Delthral's kino. *Små og store oppgraderinger* - Side 50

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  47
Side 50 av 60 FørsteFørste ... 10 20 30 40 46 47 48 49 50 51 52 53 54 ... SisteSiste
Viser resultater 981 til 1,000 av 1198
    Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    997
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det blir nok teppeflis. Har en gutt på 3,5 år og en ny på gang så da må man ha noe som er lett å bytte ut :=)

Molton blir limt i taket med kontaktlim. Da slipper jeg refleksjoner fra taket fra lys.

Sitat Opprinnelig postet av matsijatsi Vis post
    Heldiggris altså!

Har du bestemt deg for type teppe?
    Hva skal du gjøre med molton?
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Intermediate matsijatsi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral Vis post
    Det blir nok teppeflis. Har en gutt på 3,5 år og en ny på gang så da må man ha noe som er lett å bytte ut :=)

Molton blir limt i taket med kontaktlim. Da slipper jeg refleksjoner fra taket fra lys.
    Holder det ikke å male med sånn purecolor ellernoe lignende da? Som har glansverdi 1?
    Marantz SR7010 - Parasound HCA 2205-AT
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4
    2x SVS PC12-NSD DSP - HTPC-Kodi - JVC DLA-X500R - DreamScreen V4 ProCurve 114"

3. Takk Delthral takket for denne posten
    Newcomer Vessel56 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2015
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kan jo ta en tur (ta med kona så kan du si du bare er med henne om du treffer andre i samme situasjon) og stikk innom forskjellige stoffbutikker - molton er dyrt og finner du noe du kan erstatte det med så vil konemor også sette pris på det.
    Alt for mye vintage og moderne

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    997
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Molton har også brannhemmende egenskaper samt hjelper litt på akustikken.
    jeg synes ikke det er for dyrt med molton.

Elektrikker derimot.... Det er dyrt det :-)

Sitat Opprinnelig postet av Vessel56 Vis post
    Kan jo ta en tur (ta med kona så kan du si du bare er med henne om du treffer andre i samme situasjon) og stikk innom forskjellige stoffbutikker - molton er dyrt og finner du noe du kan erstatte det med så vil konemor også sette pris på det.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    997
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Helgens økt

Fikk skrudd i de siste takplatene i helga så nå kan jeg levere tilbake gipsheisen etter gud vet hvor mange måneder jeg har lånt denne av Rovik. Litt skryt til fru D som hjalp til å lempe noen plater selv om hun er godt gravid.

Nå blir det fuging av de største sprekkene samt hele veien langs tak/vegg før jeg skal sparkle taket. Gidder ikke gjøre dette like grundig som veggene da jeg skal ha Molton i taket.

Jakv som bor like i nærheten skal bygge seg noen råe subber så vi skal kanskje kjøpe mdf sammen i juni. Da blir det bygging av 2 stk subkasser i juni. Elementene får vente da de har økt med over 60% i pris siden jeg planla subber. Håper eurokursen blir snillere etter hvert.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk skrudd i de siste takplatene i helga så nå kan jeg levere tilbake gipsheisen etter gud vet hvor mange måneder jeg har lånt denne av Rovik. Litt skryt til fru D som hjalp til å lempe noen plater selv om hun er godt gravid.

Nå blir det fuging av de største sprekkene samt hele veien langs tak/vegg før jeg skal sparkle taket. Gidder ikke gjøre dette like grundig som veggene da jeg skal ha Molton i taket.

Jakv som bor like i nærheten skal bygge seg noen råe subber så vi skal kanskje kjøpe mdf sammen i juni. Da blir det bygging av 2 stk subkasser i juni. Elementene får vente da de har økt med over 60% i pris siden jeg planla subber. Håper eurokursen blir snillere etter hvert.
    Var produktiv i helga dere også

Ta godt med bilder når du setter i gang med sparkling/fuging da!
    Da jeg snart skal i gang med dette selv

Skal du ha molton i hele taket eller kun en "stripe" over lerretet?
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    997
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For korrekt utførelse av sparkling finnes det mye bra på Youtube. Anbefaler å se nøye gjennom disse først da du kan spare deg MYE arbeid i etterkant. Jeg gjør nok de fleste feila i boka her, men jeg skal knipse litt selvfølgelig.
    Jeg skal dekke hele taket i molton ja.

Sitat Opprinnelig postet av matsijatsi Vis post
    Var produktiv i helga dere også

Ta godt med bilder når du setter i gang med sparkling/fuging da!
    Da jeg snart skal i gang med dette selv

Skal du ha molton i hele taket eller kun en "stripe" over lerretet?

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    997
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Designløsning kino

Da har jeg mer eller mindre bestemt meg for videre design i kinoen. Jeg har veldig lyst til å få til noe slikt som vist under i fra Madrona Digital sin referansekino i USA.

-madrona-0-jpg

-madrona-1-jpg

-madrona-2-jpg

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow... det var kjevedroppende!

Spenende og se hvordan din versjon basert på dette vil bli

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    997
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fuging

Fuget ferdig taket i går kveld og tenkte å telle over litt hvor mye fug som har gått med hittil... Ble litt skremt.

300ML tuber med silikon av diverse fabrikat (Bostik, Sika etc): 61 tuber
    300ML tuber med akryl: 3 tuber
    300ML tuber med Tec-7: 20
    600ML pølser av brannakryl fra Sika: 20+

Hvis man bruker priser fra Maxbo og lignende blir det noen kroner:

Akryl og silikon i 300ML ca 100,- per stk: 6100,-
    Tec-7 ca. 150,- : 3000,-
    600ML brannakryl pølser ca 350,- : 7000,-
    Sum fugegalskap: 16100,-

Dette er omtrent like mye som jeg har brukt på resten av rommet med 90 plater gips og stenderverk.

Kostnadene løper raskt av gårde hvis man ikke pruter og får med seg rabatter over alt ved bygging av slike rom.
    Jeg har vært relativt raus med fugingen så rommet er så og si lufttett hvis man ser bort i fra ventilasjonssystemet.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,460
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at du "glemmer" kostnader og arbeidstimer når du sitter der med et glis om munnen og en brun i ene hånden og fjernkontrollen i den andre
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    997
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kveldens økt

Kveldens økt bestod av to prosjekter som jeg har gruet meg litt til.

Første plan var å bore hull for spottene. Jeg og fru D målte inn der jeg mente spottene skulle være og brukte krittsnor for å markere linjene. Kjekt å få litt hjelp noen ganger :=)

Det var med skrekkblandet gru at jeg boret første hullet og traff blink på første forsøk. Dette er ikke vanskelig men når man vet konsekvensene av å bore et hull på 83mm tvers i gjennom to lag gips i taket i et tett rom så blir man fort svett i pannen likevel. Fru D synes sikkert jeg var latterlig...

-1-jpg

-2-jpg

-3-jpg

Prosjekt to var å starte sparklingen i taket. Etter å ha trent på veggene burde dette gå bra og i tillegg sett masse videoer av en nevenyttig fyr på Youtube som heter Dom kunne jeg kanskje unngå å drite meg fullstendig ut. Jeg hadde også fått et tips om å bruke tapetlim på papirstrimlen slik at den ikke falt ned, men skrapet dette forslaget da jeg heller ønsket å prøve en annen teknikk. Startet med det enkleste som var å ta skruehull samt de skjøtene som var falset ned. Brukte en halvtime på første, 20 min på andre og tror faktisk jeg brukte kun 10 min på siste stripa. Da var det på tide å ta kveld også. Neste økt blir å ta skjøtene som ikke er falset ned og det blir helt sikkert et mareritt. Jeg sparer hjørnene helt til slutt.

-4-jpg

-5-jpg

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo meget bra ut. Jevne og fine papirstrimler.

Youtube har masse god info om sparkling. Spesielt gutta over dammen har stålkontroll. Jeg valgte å følge denne videoen samt å gå til anskaffelse av et ståltrau fra flugger. Mye lettere å bruke enn to sparkelspader. Et annet råd jeg følger er å tynne ut sparkelet til det får ca rømmekonsistens. Lettere å arbeide med og lettere å få papirstrimmelen til å feste seg uten bobler. Og ikke minst mye raskere å få jobben gjort. Har selv tatt en trappeoppgang og halve stuen med ovennevnte verktøy og teknikker. Går bare raskere og raskere.

Angående design, tenker du på å lage veggene slik de har gjort i Madrona Digital kinoen du nevner overfor? Tar litt av rommet men jeg tenker selv å gå for denne modulbaserte løsninger når jeg starter i boden. Ser for meg at dette gjør det enklere å optimalisere akustikken og senere gjøre oppgraderinger.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    997
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å få litt taket på sparklingen nå så det går rimelig greit. Bruker laservater slik at jeg treffer med strimmelen best mulig og slipper skrukker.

Angående designet så tenkte jeg å først se an hvor mye alt inne i veggene bygger, samt dempeplatene i 1. refleksjon og slikt. Deretter lager jeg to slike horisontale lister for å feste rammene i.

Dette krever sykt mye av bredden i rommet men det har jeg tatt med i beregningene. Rommet er ca. 4,2 meter bredt i dag ferdig gipset og regner at rammene bygger 5-7 cm hver så da taper jeg 10-15 cm til av bredden.

Ronny

Sitat Opprinnelig postet av regnep Vis post
    Dette ser jo meget bra ut. Jevne og fine papirstrimler.

Youtube har masse god info om sparkling. Spesielt gutta over dammen har stålkontroll. Jeg valgte å følge denne videoen samt å gå til anskaffelse av et ståltrau fra flugger. Mye lettere å bruke enn to sparkelspader. Et annet råd jeg følger er å tynne ut sparkelet til det får ca rømmekonsistens. Lettere å arbeide med og lettere å få papirstrimmelen til å feste seg uten bobler. Og ikke minst mye raskere å få jobben gjort. Har selv tatt en trappeoppgang og halve stuen med ovennevnte verktøy og teknikker. Går bare raskere og raskere.

Angående design, tenker du på å lage veggene slik de har gjort i Madrona Digital kinoen du nevner overfor? Tar litt av rommet men jeg tenker selv å gå for denne modulbaserte løsninger når jeg starter i boden. Ser for meg at dette gjør det enklere å optimalisere akustikken og senere gjøre oppgraderinger.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,714
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig lovende ut dette! Spennende å følge med.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    997
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Monitor

Fikk meg en gammel 32" monitor på jobb i dag som skulle vrakes (Samsung 320px).

Blir fin å bruke når jeg skal stille litt lyd i starten før jeg får tak i PJ.

Jeg har også en liten plan om å enten bygge denne inn i veggen i kjellerstua på høykant og bruke den som "filmplakatviser" etc.
    Fikk også med veggfeste hvis det ikke går å bygge den inn.

Kan vel også brukes som monitor i tekniskboden hvis jeg får avslag fra fru D om å bruke den i kjellerstua.

Mange muligheter...

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    997
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spackled

Ble nesten ferdig med andre runde taksparkling i går kveld. Føler selv jeg begynner å bli fantastisk god til dette og vurderer å quitte my dayjob asap...
    Vi får se når alt er pusset ferdig...

Tror han kompisen som skal sparkle taket under kanskje har større utfordringer:

-bilde-2-jpg

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    997
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dagens økt.

Dagens økt bestod i å rette opp noen gamle synder og sløv platelegging jeg gjorde en gang for lenge siden. Jeg skulle også legge lag to på denne veggen. Kveldens offer var veggen mellom kino og kjellerstua, på kjellerstusiden.

Først den obligatoriske sjaueøkta:
    -1-jpg

-2-jpg

Så litt hifi-musikk:

-3-jpg

Med dette hjørnet hadde jeg nok strøket fra hvilken som helst håndverkerlinje hvis jeg hadde etterlatt det slik. Besluttet også å bytte ut sponplaten med gips for bedre lydisolasjon, brannsikring og andre dårlige unnskyldninger:

-4-jpg

-5-jpg

Noen timer senere er veggen klar for sparkling:

-6-jpg

-7-jpg

Fikk plaget Fru D. og Junior til å hjelpe til litt i dag også. Jeg skyr ikke å tvinge høygravide kvinner bære gips så lenge det går til mannens mancave. Fikk også uventet hjelp fra Junior. Mitt i gipsingen kom poden inn til oss og sa "Pappa, den er blaut", hvorpå han stolt viste frem fars laseravstandsmåler som dryppet med sølevann. Han hadde vært så snill å vasket den for meg da den var skitten med gipsstøv. Hva skal man si?

Avslutter med en vits i ånden til RuneW:

Et ektepar kommer kjørende når de ser et skadet stinkdyr i veikanten. De stopper, og kvinnen går ut og tar det med seg inn i bilen. "Å se, det skjelver, det holder på å fryse ihjel. Hva skal vi gjøre?" Han sier, "Legg det mellom bena dine, der er det varmt." "Men hva med lukten?" "Å, hold for nesen på det."

Ha en fortsatt luktfri lørdagskveld.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    997
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dagens økt.

Fikk klint på første lag med sparkel og remse på veggen jeg startet på i går. Mangler en gipsplate på veggen jeg reiv i går, men den får vente til nest uke. Med andre lag gips på så har nå veggen vokst til smågrove 50 cm i tykkelse...

-1-jpg

Ble ferdig litt før tiden så jeg dristet meg til å sparkle hjørnene i kinoen. Hadde ikke sett frem til dette da det er litt tricky å få det til. Jeg bør vel egentlig ikke bry meg siden det blir bassfeller i hjørnene, men jeg ønsker å lære teknikken da jeg kanskje får bruk for den siden en gang.
    Gikk egentlig, greit men vi får se om om remsens ligger på plass i morgen når det har tørket og hvor mange luftbobler det er på de.

-2-jpg

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    997
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen måltall.

Tok mål av kinoen noen uker før junior "vasket" lasermåleren min:

Mener rommet var ca. 6x5 meter når jeg startet.

Brutto rom ferdig med 2 lag gips:
    Lengde 5570mm
    Bredde 4410mm
    Høyde 2230mm

Deretter spiser vi en god del mer av rommet:
    Lerretsvegg tar ca 1000mm av lengden
    Bakveggen tar ca 550mm av lengden
    Rammene spiser 140mm mer av bredden (Da kan jeg plassere 5 cm demping akkurat hvor jeg ønsker det i rommet samt bruke 15-20cm diffusorer der jeg har sparet ut veggene.)
    Sitteavstand blir ca 2900mm fra lerretet og en drøy meter fra bakveggen. (Gir muligheter for både diffusorer og massiv demping bak sweetspot)
    Total netto rom:
    Bredde: 4110mm ca
    Lengde: 3920mm ca

Man får illusjonen av å komme inn i et rom som er nesten kvadratisk utseendemessig.

Side 50 av 60 FørsteFørste ... 10 20 30 40 46 47 48 49 50 51 52 53 54 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •