Delthral's kino. *Små og store oppgraderinger* - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  48
Side 5 av 61 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 35 45 55 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 1203
    Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Har tidvis kikket innom tråden din, men i dag leste jeg alt fra begynnelsen. Har veldig sans for god planlegging, og det har du virkelig gjort! I tillegg får du et relativt stort rom som vil gi deg masse muligheter! Ser frem til bygging og installering av Miles da dette absolutt kan bli et tema hos meg også. Lykke til med videre husbygging, skal følge med på hva du foretar deg! :grin:

Kult. Har lest tråden din et par-tre ganger allerede og er veldig inspirert av måten du bygger vegger og rammer på. Jeg tror du får en av norges flotteste kinoer når du blir ferdig.

Installering av Miles kan bli interessant da jeg skal gå for in-wall Miles. Blir gøy å se om det kan funke. Kan vel kanskje ikke kalles Miles lenger da, men jeg tror det kan funke. Funderer masse på ventilasjonen for tiden og har sendt et par forespørsler til et par firma.

En ting som var veldig kult som jeg ikke trodde var mulig var å se på 3,20m bredt lerret fra 2,8m avstand hos BEF. Da snakker vi om 3D effekter som treffer deg i ansiktet og vanvittig dypde inn i bildet. Jeg var veldig bekymret for om rommet mitt ble for kort med in-wall høyttalere, men nå er jeg overbevist om at dette funker bra.

Lykke til videre, jeg følger med tråden din8-)
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gulvvarme

Blir digg med gulvvarme i kjelleren på kalde vinterdager. Ser frem til å krype opp i godstolen med en kopp kaffe, et glass med noe godt i og Hobbitten på "the Silver Screen".

-bilde2-jpg
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja dette blir spennende... Godt og få noen bygg tråder og følge med på nå høsten kommer smygende:-)
    Får ikke startet på min Kino før snøen går så da får jeg hygge meg med andres prsjektet og søke erfaring og tips fra dere:-D

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

The Force is strong within this one

Etter å ha saumfart nettet etter en kurrant krysslaser fikk jeg endelig et godt tilbud.

Ridgidsettet inneholder 1 stk krysslaser, 1 meget kurrant stativ, briller, batterier og en relativt solid plastkoffert. Synes det er en grei pakke til under en frognertier.
    Nå er ikke veggboksutmåling på veggplater fullt så skummelt lenger og kun fantasien setter begrensninger til bruken :lol:

Jeg sikret meg også en høykvalitets(!) overfres fra Europris til 150 spenn for en stund siden og er spent på om denne i det hele tatt klarer å sette merke i MDF. Hvis ikke så blir det Makita fres. Har også snuset på en lamellfres fra Jula og en kapp og gjærsag med stativ fra Makita.
    Verktøy er gøy

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,032
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt verktøy gjør deg i godt humør - gratulerer!

Sånn laser har jeg lyst på også!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,777
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her går det unna, morsomt å se dere er kommet godt igang. Gratis med nytt verktøy!!

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Går fort unna nå. Resten av grunnmuren fyker vel opp i løpet av 3-4 arbeidsdager, så skal det vel herde i 14 dager eller så.

Har lagt ut Parasounden min for salg og vurderer også å selge Denon'en etterpå hvis alt går bra. Har noe nytt og spennende i sikte som jeg har veldig lyst på, men er avhengig av at noe cash kommer inn først. Kan ikke tømme AV kontoen helt 8-)

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Krysslaser er fantastisk greit å ha! Sparer masse arbeid, og gir bra resultat. Jeg fikk min fra svigers for et par år siden. Bare en rimelig Black & Decker, men den har fungert helt utmerket.
    Lamellfres SKULLE jeg ha hatt. Blir vel bestilt når nye høyttalere skal bygges...
    Og når du kjøper bedre overfres er den gamle Europrissaken sikkert fin å bruke til bordfres!:-)
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Krysslaser er fantastisk greit å ha! Sparer masse arbeid, og gir bra resultat. Jeg fikk min fra svigers for et par år siden. Bare en rimelig Black & Decker, men den har fungert helt utmerket.
    Lamellfres SKULLE jeg ha hatt. Blir vel bestilt når nye høyttalere skal bygges...
    Og når du kjøper bedre overfres er den gamle Europrissaken sikkert fin å bruke til bordfres!:-)
    Ser ikke for meg at lamellfres trenger så syk bra kvalitet/dyr pris. Jula har jo en til 649,- Digger fresebordet dit btw 8-)

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke sett denne tråden før nå. Men med planene lagt i post 1 ser jo dette meget spennende ut.

Geir Arne

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Har ikke sett denne tråden før nå. Men med planene lagt i post 1 ser jo dette meget spennende ut.

Geir Arne

Post 2 er vel mer up to date da designet ikke blir helt som i post 1. Har bare ikke giddet å tegne alt på nytt og rendret nye bilder. Tar så innmari lang tid...

Hyggelig at du tar turen innom og jeg håper du vil følge med litt fremover og kanskje gi noen tips. Setter veldig pris på innspill fra folk med din erfaring og kunnskap.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det.

Det er bare å sende en PM også om det er noen du tror jeg kan bidra med.

Geir Arne

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høytallere festet til stenderverk.

Jeg poster denne her også jeg.

Jeg planlegger å bruke en tpl 150/h og en 15" slik BEF har gjort i sine sidekanaler, men feste kassen til stenderverket i veggen og skjule dette med høyttalerstoff. Kassen blir ca. H210 B55 D18. Stenderverket er 2 stk 48X98 bygget etter hverandre slik at det blir 48X196 med gips på baksiden av stenderverket og et lag gips inne i stenderverket med akustisk lim i mellom. (bak høyttaleren)

Vil dette få noen uheldige akustiske problemer jeg ikke ønker når jeg fester de i stenderverket i forhold til å bygge de "løse" inne der?
    Vil det påvirke lyden i høyttaleren? Vil det gi ulyder i veggene?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,032
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral
    Vil det gi ulyder i veggene?
    Ulyder vet jeg ikke, men det vil jo gi lyder i veggene i alle fall. Kanskje ikke det optimale lydisolasjonsmessig.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Ulyder vet jeg ikke, men det vil jo gi lyder i veggene i alle fall. Kanskje ikke det optimale lydisolasjonsmessig.
    Nei, det vil kanskje forplante seg noe. Kanskje det hjelper å kubbe stenderverket ekstra for å få det stivt nok. Når det gjelder lyd videre til neste rom så er det luftlomme og en 4" vegg med gips+lim+mdf i tillegg til min lille 48X196 vegg, der deler av denne også består av 20cm leca i tillegg. Må nesten ha taxi for å komme seg fra kjellerstua til kinoen. Blir en massiv dørgang. :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,032
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral
    Nei, det vil kanskje forplante seg noe. Kanskje det hjelper å kubbe stenderverket ekstra for å få det stivt nok. Når det gjelder lyd videre til neste rom så er det luftlomme og en 4" vegg med gips+lim+mdf i tillegg til min lille 48X196 vegg, der deler av denne også består av 20cm leca i tillegg. Må nesten ha taxi for å komme seg fra kjellerstua til kinoen. Blir en massiv dørgang. :-D
    Hehe - blir dyrt å se på film når man må ta taxi til kinoen

Men på den seriøse siden: Det blir vel ikke så mye verre å skru høyttaleren fast i stenderverket i forhold til å henge den opp (som er helt vanlig å gjøre).

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,105
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tipper at løsningen som skisseres vil fungerer utmerket. 2"4 er etter all sannsynlighet mer en stivt nok. Med gipsing blir alt enda stivere.
    Du kan naturligvis kubbe også, men det burde ikke være nødvendig.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg tipper at løsningen som skisseres vil fungerer utmerket. 2"4 er etter all sannsynlighet mer en stivt nok. Med gipsing blir alt enda stivere.
    Du kan naturligvis kubbe også, men det burde ikke være nødvendig.
    Høres flott ut. Kubbing er jo egentlig en drittjobb ;-)

Hyggelig at du titter innom forresten.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Men på den seriøse siden: Det blir vel ikke så mye verre å skru høyttaleren fast i stenderverket i forhold til å henge den opp (som er helt vanlig å gjøre).
    Det stemmer ikke. Skrudd godt fast til stenderverket så vil vibrasjonene forplanter seg til veggen på en mye mer effektiv måte enn hvis du bare henger den via en skrue eller to. Det er så mye enklere å få en vegg til å spre lyd videre når du får bjelkene til å vibrere.

Når det er sagt så må du vurdere hvor mye lyd bak kanelene dine skal produsere, spesielt i bass området. Jeg tror ikke at det blir noe problem hos dere. Sub'ene blir er større problem

Og du kan også skru høyttalerne dine gjennom noe gummi eller noe annet som hindrer direkte kontakt med veggen.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,105
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Det stemmer ikke. Skrudd godt fast til stenderverket så vil vibrasjonene forplanter seg til veggen på en mye mer effektiv måte enn hvis du bare henger den via en skrue eller to. Det er så mye enklere å få en vegg til å spre lyd videre når du får bjelkene til å vibrere.

Når det er sagt så må du vurdere hvor mye lyd bak kanelene dine skal produsere, spesielt i bass området. Jeg tror ikke at det blir noe problem hos dere. Sub'ene blir er større problem

Og du kan også skru høyttalerne dine gjennom noe gummi eller noe annet som hindrer direkte kontakt med veggen.
    Du har nok delvis riktig i det du skriver, men en godt konstruert vegg vil nok motstå vibrasjoner fra høyttalerne, ganske godt. Ved deling på eksempelvis 80Hz, så slipper man også den heftigste bassen, som er positivt for lydforplantingen.

Ideelt-sett kan man kanskje si at det beste ville være å lage utsparinger i veggen, slik at man da kunne montere høyttalerne inne i disse, og evt. da bruke et gummioppheng el.likn.

Side 5 av 61 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 35 45 55 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •