Delthral's kino. *Små og store oppgraderinger* - Side 53

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  50
Side 53 av 61 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 49 50 51 52 53 54 55 56 57 ... SisteSiste
Viser resultater 1,041 til 1,060 av 1204
    Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Siste nytt fra vestfronten

Sliter litt med å ta bilder før jeg får inn spottene mine så det blir litt lenge mellom hver gang jeg får lagt inn noen gode bilder.

Dette har skjedd siden sist:

- Lerretsrammen ble en suksess og lerretet ble stiftet fast og montert på en vippevegg slik at jeg kommer til bak.
    Har ikke fått maskert enda da jeg må kjøpe høyttalerstoff fra Dynabel og avventer dette til Toyotaen er solgt.
    Lerretet ble på 225X126 i 16:9 format og står nå ca 280cm fra titteposisjonen.
    - Høyttalerne står i en perfekt likesidet trekant på ca. 350cm og senter står ca. 300cm fra lytteposisjon
    - Jeg har satt opp dempeplater rundt 1. refleksjon og lagret endel glavaruller langs bakveggen.

Jeg er veldig godt fornøyd med lyden i stereo. Jeg hører at det er endel som stikker seg ut i mellomtonen og et par steder i diskanten, men de lavere frekvenser høres ganske ok ut. Jeg føler at bassen er tight og fin men kanskje litt lav i forhold til mine preferanser. Nå har jeg ingen subber i anlegget enda. Junior B med Yello rocker imidlertid relativt bra, spesielt når man drar på litt :=)
    Bredden i lydbildet er meget bra og jeg har hørt gjennom Kringlyd sin test cd ganske mange ganger allerede. Plasseringen av instrumenter er veldig bra og holografien i stereobildet er ikke så aller verst.

I surround så begynner det å ligne litt etter endel trøbbel i starten. Det hjalp på å heve høyttalerne en liten halvmeter. Nå er de vinklet 90 grader inn mot midten bak sitteposisjonen og plassert ca 30 grader bak. Måtte heve de 10 db for at de skulle holde tritt med Miles. Det er i hvert fall bra nok til at man får en liten følelse av at noe skjer i rommet rundt. Senter ser ikke ut til å stikke seg ut eller forsvinne og alle 5 kanaler er målt inn med Radioshacken slik at de spiller like høyt i sweetspot. Virker som det er plenty med headroom da volumkontrolleren viser litt under 70/100 når jeg spiller på referansenivå.

Skal prøve å lage trekantbassfeller i hjørnene bak med 20cm glavaplater kuttet i 4 trekanter per plate. Fyller opp fra gulv til tak og dekker til med høyttalerstoff.

PJ fungerer veldig bra og gir et passe stort bilde. Ser ikke ut som det er ALT for store problemer med at den ikke er kalibrert til mitt rom, men selger sa den var kalibrert til hans rom så jeg håper de justeringer som er gjort kanskje gjør litt nytte for meg også. 3D har jeg ikke testet da det ikke fulgte med emitter og briller. Blir årets julegave?
    Sonyen klarer å lage et MYE større bilde enn det jeg har per i dag da den er zoomet helt til minste bildet den klarer. Når jeg får råd til et nytt og større V5 lerret blir det kanskje litt bedre. Ønsker meg jo lerret i Blurayformat, ikke 16:9 som jeg har i dag.

Sherbourn har imponert meg skikkelig med godlyden den skaper. Jeg brukte Oppo som både kilde og "prosessor" før jeg fikk denne og ble veldig positivt overrasket over hva hr. Sherbourn klarer å få ut av lyder.

Lydmessig må jeg nå få kontroll over rotet i de høyere frekvenser og det er jeg sikker på at justering av rommet er veien å gå. Jeg har ikke gjort noen tiltak i taket og heller ikke startet på refleksjonene til side for sweetspot. Fikk noen nye tips av BEF for hvordan dette kan prøve å løses som jeg har tenkt å teste ut.

Utseendemessig vil jeg prioritere lerretsveggen da denne gjør mye av inntrykket på kinoen. Deretter tenkte jeg å ta bakveggen for så å ta sideveggene til slutt.

Innimellom slagene blir det også tid til en god film i ny og ne.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,826
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var trivelig lesning, veldig gøy at det løsner litt hos deg nå og ikke minst det er lyd og bilde i rommet

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lynnedslag i går og filmserver tok kvelden. 4 terrabyte med mine gamle dvd filmer. Satser på at det var strømforsyningen og ikke hovedkort/hdd.

Edit:
    Ish. Ser ut som all musikken min har gått fløyten også. Får bestille ny strømforsyning i dag og krysse fingrene.
    Sist endret av Delthral; 07-26-2015 kl 08:51
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En liten måling

For moro skyld tok jeg en liten måling av rommet i dag. Jeg brukte Kringlyd sitt regneark for måling av bass i området 12-500hz.
    Målingen ble utført med L+R i stereo modus og Radioshack plassert i 45 grader mot taket på tripod i sofaen i sweetspot. Alt er manuelle målinger.
    Filene ble kopiert over til en usb-stick og spilt av via Oppo til Sherbourn. Jeg har lagt på litt eq på 40 og 60 hz i Sherbourn for å teste litt og det ble med på målingen her ser jeg. Må nok ta ned den boosten på 60 hz i hvert fall.

-ling-260715-jpg

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,640
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral Vis post
    Lynnedslag i går og filmserver tok kvelden. 4 terrabyte med mine gamle dvd filmer. Satser på at det var strømforsyningen og ikke hovedkort/hdd.

Edit:
    Ish. Ser ut som all musikken min har gått fløyten også. Får bestille ny strømforsyning i dag og krysse fingrene.
    Auda, det høres ikke bra ut. Håper at det var strømforsyningen, surt om alt skal være ødelagt.

Har du prøvd REW? Så slipper du regneark osv, får målingene rett på skjermen.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får gi meg et førstehjelpskurs i REW en dag :-)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,640
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, he, skal kjøre et oppfriskingskurs for meg selv en dag først da.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,640
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med familieforøkelse

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer Blir vel et lite opphold av oppdateringer her inne da skjønner jeg.

Newcomer Rovik sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer
    * Dynabel SuperExact * SVS SB12-Plus * EAD (Theatre Master Ovation) * EAD (Theatre Vision P) * Monster Power HTS5100
    * Vincent SAV-P200 * Hitachi PJ-TX300 * Dreamscreen V1 Dynagrey alumotor 92"

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så meget. Blir nok litt mindre aktivitet på kinofronten ja.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,640
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv Vis post
    He, he, skal kjøre et oppfriskingskurs for meg selv en dag først da.
    Har skjedd en del i ny versjon av REW, så jeg må ha kurs selv om jeg skal finne ut av alle muligheter... Men moro er det

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bassfeller

1 av 2 bassfeller på tur opp på bakveggen. Håper dette blir en suksess.

Stifting av høyttalerstoff nært forestående. Produkt: Glava 35.

-bassfelle-jpg

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt akustikkarbeid

Hadde nettopp besøk av en kompis fra hine hårde dager i kinoen. Han bygger et lydstudio for tiden og vi har mange felles interesser. Moro at han mente akustikken var allerede ganske brukbar i hulen min.

Hvis jeg rekker det denne uken skal jeg gjøre litt mer med akustikken basert på et tips jeg fikk fra en på forumet her.
    Først skal jeg gjøre ferdig den andre bassfellen i hjørnet bak, deretter blir det testing av Polysylindriske diffusorer.
    Skal lese meg litt opp på dette og tenkte å plassere to slike på hver side av lytteposisjon i de utsparingene jeg har laget for akustiske tiltak.

Skal også vurdere om dette er noe jeg kan bruke på bakveggen. Det er vesentlig mindre arbeid enn skyline diffusorer!

Alt dette blir også skjult selvfølgelig.

Her er en liten smakebit på hvordan det kan se ut:

-poly-using-turnbuckles-jpg

-poly-jpg

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant konstruksjon! Hvilke arbeidsområder har en slik sak? Skal den fylles med noe?
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal komme med litt mer info når det blir litt mer ferdig og jeg har fått testet litt. Litt travelt for tiden med spedbarn+3 åring :=)

Se bilder i neste post.

Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Interessant konstruksjon! Hvilke arbeidsområder har en slik sak? Skal den fylles med noe?

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kveldens økt

Jeg var så heldig å få låne Fru D. sin Iphone 6 for å ta noen bilder i dag og da ble det ikke så ille likevel.
    Surroundkanalene skal selvfølgelig ikke stå slik, men knapphet på tid gjør at det ble Jyskstoler inntil videre. Fungerer overraskende bra.
    Jobber med alternative løsninger med DIY elementer for surround, men det vil ta endel tid så 604 får klare seg en god stund til. Må kanskje
    lage noen stativer snart.

Lyden i rommet oppleves for tiden som lite ekko, men ikke for dempet. Noen romnoder høres for de som er nøye og vet hvordan det låter.
    Har fått ganske grei bass også, selv om savnet av subwoofere er det største minuset per dags dato.

Fikk tid til å snekre den andre bassfellen:

-1-jpg-jpg

-2-jpg

-3-jpg

Alt er litt kaos bak sofaen for øyeblikket. Bruker Glava som hører til kjellerstua som dempemateriale på bakveggen i tillegg til bassfellene.
    Nytt av dagen er også 4 stk polydiffusorer. Kommer tilbake i en senere post med hvordan jeg har tenkt dette, virkningsområde og slikt.
    De som er nysgjerrige så google polycylindrical diffusor så finner dere endel bra info der.

Materialet jeg bruker er tynne fiberplater som man finner på europaller noen ganger som er kuttet og tilpasset åpningen i veggen.
    Radien vil bli justert etter hvert og hele suppa vil bli skjult av paneler til slutt. Bak diffusorene blir det 5 cm rockwool akustikkplater.

Stiftet på litt Biltema høyttalerstoff så det ikke skal støve så ille i rommet og også for å mørklegge mer.

-4-jpg

-5-jpg

-6-jpg

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som er interesserte i slike diffusorer anbefaler jeg å lese denne filen:
    https://www.gearslutz.com/board/atta...iffusers-1.pdf

Det som er spennende med slike diffusorer er at de ikke bare deler opp lyden og sprer den pga den kurvede overflaten, men selve platen vil vibrere pga resonans og bidra til effekten og skape en følelse av at rommet er større enn hva det egentlig er.

Dette er i hvert fall teorien slik jeg har forstått det. Hvis dette er feil så vennligst korriger meg. Dette var en såpass billig og enkel metode at jeg bare måtte teste det ut. Fungerer det ikke så er det jo bare å prøve noe annet.

Gleder meg nå til å høre litt musikk og film her en gang i nær fremtid. Bleieskift går for tiden langt foran kinotitting :=)

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De diffusorene blir det spennende å lese dine erfaring på. Har du brukt huntonitt eller papp?

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er huntonitt ja. Jeg nappet med meg disse fra jobb. Vi har masse europaller. Har ikke dempet de enda...

Sitat Opprinnelig postet av regnep Vis post
    De diffusorene blir det spennende å lese dine erfaring på. Har du brukt huntonitt eller papp?

Side 53 av 61 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 49 50 51 52 53 54 55 56 57 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •