Delthral's kino. *Små og store oppgraderinger* - Side 48

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  48
Side 48 av 61 FørsteFørste ... 8 18 28 38 44 45 46 47 48 49 50 51 52 58 ... SisteSiste
Viser resultater 941 til 960 av 1203
    Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ser ut som det kan bli endel aktivitet på denne tråden fremover likevel. Min arbeidsgiver mente visstnok at jeg hadde gjort meg fortjent til en (uventet) bonus. Dette letter økonomien endel og gjør at gipslag #2 er på full fart (så snart det slutter å regne her på nordvestlandet).

Greit med litt pluss når to biler detter fra hverandre raskere enn jeg rekker å nedbetale/reparere de :=)
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

2. Liker TorTorden, sirant har likt denne posten
    Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig med slike overraskelser

Skal prøve å rote meg innover så du får prøvd med sub på stua etterhvert også, men akkurat nå er det litt travelt rundt meg, men om et par uker letter det litt tror jeg.

Spennende å følge med på fremdriften her iallefall.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

4. Liker TorTorden har likt denne posten
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke travelt med subtest i det hele tatt så bare slapp helt av

Har gjort noe småpirkarbeid de siste dagene som å merke av stendere, spikerslag, hvor spottene sitter og slikt.
    Hadde mye av dette på min gamle mobil som gikk fløyten for et par mnd siden.

Sitat Opprinnelig postet av jakv Vis post
    Hyggelig med slike overraskelser

Skal prøve å rote meg innover så du får prøvd med sub på stua etterhvert også, men akkurat nå er det litt travelt rundt meg, men om et par uker letter det litt tror jeg.

Spennende å følge med på fremdriften her iallefall.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle vel egentlig att den bak i bilen og kjørt oppom når jeg har passert. Har vært to turer sørover denne uken

Får ta det når det roer seg ned.

Dumt med mobilen da, håper du finner ut av hvor ting er så du slipper noen uhell.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde krotet alt på vegger og tak som backup heldigvis.

Skulle vel egentlig att den bak i bilen og kjørt oppom når jeg har passert. Har vært to turer sørover denne uken

Får ta det når det roer seg ned.

Dumt med mobilen da, håper du finner ut av hvor ting er så du slipper noen uhell.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gipsing av bakveggen

Endelig tid til å gips igjen. Ikke at det er så gøy å gipse, men det er et nytt steg videre i prosjektet.

Tømte den lokale gipspusheren for gips (16 plater), som er omtrent det som er lovlig å kjøre med for en med kun B i sertifikatet:

-1-jpg

Noen tunge løft senere er gipsen på plass i kinoen:
    -2-jpg

Første plate vateres inn med laseren:
    -3-jpg

Bakveggen ferdig gipset og fuget på høyre og venstre side med akryl.
    -4-jpg

Håper på å få startet på frontveggen i kveld.

9. Liker sirant, Midas har likt denne posten
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Strøm i kinoen.

(Nesten) litt uventet dukket Trikker'n opp i går kveld for å inspisere kjellerstua. Dette var helt i orden så nå kan jeg kle igjen når jeg måtte ønske.

Når han først var der så ble vi enige om å legg ferdig en stikkontakt inne i kinoen slik at jobben blir litt lettere fremover med lys og verktøy..
    Jeg har en 3-fas 6mm2 kabel fra sikingsskapet som er tilkoblet en 25 ampere sikring og trekt inn i teknisk bod. Dette kunne jo ikke tilkobles ukritisk så den ble koblet på en lite brukt 16 ampere sikring på noen soverom og en provisorisk stikkontakt ble laget i boden. Fra denne kontakten koblet han til nærmeste stikk i kinoen og vips hadde jeg 2 ny doble stikkontakter i arbeidsområdet mitt. Dette er en midlertidig løsning frem til jeg får koblet opp det nye sikringsskapet i boden.

Når vegger og tak er ferdig blir det spennende med ny dB-test med Miles + subber nå når jeg kan lukke dørene og slipper skjøteledning gjennom døråpningen. Da kan jeg sammenligne og se hva det siste laget gips har gjort i forhold til demping av lyden.

-str-jpg

11. Liker sirant, TorTorden har likt denne posten
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

2 down

Ble tid til bittelitt gipsing i helga også. Begge kortvegger ferdige. Ingen av disse har bokser og slikt så det gikk som en lek. Nå begynner alvoret med langveggene. Klarer kun 2 plater per kveld grunnet en dårlig skulder så vi får ta dette rolig fremover. Satser på en flate i uka slik at jeg blir ferdig i løpet av mars med dette. Babysteps...

-gips-jpg

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bittelitt fremgang

Ble slått ut av influensa i 1,5 uke så ting går enda treigere enn nødvendig.

Når det er sagt så er det i hvert fall bittelitt fremgang. Er nå straks ferdig med 3. veggen og fuger i vei mens det bygges.

Motiverende å jobbe når man kan se enden på gipseventyret i det fjerne.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trasig å høre at du har vært syk, men regner med at du har hatt tid til å fundere ut flere lure løsninger på ymse problemstillinger da

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feberfantasier og kinobygging funker dårlig.

Har enda ikke kommet opp med en løsning i tekniskboden min som jeg er fornøyd med.
    Vurderte å tegne det i Sketchup eller noe men da bruker jeg mer tid på å re-lære programmet enn jeg gjør ved å tegne manuelt. Forløpig er det kun små ideer i hodet. Fremover er det ganske plankekjøring en god stund til. Gipsing, fuging, maling og sparkling.

Trasig å høre at du har vært syk, men regner med at du har hatt tid til å fundere ut flere lure løsninger på ymse problemstillinger da

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,001
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg husker selv fra da jeg hadde ferdig gipset kino og tilstøtende rom, det var en utrolig god følelse. For egen del var jeg bare snaut halvveis, med over 70 rammer som skulle trekkes, og to plattinger som skulle opp. Men å komme inn i et gipset rom gir følelsen av at dette snart er ferdig, og det er jo en god følelse...
    God bedring forresten!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

17. Liker sirant har likt denne posten
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Arve.

Er nok masse jobb med rammer og slikt til meg også, men i Versjon 1,0 må jeg nok dessverre bruke rommet et års tid relativt nakent.
    Venter et nytt familiemedlem på sensommeren så det er om å gjøre å få ferdig nok til å hive inn en sofa og lyd/bilde før det braker løs med andre runde bleieskiftarbeider :=)

Er superfan av kinoen din og følger spent med hver dag om det er nye poster fra Kvinesdal.

Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Jeg husker selv fra da jeg hadde ferdig gipset kino og tilstøtende rom, det var en utrolig god følelse. For egen del var jeg bare snaut halvveis, med over 70 rammer som skulle trekkes, og to plattinger som skulle opp. Men å komme inn i et gipset rom gir følelsen av at dette snart er ferdig, og det er jo en god følelse...
    God bedring forresten!

19. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir en økt nå i kveld etter jeg får lagt junior.

21. Liker Gunnar har likt denne posten
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En liten bildebonanza

En god stund siden det har vært masse nye bilder her inne så i dag ble det en liten bildebonanza. Har jobbet masse korte økter i det siste og det er veldig gøy å jobbe for tiden.

Først starter vi med litt barnearbeid. Junior blir satt til opprydning etter hver økt og her hjelper det ikke med tårer eller protester. HMS tar vi også seriøst her i huset. Alt skal være strøkent etter jobbing

-1-jpg

Her er kabelsalaten i det tekniske rommet. Her ser jeg for meg en slik betjeningsplate a la det TomRon og RuneW laget med SpeakOn kontakter.
    -2-jpg

Rett til venstre for kabelsalaten kommer det et strømfordelingsskap som deler min 6mm2 3-fas kabel til det antall kurser jeg trenger i 16a. Disse tre fasene er sikret med en 25A sikring hver i hovedskapet.

-3-jpg

Gårsdagens økt i all sin prakt. Platet fra bakveggen og til midt over døren.
    -4-jpg

Boks for høyttalerkabel ferdig på siste lag. En kabel til surround bak og en til sub bak. Ser med skrekk at denne kabelen nå har steget i pris til 1050 USD per trommel som jeg kjøpte. Med dagens kurs, frakt og moms blir det langt over 10 000,- per trommel. Bra jeg kjøpte før dollaren føyk i været.

-5-jpg

Sub, front left og et strømuttak som jeg kanskje aldri kommer til å bruke, men kjekt å ha. Litt akryl her så blir dette gull.

-6-jpg

Frontvegg 95% ferdig fuget. Mangler bare en liten stripe til høyre samt gulvet. Gulvet tar jeg i en smekk når siste platene er påskrudd.

-7-jpg

Sparer det vanskeligste til slutt... 4 bokser på samme plate går sikkert greit. Dagens økt ble å skru platen til høyre for disse 4 slik at jeg fikk koblet sammen over døra. Stenderverket viste seg å ha flyttet seg en smule etter jeg justerte veggen en gang for lenge siden. Det ble 4 cm feil på den ene stenderen og da var det greit å koble dette sammen over døra.

-8-jpg

Vet ikke helt hvordan dette blir seende ut med listverket når jeg legger gipsen så nær døren, men blir det feil er det bare å kappe unna litt. Skruene står et stykke unna uansett.

-9-jpg

Nederste boksen her er tom og til eventuelle behov som måtte komme. Kanskje mellomtone eller noe slikt. Vi får se.

-10-jpg

Jeg har brukt uhorvelig mye akryl og silikon i dette rommet. Jeg talte 79 tuber silikon siste jeg telte og jeg har også brukt ca. 10-12 600-grams akrylpølser fra Sika, samt 10-12 tuber Tec-7. Her er en av de større fugene ved gulvet på første gipslag

-11-jpg

Håper jeg får til en grei overgang med listverk her...

-12-jpg

Bruker dette på hulltakingen: Hullmal for 1, 1,5 og 2 hulls bokser samt sag fra Biltema. For å finne hullene på gipsplaten bruker jeg "Tid for hjem"-trikset med å legge platen inntil boksen og gi den et par harde slag. Da blir det et avtrykk på platen jeg kan bore etter. Der jeg ikke har denne muligheten bruker jeg enten krysslaser eller måler meg inn.

-13-jpg

Skal man fuge 50 liter akryl må man ha skikkelig verktøy:

-14-jpg

Dagens jobb ferdig. Bommet bittelitt på skjøten, men da blir det frem med akrylpistolen.

-15-jpg

Platen påskrudd. Nå mangler jeg kun 1300mm så er veggene ferdig.

-16-jpg

Avsluttet med å fuge bakveggen.

-17-jpg

Blir det mer drittvær i påsken så håpet jeg å rekke over:
    1) Fuge ferdig alt unntatt gulv
    2) Skjære ut alle utsparinger jeg har laget
    3) Starte å sparkle alle skruehull

23. Liker Gunnar har likt denne posten
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dagens støvete økt.

Dagens mål var å skjære ut utsparingene i veggene. Hadde som mål å rekke over alle 8 men som vanlig rekker man mindre enn man ønsker. Det ble i hvert fall hele langveggen med 5 utsparinger, så jeg er i hvert fall halvveis.

Var litt spennende å bore det første hullet i veggen etter alt styret med gipsskruing og fuging:

-1-jpg

Uten den helt store spenningen kunne jeg fastslå at det ikke var Glava i hullet og dermed fulltreffer.

-2-jpg

Her et oversiktsbilde over veggen. Jeg fikk også dokumentert alt støvet som ble produsert av stikksagen. Brukte støvmaske og hørselvern men måtte likevel ut å lufte meg for hver utsparing. Det tok maaange timer før jeg kunne knipse disse bildene.
    De to til høyre er for dempeplater i førsterefleksjon (håper jeg treffer sånn nogenlunde). De to neste tenkte jeg å prøve skyline diffusorer eller andre alternativer i diffusorsjangeren. Siste utsparing er for høyttaler surround venstre.

-3-jpg

Førsterefleksjon mot lerretsveggen.

-4-jpg

Diffusorutsparinger:

-5-jpg

Håper å få plass til en høyttaler her. ca. 2100mm høyt 550mm bredt og 210mm dypt. Her kan jeg faktisk legge på enda 50mm i dybden da jeg skal ha ramme utenpå. Drømmen er å få plass til en Miles surround variant her.

-6-jpg

25. Liker kenti har likt denne posten
    Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,748
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult!

begynner virkelig å ligne noe nå

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dagens økt.

Siden været her på nordvestlandet har vært bare dritt så ble det lite med uteprosjekt i påsken. Det har derimot blitt 1-2 økter hver dag i kinoen og fremgangen i min lille hule har ført til veldig motiverende arbeidslyst.

Førsteøkten bestod i å slice ut de siste utsparingene på veggen mot kjellestua:

-1-jpg

-3-jpg
    -4-jpg

Mitt i økten ble jeg avbrutt av min kjære fru D. som hadde lagt delig smoothies. Nam.

-2-jpg

Økt 2 ble det sparkling av skruehull, samt sparkling av hjørner.
    -5-jpg

-6-jpg

-7-jpg

-8-jpg

-9-jpg

Da blir det en kort økt i morgen formiddag med eksentersliper og akrylfuging. Blir det tid nok kan det hende vi smartmaler litt også.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -10-jpg  

28. Liker Gunnar, sirant har likt denne posten
    Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette begynner jo virkelig å ligne noe. Det må være deilig å se slutten nærme seg

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser kanskje ferdig ut med gipsede vegger, men sannheten er nok litt anderledes. Det gjenstår sykt mye arbeid enda før kinoen blir i nærheten av det jeg ønsker. Det vil imidlertid ikke gå så veldig lenge før jeg får lurt til noe lyd og bilde her nede når det blir støvfritt.

Ble nesten ferdig med fugingen i går og fikk handlet noe papirremser til gipsen i dag så nå blir det et par uker med pussing og sparkling.
    Jeg må vel heller ikke glemme siste laget i taket, hehe.

Sitat Opprinnelig postet av OleM Vis post
    Dette begynner jo virkelig å ligne noe. Det må være deilig å se slutten nærme seg

Side 48 av 61 FørsteFørste ... 8 18 28 38 44 45 46 47 48 49 50 51 52 58 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •