Delthral's kino. *Små og store oppgraderinger* - Side 43

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  43
Side 43 av 60 FørsteFørste ... 3 13 23 33 39 40 41 42 43 44 45 46 47 53 ... SisteSiste
Viser resultater 841 til 860 av 1190
    Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,416
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Skjønner at det er normer byggebransjen må/skal forholde seg til. Når det er sagt må jeg si at de spotkassene du har laget i gips strengt tatt ser mye mer trygge ut en de plastversjonene man får kjøpt som er godkjente (som jeg selv også har). Ellers ser jeg du har gjort en imponerende jobb med legging av rør; det begynner å blir ganske mange flinke rør-leggere her inne nå

Som jakv nevner, pass på å legge opp til fremtidige høyttalere også nå når du først er i gang, selv om du ikke har planer om å bruke det med en gang. Man angrer alltid på at man skippet slike ting i etterkant.

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv Vis post
    Kommer du til å legge ekstra rør for kabel til evt. ekstra sub(er) foran? Kan trekke både høyttalerkabel og/eller signalkabel senere, avhengig av om det blir aktiv/passiv sub(er). Tenker litt det samme i forhold til høydekanaler/prescence også.

Tenker litt at kostnaden for å trekke noen ekstra rør er liten i forhold til det arbeidet som må gjøres om du senere kommer på at du skal utvide.
    Jeg har lagt opp til subber to bak og to foran som kan kobles sammen. I verste fall kan jeg kjøre 6 subber bak og 6 subber foran. Tror det skal holde....

Når det gjelder ekstra høyttalere og hvis jeg engang bytter ut Miles så har jeg lagt 4 leder kable som betyr at jeg kan kjøre to tradisjonelle høyttalere per kabel.
    Jeg har også trekt 3 ekstra til frontene slik at jeg kan trekke kabler der. Det er også god plass i Ø40 røret i nødstilfelle.

Det er nå så og si fullt i veggjennomføringen slik at jeg vil helst ikke trekke flere rør nå. Tror jeg har dekt opp det meste.

Eneste jeg ikke har tatt høyde for er aktive høyttalere i kinoen og den stien kommer jeg ikke til å gå nedover uansett.
    Tror det blir en helt ok kino likevel. Presence kan jeg faktisk legge opp både foran og bak hvis det kommer så langt en gang.
    Kan faktisk også legge til høyttalere i bredden hvis Atmos blir populært. Kan intregrere de i nisjene mine.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8CX300ND surround| 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kveldens økt

Da var tiden inne for å legge første lag gips på den første veggen. Kveldens offer ble bakveggen og jobben gikk smertefritt, også i dag med god
    hjelp fra Fru D. La først inn ekstra spikerslag mot sideveggene og fuget sprekken mellom veggene. La så på gipsen slik at andre laget overlapper perfekt
    og skruene har et visst system over seg. Alle gipsplater ble også limet med Tec-7 så nå er alle bruer brent når det gjelder denne veggen :=)

Fuget til slutt mellom platene med SikaSil silikonmasse.

-gips-1-jpg

-gips-2-jpg

Neste vegg blir frontveggen men der må jeg rett opp veggen da den "luter" fremover med ganske mange grader. Virker som bunnen har forskjøvet seg inn mot lecaveggen.
    Må forsterke denne endel da den er mer som en gummivegg enn en stiv stendervegg.

Tirsdag/onsdag kommer forhåpentligvis strømkablene mine så jeg kan starte med dette prosjektet også.

Har også merket meg at spikerslaget for prosjektor er for lite/kort. Sony sin VW1000 er jo over 60 cm lang og denne er beregnet for projektorer på ca 45 cm.
    Må jo ta høyde for evt. arv/tippepremie i fremtiden, eller at trenden med at projektorer blir større når 4K blir standard.

TP kabel for projekter blir trekt i samme rør som HDMI, dvs Ø40 røret jeg har lagt. God plass inne i det røret.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8CX300ND surround| 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kveldens økt

Kveldens mål var å rette opp lerretsveggen slik at den kunne gipses. Den var fryktelig skev fant jeg ut. Først låste jeg toppen av veggen i riktig posisjon
    ved å skru en avstandsklosse bort til nærmeste takbjelke som lå 15mm unna. Dette fungerte ok men jeg frykter at takbjelken bøyes etter hvert.

Når den var festet så målte jeg avviket i bunn som var 41mm. Relativt mye...

-1-jpg

Noen virkemidler: brekkjern, 100mm skruer, jekkestropper og Tec-7 for å lime bunnen fast i gulvet. Planen er at Tec-7'en holder veggen på plass
    til jeg får stivet den av med gipsen. I tillegg perforerte jeg skjøtestenderen med flere 100mm skruer. Vi får vente et døgns tid og se om det holder.

-2-jpg

Festet en gipsplate til venstre også:

-3-jpg

Jeg fikk litt tid til god så jeg lag gips rundt døren. Jo flere småprosjekter man rekker innimellom, jo flere større og morsommere
    prosjekt kan man starte etter hvert.

-4-jpg

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,416
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt å komme i gang med gipsingen. Rommet endrer seg drastisk under denne fasen av prosjektet.

Hvordan har veggen slått seg såpass mye egentlig, har du bare hengt opp veggen? Får håpe den ikke bidrar til at gipsen sprekker opp etter at den er montert om den står såpass i spenn?

Intermediate matsijatsi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må være gøy å se den endringen av rommet!
    Jeg lurer også på hvordan veggen din har slått seg så mye?
    Marantz SR7010 - Parasound HCA 2205-AT
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4
    2x SVS PC12-NSD DSP - HTPC-Kodi - JVC DLA-X500R - DreamScreen V4 ProCurve 114"

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti Vis post
    Morsomt å komme i gang med gipsingen. Rommet endrer seg drastisk under denne fasen av prosjektet.

Hvordan har veggen slått seg såpass mye egentlig, har du bare hengt opp veggen? Får håpe den ikke bidrar til at gipsen sprekker opp etter at den er montert om den står såpass i spenn?
    Jeg tror det skyldes måten veggen er skjøtet på. Dessuten er jeg ganske sikker på at både bunn og toppsvill er skjeve. Straffen for å ikke være snekker...
    Det er ikke så mye spenn i veggen, det er heller det at den ikke berører gulvet på miden og derfor vakler frem og tilbake. Når den blir låst fra begge sider med gips og
    limt til bakken så tror jeg det blir bra. Dobbelt lag gips uten overlappende skjøter og med lim i mellom er rimelig stivt.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mede8er 600

Etter å ha eid en slik en god stund nå ser jeg etter alternativer. Den spiller alt jeg kaster på den, men jeg er veldig misfornøyd med
    presentasjonen av filmer og mulighet for å gjøre dette enkelt.

Problemet er at YAMJ ikke er så veldig brukervennlig for meg som ikke ønsker å sette meg alt for mye inn i programmering av slikt.
    Jeg vil ha en enkel måte å linke dette mot NAS'en min og en enkel måte å rette opp evt. feil cover og slikt som kan forekomme.

YAMJ er sikker bra for den som gidder å dille med alle funksjonene som man må lese seg grønn for å forstå hva de gjør.

Finnes det noen alternativ som kan brukes på Mede8er (program for å lage jukebox'en) eller må jeg kjøpe noe annet?

Målet var at jeg ikke skal trenge å bruke DVD Profiler lenger for å finne frem i filmene mine. Hvis det finnes noe som kan brukes mot Ipad hadde det vært supert
    i forhold til søking etc.

Mulig alt dette kan gjøres i Mede8er så jeg trenger kanskje noen liker til lettfattelig hjelpemidler her i form av hjelpeprogrammer etc.

Eller rett og slett anbefal meg en god mediaplayer som fixer det meste!

På forhånd takk..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Tønsberg
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjemme har jeg satt opp en filserver med Plex, og investert i Chromecast i både stue og på soverom - også kinorommet som etterhvert skal bygges vil få denne muligheten Her kan jeg browse Musikk, Filmer og TV-serier rett på iPad eller mobil via Plex-appen og vise på "storskjermen" via Chromecast-dongelen som dyttes inn i ledig HDMI-spor i enten reciever eller TV. Chromecasten vil da streame rett fra serveren som kjører Plex og ut på skjermen. Fler og fler apper kommer med denne støtten etterhvert. Sitter her og venter på at Spotify en gang i fremtiden også blir støttet

Koster vel 290,- for en Chromecast og jeg mener det er en billig for et så smart produkt. Støtter dog kun streaming over trådløst, men det har ikke vært noe problem hjemme hos meg.
    Mvh
    Tony Bardalen

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tbardalen Vis post
    Hjemme har jeg satt opp en filserver med Plex, og investert i Chromecast i både stue og på soverom - også kinorommet som etterhvert skal bygges vil få denne muligheten Her kan jeg browse Musikk, Filmer og TV-serier rett på iPad eller mobil via Plex-appen og vise på "storskjermen" via Chromecast-dongelen som dyttes inn i ledig HDMI-spor i enten reciever eller TV. Chromecasten vil da streame rett fra serveren som kjører Plex og ut på skjermen. Fler og fler apper kommer med denne støtten etterhvert. Sitter her og venter på at Spotify en gang i fremtiden også blir støttet

Koster vel 290,- for en Chromecast og jeg mener det er en billig for et så smart produkt. Støtter dog kun streaming over trådløst, men det har ikke vært noe problem hjemme hos meg.
    Skal sjekke litt ut rundt denne. Takker for tipset.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gårsdagens økt

I går fikk jeg besøk av en barndomsvenn fra min hjembygd Skaun. Vi har delt mange interesser i form av dataspill, bandspilling, festing, biler, bilstereo og generelt musikk.
    Han jobber med å bygge et lydstudio/øvingslokale for seg selv og flere band han er involvert i. Vi har kommet ganske likt i forhold til hvor langt våre prosjekter har kommet
    så det var veldig greit å få besøk og hjelp i går. I løpet av 2 timer klarte vi faktisk å skru opp 3 gipsplater. Fantastisk effektive :=) Det ble i hvert fall mye prating.

Veggen ble så bra man kunne håpe med det dårlige utgangspunktet jeg hadde. Jeg burde egentlig revet veggen og bygd den på nytt, men jeg fikk den i hvert fall innenfor
    mine egne "kritiske" kriterier for godkjenning. Limet satt godt mot betonggulvet og veggen ble veldig stødig etter gipsen kom på. Den "buler" ca 3mm på midten enda men siden
    gipsleggingen gikk problemfritt og veggen blir skjult så skrider jeg videre i stedet for å dvele over dette.

-bilde-1-jpg

-bilde-2-jpg

Da venter jeg på strømkablene og tar fri i kveld slik at motivasjonen er på topp til torsdag.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tbardalen Vis post

Ser ut som Plex ikke støtter .ISO filer. Dette er et must for meg da jeg har rippet alle mine DVD filmer til ISO. Ellers så Plex veldig fint ut.

Etter litt research fant jeg ut at Mede8er faktisk har en app for movie scraping som kanskje kan hjelpe på litt. Får se på dette i helgen. Spørs om jeg må tyne meg gjennom dette en gang slik at det blir satt opp som det skal gjøres. Hater å gjøre slikt via fjernkontroll på TV.
    Sist endret av Delthral; 04-23-2014 kl 08:14

Newcomer bassavhengig sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv hatt mange små skjevheter , og småfeil underveis. Men etter en liten stund kom jeg frem til to Kriterier : kommer det til å ha negativ innvirkning på lyden ? kommer det til å synes i ett mørkt rom/bak list/bak lerret ? Om jeg kunne svare nei på disse to , lot jeg det stå til , ellers kunne jeg ha drevet på i ett år med rommet , og det var jeg ikke intressert i

Selvsagt , om man liker jobben like godt som det å ha rommet ferdig , så da er det en helt annen sak

Uansett så ser det her veldig bra ut

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bassavhengig Vis post
    Jeg har selv hatt mange små skjevheter , og småfeil underveis. Men etter en liten stund kom jeg frem til to Kriterier : kommer det til å ha negativ innvirkning på lyden ? kommer det til å synes i ett mørkt rom/bak list/bak lerret ? Om jeg kunne svare nei på disse to , lot jeg det stå til , ellers kunne jeg ha drevet på i ett år med rommet , og det var jeg ikke intressert i

Selvsagt , om man liker jobben like godt som det å ha rommet ferdig , så da er det en helt annen sak

Uansett så ser det her veldig bra ut
    Her er jeg helt enig med deg!
    Skal man noen gang bli ferdig så kan man ikke knote alt for mye med ting som ikke vises. Dine to kriterier skal jeg bruke litt mer

Hvordan ble lyden i podiet? Jeg tenkte en gang å ha et slikt podie selv med basser innebygd.

Newcomer bassavhengig sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sies at en god snekker er flink til å skjule sine feil (jeg er ikke snekker)

Nå ha jeg ikke fått sittet i ro med å kose meg med lydjusteringer enda , men så langt er jeg vel mest fornøyd med podiet egentlig. Både hører og føler den , men vanskelig å retningsbestemme den , om du skjønner hva jeg mener ?
    I tillegg er den jo en fantastisk effektiv "romperister"

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Klart for strøminstallasjon

Fikk i går noen produkter for å skape litt spenning i kinoen:

1 boks med kabel til spotter 90 graders kabel 1,5 mm2 og 1 boks med vanlig 2,5mm2. Begge ferdig trekte rør:

-powerline-jpg

Ble nødt til å bruke Elko sine bokser da de andre jeg heller ønsket ikke kom i 1,5 størrelse da jeg må ha dette for å ha dobbel
    stikkontakt med sort Elko.
    -boks-jpg

Fikseringsklammer for å låse av k-røret der det trenges mot stendere og slikt:
    -fix-jpg

Klammer for å feste kabel langs bjelker og stendere:
    -pfix-jpg

Skapmuffer som gjennomføringer inn i spotkassene og andre steder det trengs:
    -skapmuffe-jpg

Starter i kveld med å trekke disse. Blir spennende å se om min kveil med 2,5mm2 holder. Kjøpte kun 50 meter i første omgang og det skal vel holde
    akkurat. Spotkabelen kom i kun 100m kveil så der blir det rikelig til overs. Kan ikke bruke 1,5mm2 til stikkene så jeg får kanskje selge resten til en ok pris.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral Vis post
    Ser ut som Plex ikke støtter .ISO filer. Dette er et must for meg da jeg har rippet alle mine DVD filmer til ISO. Ellers så Plex veldig fint ut.

Etter litt research fant jeg ut at Mede8er faktisk har en app for movie scraping som kanskje kan hjelpe på litt. Får se på dette i helgen. Spørs om jeg må tyne meg gjennom dette en gang slik at det blir satt opp som det skal gjøres. Hater å gjøre slikt via fjernkontroll på TV.

Har du sett på XBMC? Installerer du XBMCbuntu så har du ganske mange muligheter, hvis ikke har du OpenELEC. Jeg har et ganske så hel automatisert system, der jeg velger filmer på Trakt.TV som blir lastet ned når de blir tilgjengelige, og så har jeg satt opp seriene jeg vil se som også blir lastet ned automatisk når de blir tilgjengelige. Alt av filmer og serier jeg har sett blir lastet opp til Trakt.TV, så har jeg kontroll på hva jeg har sett, og ikke sett. XBMC sluker det meste av formater, og du kan gjøre ganske mange endringer slik at du får det slik du vil. Du kan også streame fra en XBMC boks til en annen XBMC boks. Det enkleste og beste er vel å sette opp NAS, og så streame fra denne til XBMC. Alt avhenger av hvor mye du vil bruke på systemet

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jeppfi Vis post
    Har du sett på XBMC? Installerer du XBMCbuntu så har du ganske mange muligheter, hvis ikke har du OpenELEC. Jeg har et ganske så hel automatisert system, der jeg velger filmer på Trakt.TV som blir lastet ned når de blir tilgjengelige, og så har jeg satt opp seriene jeg vil se som også blir lastet ned automatisk når de blir tilgjengelige. Alt av filmer og serier jeg har sett blir lastet opp til Trakt.TV, så har jeg kontroll på hva jeg har sett, og ikke sett. XBMC sluker det meste av formater, og du kan gjøre ganske mange endringer slik at du får det slik du vil. Du kan også streame fra en XBMC boks til en annen XBMC boks. Det enkleste og beste er vel å sette opp NAS, og så streame fra denne til XBMC. Alt avhenger av hvor mye du vil bruke på systemet
    Jeg får ta en titt på dette. Jeg har kikket på XBMC en gang før men husker ikke hvorfor jeg skrinla dette.

Det jeg skal bruke systemet til er primært avspilling av .ISO filer av mine DVD'er slik at de kan lagres bort og i tillegg spille av mine CD'er som er lagret
    i .flac. Den må også takle avspilling av blueray da også dette blir lagt inn etter hvert og i tillegg kunne spille av BD 3D. Dette skal avspilles i kinoen, kjellerstuen og stuen i hovedetasjen.
    Hvis boksen har støtte for Netflix, HBO og lignende er det en bonus da jeg sikkert kommer til å abonnere på dette en gang i fremtiden. Per i dag kjøper jeg det meste på Bluray slik at jeg kan
    se serier og filmer på dette formatet men siden jeg har noen hundre filmer i DVD så ønsker jeg også disse tilgjengelige.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral Vis post
    Jeg får ta en titt på dette. Jeg har kikket på XBMC en gang før men husker ikke hvorfor jeg skrinla dette.

Det jeg skal bruke systemet til er primært avspilling av .ISO filer av mine DVD'er slik at de kan lagres bort og i tillegg spille av mine CD'er som er lagret
    i .flac. Den må også takle avspilling av blueray da også dette blir lagt inn etter hvert og i tillegg kunne spille av BD 3D. Dette skal avspilles i kinoen, kjellerstuen og stuen i hovedetasjen.
    Hvis boksen har støtte for Netflix, HBO og lignende er det en bonus da jeg sikkert kommer til å abonnere på dette en gang i fremtiden. Per i dag kjøper jeg det meste på Bluray slik at jeg kan
    se serier og filmer på dette formatet men siden jeg har noen hundre filmer i DVD så ønsker jeg også disse tilgjengelige.
    Bluray er støttet, og bluray 3D støtte har kommet i den nyeste versjonen Skal du ha Netflix og HBO så bør du kanskje satse på Windows, ettersom det er litt tukling hvis du bruker XBMCbuntu, men det er mulig med Netflix, HBO er jeg ikke helt sikker på.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jeppfi Vis post
    Bluray er støttet, og bluray 3D støtte har kommet i den nyeste versjonen Skal du ha Netflix og HBO så bør du kanskje satse på Windows, ettersom det er litt tukling hvis du bruker XBMCbuntu, men det er mulig med Netflix, HBO er jeg ikke helt sikker på.
    Hvilken hardware trenger jeg? 3 forskjellige rom og det bør være en liten boks. Tror apple tv kan brukes men den støtter vel ikke 1080p.

Side 43 av 60 FørsteFørste ... 3 13 23 33 39 40 41 42 43 44 45 46 47 53 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •