Delthral's kino. *Små og store oppgraderinger* - Side 41

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  43
Side 41 av 60 FørsteFørste ... 11 21 31 37 38 39 40 41 42 43 44 45 51 ... SisteSiste
Viser resultater 801 til 820 av 1190
    Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jakv Vis post
    Kudos til deg også.
    Du har lagt ned mye arbeid i det rommet der, og motivasjonen til å fortsette uten å ta snarveier er fortsatt på plass.

Tror nok at jeg ville hatt problemer med den motivasjonsbiten selv iallefall.

Takker. Føler at jeg nå er inne i en fase der jeg svømmer på dypt vann. Strøm, lys og lydkabler skal legges fornuftig uten at vi risikerer støy og gjerne i henhold til
    forskrifter og slikt. Kommer til å
    klikke mentalt hvis jeg får ekstra grunnstøy fordi jeg har "driti på draget" og lagt kablene feil. Tror jeg må høre om jeg finner noe kompetanse på strømbiten
    før jeg perforerer veggene med kabler.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8CX300ND surround| 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I morgen kommer det en pakke med noe spennende. Skal knipse bilde når jeg får produktet i hende.
    Har gledet meg litt til denne.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8CX300ND surround| 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Downlights

Da ble det 12 slike som havner i taket etter hvert:

-spot-jpg

Foreløpig ser det ut til å gå mot en Xcomfort løsning med to slike dimmere som styrer en sone hver:
    http://elboden.no/butikk/produkter/45-xcomfort/4560623/

Med en slik fjernkontroll:
    http://elboden.no/butikk/produkter/45-xcomfort/4560624/

samt en Elko dimmer på veggen ved døra. Linkene fra elboden er kun til illustrasjon, jeg shopper direkte fra grossist til vanlig.

Jeg kikker litt på Sensio sitt styringssystem også, men lener litt mot å bruk iRule i kinoen da jeg per i dag liker iPad ganske godt og iRule er
    vel endel billigere.
    Ser ikke ut som Xcomfort og iRule er så enkelt å kombinere per i dag, men alt er visst mulig hvis man er litt kreativ.

Må bare få tak i en trikker som kan hjelpe meg litt fremover.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -spot-jpg  

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Småpirk i helgen

Det ble ikke tid til så mye jobbing i helgen men noe fikk jeg gjort. Fikk skrudd sammen 10 av 12 spotkasser og hengt de opp og fuget med Tec-7.
    Skal legge ved noen bilder når alle er oppe og kinoen ryddet igjen.

Forhåpentligvis blir det en økt i kveld der jeg får gjort ferdig de siste spotkassene og jobbet videre på "utsparingene" i veggene der jeg skal ha diffusorer etc.
    Her angrer jeg som en hund på at jeg brukte 2 stk 2x4 i stedet for 2x8 som stendere. Den innerste 2x4 har vridd seg noen steder og det blir et h#€€"% å få
    laget skikkelig spikerslag der for gipsen.

Noen større og mindre oppgaver jeg ser for meg de neste dagene/ukene:
    - Ferdigstille gipskasser *Ferdig*
    - Isolere og gipse 1. lag til "utsparinger" til diffusjon/absorbsjon *Ferdig*
    - Spikerslag til projektor *Ferdig*
    - Montere døren på kjellerstue-siden (ønsker å se hvor mye døren svinger ut slik at jeg kan plassere veggen til teknisk bod fornuftig)
    - Trekke K-rør til høyttalerne og projektor
    - Stenderverk teknisk bod

Når det gjelder fornuftig kabelplassering for strøm så sliter jeg enda slik at dette blir utsatt litt til.

April ble litt stramt økonomisk med kommunale avgifter av en annen verden så denne måneden blir brukt til å jobbe med det som er innkjøpt så får vi
    se om mai blir litt bedre.
    Sist endret av Delthral; 04-13-2014 kl 12:58

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kveldens økt

Da fikk jeg endelig gjort ferdig denne delen av byggingen også. 12 stk spotkasser fordelt på to soner. En sone med en rekke rett over
    og rett bak sittegruppen (6 stk) og en sone med 3 lys langs hver langvegg. Det ble et bra ryddesjau etter all finsagingen av gips.

Ferdig gipset og fuget:
    -1-jpg

Langvegg mot kjellerstue og bakvegg:
    -2-jpg

Langvegg mot terreng og bakvegg:
    -3-jpg

Fikk også svar til en trikkernabo at han kanskje stikker innom i løpet av uka. Da blir det kanskje litt mer fortgang også :=)
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -1-jpg   -2-jpg   -3-jpg  

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Projektor Sony VPL HW10

Ser litt på projektorer også innimellom og som en midlertidig projektor har jeg sett litt på VPL HW10 til Sony. Det ligger en ute på bruktmarkedet til 6k og det høres ut som en ok pris. Pæren var gått ca. 600 timer. Vet ikke hvor mye som er igjenfør den ryker men tittet litt på pæreprisene på nettet. Ser de ligger på ca. 3000 her på avshop. MEN...Hvorfor selger noen de ned til 1600 kroner? de har samme delenummer LMP-H201. Uoriginalt med andre ord?" Den SONY VPL-HW10 projektorlampen er laget av ORIGINALE** deler og er ment som en erstatning for bruk i Sony-merke projektorer, og er en erstatningslampe for de alternative projektormodeller oppført nedenfor. og inkluderer en 200 lampe laget av OSRAM. Den XXXXXX pris er bare NOK XXXXX for lampe innrammet i modul (inne på lageret). Den SONY VPL-HW10 projektorlampen og projektorlampemodulen begge kommer med en full garanti fra produsenten. ** ORIGINAL henviser til selskapet som opprinnelig produserte produktet. Når det henvises til lamper og pærer, ORIGINAL betegner en reservedel laget av samme produsent til den opprinnelige delen."Ligge unna eller er det ok?Hvis jeg kjøper en slik og pæren holder 600 timer til så tilsvarer det ca 1 år med titting for min del antar jeg og da trenger jeg ikke kjøpe ny pære. Da har det vel kommer en ny projektor for lenge siden i huset. Kanskje jeg også får igjen 3-4000 for den om et års tid og da er det en god investering for min del.Tenkte heller å legge penger i et skikkelig lerett i og med at økonomien begrenser seg endel for øyeblikket.Noen som har tips til dette?

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gårsdagens økt

Ble en kjapp tur i hulen i går også. Først slengte jeg på spikerslag til projektoren, deretter startet jeg med utsparingene:

30X48 lekter som spikerslag og 10 cm isolasjon:

-1-jpg

1. lag gips på denne (siste rest av gips... sukk) Med to lag gips ferdig med dempelim så har jeg 8 cm til å diffusere når jeg trekker
    fra mdf-platen det skal monteres på. Dekker vel ikke all verdens av frekvenser, men jeg tror det holder for lytteposisjonen.

-2-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -1-jpg   -2-jpg  

Newcomer Rovik sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner virkelig å se fremskritt her no. Bare skrik ut når du trenger å låne gipsheisen
    * Dynabel SuperExact * SVS SB12-Plus * EAD (Theatre Master Ovation) * EAD (Theatre Vision P) * Monster Power HTS5100
    * Vincent SAV-P200 * Hitachi PJ-TX300 * Dreamscreen V1 Dynagrey alumotor 92"

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Elektriker

Hadde besøk av en meget hyggelig nabo og elektriker i går. Vi gikk gjennom hele prosjektet og han kom med anbefalinger og føringer
    som var meget nyttige. Det eneste han kicket litt på var spotkassene da lektene som brukes som spikerslag er av brennbart materiale.
    Vi ble enige om at han skulle sjekke om det var ok å dekke disse med gips da det er nok plass til dette.

Fikk også et prisoverslag på kinoen og den tekniske boden. Som alltid blir jo dette litt dyrere enn man håpet på, men når jeg ser på hva som skal gjøres
    og at det blir forskriftsmessig utført så er det vel verdt pengene.

Man skal sove godt om natten også...

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rovik Vis post
    Begynner virkelig å se fremskritt her no. Bare skrik ut når du trenger å låne gipsheisen
    Blir vel ikke så lenge til nå. Holder på å gipse litt på veggene. Ble ferdig med snekringen av de siste nisjene i veggene i går kveld.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nisjer ferdige

Da er alle 6 nisjene ferdige. 4 til diffusorer og 2 til dempeplater i 1. refleksjon. Mot kjellerstuen så fikk jeg ikke plass til nisje
    for 1. refleksjon så der blir dempeplatene lagt utenpå veggen i stedet for inne i veggen. Håper jeg ikke får et "skjevt" lydbilde av dette.

-nisje-1-jpg

Man skimter også i bakgrunnen mitt perfekte rot-løse system der alt ligger i system.. kremt.

-nisje-2-jpg

Neste prosjekt blir å trekke k-rør til høyttalerne og montere dør til kjellerstua. Jeg legger merke til hvor få av veggflatene som er
    rette nå. Med nisjer, diffusorer og dempeplater installert så tror jeg lyden skal få greie betingelser her inne.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,422
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå synes jeg at du har det rimelig ryddig på byggeplassen. Skulle vært her når jeg styrer som verst, bruker 2/3 av tiden til å lete etter verktøy

Håper det ordner seg med spotkassene, vil anta at det går i orden siden de er såpass store.

Hva skal du bruke til høyttalerkabel? Blir det kabler i det reneste sølv, håndrullet av tibetanske jomfruer, smurt med haiolje, eller litt mer enkle varianter?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv Vis post
    Nå synes jeg at du har det rimelig ryddig på byggeplassen. Skulle vært her når jeg styrer som verst, bruker 2/3 av tiden til å lete etter verktøy

Håper det ordner seg med spotkassene, vil anta at det går i orden siden de er såpass store.

Hva skal du bruke til høyttalerkabel? Blir det kabler i det reneste sølv, håndrullet av tibetanske jomfruer, smurt med haiolje, eller litt mer enkle varianter?
    Størrelsen på spotkassene er helt ok. Der kan de ikke ta meg. Det de kan kikke på hvis de er skikkelige hest"#€"%#'er er at spotkassene ikke er "standard".
    Hvis de bestemmer seg for underkjenne alt som ikke står på listen sin så sliter jeg. Her er det el-kontrollørene jeg snakker om. De er visst relativt strenge på nordmøre.
    Jeg kommer til å gipse lektene i spotkassene uansett da jeg selv også ser at det kan være brannfarlig hvis det er 90 grader i boksen, MEN lyset blir jo kun brukt til å komme
    seg inn i kinoen og bort til setet, deretter blir det dimmet ned.
    Jeg må derfor lag 24 biter i 23X12cm gips som fuges og skrues fast i disse lektene.

Høyttalerkabler ja... Jeg fikk et tips om at Monster leverer høyttalerkabler med 4X2,5 kvadrat og det passer meg perfekt da jeg ønsker å ha kontroll på alle elementene
    i høyttalerne. Da slipper jeg å trekke 2 rør og kan koble alt direkte på med Speakon kontakter. Dette passer meg utmerket. Vet ikke hvor mye Luriumsulfid Monsterkabler inneholder
    men jeg ble i hvertfall fristet til å prøve dette.

Tror det er noe som ligner på denne:

http://www.monsterproducts.com/produ...lay.asp?pin=20

Jeg er litt usikker selv da jeg har outsourcet dette til en jeg stoler på her inne.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,669
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann

Begynner å ta form dette her Ett lite spørsmål, hvorfor har du bygget spottkasser selv og ikke kjøpt ferdige? Bare nysgjerrig.

Kommer til å kjøre nesten samme spotter selv, men går for jupiter exclusive, som har pæra litt lengre inn i spotten på en måte. Ett tips, du kan bytte de medfølgende pærene til osram parathom led pærer. Skal være ganske fine, og ok å dimme. Disse koster ca 100. Da slipper du itillegg kanskje unna med "varmeproblematikken"?.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Heisann

Begynner å ta form dette her Ett lite spørsmål, hvorfor har du bygget spottkasser selv og ikke kjøpt ferdige? Bare nysgjerrig.

Kommer til å kjøre nesten samme spotter selv, men går for jupiter exclusive, som har pæra litt lengre inn i spotten på en måte. Ett tips, du kan bytte de medfølgende pærene til osram parathom led pærer. Skal være ganske fine, og ok å dimme. Disse koster ca 100. Da slipper du itillegg kanskje unna med "varmeproblematikken"?.
    To årsaker til at jeg bygde de selv:
    1) vanlige kasser lekker lyd som en sil lekker vann. Gips er litt bedre.
    2) Da jeg bruker rester og avkapp av lekter og gips som egentlig blir kastet ellers sparer jeg endel penger på dette også som en bonus.

Varmeproblematikken er så og si bare teoretisk og å lime inn noen plater til koster meg bare et par timers arbeid. Jeg har valgt å ikke bruke LED
    i første omgang, men det kan hende jeg bytter dette senere. Det er jo bare å bytte pærer og dimmere.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,422
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg skule valgt mellom dine gipskasser og en standard plastkasse ville jeg valgt gipskassen. For meg virker den mye mindre brannfarlig enn en plastkasse, som i utgangspunktet er noe mindre om jeg ikke husker feil.

Når det gjelder kontrollører så har han neppe veldig lyst til å sjekke inni taket ditt for å se hva slags boks som er der. Når du bruker elektriker som skriver samsvarserklæring er det stort sett greit nok. Han som var her på sjekk var relativt grei vil jeg si,og påpekte kun et par helt opplagte punkt. Om han ville kunne han nok funnet et og annet "pirk". Deres fremste oppgave er å se til at du ikke har et hus som er farlig å bo i pga det elektriske anlegget, og da er ikke de boksene dine noe problem.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,669
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, ser den med lydlekasjen Bare spør siden jeg bygger selv og snart må gjøre ett valg med spottkasser også.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

K-Rør del 1: Høyttalere og subber

Da var tiden inne til å trekke litt hvite rør gjennom veggene. Med god hjelp av Fru D. gikk dette som en drøm :=)

Langvegg mot terreng, Surround venstre og bakre venstre samt en til sub venstre bak:
    -1-jpg

Langvegg mot terreng/Lerretsvegg, Venstre høyttaler front og venstre sub front:
    -2-jpg

Vegg mot kjellerstue/bakvegg, høyre surround og bakre surround samt sub høyre bak:
    -3-jpg

Her kom rørene så langt ut at det er fare for spiker, så da bruker vi Mapriks. Har ikke slått de inn enda:
    -4-jpg

Gjennomføringer til teknisk bod samt senter, høyre høyttaler og høyre sub. Den blå er til ringeklokken ute:
    -5-jpg

Nærbilde gjennomføring fra kinosiden. Ikke helt ferdig enda. Tenke å lage en løsning med gummimatter og byggskum for å koble
    kablene fra huset.
    -6-jpg

Gjennomføringer sett fra teknisk bod. Har lyst til å lage et koblingspanel her etter hvert:
    -7-jpg

Bruke totalt ca. 95 meter med K-rør så langt.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,809
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice.

Det er rørbeskyttere i metall du har slått inn sammen med rørene i stendergjennomføringene? Ikke dumt!
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Nice.

Det er rørbeskyttere i metall du har slått inn sammen med rørene i stendergjennomføringene? Ikke dumt!
    Ja. De kalles Mabriks. En billig forsikring mot fremtidige katastrofer :=)

Flott kino du har. Har B&W 603 og 604 selv og er veldig fornøyde med lyden i de. Skal bruke de som surround i kinoen i starten og etter hvert som
    LCR i kjellerstua sammen med et par subber.

Side 41 av 60 FørsteFørste ... 11 21 31 37 38 39 40 41 42 43 44 45 51 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •