Delthral's kino. *Små og store oppgraderinger* - Side 36

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  48
Side 36 av 61 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 46 56 ... SisteSiste
Viser resultater 701 til 720 av 1203
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,032
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral Vis post
    Jeg har vurdert snepperter, men er litt usikker på om det blir noe "skramling" i de ved litt heftige basslyder. Min løsning er veldig grei for min del da
    jeg kan plukke dette ut av hyllen på jobb og sparer frakt. I tillegg fikk jeg prøve det i praksis i sted. Prismessig er det også veldig gunstig.
    Hehe - din løsning kommer til å sitte i alle fall, det​ er jeg rimelig sikker på!

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW Vis post
    Hehe - din løsning kommer til å sitte i alle fall, det​ er jeg rimelig sikker på!
    Joda. Ble litt skremt da jeg besøkte BEF og han fyrte opp romraketten i rommet sitt. ALT ristet virket det som. (Selv om det
    sikkert kun var diffusorene som stod løst oppe på subben hans)

Må bare finne en enkel løsning for å feste rørene til stenderverket nå. Første som slår meg er patentbånd men må forske litt videre på dette.

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vurdert snepperter, men er litt usikker på om det blir noe "skramling" i de ved litt heftige basslyder. Min løsning er veldig grei for min del da
    jeg kan plukke dette ut av hyllen på jobb og sparer frakt. I tillegg fikk jeg prøve det i praksis i sted. Prismessig er det også veldig gunstig.
    Jeg har bestilt noen snepperter på ebay som virker rimelig solide.
    Tenker å teste disse på rammene mine før jeg evnt. kjøper flere. Prisen var heller ikke avskrekkende.
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,032
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Modulene (stofframmene) på lerretsveggen min er også festet med snepperter uten at det virker problematisk. Men dette er veldig lette saker da.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en stund tenkt på hvordan jeg skal feste rammene rundt om i rommet. Mener jeg leste på Akto sin side at han ikke var 100% fornøyd med borrelåssystemet sitt.
    Etter litt grubling og leting på butikken på jobb så fant jeg en VELDIG god kandidat. Rørklammeret under er laget for 10mm forkrommet kobberrør som er veldig stivt.
    Klammeret festes med gjengestag eller maskinskruer til rammen som gir fleksibilitet i forhold til hvor langt ute man ønsker rammene. De tar liten plass, røret sitter akkurat passe hardt
    og man kan bruke det antallet man ønsker.

Rørene er slike som vist under, 10mm helt til venstre. Tenkte å fest biter av disse på stenderverket slik at klammerne "biter" rundt de der jeg ønsker. Rørene er 2 meter lang
    og greie å kappe. Trenger kun noen få cm per klammer.
    Ja, du er kanskje inne på en veldig god idé her. Men jeg er ikke helt med på detaljene. Du har tenkt "å feste biter av rørene til stenderverket". Hvordan har du tenkt å feste disse rørbitene? Med de samme rørklammerene? Eller med patentband eller noe annet mer permanent? Kanskje ikke så lett å få det nøyaktig med patentband? Hvor harde er disse klammerene? Altså hvor lett er det å trykke dem på røret og tilsvarende dra dem av igjen?

Edit: Jeg ser nå at du allerede har adressert dette og at detaljene ikke er bestemt enda.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM Vis post
    Ja, du er kanskje inne på en veldig god idé her. Men jeg er ikke helt med på detaljene. Du har tenkt "å feste biter av rørene til stenderverket". Hvordan har du tenkt å feste disse rørbitene? Med de samme rørklammerene? Eller med patentband eller noe annet mer permanent? Kanskje ikke så lett å få det nøyaktig med patentband? Hvor harde er disse klammerene? Altså hvor lett er det å trykke dem på røret og tilsvarende dra dem av igjen?

Edit: Jeg ser nå at du allerede har adressert dette og at detaljene ikke er bestemt enda.
    En mulighet for å låse rørbiter til stenderverket er slike:

-klammer-jpg

Da vil de andre klammerne slippe og disse holde fast. Ulempen er at det blir veldig for veldig mange klammer å feste.
    Begge disse klammerne fåes også i tvillingutgaver slik at de kan festes på stenderverket og betjene 2 rammer per sett.

Kanskje det er mulig å lime rørbitene på stenderne også. Blir gøy å teste når man kommer så langt. Inntil videre må jeg jobbe
    med veggene.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dagens økt 20. februar

Dagens økt gikk rimelig smertefritt. Startet med å måle diagonalen på veggen mens den lå, låste den med 2 lastestropper og
    gikk til verks med spikerpistolen. Denne gangen skråskjøt jeg ikke stenderne da jeg tror dette er unødvendig da stenderne låses
    av gipsen. Reiste veggen opp og skrudde den fast i taket etter jeg vatret den opp. Veggen ble plassert en halvmeter fra bakveggen
    slik at jeg kunne skru på gipsen mens veggen står. Jeg får lett tilgang bak veggen da det er stenderverk og ikke tett vegg mot kjellerstua
    per i dag.

-1-jpg

Voila! 3 gipsplater skrudd på plass. Venter med de to små platene på sidene da jeg må tilpasse til langveggene. Jepp, jeg
    mangler 1 stender på venstre side :=) Veggen skal uansett ned en tur til så da blir det tid til dette også.

-2-jpg

Etter jeg ble "ferdig" med veggen kappet jeg opp det jeg hadde igjen av 2x4 til 216mm lengder for stenderverk på den sorte
    langveggen. Utrolig hvor mange som har vridd seg av disse. Blir spennende å se om det blir problemer på denne veggen grunnet
    dette. Bestemte meg også for å bruke 2x8" som bunn og toppsvill på denne veggen da dette blir mye stivere og 2x4 vrir seg
    så mye at det fort blir problemer. Får se på lørdag om jeg finner noen rette 2x8 på coopen. Man kan også skimte min lille venn
    R2D2 til venstre her

-3-jpg

Blir ikke noe veggbygging i morgen, men jeg tenkte å kappe takbjelkene i riktige lengder, se om jeg får nok av de og i tillegg
    se hvor vridde de er.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -1-jpg   -2-jpg   -3-jpg  

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,494
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du holder på ser jeg
    Sa jeg skulle prøve å ta en tur, men har en skulder som krangler noe infernalsk, men håper den ordner seg snart. I tilfelle den ordner seg, jobber du søndag, eller holder du hviledagen hellig?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv Vis post
    Du holder på ser jeg
    Sa jeg skulle prøve å ta en tur, men har en skulder som krangler noe infernalsk, men håper den ordner seg snart. I tilfelle den ordner seg, jobber du søndag, eller holder du hviledagen hellig?
    Skal jobbe i kveld, lørdag og søndag, men går sikkert tom for materialer i kveld. Får kjøpe litt påfyll på lørdag hvis økonomien tillater det. Hvis jeg går tom så tenkte jeg å bygge videre på mr. Center Miles.
    Går litt bedre å frese inne nå som jeg har støvsuger :=)
    Det er sikkert litt andre småprosjekter også rundt om i rommet. Jeg må gruble litt videre på sideveggene da jeg ENDA ikke har funnet den ultimate løsningen for mitt behov.

Hviledagen er langt fra hellig her i huset så det er bare å ringe meg litt før du evt tenker å ta turen gjennom "vasshølet".

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Akustiske tiltak

Spekulerer litt rundt hvor mye som bør gjøres rundt dette temaet. Dette får konsekvens for hvor langt frem lerretsveggen
    kommer, hvor høyttalerne blir stående, antatt sweetspot og så videre...

Uten å ha målt noe som helst så er førsteutkastet mitt å fylle hjørnene med skråskjært glava slik Hundsbeth har gjort og kanskje
    dempe hele frontveggen med et eller annet. Hadde håpet å ikke bruke mer enn ca. 10 cm av frontveggen til dette. Har sett mange forskjellige
    løsninger på dette, men lurer litt på hvordan dette blir i forhold til Miles som har bakovervendte bassrør per i dag. Har i utgangspunktet tenkt å plassere
    Miles ca. 20 cm fra bakveggen og lerretsveggen ca. 80-85 cm fra bakveggen. Da har jeg god plass til subber som kan måle 60-80 cm i dybden alt etter
    hva jeg går for.

Bør jeg også fylle hjørnene bak med glava skråskjært?

De som har litt erfaring med Miles: Holder det å dempe 1. refleksjon med 5 cm akustikkplate med 5 cm luft bak?
    Ser ikke 1. refleksjon som noe stort problem da hornene er ganske retningsbestemt i vinkelen.

Surround blir plassert på ca 100-110 grader i forhold til sofa mellom cc 60 stender. Deretter tenkte jeg minst 1, kanskje to
    cc60 stender med diffusorer type skyline.

Ingenting av dette blir installert før jeg får lyttet og målt litt, men veggkonstruksjonen er avhengig av at jeg forbereder for dette.

Hjelp mottas med takk.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gårsdagens økt

I går ble det bare en kort økt. Etter jobb og middag bestemte jeg meg for å handle inn materialet til langveggen på fredag
    i stedet for å stresse med dette på lørdag. 12+ meter med 8x2" og noen ekstra lengder 2x4 så jeg er sikker på at jeg har nok
    til denne veggen.

-2-jpg

Siden jeg da hadde kun en time å jobbe på etter shoppingen bestemte jeg meg heller for å finkappe materialet til Miles #3
    slik at denne er klar for fresing. Sjekket om det passet sånn nogenlunde:

-1-jpg

I dag lørdag blir det snekring av langveggen, men jeg tør ikke legge denne ned alene så jeg må nok la en gipsplate stå igjen
    slik at jeg kommer meg på baksiden slik jeg gjorde på forrige vegg. Hele konstruksjonen blir jo 2x8" med 6 løpemeter gips så det
    er ikke å spøke med slike tyngder. Vi får se om jakv dukker opp på søndag, hvis ikke så får jeg hjelp av Senior D.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -1-jpg   -2-jpg  

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,732
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin framdrift her syns jeg

Newcomer Rovik sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å komme seg nå

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rovik Vis post
    Begynner å komme seg nå
    Sakte men sikkert skrider det frem. Fru D. er på jobb og skal på fest etterpå, tassen har nettopp sovnet. Ligger an for en litt lengre økt
    i kveld. 2000-0030 hvis jeg gidder. Er litt tyngre jobbing så vi får se hvor lenge en gammel skrøpelig fyr holder ut. Blir det for kjipt så har jeg en
    halv meter med BD'er som jeg enda ikke har rukket å se + 1 sesong av Vikings, Strike Back, Game of Thrones og Spartacus.
    (Målet er å IKKE bli fristet til å slå på TV'en i kveld).

Ble litt imponert i går at tassen ikke våknet når jeg sagde MDF med sirkelsag påmontert støvsuger. Det bråker noe voldsomt. Kanskje det begynner å hjelpe
    med lyddempingen allerede? Noe som i hvert fall virker er at alle dører i huset har påmontert lyddempende pakning som visstnok skal dempe 20 dB. De demper i hvert fall
    NOE.
    Er litt spent på om jeg har igjen noen fresestål etter forrige sommers herjing med Miles'ene. Blir vel endel sirkelsag i stedet.

Vel vel. Ned i "the Dungeon" og flytte på tunge vegger da.

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny idrettsgren: Vegg(t)løfter....

Du stiller ihvertfall sterkt i forhold til nybegynnere....
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Siste to dagers økter

Da ble jeg ferdig med første langveggen, den enkleste sådan. Etter endel måling så endte jeg opp med denne løsningen.
    Mot bakveggen: den borteste cc60'n (nytt ord?) blir bak bakveggen, neste mot kamera blir innebygd høyttaler, de to neste blir diffusorer,
    deretter to med gips og tapet, så 2 stk med demping for 1. refleksjon og til slutt kommer lerettet. Antatt sitteavstand fra
    Sweetspot til lerret er per i dag 3,1 meter, med muligheter for å flytte seg i alle retninger hvis det blir skivebom.

-1-jpg

Mot lerettsveggen. Som dere ser så delte jeg bunn og toppsvillen i to, skjøtet med 55cm skre som jeg limte med PU lim
    og spikret fra begge sider. Sitter som et skudd.

-2-jpg

"Inspeksjonsluke" der jeg gikk inn for å skru gipsplatene på veggen mens den stod oppe. Jeg (må sikkert ha hjelp til dette) må nå legge
    veggen ned for å skru på siste platen. Tom for gips og 2x4 så nå blir det litt "pause", dvs mekking av høyttaler.

-3-jpg

Alt gikk helt smertefritt i dag og alt endte opp i vater. På tide å bruke resten av kvelden sammen med fru D.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -1-jpg   -2-jpg   -3-jpg  

Intermediate matsijatsi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott oppdatering a gitt, du fikk gjort en del i går altså
    Marantz SR7010 - Parasound HCA 2205-AT
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4
    2x SVS PC12-NSD DSP - HTPC-Kodi - JVC DLA-X500R - DreamScreen V4 ProCurve 114"

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matsijatsi Vis post
    Flott oppdatering a gitt, du fikk gjort en del i går altså
    Det meste ble nok gjort i dag. Tror jeg brukte 4 timer eller noe slikt. Er ikke så veldig effektiv...

Intermediate matsijatsi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det meste ble nok gjort i dag. Tror jeg brukte 4 timer eller noe slikt. Er ikke så veldig effektiv...
    Effektiv smeffektiv, bare følelsen av å ha kommet litt lenger er alt som teller
    Marantz SR7010 - Parasound HCA 2205-AT
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4
    2x SVS PC12-NSD DSP - HTPC-Kodi - JVC DLA-X500R - DreamScreen V4 ProCurve 114"

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tapet

Har ikke helt bestemt meg om jeg går for molton på veggene eller tapet. Hvis jeg går for tapet så er denne en
    het kandidat for øyeblikket. Håpet er at den ikke skal reflektere all verden, og likevel skape litt brytning til all
    høyttalerstoffet det blir i rommet. Denne heter Empire og er fra Shape and Form collection til Graham & Brown.
    Tror kanskje Fargerike fører disse i Norge.
    Hvis det skjærer seg er det jo bare å klister molton over :P

-empire-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -empire-jpg  

Side 36 av 61 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 46 56 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •