Delthral's kino. *Små og store oppgraderinger* - Side 37

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  43
Side 37 av 60 FørsteFørste ... 7 17 27 33 34 35 36 37 38 39 40 41 47 57 ... SisteSiste
Viser resultater 721 til 740 av 1190
    Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Denne tapeten var skikkelig stilig! Men jeg ville vært litt bekymret for at den muligens reflekterer mye lys.
    Men du har jo som du skriver alternativet å klistre molton over.

Det virker forøvrig på meg som om mønsteret er "stanset" ut, altså at tapeten er ruglete. (Der ordla jeg meg virkelig bra... )
    Da vil du jo også ha muligheten til å male over med Pure Color 01 og samtidig beholde mønsteret?
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MorJohan Vis post
    Denne tapeten var skikkelig stilig! Men jeg ville vært litt bekymret for at den muligens reflekterer mye lys.
    Men du har jo som du skriver alternativet å klistre molton over.

Det virker forøvrig på meg som om mønsteret er "stanset" ut, altså at tapeten er ruglete. (Der ordla jeg meg virkelig bra... )
    Da vil du jo også ha muligheten til å male over med Pure Color 01 og samtidig beholde mønsteret?
    Det blir spennende å se. Trenger muligens bare 1-2 ruller for hele rommet og de koster 20£ per stk i England så jeg håper de ikke koster skjorta i Norge.

Veldig godt forslag å male tapeten. Skal notere meg det :=)

Hyggelig at du titter innom tråden.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Todelt surroundkanaler

Jeg har møtt på en ny problemstilling på surround left og right. Miles surround krever endel volum på 15 tommeren og jeg ser at BEF
    løste dette med en søyle på 2100X400X180mm. For å skjule dette i en vegg og likevel ha en sone med dobbel gips oppe og nede så må man
    få tredd denne inn i veggen på et vis. Hvis man deler opp kabinettet slik at TPL-150H står i en egen modul og 15 tommeren står i en egen separat modul
    så er dette enklere å håndtere.

Noen som har et forslag/utregning på hvordan dette kan løses? Den må passe innenfor bredde 480mm, høyde 2090mm og dybde 180mm.

Vet ikke om noen skjønner hva jeg tenker uten at jeg har tegnet dette...

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Superkort økt

I dag orket jeg ikke fyre opp sag/fres så jeg fant en annen oppgave som jeg håper kan hjelpe på litt. Det er ikke veldig
    tett mellom gipsen og treverket så jeg bestemte meg for å fuge denne med Silikon. Er kanskje litt for raus med stoffet så
    det gikk fort med 4-5 tuber og enda ble jeg ikke ferdig. Bruker ca. 1 tube per 1,5m vegg. Tømte dermed lageret mitt så
    det må også føres opp på innkjøpslista.

-2-jpg

Bokstavene på langveggen er ment som en gigantisk huskelapp for meg selv. Som dere sikkert har skjønt så er A=Absorbsjon,
    D=diffusjon, T= tapet og HT = høyttaler. + viser hvor jeg håper sofaen kan plasseres. Dette er ca. 1 meter foran eventuelle
    diffusorer på bakveggen og ca. 3 meter fra lerettet.

-1-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -1-jpg   -2-jpg  

Intermediate matsijatsi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral Vis post
    I dag orket jeg ikke fyre opp sag/fres så jeg fant en annen oppgave som jeg håper kan hjelpe på litt. Det er ikke veldig
    tett mellom gipsen og treverket så jeg bestemte meg for å fuge denne med Silikon. Er kanskje litt for raus med stoffet så
    det gikk fort med 4-5 tuber og enda ble jeg ikke ferdig. Bruker ca. 1 tube per 1,5m vegg. Tømte dermed lageret mitt så
    det må også føres opp på innkjøpslista.

Bokstavene på langveggen er ment som en gigantisk huskelapp for meg selv. Som dere sikkert har skjønt så er A=Absorbsjon,
    D=diffusjon, T= tapet og HT = høyttaler. + viser hvor jeg håper sofaen kan plasseres. Dette er ca. 1 meter foran eventuelle
    diffusorer på bakveggen og ca. 3 meter fra lerettet.
    Kjempejobb a gitt, er det sideveggen du har merket?
    Skal du fylle hele det rommet med absorbenter/diffusor?
    Håper du har orntlig verktøy til all den sprøytinga der, kjenner jeg får vannblemmer av bare tanken hvis du ikke har det :P
    Marantz SR7010 - Parasound HCA 2205-AT
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4
    2x SVS PC12-NSD DSP - HTPC-Kodi - JVC DLA-X500R - DreamScreen V4 ProCurve 114"

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matsijatsi Vis post
    Kjempejobb a gitt, er det sideveggen du har merket?
    Skal du fylle hele det rommet med absorbenter/diffusor?
    Håper du har orntlig verktøy til all den sprøytinga der, kjenner jeg får vannblemmer av bare tanken hvis du ikke har det :P
    Det er sideveggen som er merket ja.

Skal ikke fylle hele tomrommet. Tenkte å sette inn ca 55x120 cm per stenderrom med diffusorer ved lytteposisjonen.
    Dempeplatene blir tilpasset etter behov i forhold til høyttalerne. Det er kanske ikke nødvendig engang og da
    blir tomrommet fylt igjen. Her må man måle og lytte seg frem.

Jeg har både elektrisk og manuell fugepistol, men foretrekker den manuelle da jeg har bedre kontroll over fugen og slipper at
    pistolen klemmer i stykker bunnen. Det blir et sant griseri. Er vel herdet etter ca 70 patroner så det går fint.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tempus fugit - Tiden flyr eller evt tempofuging

I går stod det fuging på programmet og tiden var knapp. Startet med min manuelle pistol men det gikk såååå treigt.

På tide å gå tilbake til min gamle venn Ryobi. Den har nå ligget 3-4 måneder uten å bli brukt, men fremdeles var det masse batteri igjen.
    Ser ut som den likte Sika sin fugemasse Sikasil C som jeg bruker nå. Det er en svakhet med denne pistolen og det er at det er ingen låsemekanisme for
    patronen i overkant. Staget som skyver frem bunnen har bøyd seg litt hos meg når jeg limte veldig kompakt masse så nå dytter den patronen oppover
    i stedet for rett frem. Mulig jeg kjøper et klammer for å låse patronen senere. Har også fått lånt meg en 600ml pistol for pølser, men pølsemakeren som lånte meg
    denne skylder meg endel fug som jeg skulle få gratis :=)
    Det gikk 3 ganger raskere når jeg fikk stilt inn hastigheten perfekt og fugingen gikk som en lek.
    Neste prosjekt: Frese ferdig Miles center.

-ryobi-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -ryobi-jpg  

Intermediate matsijatsi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går stod det fuging på programmet og tiden var knapp. Startet med min manuelle pistol men det gikk såååå treigt.

På tide å gå tilbake til min gamle venn Ryobi. Den har nå ligget 3-4 måneder uten å bli brukt, men fremdeles var det masse batteri igjen.
    Ser ut som den likte Sika sin fugemasse Sikasil C som jeg bruker nå. Det er en svakhet med denne pistolen og det er at det er ingen låsemekanisme for
    patronen i overkant. Staget som skyver frem bunnen har bøyd seg litt hos meg når jeg limte veldig kompakt masse så nå dytter den patronen oppover
    i stedet for rett frem. Mulig jeg kjøper et klammer for å låse patronen senere. Har også fått lånt meg en 600ml pistol for pølser, men pølsemakeren som lånte meg
    denne skylder meg endel fug som jeg skulle få gratis :=)
    Det gikk 3 ganger raskere når jeg fikk stilt inn hastigheten perfekt og fugingen gikk som en lek.
    Neste prosjekt: Frese ferdig Miles center.

-ryobi-jpg
    hehe, kan se for meg du begynner å bli sliten i klypa etter all den fugingen, Så denne ryobien er ikke å annbefale eller?
    Marantz SR7010 - Parasound HCA 2205-AT
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4
    2x SVS PC12-NSD DSP - HTPC-Kodi - JVC DLA-X500R - DreamScreen V4 ProCurve 114"

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matsijatsi Vis post
    hehe, kan se for meg du begynner å bli sliten i klypa etter all den fugingen, Så denne ryobien er ikke å annbefale eller?
    I forhold til prisen er denne mer enn bra nok. Jeg har hatt litt problemer med fugemasser som er litt "treige". Pistolen er veldig kraftig så den dytter på uansett om det
    kommer masse eller ikke. Dette kan føre til at bunnen blir skjøvet forbi massen og du får masse fug i bakkant av pistolen. Dette kan justeres med hastighetsknappen og litt
    sunn fornuft.
    Bare vær oppmerksom på at denne kommer uten batteri og lader som tilsammen koster mer enn pistolen. Jula fører disse og har man først kjøpt et 18v batteri og lader så
    er det jo mulig å investere i flere billige 18V verktøy hvis man ønsker. For vanlig fuging med silikon/akryl er den genial, for monteringslim som er veldig tykt ville jeg bruke noe annet.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kveldens økt

Dagens økt startet med en nesten-gigant-tabbe. Skulle kappe opp 2x6 himlingsbjelker og bruke min trofast lasermåler for å sjekke.
    Fant ut at 465 cm må være perfekt. Linet opp sag slik at det var kjapt å kappe alle 11 bjelkene. Wait a minute! Var ikke bredden på rommet mitt
    485? hrm. Dobbelsjekk igjen. 465 cm når jeg har tatt høyde for den bredden jeg ønsket. Urk. Kontrollmålte med målebånd... 475!
    Tassen hadde lånt og fiklet på lasermåleren slik at den målte fra FORkant av måleren, ikke bakkant som jeg vanligvis bruker.
    Dette kunne medført at samtlige bjelker ble for korte. Alltid dobbeltsjekk :=)

Så var det tid for prosjekt senter. Alt linet opp og klart til saging:

-1-jpg

Bestemte meg får å gjøre denne veldig lettvint nå da jeg har bygge to fra før så jeg peiset på med stikksaga for å lage disse to hullene,
    og de satt som et skudd:

-2-jpg

Litt fresing og så var det kveld:

-3-jpg

Gøy å bygge høyttalere igjen. Gleder meg til å starte på subbene.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -1-jpg   -2-jpg   -3-jpg  

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dagens økt startet med en nesten-gigant-tabbe. Skulle kappe opp 2x6 himlingsbjelker og bruke min trofast lasermåler for å sjekke.
    Fant ut at 465 cm må være perfekt. Linet opp sag slik at det var kjapt å kappe alle 11 bjelkene. Wait a minute! Var ikke bredden på rommet mitt
    485? hrm. Dobbelsjekk igjen. 465 cm når jeg har tatt høyde for den bredden jeg ønsket. Urk. Kontrollmålte med målebånd... 475!
    Tassen hadde lånt og fiklet på lasermåleren slik at den målte fra FORkant av måleren, ikke bakkant som jeg vanligvis bruker.
    Ooops,- godt at du hadde hodet med deg der...
    Vi elsker tabber og nestentabber, Delthral! Ikke for at vi fryder oss,- men for at vi lærer!
    Jeg har nok av tabber i min egen tråd...

Forøvrig,- dette går unna! Ser frem til neste post!
    Sist endret av MorJohan; 02-28-2014 kl 02:44
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lite tips

Et lite tips til alle dere som borer hull for k-rør og lignende. Mange bruker enda den gamle flate typen bor. Jeg har gått over til
    denne saken fra Milwaukee som skryter av at den er 10x raskere enn tradisjonelle bor. I går brukte jeg den på MDF'en til Miles for
    å lage hull til fresen. 3-4 sekunder bruker den hvis jeg kjører normalt turtall på drillen på 30mm mdf (22mm bor). Den er utrolig kjapp og effektiv.
    Vet ikke helt hva den koster i vanlige butikker, men jeg anbefaler å teste de ut. Husk å holde godt i drillen :=)

-bor-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -bor-jpg  

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres ut som noe jeg kunne ha gjort. Kjenner jeg blir dårlig bare av å lese om dette... Godt du er hakket smartere enn meg i alle fall!

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW Vis post
    Dette høres ut som noe jeg kunne ha gjort. Kjenner jeg blir dårlig bare av å lese om dette... Godt du er hakket smartere enn meg i alle fall!
    Selv om dette kunne blitt en kjempeblemme så hadde det jo bare vært å kjøpe nye bjelker. Hadde vært verre om noe var gipset inn feil. Ser for meg det som mitt største mareritt å
    må åpne veggen etter 2 lag gips med Swedac i melllom. 2x6'ene kunne jeg jo bare brukt som stenderverk på min andre 8 tomms vegg :=)

Har store planer om å kjøpe inn det jeg trenger for å få ferdig siste veggen til helga. Jeg er litt avhengig av å få takbjelkene ut av kjellerstua da de tar opp mye plass.
    Jeg skal jo også bygge teknisk bod nå når veggene er ferdige så da trenger jeg den plassen også.

Jeg har litt motsatt byggeprosess av det som f.eks Akto har. Han hadde planlagt alt til minste detalj (Hundsbedt også for den saks skyld), mens jeg hadde dårlige planer i starten,
    men føler at kinoen blir bedre dag for dag. Endrer på planene hele tiden. Dumt i forhold til fremdrift men jeg synes det er greit å prøve ut ting i tillegg.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har litt motsatt byggeprosess av det som f.eks Akto har. Han hadde planlagt alt til minste detalj (Hundsbedt også for den saks skyld), mens jeg hadde dårlige planer i starten,
    men føler at kinoen blir bedre dag for dag. Endrer på planene hele tiden. Dumt i forhold til fremdrift men jeg synes det er greit å prøve ut ting i tillegg.
    Er ikke sikkert dette er så dum metode. Man skal være rimelig dreven for å kunne planlegge en kino til siste detalj og så være fornøyd med resultatet i etterkant. Det pleier alltid å være ett eller annet man gjerne ville ha gjort annerledes - uansett hvor godt man planlegger.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW Vis post
    Er ikke sikkert dette er så dum metode. Man skal være rimelig dreven for å kunne planlegge en kino til siste detalj og så være fornøyd med resultatet i etterkant. Det pleier alltid å være ett eller annet man gjerne ville ha gjort annerledes - uansett hvor godt man planlegger.
    På tide du skriver litt mer om hvordan dine nye høyttalere låter på tråden din. Sitter og venter i spenning på flere inntrykk. Ser du har lagt ut endel målinger, men
    litt mer forklaring om hvordan DU oppfatter lyden hadde vært gøy.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - jeg er bare unntaksvis nede i kinoen for tiden dessverre. Synes ikke det låt så gæli i det hele tatt når jeg fikk slappet litt av der nede sist (23 tiden for et par dager siden), men det måler jo ikke så bra da, så jeg vet ikke helt. Jeg får ikke plassert høyttalerene slik jeg vil pga konstruksjonen til lerretsveggen (var det noen som sa noe om planlegging?), så jeg får ikke gjort noen seriøse lyttetester. Jeg ser jeg også må kutte av beina på senter-stativet enda 5 cm til (helst 10cm, men da butter det i receiveren...).

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Europris har også slike bor-sett (de er blå) og fungerer helt utmerket. Svogeren min er elektriker og ble imponert over hvor gode de var. De bruker langt dyrere bor.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er siste veggen kjøpt inn. Klart for snekring igjen :-) Ligger an til en langøkt i dag.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8CX300ND surround| 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,419
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har mulighet for å ta en tur i morgen om du har bruk for en halvkrank fyr med dårlig syn
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Side 37 av 60 FørsteFørste ... 7 17 27 33 34 35 36 37 38 39 40 41 47 57 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •