Delthral's kino. *Små og store oppgraderinger* - Side 54

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  43
Side 54 av 60 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 50 51 52 53 54 55 56 57 58 ... SisteSiste
Viser resultater 1,061 til 1,080 av 1190
    Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Første målinger med UMIK/REW

Vårt lokale kinolaug har investert i en UMIK-1 og jeg ble førstemann til å prøvekjøre miccen.

Her er begge frontene samtidig med 1/6 smoothing:

-fronter-10-250hz-jpg

Samt en liten vannfallmåling:

-vannfall-20-500hz-400ms-jpg

Tenkte å ta med en 10-20000 SPL også men glemte det i farten.

Har noen morsomheter på ca 123 og 233 hz.

Rommet måler 5,57m langt, 4,41m bredt og 2,23m høyt.
    Ser at jeg får en romnode (axial mode) på 122,8hz i lengderetningen, og en på 232,6 i bredderetningen. Kan det være disse som slår inn så brutalt?

Vannfallet ser vel ikke så ille ut?

Taket er helt udempet hvis det har noe å si.

Hvis noen ønsker å se noe annet fra målingen så si fra (GD etc). Gjerne oppgi parametere får målingen.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8CX300ND surround| 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Siste nytt

Har ikke skjedd så mye i mancaven i det siste pga baby.

Fikk et forslag fra en i vårt kinolaug om å bytte lerret med han da hans rom per i dag er for lite for det han har.
    Han har samme lerret som meg (topcoaten til Dreamscreen V4).
    Jeg bytter da mitt eget som måler 224X126 med en duk som er ca. 330X160.
    Lager da en ny ramme som blir ca 300X126 da jeg er veldig fornøyd med høyden på dagens lerret i 16:9 format.
    Bonusen blir da i bredformat da jeg øker størrelsen fra 224X98 til 300X126.

Jeg har også kjøpt en pakke med Glava Akuduk som jeg tenkte å bruke i førsterefleksjon og kanskje noen andre steder.

Når det gjelder subwoofere så sliter jeg skikkelig. Førstevalget er Beyma 18SW1600nd men de koster nå nesten 5k per stk med dagens kurser.
    Jeg har kikket litt på morsomheter som Gjallarhorn og The Kraken, subber med stor kapasitet, men jeg tviler på om det er noe som passer inn i mitt oppsett, selv om det hadde vært gøy med 2 slike i front og to bak.

Fordelen med Beyma subben er jo at jeg slipper å ratte inn så mye i etterkant og de er veldig enkle å bygge.

Vi får ta det step-by-step og starte med ny lerretsramme som neste prosjekt. Vi får se hvor mye vi får tynt HW30 projektoren i forhold til størrelsen på lerretet.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8CX300ND surround| 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    648
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral Vis post
    Vårt lokale kinolaug har investert i en UMIK-1 og jeg ble førstemann til å prøvekjøre miccen.

Her er begge frontene samtidig med 1/6 smoothing:

-fronter-10-250hz-jpg

Samt en liten vannfallmåling:

-vannfall-20-500hz-400ms-jpg

Tenkte å ta med en 10-20000 SPL også men glemte det i farten.

Har noen morsomheter på ca 123 og 233 hz.

Rommet måler 5,57m langt, 4,41m bredt og 2,23m høyt.
    Ser at jeg får en romnode (axial mode) på 122,8hz i lengderetningen, og en på 232,6 i bredderetningen. Kan det være disse som slår inn så brutalt?

Vannfallet ser vel ikke så ille ut?

Taket er helt udempet hvis det har noe å si.

Hvis noen ønsker å se noe annet fra målingen så si fra (GD etc). Gjerne oppgi parametere får målingen.
    Legg gjerne ved GD plottet. Ser ut som det fortsatt er masse og hente er på optimalisering av høyttaler og lytteposisjon. Ville brukt god og lang tid på å finne det optimale utgangspunktet på hvor høyttalere og ikke minst lytteposisjon skal stå. Det søkket på 50hz er nok meget hørbart, spesielt kombinert med at midbassnivået ditt er såpass høyt. Det søkket på 120hz er nok ikke like hørbart siden det er så spisst. Ser ut som du blir nødt til å gjøre litt akustiske tiltak her. Prøv også å plassere deg så mye som mulig ut av dippene. Peaker er mye enklere å ha med å gjøre enn dipper, så velg heller en posisjon som har mange topper, enn en som har noen topper og noen søkk.

Vannfallet viser at du har en del decay i området 150-400hz. Det ville jeg absolutt prøvd å få bukt med ettersom det ofte kan komme slik "boks" lyd av decay u det området. Ellers ser jo vannfallet relativt bra ut med unntak av den lange på eksakt 100hz der som antagelig man hører godt når trommesettet spiller for fullt. Fordelen slik jeg ser det her av vannfallet er at bassfeller og slikt trenger ikke å være så enormt dypt.
    Akustikk, Akustikk, Akustikk!

Min tråd:
    http://avforum.no/forum/hvilket-utstyr-har-avforums-medlemmer-/124180-thohaugs-lytterom-fra-toveis-til-treveis-5.html

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tilbakemeldinger thohaug.

Tenkte å bruke Real time sim på REW for å finne et sted uten for mange dipper og jobbe ut fra dette.
    Jeg har fine muligheter for å trekke lytteposisjonen både bakover og fremover et godt stykke.
    Det er kanskje best å kjøpe inn riktig sofa og surroundkanaler før jeg VIRKELIG setter meg ned og måler/justerer.

Håper du vil fortsette å gi tips og tilbakemeldinger senere når jeg kommer litt videre.

Føler kanskje at høyttalere med bassport bak er litt upraktisk med lydtransparent lerret. Har bittelitt lyst til å bygge om til "Big Miles" etter hvert så jeg får litt bedre plass bak lerrettet. Det får i såfall bli når jeg går over til aktiv deling.

Det er i hvertfall endel "rart" med lyden for tiden. Jeg så introen til "Bolt" for en stund siden og Superbarket til Bolt kom helt bort omtrent. Mulig jeg husker at det røsket mer enn hva jeg hørte nå, men hele dynamikken var borte. Transformers også er litt rar når de skyter med blastere. Det blir så fryktelig tamt. Samme med musikk når det er nynning i litt lavere frekvenser så flyter det sammen endel.

Jeg får vel tømme rommet for skrot snart og starte fra skratch.

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    648
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg driver å skal bygge om høyttalerne selv nå, og det blir veldig spennende. Design og planen for kassene ligger i tråden min forøvrig dersom du synes det er interessant. Miles klarer seg faktisk bra hos meg med bassport bak og liten avstand til bakvegg, men det krever en stor bassfelle for å få mesteparten under kontroll.

RTA i rew er kjempekjekt å benytte når man flytter rundt på ting.

Du får legge ut, så skal jeg komme med tilbakemelding når jeg svinger innom her igjen.

Min tråd:
    http://avforum.no/forum/hvilket-utstyr-har-avforums-medlemmer-/124180-thohaugs-lytterom-fra-toveis-til-treveis-5.html

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følger selvfølgelig tråden din med argusøyne!

Stemmer det at dine spiller godt ned til 12 hz, eller var det med subber?

Sitat Opprinnelig postet av thohaug Vis post
    Jeg driver å skal bygge om høyttalerne selv nå, og det blir veldig spennende. Design og planen for kassene ligger i tråden min forøvrig dersom du synes det er interessant. Miles klarer seg faktisk bra hos meg med bassport bak og liten avstand til bakvegg, men det krever en stor bassfelle for å få mesteparten under kontroll.

RTA i rew er kjempekjekt å benytte når man flytter rundt på ting.

Du får legge ut, så skal jeg komme med tilbakemelding når jeg svinger innom her igjen.

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    648
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg benytter ikke subber i mitt oppsett, men har veldig mye roomgain pga full betong rundt hele. Så er nok litt heldig der bare. Det spiller flatt ned til 12hz med en kapasitet på rundt 115db før det begynner å komprimere.

Min tråd:

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gyldne tider?

Ser ut som bilsalget går i boks i løpet av uken så da kan man få tatt et syvmilssteg igjen i kinoen.

Lekte meg litt med måling av frontene og plassering av dempeplater i går kveld. Gøy å se hvordan kurvene endrer seg med de forskjellige tiltakene.
    Testet med 5cm og 10cm demping med og uten luft bak, samt hvordan 5cm plater virker i utsparingene i veggen min.
    Ser ut som løsningen med 5cm i utsparingen med luft bak ble den mest optimale løsningen og skal legge ut flere målinger når jeg kommer litt videre.
    Flyttet ut 5 ruller glava jeg hadde lagret bak i kinoen og fikk endel styggere waterfalls under 500 hz :=)
    Tydelig at noe bør gjøres på bakveggen ja. Testet også å flytte lytteposisjonen litt for gøy og ser at det har stor virkning. Venter til jeg får inn ny sofa før jeg gjør noen endelig plassering av lytteposisjon.

Mine planer når AV-kontoen har fått litt påfyll igjen:
    - Legge molton i taket så jeg kan installere spottene.
    - Få trikker til å koble opp spotter og stikkontakter i kinoen
    - Bygge rammer og falskvegger rundt rommet med høyttalerstoff.
    - Kjøpe inn 4-seter microfiber sort sofa fra FNKY.NO AMERICAN 4-SETER KINOSOFA, SORT MICROFIBER - Fnky-Audio.no
    - Finne en bedre surroundløsning enn jeg har per i dag, forhåpentligvis med Beyma.
    - Invistere i flere effektkanaler.
    - Finne en subløsning som klarer å henge med Miles.
    - Kose meg glugg i hjel med film og musikk :=)

Høsten blir også brukt til å gjøre ferdig kjellerstua som blir et fint forrom til kinoen, tv-stue, kontor, spillerom etc.
    Jeg gleder meg veldig til å ta fatt og blir ferdig med disse to rommene nå.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tiden går.

Har ikke blitt så mange konstruktive innlegg her i det siste. Det ble veldig stillstans i kinoen etter den siste arvingen kom til verden, men det betyr ikke at man ikke jobber videre med planer for kinoen.
    Dette er et høyst levende prosjekt som endrer seg hele tiden.

Jeg hadde tenkt å bruke TPL150/h som diskant i alle 7 kanaler, men har nå kommet på andre og kanskje bedre planer. Har snakket litt med både BEF og Thohaug er på forumet og etter litt mer research heller jeg for øyeblikket mot å bruke Beyma sin 12" coax (12XA30Nd) på de 4 surroundkanalene. Dette løser en haug med problemer for meg:
    - De tar mye mindre plass enn Tpl+15" løsningene
    - De er tilnærmet fulltone fra 50-20k hz
    - De kommer med ferdig delefilter fra Beyma
    - Jeg sparer en formue på elementer, delefiltre, effektkanaler og slikt.
    - Kan enkelt oppgraderes senere med en bassløsning fra 150hz og ned om ønskelig.
    - Spredningsmønsteret er også mer gunstig i forhold til at de skal brukes som surround
    - De har følsomhet som er greit å integrere med Miles.

Bassprosjektet mitt kommer jeg ikke videre med så det lar jeg ligge inntil videre. Bedre å bruke pengene på ting jeg vet hvordan jeg vil ha i stedet for å øse ut penger på en bassløsning som jeg kanskje ikke blir fornøyd med.

Er også godt i gang med kjellerstua og skal poste noen bilder etter hvert. Blir godt å slippe arbeidstøy/verneutstyr for å gå fra gangen gjennom kjellerstua og inn i kinoen. Drasser mer utrolig mye dritt inn i kinoen også.

10. Liker sirant har likt denne posten
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Action igjen?

Fikk nettopp solgt Avensis'en min og håper den går som en klokke i minst 1000 000 mil til.

Kinobygging blir hindret av ting hjemme hos oss:
    1) Kapital og mangel på sådan
    2) Tid og mangel på sådan

Nå fikk jeg litt fersk kapital og da dupper selvfølgelig tidskurven andre veien. Vi får bare jobbe på når det blir noen smutthull fremover.

Noen småting har skjedd siden sist:
    - Har bestilt FNKY 4 seter sort microfiber (ca 2 mnd leveringstid per i dag, men jeg har masse å gjøre i mellomtiden så det passer bra)
    - Molton til taket bestilt (Installbay har derimot sluttet med kontaktlim så jeg må finne en leverandør av spraybar kontaktlim i Norge..)
    - Høyttalerstoff fra Dynabel bestilt (1,6m bred og 50 løpemeter bør holde en stund)
    - Byttet ut min gamle Denon 2310 i stua med en nydelig Marantz ST-5009. Et smykke av en receiver!
    - Skal bestille trikker så snart jeg får ryddet litt i kjelleren. (Skjønner ikke hvem som driver og roter der nede)

Har platelagt kjellerstua 95% så ting nærmer seg. Har en massiv jobb å tekniskboden som krever litt tenking også..

Delthral

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sub

Ser ut som det kanskje løser seg med subwoofer i kinoen likevel.

Spent på om dette ordner seg. Det blir litt via en kompis til en kompis via ditt og datt så jeg venter i spenning en stund til.

Det blir sannsynlig noe på 18 tommer som skal flytte greit med luft.

Teaser...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,422
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv Vis post
    Bare en?
    står ikke noe om antall subber, og 1 er vel for pingler?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,422
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral Vis post
    står ikke noe om antall subber, og 1 er vel for pingler?
    Like pinglete med en sub som det er med femtentommere
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro

Intermediate matsijatsi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv Vis post
    Like pinglete med en sub som det er med femtentommere
    Det er ikke alltid KUN størrelsen som teller vettu jakv
    Marantz SR7010 - Parasound HCA 2205-AT
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4
    2x SVS PC12-NSD DSP - HTPC-Kodi - JVC DLA-X500R - DreamScreen V4 ProCurve 114"

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,422
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matsijatsi Vis post
    Det er ikke alltid KUN størrelsen som teller vettu jakv
    ikke alltid, men nesten

18. Liker matsijatsi har likt denne posten
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Snånips fra Ebay

Til Fru D sin store forferdelse så bøtter det inn med småpakker fra hele verden om dagene.
    Jeg fikk endelig somlet meg til å finne igjen passordet på Ebay slik at jeg fikk bestilt en haug med småting som jeg må ha på neste ukers prosjekter.

Dette ligger nå klart for installasjon:

30 m2 med Molton
    Spray kontaktlim fra Terjan (ikke testet enda). Blir dugnad med liming av dette nå på søndag.

Endel slike Speakonkontakter for "kontrollpanelet" jeg skal ordne i teknisk bod:
    -1-jpg

En del slike 4 leders speakon kontakter til ymse bruk:
    -2-jpg

En stk 5m HDMI 1.4 der jeg valgte en tynn sak fra Kina da den skal trekkes gjennom et rør bort til TV i kjellerstua.
    Gøy å se om den virker. Kostet 45 spenn levert på døra fra Kina.
    -3-jpg

10 løpemeter med frontmatet festeskinne for lerret. Nytt lerret på 300X126mm skal bygges snart:

-6-jpg

IR blaster sett for 8 enheter. Kostet 1/10 av de fra USA så jeg er spent om de virker. Hvor vanskelig er det å kopiere en IR-stråle?
    -4-jpg
    10 meter forlenger til IR-blasteren slik at jeg får trekt "øyet" inn i kinoen.
    -5-jpg

Har også en rull med høyttalerstoff fra Dynabel som venter på å dekorere veggene mine etter hvert.

2 stk subber ankommer forhåpentligvis neste uke så da mangler jeg kun en forsterker til subbene samt et par dager med Trikker så er kinoen et syvmilssteg mot å bli "mer ferdig". Blir vel aldri 100% ferdig....

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er utregning av kabinetter til sub lik mine bare i 30mm MDF.

-sub-18hz-72-72-72-jpg

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen elendige bilder...

Tenkte å knipse noen bilder med speilrefleksen nå som jeg har litt bedre lys i kinoen. Mens vi venter på at jeg somler meg til dette så har jeg et par
    elendige teaserbilder fra mobilen.

Molton i taket og klart for spotmontering (tatt med Fru D sin Iphone 6):
    -1-jpg

Fjernet teppet mens trikkern styrte. Spotter på plass kan skimtes gjennom tåken (Tatt med min Iphone 5 med masse støv i):
    -2-jpg

MDF'en som skimtes i siste bildet er til en av to subber med Beyma 18SW1600Nd element. Denne blir satt sammen så fort jeg får et par timer til overs denne uken. Kommer også endel spennende til teknisk boden nå snart. Stay tuned.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gårsdagens økt

Gårsdagen startet knallhardt med henting av rackskap. Jakv var veldig behjelpelig med å skaffe til veie et brukt, slitt, men fullt brukbart rackskap til teknisk boden. Den gikk på milimeteren inn døren til kjelleren. Nå er det bare å fylle opp med forsterkere...

-img_1215-jpg

Høyttalerstoff fra Dynabel. Skal dekke hele rommet med dette på rammer som måler ca 150X60 cm. Målene er ikke 100% avgjort enda.
    -img_1218-jpg

Så til gårsdagens lille økt. Disse to kompisene venter på at jeg skal ferdigstille hundehuset deres:

-img_1216-jpg

Disse ble så store at jeg hadde ikke tvinger som rakk over. Da ble det skruer i stedet. To stk ferdig skrudd.
    I dag håper jeg å rekke å lime de sammen. Tenkte bare å løsne skruene på en og en plate for deretter å lime med PU-lim og skru sammen igjen.
    Det er forresten ikke et shotglass, men en halvliter i kassen :=)

-img_1214-jpg

Endelig strøm og HDMI-kontakt til PJ. Slipper nå å ha 10 meter kabel x2 liggende i rommet. Skal selvfølgelig svartlakkes etter hvert.

-img_1224-jpg

Ringeklokke til venstre og 2-soners dimmer med X-Comfort til høyre. Har også selvfølgelig fjernkontroll, men ønsket også et veggbryter.

-img_1222-jpg

Avslutter med noen blasse stemningsbilder. I løpet av helgen skal teppet på plass igjen, lerretet festes, "sofaen" på plass og ryddes slik at jeg endelig kan få tatt noen speilrefleksbilder igjen. Kanskje det blir sub-testing i helgen?

-img_1219-jpg

-img_1220-jpg

-img_1221-jpg

-img_1217-jpg

Side 54 av 60 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 50 51 52 53 54 55 56 57 58 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •