Delthral's kino. *Små og store oppgraderinger* - Side 42

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  48
Side 42 av 61 FørsteFørste ... 2 12 22 32 38 39 40 41 42 43 44 45 46 52 ... SisteSiste
Viser resultater 821 til 840 av 1203
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ser bra ut dette! Merkelig at elektrikeren hadde noe å utsette på spikerslagene i gipskassene. En legger jo panel eller brennbare plater i taket, hvor spoten som regel er festet direkte i det brennbare materialet. Av nysgjerrighet målte jeg temperaturen i en slik kasse en gang med 35W halogenpærer. Tror det var av typen med metallreflektor. Temperaturen lå på ca 55 grader, hvilket burde tilsi at det ikke skulle være nødvendig med spesiell høytemp. kabel heller. Spotkassen var av papp, med mål ca 20x20x20cm, satt inn i en stor bit glava.

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar Vis post
    Ser bra ut dette! Merkelig at elektrikeren hadde noe å utsette på spikerslagene i gipskassene. En legger jo panel eller brennbare plater i taket, hvor spoten som regel er festet direkte i det brennbare materialet. Av nysgjerrighet målte jeg temperaturen i en slik kasse en gang med 35W halogenpærer. Tror det var av typen med metallreflektor. Temperaturen lå på ca 55 grader, hvilket burde tilsi at det ikke skulle være nødvendig med spesiell høytemp. kabel heller. Spotkassen var av papp, med mål ca 20x20x20cm, satt inn i en stor bit glava.
    Legger ikke så mye energi i det. Er ganske sikker på at det går i orden. Gleder meg i stedet over all synlig fremgang hver dag som går. Er veldig motiverende i kontrast til
    når jeg la gips i bjelkelaget.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabeltid

Da fikk jeg hentet kablene som brukes til høyttalerne i kino og kjellerstua:

Det ble Monster S14-4-CL 3 kabel. Denne har 4 ledere som er fargekodet inne i en grønn strømpe levert i en praktisk
    boks med 500 fots ledning klargjort for utrulling i selve esken.

http://www.monsterproducts.com/produ...n=1333&id=9984

Disse passer perfekt til Speakon kontaktene jeg har planlagt å bruke i kinoen.
    Miles'ene blir også "oppgradert" til disse når de flyttes ned i kinoen.

-41wky4bycdl-jpg
    -1018259701-jpg
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,491
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De der må være ypperlige til ditt bruk ser det ut som
    Skal du lodde speakon-kontaktene eller bruke kabelsko? I pluggen regner jeg med at det er skruer som holder lederen?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,732
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her går det unna, gøy å se Hvor fikk du handlet monster kabelen?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, her går det unna Smart løsning med fire-ledet kabel, det sparer deg for litt trekking. Ikke lenge til du kan begynne isolering og platelegging nå

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Her går det unna, gøy å se Hvor fikk du handlet monster kabelen?
    En jeg kjenner i bransjen. Han får poppe innom tråden selv hvis han ønsker å dele mer angående kabelen.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti Vis post
    Ja, her går det unna Smart løsning med fire-ledet kabel, det sparer deg for litt trekking. Ikke lenge til du kan begynne isolering og platelegging nå
    4 ledet kabel er genialt. Skal trekke kablene i kveld nå og starte isolering av kortveggene. Kortveggene er kjemisk fri for alt av kabler så de kan jeg platelegge asap. Jeg fant ut at det var bedre å legg kablene
    i 8-tomms vegene og gjennom taket enn gjennom 4-tomms veggene. Bra timing med 30% rabatt på Glava hos coop de nærmeste 14 dagene, samt kampanje på gips. Bare synd lønnskontoen krymper så alt for fort.

Jeg må også få gratulere med en av de gromeste kinoene i Norge selv. Har fulgt tråden din og er utrolig imponert over hva du har fått til. Det hele er toppet med førsteklasses høyttalere.
    Håper jeg får audiens hos deg en gang i fremtiden for makan til kino skal man lete lenge etter.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dagens økt

Dagens økt startet med å trekke høyttalerkabler til alle subber og høyttalere. Rullen på 152 meter gikk nesten med. Jeg var
    raus på begge sider av k-røret slik at jeg kan justere i teknisk rom etter hvert. Det jeg kapper av senere kan jo brukes på andre
    høyttalere i huset. Fru D. var meget behjelpelig til å trekke rør og alt gikk helt greit og uten problemer. Jeg la merke til at jeg må
    trekke 3 rør til for frontrekken i tilfelle jeg en gang oppgradere med mellomtone på Miles.

Siden det var salg på isolasjon så kjøpte jeg inn 4 pakker i tillegg til de to jeg hadde fra før. Ble nesten helt ferdig med veggene.
    Bestemte meg også for å gå ned til 100mm i taket i stedet for 150mm som først tenkt. Da får jeg litt sårt tiltrengt luft mellom
    etasjeskiller og himling. At jeg i tillegg sparer noen kroner er også en bonus.

Strømkablene er ikke trekt enda, men jeg bestemte meg for at beste plassen å lagre masse isolasjon er i veggen. Der er de ikke
    i veien. Får ta de ut senere når jeg skal trekke strømmen.

-1-jpg

-2-jpg

Tenkte å feste disse rørene som henger med patentbånd og byggskum til takbjelken:
    -3-jpg

-4-jpg

Blir noen kabler å terminere etter hvert:
    -5-jpg

Da er det å tide med en sårt tiltrengt dusj etter 2 timer med Glavalegging. Det positive med dette er at man hele tiden ser
    hvordan rommet endrer seg. Temperaturen har også steget endel der inne, samt at lyddempingen har begynt å gjøre seg
    gjeldende.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

System i rotet

Etter veldig mye og god hjelp fra Fru D (hun imponerer stort for tiden) har vi trekt ferdig alt bortsett fra strømkabler og festet
    rørene der de skal være. Skal skumme litt med byggskum for å hindre klapring til slutt. Ø40 rør for HDMI ble også fixet og kabel trekt.

Det vi har trekt er:
    7 stk høyttalerkabel for LCR og 4x surround
    4 stk (2 foran og 2 bak) for subber
    3 stk tomme rør for fremtidig oppgradering av Miles
    1 stk brannvarsler.
    1 stk HDMI kabel for projektor
    1 stk ringeklokke
    1 stk TP kabel for internett
    1 stk parabolkabel for TV titting
    1 stk hovedstrømkabel for strømskapet (3 faser a 25 ampere)

Bilder:

-1-jpg

-2-jpg

Her kommer jeg til å legge Biltema gummimatter rundt samt skumme alt før jeg lukker igjen:

-3-jpg

Alt merket og satt i system:

-4-jpg

Ganske gøy, ikke sant? hehe. Gleder meg til å terminere disse.

-5-jpg

I morgen blir det handlet gips og isolasjon. Kortveggene skal dekkes til samt noe småtter rundt dørene.
    Sist endret av Delthral; 04-19-2014 kl 13:41

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,491
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke mye påskeferie ser jeg
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,976
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må da bli veldig bra! Ser ut som du (og fruen!) har gjort en kjempejobb på trekkerør og kabling. Stusset også litt på hvorfor ikke spotkassene ble godkjent. Når plastkasser og papirbokser blir godkjent er det jo merkelig at dine ikke ble det. Er vel muligens noen kontrollører som er skeptiske til alt av DIY, selv om dette ofte er bedre/sikrere enn det som man får kjøpt...Trelektene i bokshjørnene skal ha flere hundre grader før de antenner...
    Bra at du kunne bruke de alikevel, med litt modifisering.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Dette må da bli veldig bra! Ser ut som du (og fruen!) har gjort en kjempejobb på trekkerør og kabling. Stusset også litt på hvorfor ikke spotkassene ble godkjent. Når plastkasser og papirbokser blir godkjent er det jo merkelig at dine ikke ble det. Er vel muligens noen kontrollører som er skeptiske til alt av DIY, selv om dette ofte er bedre/sikrere enn det som man får kjøpt...Trelektene i bokshjørnene skal ha flere hundre grader før de antenner...
    Bra at du kunne bruke de alikevel, med litt modifisering.
    Når det gjelder trekkerør... Bør jeg leggen en TP kabel bort til projektor også?

Godkjent og godkjent. Jeg har hatt en elektriker til å komme og se på hvordan jeg har tenkt det og han sa at kontrollørene kan være strenge
    på Nordmøre. Han mente det ville være for galt at jeg måtte rive taket hvis kassene ikke ble godkjent. Jeg har nå gipset igjen trelektene og lagt
    på et raust lag med Tec-7 for å tette dette igjen 100% (Se bildene i forrige post). Det er vel som du sier at de er skeptiske til DIY.

Var nettopp på Coop og handlet inn 10 nye plater med gips, samt litt isolasjon og 2x2" som spikerslag der det måtte trenges. Håper på å få lagt noen vegger med gips
    på neste økt.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I elektrikerbransjen (og byggbransjen forøvrig) er det nok slik at man må kunne bevise at en løsning er god nok. En spotkasse skal følge visse standarder og godkjenninger (som er en jungel for oss "dødelige") -- en av dem er branntester.

Enhver leverandør av elektrisk utstyr gir instruksjoner og setter betingelser på hvordan produktet skal brukes og monteres. F.eks. står det nok på spottene at de skal monteres inn i en standard spotkasse med så og så innermål. Dette kalles en preakseptert løsning, og gjør at elektrikeren kun trenger å krysse av at han har fulgt standard montering. En installatør har mulighet til å godkjenne dine DIY spotkasser hvis han lager en risikovurdering - men det er en god del papirarbeid. Dersom DLE (kontrollørene) er uenig i denne risikovurderingen kan det bli mye ekstraarbeid for installatøren, og i neste rekke for deg. Derfor vegrer elektrikere seg veldig for å gå utenfor preaksepterte løsninger.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral Vis post
    Når det gjelder trekkerør... Bør jeg leggen en TP kabel bort til projektor også?
    Her er det virkelig fremgang, og det ser utrolig bra og gjennomført ut! Gleder meg til fortsettelsen!

Når det gjelder TP til projektor så har jeg gjort klart for det. Min Epson har ingen slik tilkobling, men hvem vet hva fremtiden bringer. Mulig man kan få SW-oppgraderinger via nettet i fremtiden?
    Så dersom du har mulighet nå,- legg opp et rør ekstra. Min tankegang er at det er en liten jobb nå, men muligens et stort irritasjonsmoment senere dersom jeg ikke hadde gjort det.
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv Vis post
    Ikke mye påskeferie ser jeg
    En dag ekstra fri gir jo en dag ekstra utsettelse på premiere :P

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,491
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget godt poeng

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,732
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her går det unna!

Ville absolutt lagt ett ekstra rør til nettverk for pj - dette er sikkert noe som er kjekt i fremtiden. Også til subbene kan dette være kjekt? Vet ihvertfall at noen dyrere subber har nettverkstilkobling for konfigurasjon.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Her går det unna!

Ville absolutt lagt ett ekstra rør til nettverk for pj - dette er sikkert noe som er kjekt i fremtiden. Også til subbene kan dette være kjekt? Vet ihvertfall at noen dyrere subber har nettverkstilkobling for konfigurasjon.
    Høres ut som gode råd. Jeg får trekke et k-rør 20mm samtidig som jeg trekker strømmen til PJ. Når det gjelder subbene så kommer jeg hverken til å trekke strøm eller TP kabel til de da jeg ikke ønsker
    å ha noe elektronikk i kinoen. Jeg ønsker også å styre alt fra teknisk bod. Subber blir uansett DIY av noe slag. Eneste jeg har gjort er å lagt en stikkontakt i nærheten i tilfelle at jeg ønsker å
    teste en eller annen form for sub senere med innebygget forsterker.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,491
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer du til å legge ekstra rør for kabel til evt. ekstra sub(er) foran? Kan trekke både høyttalerkabel og/eller signalkabel senere, avhengig av om det blir aktiv/passiv sub(er). Tenker litt det samme i forhold til høydekanaler/prescence også.

Tenker litt at kostnaden for å trekke noen ekstra rør er liten i forhold til det arbeidet som må gjøres om du senere kommer på at du skal utvide.

Side 42 av 61 FørsteFørste ... 2 12 22 32 38 39 40 41 42 43 44 45 46 52 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •