Delthral's kino. *Små og store oppgraderinger* - Side 55

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  48
Side 55 av 61 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 51 52 53 54 55 56 57 58 59 ... SisteSiste
Viser resultater 1,081 til 1,100 av 1203
    Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Subber

Noen flere bilder fra prosjekt subwoofers:

Her er godgutten på plass. Koblet den på fronthøyttalerne og kjørte Parasound alene på center. Måtte skru opp center 12db for å matche
    lyden så her må det noen justeringer til. Gøy å prøve før man kobler til subbene. Forrige eier monterte stillegående vifter på denne, men likevel
    bråker den alt for mye til å stå inne i samme rom som bivånere av film. Klokket lett inn 120db på Junior B. Grensen min går rundt der har jeg funnet ut.

-5-jpg

Gøy å se lim tørke?

-4-jpg

Mr. 18 inches:

-6-jpg

Mine nye designmøbler:

-7-jpg

Måtte gruble litt før jeg fant riktig konstruksjon og lengde på disse:

-8-jpg

Venter på at to-komponent epoxy limet skal feste islagsmutterne. Neste økt kan det hende de får litt strøm også...

-9-jpg

Til slutt i går fikk poden besøk og det ble Flåklypa Grand Prix med tilhørende lusekatter og saft. Ble kjedelig for gutta boyz den første timen, men når løpet startet satt de som fjetret:

-10-jpg
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,251
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh, det er så heftig!! Du begynner og bli rå på bygging nå Delthral!

Heftig frontrekke du får nå!! Se og bli ferdig så du får postet noen bilder !
    DIY - Inconcert Miles | Klipsch |Denon | Anaview DIY Ams 1000 BTL x 2 | Samsung 75"| Shakers | Ps4 pro

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk grandiS.

Har også troen på at dette blir bra til slutt. Akkurat nå er alt litt på halv tolv så jeg prioriterer å få ting ferdig til jul.
    Ble ferdig med sub #1 i går så nå skal den bare males sort og så prøvekjøres. Sub #2 mangler jeg noe småtteri på som kommer i posten
    de nærmeste dagene.
    Fikk forhåndsbestilt sofaen min i går så jeg tror jeg drøyer fotosession til den er installert (før nyttår mente de). Ser så sinnsykt amatørmessig ut med en beige 2-seter sovesofa.
    Per i dag mangler jeg også surroundkanaler da disse er på utlån til en kompis. Så ikke ut som det plaget poden nevneverdig når han så Kaptein Sabeltann og Lama Rama for n'te gang i kinoen mens jeg limte baffel i går :=)

Sitat Opprinnelig postet av grandiS Vis post
    Ahh, det er så heftig!! Du begynner og bli rå på bygging nå Delthral!

Heftig frontrekke du får nå!! Se og bli ferdig så du får postet noen bilder !
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Newcomer Karmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Etter å ha lest/fulgt tråden fra starten(kommenterer sjeldent) blir det nesten uhøflig og ikke si gratulerer med en flott hjemmekino,
    gleder meg til å se endelige bilder og tipper det kommer til å spille meget bra når alt er på plass.
    |Tangen Inconcert Miles LCR|JBL 8340 x 4|Jbl 4645B x 10|DIY JBL 2242h x 2|Yamaha CX-A5000|3 x Hypex PSC2.700D|Emotiva XPA 5|Aoda MA-600 x 8|Aoda MA-900|Minidsp2x8|DIY HTPC|Epson TW-9200|Pro-ject debut carbon esprit|Xbox One|Xbox 360|Nvidia Shield TV|

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som jeg må til å lakke skruene på Milesene. Ser ut som de har fått røde hunder.
    Tror jeg må få åpnet Iphonen min og renset linsen en smule. Ser ut som jeg driver med røking av laks i samme rommet.

-image-jpg
    Sist endret av Delthral; 12-17-2015 kl 09:06

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,251
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh, deilig! Grattis! Jeg har enda til gode å få hørt på Miles, har planer om bygge de selv når jeg flytter!
    DIY - Inconcert Miles | Klipsch |Denon | Anaview DIY Ams 1000 BTL x 2 | Samsung 75"| Shakers | Ps4 pro

Newcomer janghell sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    273
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det var her I-Tech`en havnet. Håper du er fornøyd med den. Du burde ha nok krefter med den.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den virker kjempebra! Når jeg får lært meg mulighetene så blir dette gull. Eneste minus er at det tar en stund før jeg kan ha Itech på frontsettet permanent. Foreløpig må den kose seg med subbene.

Sitat Opprinnelig postet av janghell Vis post
    Så det var her I-Tech`en havnet. Håper du er fornøyd med den. Du burde ha nok krefter med den.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Endelig dype toner

Sender en supertakk til jakv som nok en gang har satt av tid til å hjelpe andre fremfor å kose seg med julegløgg og marsipan.
    Justering av sub stod på programmet.

Vi startet med å leke oss litt med et ferdig filter i dsp som rullet av 24db på 140 hz. Her målte vi litt med rew for å se hvordan landet lå.
    skal legge ut noen målinger når jeg får tid.

Kort fortalt så hadde vi ca 20db dip fra 30-60 hz, en ok fallende kurve fra 15-30hz og endel smårot oppover til 200hz.

For å teste plasserte jeg 200mm glava 35 plater på bakveggen. Dette hjalp noe så jeg vurderer å tapesere hele bakveggen med 10-20cm Rockwool flexi-a plater, men må nok gjøre noe ekstra for at det ikke skal bli helt dødt. Hva med diffusorer foran disse igjen? Har 50-70cm å gå på.

Etter litt mer testing valgte vi Butterworth 48db filter på 120 hz. Dette passet godt mot Miles og hvordan rommet oppførte seg.

Vi måtte også bite i det sure eplet og legge på 6 eq filter for å ratte det nogenlunde slik vi ønsket. Dette blir nok bedre med flere akustikktiltak, en sub til samt å få inn riktig sofa.

Til å være en enkel runde med justering kom vi langt, men det er masse å gå på enda.

Bassen er nå tørr, går relativ lavt, preger ikke lydbildet før den skal og smeller brutalt til når den må. Slik jeg hadde ønsket meg med andre ord.

For å si det forsiktig så er det ikke noe problem å spille 100-og-pilogbue desibel ned til 15hz (miccen måler ikke lavere).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjekt at det er et såpass høyt nivå på justeringer av lave frekvenser på Nordmøre, tror nok at det er en og annen amatør utpå de små holmer som også trenger noe hjelp etterhvert

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Målinger del 1 - Utgangspunktet

Her var utgangspunktet vårt. Kun 1 sub målt, fronter slått av:

-utgangspunkt-spl-phase-jpg

-utgangspunkt-spl-jpg

-utgangspunkt-impulse-jpg

-utgangspunkt-gd-jpg

-utgangspunkt-decay-jpg

-utgangspunkt-waterfall-jpg

1/6 smoothing:
    -utgangspunkt-spl-smooth-jpg

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Målinger del 2 - resultat sub

Dette endte vi opp med. Fremdeles kun 1 sub. Delefilteret skal være stilt inn på Butterworth 48 db på 120 hz så jeg skjønner ikke det som kommer etter på grafen.

-slutt-phase-og-spl-jpg
    -slutt-spl-jpg
    -slutt-impulse-jpg
    -slutt-gd-jpg
    -slutt-decay-jpg

-slutt-waterfall-jpg

Spl 1/6 smoothing
    -slutt-spl-smooth-jpg

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,867
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Den dippen der mellom 30 og 60 har jeg i mitt rom også... Løsning for meg; flytta huet!! Har fremdeles dip der jeg sitter nå, men langt mindre enn første "sweet spot"-forsøk. Skal nok til å prøve meg med enda noe mer demping fremover, men jeg har allergi mot overdempede rom, og det er når du skal denne type dipper til livs du veldig lett også dreper dynamikken i rommet totalt. Bassfeller med membraner som reflekterer frekvenser over 4-500Hz og dermed ikke absorberer bort alt av romklang kan du kanskje se litt på (finnes fra f.eks. GIK), har ikke selv fått testet dette skikkelig selv, men det å kjøre store bassfeller uten filtrering nærme lytteposisjon har jeg selv prøvd og funnet at funker særdeles dårlig...!

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Måling 3 - Sub integrert med Miles L+R

Vi måtte justere litt nivå for å matche Miles og slik ble det seende ut med sub og Miles L R:

-spl-og-phase-jpg
    -spl-jpg
    -impulse-jpg
    -gd-jpg
    -decay-jpg
    -waterfall-jpg

Med 1/6 smoothing:
    -spl-smooth-jpg

Sammenlignet SPL start og slutt med 1/6 smoothing:
    -spl-sammen-smooth-jpg

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Setter særdeles stor pris på alle tilbakemeldinger.

Vi prøvde å flytte sofaen 40 cm frem og tilbake for å sjekke hvordan den flyttet seg. Denne runden målinger og justeringer var ment for å lære seg DSP til Crown, REW, samt å få subben til å funkte nogenlunde sammen med Milesene.
    Rommet vil endre seg drastisk når jeg får inn FNKY sin 4 seter mikrofiber, demper bakveggen, samt får ferdig siste subben.
    Da har jeg mange plasseringsmuligheter på subbene: stack høyre front, stack venstre front, eller en på hver side front. Bakveggen er helt fri så jeg kan i teorien bygge subber der også hvor jeg vil. Mest plass i front så vi prøver der først. Lytteposisjon kan også flyttes 50 cm bakover eller 50 fremover (da begynner det å bli ubehagelig nære lerretet.).

Vi oppdaget også flutterekko mellom inngangsdøren og motsatt vegg, samt at jeg har to digre utsparinger for høyttalere for side surround som kan fylles med isolasjon og "fange" litt bass, men det er som du sier at det blir litt for nære lytteposisjonen å drepe diskanten. Heldigvis kan man teste en god del med hjemmesnekra diffusorer og demping for så å evt. kjøpe litt mer fintunet senere om nødvendig.

Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    Den dippen der mellom 30 og 60 har jeg i mitt rom også... Løsning for meg; flytta huet!! Har fremdeles dip der jeg sitter nå, men langt mindre enn første "sweet spot"-forsøk. Skal nok til å prøve meg med enda noe mer demping fremover, men jeg har allergi mot overdempede rom, og det er når du skal denne type dipper til livs du veldig lett også dreper dynamikken i rommet totalt. Bassfeller med membraner som reflekterer frekvenser over 4-500Hz og dermed ikke absorberer bort alt av romklang kan du kanskje se litt på (finnes fra f.eks. GIK), har ikke selv fått testet dette skikkelig selv, men det å kjøre store bassfeller uten filtrering nærme lytteposisjon har jeg selv prøvd og funnet at funker særdeles dårlig...!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,867
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Min erfaring er at dipper i området 30-60Hz er svært vanskelig å gjøre noe særlig med, selv med omplassering av subber ettersom bølgelengden det her er snakk om er såpass enorm at spredningen ikke påvirkes nevneverdig av subplasseringen. Mulig flere subber plassert på hver sin side av rommet kan hjelpe i et forsøk på å jevne ut responsen noe, vet at BEF har snakket mye positivt om dette... Samtidig er det visse ting normale akustiske tiltak ikke vil bidra til da det er rommets grunnleggende fysikk som setter premissene. Noe demping av 30-60Hz er selvsagt mulig å få til, men når vi snakker om dipper på 15-20dB er det nok ikke mye hjelp i en myk og god sofa heller tror jeg... EQ er etter min erfaring også vanskelig å booste tilbake såpass kraftige dipper, i så fall vil forsterkeriet måtte jobbe på spreng - for ikke å snakke om hvilken boost de stakkarene som sitter utenfor dippen vil oppleve...

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye fornuftig i det du sier her, Lygren.

Ser for meg at kanskje å plassere en sub på hver side av center kanskje kan endre situasjonen noe. Hvis ikke får vi stacke 3 stk i høyden som BEF. Har også muligheten til å plassere subber i sideveggene og langs hele bakveggen. Har trekt kabler for alle situasjoner :=)

Flytte huet er kanskje billigste alternativ. På neste måling skal jeg flytte ut sofaen og sette micstativet på mange forskjellige avstander til lerrettet, samt måle SPL i alle 4 sitteposisjoner.

Forsterkeriet er jeg ikke redd for. Bruker Itech 4000 nå, men trenger jeg mer power og evt (mange) flere subber så blir det en itech 8000 i stedet.
    EQ er veldig skummelt som du sier i og med at hvis jeg hever området med 20 db så får noen svi for dette, enten i annen lytteposisjon eller mye verre: etasjen over!!! (Les: Fru D kommer til å hudflette meg om hun får bass mellom 30-60 hz i store mengder i feil etasje)

Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    Min erfaring er at dipper i området 30-60Hz er svært vanskelig å gjøre noe særlig med, selv med omplassering av subber ettersom bølgelengden det her er snakk om er såpass enorm at spredningen ikke påvirkes nevneverdig av subplasseringen. Mulig flere subber plassert på hver sin side av rommet kan hjelpe i et forsøk på å jevne ut responsen noe, vet at BEF har snakket mye positivt om dette... Samtidig er det visse ting normale akustiske tiltak ikke vil bidra til da det er rommets grunnleggende fysikk som setter premissene. Noe demping av 30-60Hz er selvsagt mulig å få til, men når vi snakker om dipper på 15-20dB er det nok ikke mye hjelp i en myk og god sofa heller tror jeg... EQ er etter min erfaring også vanskelig å booste tilbake såpass kraftige dipper, i så fall vil forsterkeriet måtte jobbe på spreng - for ikke å snakke om hvilken boost de stakkarene som sitter utenfor dippen vil oppleve...

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,732
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en relativ stor dip på 40hz i mitt rom, ble betydelig bedre når jeg satte sub i midten bak senterhøyttaleren. Fortsatt en dip, men bedre. Vurderer også å dempe en del bak lerretet, håper du smeller opp litt demping slik at vi får se virkemåten på målingene

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiltak skal det bli. Sliter egentlig mest med å få tid til å gjøre noe som helst. Nå har jeg materialer og jobb for ukesvis i både kinoen og kjellerstua, men har ikke tid til å gjøre en pøkk. Satser på at det kan bli noen timer i jula/romjula.

Noen få kinoprosjekter som jeg ønsker å få ferdig i jula:
    - Kle inn teknisk bod slik at den blir tilnærmet støvfri og kan brukes
    - Lage ferdig racken i teknisk bod
    - Snekre ny ramme til lerretet
    - Bygge ferdig frontveggen slik at det ser litt skikkelig ut med rammer og høyttalerstoff.
    - Frese ferdig baffelen til sub #2 slik at den kan installeres (mangler også noen dingser fra Kina her)
    - Installere sofa
    - Bygge demonterbar falsk bakvegg
    - Ta masse flere målinger

Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Jeg hadde en relativ stor dip på 40hz i mitt rom, ble betydelig bedre når jeg satte sub i midten bak senterhøyttaleren. Fortsatt en dip, men bedre. Vurderer også å dempe en del bak lerretet, håper du smeller opp litt demping slik at vi får se virkemåten på målingene

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nye bilder

Lovte å knipse litt med speilrefleksen så here we go. Blir aldri noen proff fotograf og måtte også skjule sykt mye rot som er bak sofaen.

Et lite oversiktsbilde. Nytt lerret som er bredere kommer snart, derfor har jeg ikke maskert inn veggen enda.
    -1l-jpg

Ny sofa: 4-seter American fra FNKY i sort microfiber.
    -2l-jpg

Her litt overeksponert og med feil hvitbalanse:
    -3l-jpg

Frontrekke med lerretet oppe:
    -4l-jpg

-5l-jpg

Fra ca sweetspot:
    -6l-jpg

-7l-jpg

Oppo, Itech, Sherbourn og Parasound:
    -8l-jpg

Brumlebassen vår.
    -9l-jpg

21. Liker lygren, AndreWerdenskrieg har likt denne posten
Side 55 av 61 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 51 52 53 54 55 56 57 58 59 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •