Delthral's kino. *Små og store oppgraderinger* - Side 45

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  50
Side 45 av 61 FørsteFørste ... 5 15 25 35 41 42 43 44 45 46 47 48 49 55 ... SisteSiste
Viser resultater 881 til 900 av 1204
    Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    Mitt tilsvarende lerret (142" / 330cm) har bildet startende 60cm over gulvet og ca. 20cm fra taket. Såfremt du påpasser at taket er kledd i sort moltonstoff mht refleksjon funker det veldig bra. Jeg tror ikke jeg ville hatt bildet noe lavere enn det jeg har nå, så 30cm fra gulv høres veldig lavt ut...
    er vel bare en ting som gjelder da kanskje.. Prøve det ut i praksis... hehe. Er jo enkelt å finne utav når rammen er bygd.

Må jeg opp på 500 serien eller holder HW55 fra Sony, tror du?
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,953
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    HW55 holder i lange baner mht lysutbytte, hvis du tenker på X500 som et alternativ har ikke den mer lysutbytte men er mer dynamisk og har selvsagt også motorisert linse som egentlig etter mitt syn er et must om du skal ha 2.35:1... Mitt råd er derfor; HW55 om du går for 16:9 (typisk da 265cm bredde), og JVC X500 om du skal ha 2.35:1. Manuell justering av zoom, fokus og lens-shift hver gang du skal mellom 16:9 og 2.35:1 tar mye tid og det ender da lett opp med at du alltid sitter med halvveis bra fokus / geometri...

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HW55 holder i lange baner mht lysutbytte, hvis du tenker på X500 som et alternativ har ikke den mer lysutbytte men er mer dynamisk og har selvsagt også motorisert linse som egentlig etter mitt syn er et must om du skal ha 2.35:1... Mitt råd er derfor; HW55 om du går for 16:9 (typisk da 265cm bredde), og JVC X500 om du skal ha 2.35:1. Manuell justering av zoom, fokus og lens-shift hver gang du skal mellom 16:9 og 2.35:1 tar mye tid og det ender da lett opp med at du alltid sitter med halvveis bra fokus / geometri...

Tenkte vel egentlig på Sony VW500ES.

HW55 er egentlig for å finne prisklasse. Når rommet er klart for PJ-innkjøp regner jeg med Sony har klart å hoste opp en PJ i klassen til HW55 med zoom-minne.
    Lysutbyttet er dermed det som er i fokus. Lurte bare på om en HW55 klarer å lyst opp et så stort lerret fra 4,2 meters avstand.

Regner med det blir mest BD, altså 2.35:1 i kinoen. DVD og 16:9 blir enten sett i stuen oppe eller kjøpt inn på BD :=)
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,953
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Fra 4,2 meter kan du nok glemme 330cm bredde fra HW55 dessverre, det har den ikke zoom nok til. JVCen har en del mer zoom, men heller ikke den klarer såpass mye. Min JVC X500 står ca. 5,5m unna mitt lerret på 330cm og klarer da på max zoom å fylle lerretet akuratt. Du kan eventuelt kjøre på med en anamorfisk linse, da får du ca. 30% mer zoom, men også da tror jeg du må på JVCen. Zoomforholdet er for øvrig om lag det samme på Sony VW500 som HW55, og jeg tror ikke en eventuell ny 4K-modell fra Sony vil være bedre der da de gjerne tar utgangspunkt i optikken fra VW95 (samme zoomforhold som HW55 og VW500).

Lysutbyttet er for øvrig subjektivt om en føler "holder", men jeg synes JVC X500 levererer mer enn nok lys på mitt 330cm brede lerret. Sonyen, både HW55 og VW500, har type 20-30% mer lys enn JVCen igjen (HW55 og VW500 har om lag samme lysutbytte) så jeg mener du skal være relativt kravstor for å føle de blir for lyssvake...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående høyde på lerretet må du jo bare forsøke. Mitt lerret er 45cm fra gulvet 120" 16:9. Dette er ikke noe problem. Jeg tror at 30cm fra gulvet blir for kort og at du da nettopp vil få tærne i bildet.

Angående projektor og zoomområde blir jeg ikke helt klok. Hadde selv tenkt å gå for HW-50, men etter at jeg var ferdig med baffelveggen ser jeg at avstanden blir 10 cm for kort til å fylle lerretet. Jeg har derfor regnet på disse JVC modellene ved bruk av "throw ratio" fra manualen, men det ser ikke ut som om de har noe særlig større zommområde (selv om Sony oppgir 1,6x og JVC 2,0)? Har du en oversikt over dette Lygren? Ennå bedre, kan du teste det ut slik som Saarg gjorde for Sonyen? Virker som om prosjektorene generelt har større zoomområde enn det blir oppgitt.
    Sitat Opprinnelig postet av Saarg Vis post
    Da har juryen kommet frem til en dom... :-)
    Jeg får ett bilde med bredde på 267 cm som i 16:9 skal tilsvare 121" i følge projector central sin kalkulator. Da har jeg ca 360 cm fra focusringen til lerretet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til info: min sony HW50 klarer 320 cm bredde med 430 cm fra linse til lerret.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Throw ratio for Sony HW50 ser da ut til å være:
    (1) 360/267= 1,348
    (2) 430/320=1,343
    Altså relativt like verdier mellom modellene.

Ut fra dette på JVC DLA-500X
    Throw Ratio 1.4 ~ 2.8:1

Og formelen: "A projector's throw ratio is defined as the distance (D), measured from lens to screen, that a projector is placed from the screen, divided by the width (W) of the image that it will project (D/W)"

Får jeg følgende skjermbredder på overnevnte eksempel: TR=D/W, W=D/TR
    (1) 360/1,4=257
    (2) 430/1,4=307

Altså mindre bilde enn Sony på samme avstand.

Fra 4,2 meter kan du nok glemme 330cm bredde fra HW55 dessverre, det har den ikke zoom nok til. JVCen har en del mer zoom, men heller ikke den klarer såpass mye. Min JVC X500 står ca. 5,5m unna mitt lerret på 330cm og klarer da på max zoom å fylle lerretet akuratt.
    I dette eksempelet er jo TR 550/330=1,667, altså mindre throw ratio enn det oppgis i manualen og for meg ser da da helt klart ut til at man får størst bilde med Sony. Håper allikevel at jeg tar feil og at JVC har en del mer zoom som lygren sier, da jeg sårt trenger dette selv...
    Sist endret av MML; 05-12-2014 kl 00:10

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mr. T på besøk

Mr. T (Trikkern) var innom en tur på befaring i går kveld og virket fornøyd med det han så. Fikk klarsignal til å kle inn vegger og tak.
    Denne uken blir litt travel med jobb, treninger, fabrikkbesøk gjennom jobb osv så vi får se når vi rekker dette. Står igjen endel småtiltak
    i tak og vegger for å unngå skramling av k-rør og slikt. Må også installere skapmuffene i spotkassene samt klamre rør i taket.

Utesesongen nærmer seg også med stormskritt. Årets prosjekt består av husmaling, trappebygging, bygging av luftebalkong, en litt større terasse
    samt kanskje også en bod ute. Blir nok ingen "ferie" i år heller :=)

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bokser for høyttalerkabler

Da er tiden inne for å gjøre noe praktisk igjen og ikke late seg. Har vært litt lite motivert i det siste så det var godt å komme igang igjen.
    Motivasjonen er negativt eksponentiell med antall kroner på AV-kontoen min.

Her har vi boksen for bakre sub høyre og høyre surround bak. Siden jeg tenkte å bygge en sub der høyttalerne står oppå
    så passet det bra å legge boksen 1 meter fra taket. Måtte også passe på at boksen ikke kommer på feil side av falskveggen.
    -1-jpg

Boksen for høyre surround side. Høyde fra bunnen av nisjen til boksen er nøyaktig 2100mm. Høyttaler blir tilpasset sluttproduktet :=)
    Boksen kan flyttes noe i etterkant hvis jeg ønsker det.
    -2-jpg

Her ser vi rett bak lerretsveggen sett fra venstre for der man sitter. Jeg målte og fant ut at jeg hadde plassert alle strømbokser 5mm
    for langt ut i rommet slik at jeg ikke ville fått på gipsplatene. Ekstra arbeid... Denne strømboksen stod også plassert midt inne der jeg
    planlegger en bassfelle av trekantglava så den måtte flyttes. Her også måtte jeg passe på lerretsveggen i forhold til disse.
    Strøm til venstre, sub venstre front øverst og under der har vi venstre front. Røret som kommer inn fra høyre er tomt og kan brukes til hva
    det skulle være. F.eks. oppgradering av Miles til mellomtone etc.

-3-jpg

Motsatt side av forrige bilde. Øverste boks blir sub høyre front, deretter høyre og senter front og nederst er det to tomme
    Ø20 rør for evt. oppgradering av Miles. Her må jeg også sette på en stikkontakt fant jeg ut rett til høyre i samme stender.

-4-jpg

Kjøpte 7 stk singelbokser og trodde det skulle holde. Neida... Må ha 3 til i kinoen. Regner med det går 10-12 stk i boden også så
    jeg trenger vel ikke være for grådig. Reiser til Trondheim på håndballcup i helgen så det blir lite jobbing i dagene fremover.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Startet på en skikkelig kosejobb i går. Isolering av taket. Fyshameg. Sier seg selv at det ikke ble tatt bilder.
    Er vel snart på tide å kjøpe inn en haug gips igjen. Skal spandere en god whisky på meg selv den dagen all isolasjonen er dekt av gips.

Fant en liten utfordring i forhold til brannvarsleren. Siden alt er seriekoblet med Cat 5 så ligger det jo bare en løkke i kinoen. DVS at denne må faktisk
    kappes og skjøtes for å få plass i en boks da inn og ut er to forskjellige k-rør.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så mye som skjer for tiden her i gården. Vi fikk kjøpt oss ny TV-benk i stua nettopp. Gamle benken var 1400mm bred mens den nye er 2050mm bred. Dette resulterte i at
    effektforsterkeren (parasound) fikk seg en midlertidig pause frem til jeg fyrer opp i kinoen. Alt blir nå tynt ut av Denon'en men det går greit da vi aldri skrur opp lyden i stua uansett.
    Det som var veldig positivt var at med den nye og bredere plasseringen av Miles'ene ble lyden betraktelig bedre i forhold til bredde i lydbildet og bedre lyd i flere seter i sofaen.
    Har minimalt med toe'in og ingen center, men det går veldig bra likevel. Eneste jeg mangler er en ny sub.
    Hadde dessverre ikke penger til å cashe ut en SVS SB2000 som hadde passet perfekt i stua som ble solgt lokalt her.

Alle penger i reserve blir spart til å kjøpe dempelim i løpet av sommeren. Blir nok ikke så mye gjort fremover nå når utesesongen trør til for fullt.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,750
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral Vis post
    Startet på en skikkelig kosejobb i går. Isolering av taket. Fyshameg. Sier seg selv at det ikke ble tatt bilder.
    Er vel snart på tide å kjøpe inn en haug gips igjen. Skal spandere en god whisky på meg selv den dagen all isolasjonen er dekt av gips.

Fant en liten utfordring i forhold til brannvarsleren. Siden alt er seriekoblet med Cat 5 så ligger det jo bare en løkke i kinoen. DVS at denne må faktisk
    kappes og skjøtes for å få plass i en boks da inn og ut er to forskjellige k-rør.

Hehe, isolering av tak er hat!

Dog en whiskey når man er ferdig høres ut som en fin gullrot - kanskje noe jeg må bruke for å motivere meg selv også..

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

TTT

Holder på med siste finpuss før jeg smekker på gipsplatene på veggen nå. Det er mye som må dobbelt og trippelsjekkes da jeg har planer om å
    både lime og skru platene fast. Point of no return.
    Alle bokser er montert, alle kabler trekt 80% ferdig isolert og noe annet småtteri.

Driver og herjer litt med byggskum, fug og "dempematter" på strategiske plasser i vegger og tak.
    Skal også måle inn stenderverket slik at jeg er mer sikker på å treffe riktig når jeg skal skru platene.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gårsdagens økt

Skumming av div rørgjennomføringer og bokser:

-bilde-1_1-jpg

-bilde-3_1-jpg

-bilde-2_1-jpg

Klart for platelegging:

-bilde-4_1-jpg

Første to plater lagt på:

-bilde-2_3-jpg

-bilde-1_3-jpg

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,171
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må alltids ta av meg hatten for slikt arbeid, du ser vel lyset i tunnelen snart håper jeg :-D
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Må alltids ta av meg hatten for slikt arbeid, du ser vel lyset i tunnelen snart håper jeg :-D
    Et godt stykke unna enda. Nå er det pengene det står på. Swedac og elektrikker er to store utgiftsposter som gjør at det
    tar litt tid å komme mye lenger. Skal dekke med 1 lag gisp i hele rommet nå så får jeg spinke og spare litt mens jeg bygger teknisk bod og kjellerstua.
    Må i hvert fall bli kvitt isolasjonen for innemiljøets del :=)

Har også noen høyttalere som må bygges ferdig så jeg skal nok holde liv i tråden likevel :=)

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gårsdagens økt

Da er 3 av 4 vegger ferdige med 1 lag gips. Her langveggen til venstre for lerrettet:

-2-jpg

-1-jpg

Siste veggen, mot kjellerstua:

-3-jpg

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,750
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir bra Deilig å få gjemt bort isolasjonen tenker jeg!

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dagens økt

Sirant: Det skal bli veldig digg ja.

Her er siste veggen på tur opp. Ble ikke helt ferdig i kveld, men hadde god hjelp av Fru D. som reddet meg fra en del pansertabber.
    Kjekt med kone som håndtlanger. Klarte likevel å ta den berømte centimeter-desimeter tabben på den ene veggboksen og bommet i tillegg
    med 5mm på hullene til venstre for døren. Kjekt med masse fug i hvertfall. Morgen er fugedag.

Som dere sikkert legger merke til så bruker jeg litt skre rundt døren. Når jeg hiver på masse fug og neste platelag overlapper med 60cm forskyvning så
    blir dette ok.

-1-jpg

-2-jpg

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dagens økt

Yay! Siste vegg ferdig og det ble til og med tid til å fuge alle veggene.

-5-jpg

Et lite spørsmål til dere som har gjort dette før: Det hvite plastrøret her er 40mm som inneholder HDMI kabelene min.
    Hvordan gjør dere det med gjennomføring av dette i gipsen?

-7-jpg

Innkjøpt materialer til neste prosjekt:

-6-jpg

Som er teknisk bod i denne kroken her:

-1-jpg

Så en minitour i resten av kjellerstua med planer for fremtiden:

I denne kroken blir det TV på veggen til venstre for vinduet. Lydmessig blir det B&W DM 604 LCR med 2 stk XTZ eller SVS
    av de mindre modellene. Det meste av kabler blir lagt i veggen. Det blir også en hjørnesofa og bord for sosialt samvær.

-2-jpg

I hjørnet til høyre her tenkte jeg først å ha en bar, men skrinla dette til fordel for et sted man kan jobbe med pc/mac/whatever:

-3-jpg

Om det ikke var nok rot på forrige bilde så er resten av rotet her... Lang hele veggen til høyre mot kinoen blir det hyller for
    BD og lignende. Forutsatt at fysiske medier er aktuelt når dette blir ferdig...
    Det var dagens minitour. Håper på tid til å sette opp teknisk boden i løpet av helgen/uken som kommer.
    -4-jpg

Side 45 av 61 FørsteFørste ... 5 15 25 35 41 42 43 44 45 46 47 48 49 55 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •