med 200mm. Jeg må også gjøre noe tiltak utenpå dette slik at ikke all diskant og mellomtone drepes. Kan man for eksempel legge 30-40 cm med diffusorer utenfor disse?

Har brukt Michael Bublees "Fever" på blådisk som testsang på bassen da denne fint avslører ujevnheter i frekvensrområdet og om lyden henger igjen for lenge. Kontrabassen der er fin å bruke som referanse.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,785
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral Vis post
    Har fått tid til å prøvelytte endel i det siste og tenkte å skrive noe om dette her nå.
    Blir mest om subben selvfølgelig...

1) Frekvensområde
    Har per i dag delt subben på 120hz med Butterworth 48db/oktav filter. Subben går mye dypere enn hva jeg kan høre, merker bare at det starter med å knake litt bak i rommet i konstruksjonen før det kiler i kroppen og sofaen rister. Deretter kommer brummet. Jeg bør nok stille filteret litt lavere, kanskje på 80hz da det virker som den gjør mer ugang enn nytte lenger opp. Vet ikke om dette får innvirkning på brystkassetrykket. Vi får se...

2) Dynamikk
    Ble litt overrasket da jeg fikk "blafrelyder" i subben når jeg spilte av Skyfall (helikoptercrashet på slutten) på ganske høyt nivå. Den er kanskje ikke spilt inn helt enda eller så nådde jeg grensen på hva den tåler. Det trykker bra men jeg håper ikke dette var limiten på subben. I så fall må jeg ha noen flere. Blir spennende å se hva en til kan tilføre nå snart.

3) Demping i huset
    Ikke uventet klarer ikke rommet å holde på de lavere frekvensene. Alt under 50 hz høres godt i stua over og når man beveger seg under 20hz så rister det godt. Beste løsning her er å se film sammen med de som oppholder seg i huset, eller at huset er tomt :=)
    Testet å se film å meget lavt nivå i går med sub og det fungerte dårlig i forhold til støy oppe.

4) Lyden totalt
    Merker at det er veldig mye å ta tak i nå. Mange steder i lydbildet flyter lyden sammen. Den er selvfølgelig oppløst og fin, men jeg tror at det er mye refleksjoner fra veggene som ødelegger mye. Har flutterekko mellom inngangsdøra og motsatt vegg som må dempes, et større område av førsterefleksjonen må også behandles (inngangsdøra treffer litt der). Bakveggen er per i dag ubehandlet så jeg må teste noe demping der også først. Tenkte å prøve med først 100mm med Rockwool Flexi-a og deretter med 200mm. Jeg må også gjøre noe tiltak utenpå dette slik at ikke all diskant og mellomtone drepes. Kan man for eksempel legge 30-40 cm med diffusorer utenfor disse?

Har brukt Michael Bublees "Fever" på blådisk som testsang på bassen da denne fint avslører ujevnheter i frekvensrområdet og om lyden henger igjen for lenge. Kontrabassen der er fin å bruke som referanse.
    1) Går helt fint å kjøre den til 120Hz, utfordringen som du hører er en resonans som subben har rundt 140-150Hz. Vis du går inn med Eq å tar bort denne resonansen vil det nok roe seg noe.

2) Høres nesten ut som det må være en luft lekkasje i kabinettet. Prøv å bruk forskjellige sinus toner på noe nivå og stå ved kabinettet å hør etter blåselyder.

4) Om du demper bakveggen i flere lag vil ikke dette gå utover mellomtone/diskant noe mere. Det vil heller gjøre at du demper jevnere og lengre ned i frekvens. Det du kan gjøre er å lage en usymmetrisk front på dempeveggen ved hjelp av forskjellige lekte som du enten tar liggende eller stående på veggen, de vil da bli som enkle "diffusorer".

Noe du også kan prøve er å flytte subben din til toppen av senter. Se om det vil hjelpe noe på utfasingen du ser på målingene.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det være høyttalerterminalen som lekker? Har silikonert den for sikkerhets skyld. Skal også ettertrekke mutterne

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dagens økt

Dagens økt ble dekking av bakvegg med Rockwool Flexi-a plater.

Her er første lag (98mm tykt):
    -10l-jpg

Andre lag med samme tykkelse:
    -11l-jpg

Her med Dynabel høyttalerstoff trekt utenpå. Bryr meg ikke så mye om dette ble pent da det både er en test og vil uansett havne bak en sort vegg.
    Blitz er noe herk når man har trehvitt bak.. hehe
    -12l-jpg

I morgen blir det nytt forsøk med fresing av frontbaffel og mekking av nytt lerret.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Helgens økt

Ble endelig ferdig med sub #2 i helgen, mangler kun et par strøk maling samt å sette i elementet.

Plasserte sub #1 oppe på senterhøyttaleren etter tips fra BEF. Fikk plaget Fru D. til å løfte med meg og her fikk fruen brukt kreftene litt. Lyden ble veldig anderledes, bassen mye lavere. Om det ble bedre må jeg først måle og stille gain endel. Er frekvenskurven ok så blir den stående der i uoverskuelig fremtid. Sub #2 må prøves på noen plasser også men fytterakkern så tunge de er! Må også ta en helt ny runde med EQ når jeg har plassert høyttalerne litt bedre. Skal teste å sette L+R litt smalere for å se om det påvirker noe som helst.

Prosjekt lerret ble utsatt på ubestemt tid da det viste seg å være 5 stygge hull i duken, ganske midt på. Ser ut som forrige eier har vært uheldig ved demontering eller noe slikt. Er nå på utkikk etter en brukt/ny Dreamscreen V5 akustisk duk på ca. 160x400cm.

Ser masse film med familien og hører endel musikk for tiden selv om jeg kun har 3.1 lyd per i dag. Har solgt mine surroundhøyttalere og er på utkikk etter 2-4 stk Beyma 8CX300ND elementer. Må også ha 2 stk Crown XTi 1002 for å drive disse.

Når sub #2 er på plass og ferdig innstilt så blir det en liten pause i kinobyggingen. Kjellerstua må gjøres ferdig og det skal bli digg å slippe utesko når man må gå gjennom kjellerstua.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når en plasserer sub oppå noe annet som lager lyd... gjør den fast så den ikke flytter på seg.
    Når sånt skjer er det på det mest morsome tidspungtet under filmen... etterfulgt av en hel del banning.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Fikk meg meg det lille uhellet ditt fra Transformersfilmen ja.
    Subben vil nok ikke flytte seg noe da jeg har lagt i mellom slike:

Vibrasjonsdempere | Clas Ohlson

(Ser at det er flere som har fått øynene opp for dette produktet)

Skal følge litt med når det trøkker som verst, men kassene veier over 80 kg og det er ikke så veldig mye membranvandring på disse.

Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon Vis post
    Når en plasserer sub oppå noe annet som lager lyd... gjør den fast så den ikke flytter på seg.
    Når sånt skjer er det på det mest morsome tidspungtet under filmen... etterfulgt av en hel del banning.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen inntrykk av Beyma 18Sw1600nd

Som skrevet tidligere så har jeg nå hatt 2 stk subber i mancaven en liten stund og har så smått dannet meg noen inntrykk.

Først så må jeg nevne at slik høyttalere og subber står i dag og hvordan de er justert/tilpasset så føler jeg at jeg får utnyttet kanskje 70% av
    potensialet. Det gjenstår ENORMT mye arbeid med plassering, akustiske tiltak, justering av EQ, testing av delingskurver etc. Likevel er det greit å finne en plassering som utgangspunkt og lære hvordan dette høres ut slik at man har en referanse å forbedre ut fra.

Subbene er utrolige til å avsløre lydsporet til filmene jeg har sett. (bl.a. Puss in boots, Star wars VI, Monsters university, en mengde klipp fra filmer og musikk). Hvis det ikke er lagt inn noe særlig bass i lydsporet er det tyst. Jeg har hatt SVS 20-39 og XTZ 10.99 før og de rumler litt nesten uansett slik at man hører de er der. Når det først skal være bass så er den så tilstede og mektig at man blir litt småredd. Leste en gang at Miles spilte som om Hulken strøk deg på kinnet. Behagelig, men med enorme krefter bak. Dette er i hvert fall sant med disse subbene.

Jeg har gjort noen tester med Yello (Junior B) og Infected (I'm the supervisor) som er sanger jeg kjenner ganske godt. Det er fantastisk kult å spille høyt med dette oppsettet og når man passerer 120dB så er det hele en ganske fysisk opplevelse. Man må selvfølgelig tidsbegrense slike utskeielser pga fare for skade på hørsel og hus.

Jeg føler enda at i musikk så "hører" jeg subben for mye litt opp i registeret. Jeg må finne et delingspunkt som passer bedre her. Kan være at nivåene ikke matcher helt også. Pukkelen jeg har på rundt 70hz er også ikke spesielt bra på musikk, men ganske gøy på film.

Jeg har også solgt unna surroundkanalene mine slik at nå her jeg en 3.1 kino. Nye surroundkanaler blir bygd når jeg får tak i 4 elementer jeg har lyst på.

Når det gjelder L+R Miles så må jeg finne en bedre plassering. Jeg har en mistanke om at de står for nærme sideveggene i dag. Elementene står mye nærmere sideveggene enn bakveggen og slik jeg har skjønt det bør de stå like langt fra bakvegg som sidevegg.

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellig avstand til sidevegg og bakvegg er å foretrekke..da slipper du å få resonans fra veggene på samme frekvens.
    Om du kan høre subben oppover i frekvens mistenker jeg med en gang et faseproblem. Jobb med integrering og tidsjustering!.bruk måleapparater for det de er verdt. Mye å hente her. Selv står mine miles 15-20cm fra bakvegg og det fungerer brillefint.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faseproblemer er jeg helt sikker på at jeg har. Jeg har ikke kunnskap til å finne utav det med det oppsettet jeg har per i dag. Må lære meg det først, hehe.

Har Umik og alt satt opp, men vet ikke helt hvordan jeg skal gripe dette an. Har jo en sub 1 meter fra lytteposisjonen bak og en sub 3 meter fra lytteposisjonen foran så tidsproblemer er jo bankers.

Tips mottas med takk enten her eller på pm/face.

Sitat Opprinnelig postet av thohaug Vis post
    Forskjellig avstand til sidevegg og bakvegg er å foretrekke..da slipper du å få resonans fra veggene på samme frekvens.
    Om du kan høre subben oppover i frekvens mistenker jeg med en gang et faseproblem. Jobb med integrering og tidsjustering!.bruk måleapparater for det de er verdt. Mye å hente her. Selv står mine miles 15-20cm fra bakvegg og det fungerer brillefint.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du muligheter for tidsforsinkelse i Crown-ampen? Du har jo ulik avstand til lytteposisjon fra de to subene, så de må ha ulik forsinkelse.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at du må forsinke frontene om de står lengre frem enn sub og omvendt. Dette må gjøres i kombinasjon med målinger. Å ta dette på gehør er nærmest umulig.

Ble forøvrig litt stolt over meg selv i går. Var på lyttebesøk og vi klarte å ratte oss frem med eq til en +-3db respons fra 200hz-20k basert på kun lytting Vi bekreftet ved å måle senere på dagen.
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går jeg frem med REW for å finne riktige forsinkelser? Ser jeg det på noen grafer/tall og regner det over i ms?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal i gang med det samme prosjekt som du driver med, men er helt grønn på dette. Har langt om lenge fått full kontroll på softwaren som styrer Crown iTech 6000, men tenkte å omsette dette til praktisk bruk i løpet av helgen. Lurer jo litt på hvordan du går frem for å korrigere subbene dine?

Jeg trenger jo et oppsett med REW og målemikrofonen. Siden jeg har utstyret plassert i et teknisk rom, må jeg enten kjøre REW på maskinen der og strekke lang USB-kabel til mikrofonen, eller kjøre alt på laptopen og strekke lang lydkabel til teknisk rom. Hvordan genereres så 0.1 testsignal? Der er vel kun dette jeg er interessert i..? Det bør vel korrigeres på denne måten siden det da vil være det faktiske signalet som når subbene? Eller gjør du det slik at du korrigerer subbene og matcher nivået i etterkant?

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville tatt å gjort om avstand til sub i forhold til sweetspot og fronter i sweetspot og gjort om
    Tallene til ms og plottet inn dette. Etter dette ville jeg tweaket litt frem og tilbake rundt disse punktene og sett på frekvensresponsen og valgt den hvor frekvensresponsen var flatest. Impulsresponsen er også greit å se på kombinert med faserespons. Faseresponsen pleier å være bra om frekvensresponsen er jevn når jeg har justert på den måten over her.

Edit: det arrangeres forøvrig dsp for nybegynnere kurs i disse tider. Ta dette på pm om dere er interessert ettersom dette er på konkurrerende forum, og vil ikke bryte noe forumregler :-) det kommer til å dukke opp endel veldig kompetente mennesker på dette kurset som f.eks Snickers is. Grunnlegger av Midgard audio bla.
    [SIZE=2]

Side 56 av 61 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 52 53 54 55 56 57 58 59 60 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •