Delthral's kino. *Små og store oppgraderinger* - Side 46

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  43
Side 46 av 60 FørsteFørste ... 6 16 26 36 42 43 44 45 46 47 48 49 50 56 ... SisteSiste
Viser resultater 901 til 920 av 1190
    Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dagens økt

I dag fikk jeg gjort masse til en forandring. Delvis uvær og ikke nok materialer til å starte på uteprosjektene medførte at det ble helgdags byggedag
    i kjellerstuen. I dag fikk jeg MEGET god hjelp av poden på 2 år og 7 mnd. Han hadde ansvaret for oppmåling, hamring, drilling av gipsrester og føring av
    laseravstandsmåler som ville fått Luke Skywalker til å dåne av beundring:

-1-jpg

TV-kroken ferdig med stenderverk der TV skal henge. Kun rammeverket selfølgelig.

-2-jpg

Resten av samme vegg med teknisk bod til venstre:

-3-jpg

Mer teknisk bod. Den er 1 meter bred og 2 meter lang.

-4-jpg

Mesterverket i all sin prakt. Når jeg bestilte døren tok jeg høyde for å lage spotkanaler langs veggene i kinoen og gikk for en
    2000mm høy dør. I etterkant var dette skivebom, jeg kunne fint tatt 2100mm høy slik at det ble mer sammenheng med resten av rommet.
    Vurderer nå om jeg skal velge 2000 eller 2100 dør til boden. Den skal i hvertfall være 700mm bred. Vi får se om det blir tilbud på noe i nærmeste fremtid.

-5-jpg

Jeg kommer ikke til å trekke strøm fra boden til kjellerstua da jeg sparer meg masse arbeid med å ta strøm fra boksen ved inngangsdøren
    i stedet. Jeg tenker likevel å trekke HDMI, høyttalerkabler og subkabler fra boden i tilfelle jeg plasserer receiveren der i stedet for ute i rommet.
    Jeg må også trekke CAT5 fra boden til databenken min i motsatt hjørne, samt trekkerør for IR/RF styring.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8CX300ND surround| 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjellerstua

Siste vegg i kjellerstua klar for trevirke.

-bilde-jpg
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8CX300ND surround| 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    648
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å se skikkelig bra ut nå! Er spent på se hvordan dette blir seende ut tilslutt. Følger med i spenning. Kommer til å bli mye dynamikk med miles inni der ihvertfall! Det kan jeg skrive under på, selv om jeg kanskje skulle ønsket meg noen subbere under 30hz hos meg.
    Akustikk, Akustikk, Akustikk!

Min tråd:
    http://avforum.no/forum/hvilket-utstyr-har-avforums-medlemmer-/124180-thohaugs-lytterom-fra-toveis-til-treveis-5.html

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,669
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir bra! Morro å se nå, når all "drittjobben" er gjordt

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Siste ukers arbeid

Det har vært stille fra denne kanten noen uker i ferien nå men har likevel fått gjort noen småting:

Uteprosjekt 1: Lufteveranda til vaskerommet
    Mangler kun trappen ned. Her skal jeg støpe fundament med restene fra uteprosjekt 2.

-bilde-3-jpg

-bilde-4-jpg

Uteprosjekt 2: Hovedveranda ca. 40 m2.
    Alt målt opp og i vater og vel så det. Fikk hjelp av svigers til å rette den av før han dro til sjøs. Ulempen var at jeg må håndgrave søylene og kan ikke bruke
    maskin. 4 av 10 søyler gjenstår å støpe og håpet er at værgudene tillater dette i løpet av helga.

-bilde-5-jpg

Sideprosjekt inne: Kjellerstue.
    Alle vegger ferdig konstruerte og alt unntatt strøm er på plass i veggen. Her ser vi spikerslag til TV, Ø40 til hdmi (ser litt rar ut da jeg har festet ekstra bend og slikt
    for å finne de igjen senere, bokser fra venstre mot høyre:
    Strøm til lampe/sub, signalkabel sub/høyttalerkabel, 2 doble bokser for 6 stikkontakter, cat6 uttak, signalkabel sub/høyttalerkabel og strøm til lampe/sub.

-bilde-jpg

Til slutt gikk turen til Rovik for å låne hans eminente og DIY gipsheis. Denne fungerte helt strålende og motivasjonen var såpass høy i går kveld at jeg peiset
    opp 3 plater for å "teste". Resten av gipsen ble kjøpt inn i dag formiddag og kommer opp i taket etter hvert nå.

-bilde-jpg

Glemte nesten å legge taket overlappende i motivasjonståken, men husket det i siste liten. phew. Vurderte å legge taket andre vegen i første lag, men det med-
    fører flere ulemper og mere tenking så jeg droppet det. Legger andre laget skjevt forflyttet slik at alle skjøter dekkes av neste lag.

-bilde-1-jpg

Også i min kino har Spiderman tråkket rundt på taket...

-bilde-2-jpg

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kveldens økt

Det ble tid til litt gipsing av tak etter en lang dag med håndgraving av hull til støping ute.

Her er bakveggen med det lille som står igjen. Her må jeg lage to spikerslag til ventilasjonen slik at jeg får festet
    kanalendene i taket på en ok måte. Kjøpte hobbyplank og 110mm hullbor til dette. Alle elboksene og slikt er også her
    bak den "falske" veggen som kommer.

-bilde-1-jpg

Veggen mot døren og lyddøren som hviler bekvemt mot gipsen i bakgrunnen.

-bilde-2-jpg

Lerretsveggen:

-bilde-3-jpg

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,669
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult

Begynner å bli bra dette. Når håper du å bli ferdg?

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Kult

Begynner å bli bra dette. Når håper du å bli ferdg?
    Hei sirant. Har du tid til å loffe rundt i tråden min når du driver og bygger så mye selv da? Trivelig er det i hvert fall.

Ferdig er et relativt diffust begrep i min kino. Jeg har som mål å få sett første filmen til julen i år.
    Kinoen blir på langt nær ferdig men jeg håper å ha et 5.1 anlegg oppe å gå, en midlertidig PJ og en lerretsvegg med
    et lydtransparent midlertidig lerret. Molton i taket er et mål, men ikke tapet og rammer enda. Ingen større justeringer av lyd heller.
    Det blir også dårlig med sofa, men håper å ha et teppe. Alt dette er avhengig av at jeg klarer av en større elektrikerregning til høsten.

Har fremdeles håpet, men det meste står og faller på kroner og øre per i dag. Alt av penger i sommer ble blåst på uteprosjektene samt
    de evinnelige bilutgiftene som hoper seg opp når man har planer om å bruke penger på noe annet moro.

Ble ferdig med å støpe søyler til verandaen i dag så om en ukes tid når alt er herdet blir det mer bygging ute.
    Fikk også hjelp av senior til å montere lyddøren til kinoen så nå er den også oppe og går. Gud bedre så tung den er!

Newcomer Rovik sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for sist Der er du godt i gang med taket allerede. Kjekt at gipsheisen står til forventningene.
    * Dynabel SuperExact * SVS SB12-Plus * EAD (Theatre Master Ovation) * EAD (Theatre Vision P) * Monster Power HTS5100
    * Vincent SAV-P200 * Hitachi PJ-TX300 * Dreamscreen V1 Dynagrey alumotor 92"

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,669
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral Vis post
    Hei sirant. Har du tid til å loffe rundt i tråden min når du driver og bygger så mye selv da? Trivelig er det i hvert fall.

Ferdig er et relativt diffust begrep i min kino. Jeg har som mål å få sett første filmen til julen i år.
    Kinoen blir på langt nær ferdig men jeg håper å ha et 5.1 anlegg oppe å gå, en midlertidig PJ og en lerretsvegg med
    et lydtransparent midlertidig lerret. Molton i taket er et mål, men ikke tapet og rammer enda. Ingen større justeringer av lyd heller.
    Det blir også dårlig med sofa, men håper å ha et teppe. Alt dette er avhengig av at jeg klarer av en større elektrikerregning til høsten.

Har fremdeles håpet, men det meste står og faller på kroner og øre per i dag. Alt av penger i sommer ble blåst på uteprosjektene samt
    de evinnelige bilutgiftene som hoper seg opp når man har planer om å bruke penger på noe annet moro.

Ble ferdig med å støpe søyler til verandaen i dag så om en ukes tid når alt er herdet blir det mer bygging ute.
    Fikk også hjelp av senior til å montere lyddøren til kinoen så nå er den også oppe og går. Gud bedre så tung den er!

Det å lese din og andre gode tråder er en god måte å roe ned etter en dag med bygging, samtidig som det er en kilde for kløe i fingrene

Ser ut som din tidsplan er noenlunde lik min, har også ett nøktern budsjett og forholde meg til. Ser allerede nå at oppusingen av inngangspartiet blir dyrere og mer tidkrevende enn forventet :/

Men - godt vi har noe å drive med, hehe.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gårsdagens økt

Har jobbet mest ute i det siste så det har gått litt seint i kinoen. Her med god hjelp av junior til å feste de siste bjelkene på verandaen:

-bilde-1-jpg

Litt av småpirket som er gjort i kinoen i det siste: Spikerslag for feste av ventilasjonskanalen. Fant ut at det var greit å lage denne så jeg slipper å være uheldig
    å miste kanalen bak gipstaket. Kanskje unødvendig, men jeg har aldri bygget et slikt tak før så better safe than sorry...

-bilde-2-jpg

Her med gipsen ferdig på. Mangler bare en "stripe" på en liten meter bakerst i kinoen nå så er taket ferdig med 1. lag. Fuget også det meste av taket i går, samt
    lakket inn og ut ventilene som skal så i taket.

-bilde-3-jpg

Mens jeg venter på Swedac'en gjenstår endel småting som kan gjøres inne:
    - Siste to plater i taket på kinoen, fuging og rydding
    - Siden det tar en måned til før jeg får Swedac flytter jeg rotet i kjellerstua til kinoen slik at jeg får jobbet der.
    - Skumming, festing og isolering/lydtetting av døren mot kjellerstuen
    - Legging av strømkabel i kjellerstua
    - Fresing for 15" på frontbaffelen på center Miles, samt liming av denne
    - Strømbokser og kabler i teknisk rom
    - og mye, mye mer.

Alt dette kommer selvsagt i andre rekke da jeg må gjøre ferdig uteprosjektene først og nå har også håndballsesongen startet for fullt så da blir jeg
    også opptatt 3-5 dager i uken med dette.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny milepæl nådd

Ble ferdig med taket i går kveld. Ser ut som det tar litt tid å få skaffet dempelimet og siste lag gips så kinoen ble igjen konvertert til
    midlertidig bod slik at jeg kan komme lenger på teknisk bod og kjellerstua. Skal prøve å få til å teste hvor mange desibel rommet demper nå med
    1 lag gips ferdig. Kan være gøy å sammenligne når siste laget er på plass.

Fikk også lagt ferdig siste del av strømkablene i kjellerstua så nå blir det noe småbygging i tekniskboden slik at den er forberedt for besøk av elektriker.

Til helgen skal fru D. på tur så da blir det forhåpentligvis (hvis været tillater det) terassebygging på dagtid og ferdigstillelse av Miles nummer 3 på kveldstid.
    Har knotet så mange måneder med denne nå så det er på tide den blir gjort ferdig. Må likevel innrømme den er endel enklere å flytte på i deler enn
    ferdig limet :=)

Det er også på høy tid å rydde/koste/støvsuge kjelleren igjen da siste måneders uteprosjekter har ført til at det ble en slagmark i kjelleren igjen.

Skal bli litt flinkere til å legge ut bilder i helgen.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lim og MDF

I dag ble det en produktiv dag. Startet med å legge noen terassebord. Ble vel 8 rekker før jeg gikk tom.
    Et stemningsbilde:

-5-jpg

Så var det tid for fresing og liming. Frontbaffelen ble frest i en fei og liming påbegynt. Siden endel av mine
    lange snekkerklemmer hadde takket for seg, brukte jeg jekkestropper i tillegg i dag.
    Hadde kjøpt meg en lamellfres, men gadd ikke sette meg inn i det siden det sikkert tok litt tid og jeg har bygget
    et par Miles før så her var det bare å gunne på:

-1-jpg

Frontbaffel i bakgrunnen. La på en milimeter ekstra på 15 tommerne da det ble litt trangt forrige gang jeg bygde en slik.

-2-jpg

Støperør fra Biltema installert:

-3-jpg

Jeg var ikke så veldig nøye med kapping og slikt denne gangen så jeg ble nødt til å bruke litt Tec-7 i skjøtene for å
    være sikker på at det ble ok. Skal kjøre en runde til med lim i enkelte sprekker når det tørker ferdig også.
    Frontbaffel tror jeg ikke jeg skal montere før det blir dags å sette i elementer. Tør ikke dette enda da det er så mye støv
    i kjelleren og de ligger bra i eskene sine.
    Jeg skal pusse, høvle, spakle, grunne, male og mattlakke de også når dette blir tørt. Deretter blir de lagt på lager til jeg får bært
    ned de andre to. Inconcert Miles er nesten latterlig enkle å bygge og absolutt verdt hver en krone de koster.

-4-jpg

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant ut i dag når jeg testet frontbaffelen at jeg har plassert avstiverne 3 cm for høyt i kabinettet. Diskanten passet likevel
    men den øverste 15 tommeren passet ikke. Modder dette med en feinsag slik at elementet får plass. Gidder ikke bygge ny kasse da dette ikke
    får betydning for lyden, kun innfestingen av elementene.

årsaken til rotet var at jeg målte meg inn etter bakplaten, ikke frontplaten. Resten ser bra ut.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å dra seg til med ute prosjektene også nå. Har ikke sett bak huset ditt, men hadde kanskje gjort seg hvis verandaen du holder på med nå også fortsetter rundt på baksiden. Da har du solen fra morgen til kvelds på verandaen
    * Dynabel SuperExact * SVS SB12-Plus * EAD (Theatre Master Ovation) * EAD (Theatre Vision P) * Monster Power HTS5100

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rovik Vis post
    Begynner å dra seg til med ute prosjektene også nå. Har ikke sett bak huset ditt, men hadde kanskje gjort seg hvis verandaen du holder på med nå også fortsetter rundt på baksiden. Da har du solen fra morgen til kvelds på verandaen

Det stemmer. Det får bli et prosjekt senere et år. Grunnet diverse forutsette utgifter så ser jeg meg nødt til å bruker mer av AV-kontoen for å gjøre ferdig verandaen. Det betyr at jeg ikke kan bestille dempelim før i vinter og må belage meg på å betale termofrakt i tillegg. Elektrikker blir også utsatt og håpet om å se film på lerret før jul har svunnet hen.

Er inne i 3. året av dette prosjektet nå og hadde vel håpet å ha kommet endel lengre. Mye skar seg da jeg og banken hadde oppfattet boliglånet litt forskjellig. Jeg hadde regnet inn 100 000,- ekstra på lånet for å gjøre ferdig kjellerstue, kinorom og noe småtteri. i stedet fikk jeg såpass mye mindre at hele AV-kontoen ble tømt og jeg måtte ta opp et håndlån får å betale siste regninger på huset.
    Alt er heldigvis på stell nå men kinobyggingen preges av å være en buffertkonto i tillegg til en byggekonto

Heldigvis er dette en hobby som jeg trives godt med og elsker å pusle med alle småprosjektene, samt lære masse praktisk arbeid gjennom denne prosessen. Jeg er 100% sikker på at dette blir grisebra til slutt så motivasjon er høy hele tiden.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har da kommet et godt stykke på vei på de tre årene. Nesten flaut å si det, men jeg er fortsatt på planleggingsstadiet etter ca like lang tid. Har tatt kontakt med flere taktekker firmaer den siste tiden, men nesten ingen har tid. Et firma skal komme på befaring, henvendelsen min ble lagt i "bunken" deres når de har ledig kapasitet. Virker som de har stor aktivitet fortiden.

Alt blir bra tilslutt, har stor tro på prosjektet ditt. Viktig å ha noen små prosjekter/deloppgaver å sysle med. Ikke bra å haste seg gjennom prosjekter heller, da blir man sittende i sofaen å tvinne tommeltotter

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lite action for tiden

De siste månedene har det vært fullstendig stopp i kinoprosjektet. Etter sommerens strabaser ute gikk det tøft utover sparekontoene i huset og kinoprosjektet kan kun realiseres hvis det ikke påvirker resten av familiens budsjett. Planlegger å bytte bil da den koster meg ca. 90 000 i året med alle utgifter som lån, renter, servicer og bensin. Når bilen er kun verdt 90 000,- så er det dårlig butikk. Målet er på sikt å skaffe en billigere bil som ikke koster 7500,- per måned å ha. Den sluker også bensin da det er en automat.

Neste del av prosjekt kino er jo dempelim, gipsing og elektrikker. Dette krever ca. 50 000,- så jeg har lagt hammer og spiker på hylla frem til AV-kontoen er klar for action igjen. I mellomtiden har jeg en stack med filmer som kan nytes på vinteren og en 3-åring som trenger å aktiviseres.

Det vil si at så lenge jeg ikke vinner store summer i spill så blir det ikke veldig mange oppdateringer her før til våren. Jeg kommer til å pusle med noen høyttalerprosjekt så helt dødt blir det nok ikke.

Håper alle får en fin desember.

Delthral

19. Liker Johnnygrandis har likt denne posten
    Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi gleder oss til fortsettelsen!

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Siste nytt|

Da fikk jeg endelig limt, saget, høvlet, pusset, sparklet, pusset, grunnet, pusset og lagt 2 strøk sort maling på
    centern. Skal påføre et lag til med sort og 4-5 strøk med mattlakk før jeg setter den på "lager". Kommer ikke til å sette inn elementer nå da jeg er
    redd for skader under lagring/transport mellom rommene.

-1-jpg

-2-jpg

-3-jpg

22. Liker Hunsbedt, Gunnar, MorJohan har likt denne posten
Side 46 av 60 FørsteFørste ... 6 16 26 36 42 43 44 45 46 47 48 49 50 56 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •