Delthral's kino. *Små og store oppgraderinger* - Side 35

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  48
Side 35 av 61 FørsteFørste ... 5 15 25 31 32 33 34 35 36 37 38 39 45 55 ... SisteSiste
Viser resultater 681 til 700 av 1203
    Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

To skritt frem, ett skritt tilbake...

Da var tiden inne for å fixe veggen. 4,8m med gips er tungt, men med litt pågangsmot fikk jeg lagt ned veggen uten større skader:

-bilde-1-jpg

Etter jeg kappet veggen og satte den opp igjen var det et lite hull nederst. Det viste seg imidlertid at veggen var så skakk at når jeg fikk stenderne i vater igjen så
    var det i toppen at det var en glippe på 12mm.
    -bilde-4-jpg

Her måtte jeg kappe med Feinsagen da det krysset spiker på skrå (auau til den vanlige sagen min som måtte ofre noen tenner). Kjekt med en 2-åring som sover godt
    når Feinsaging pågår. Det bråker noe voldsomt. Klasket på en stender som jeg skrudde fast til den andre og festet i topp og bunn med 10cm skruer.
    Som dere ser så er veggen så og si perfekt rett. Legg også merke til at jeg måtte skru av halve veggen med gips for å få veggen i vater igjen. Merkelige greier. Den andre
    halvdelen av veggen var ok.

-5-jpg

Akseptabel glippe:

-6-jpg

På med gipsen igjen:

-8-jpg

Drillen gikk tom for strøm når jeg var 75% ferdig med skruingen. Litt senere skrudde jeg alt på igjen og løftet opp veggen (da hadde jeg løftet veggen ned og opp minst 5 ganger).
    Og voila! €%&#€#€&!!! Samme glippen på midten som før. Her er det helt klart gipsen som spiller meg et puss! De andre veggene blir gipsen skrudd på mens veggene står,
    ikke ligger. Hadde jeg hatt en slegge så hadde denne veggen vært pulverisert og brukt som fyllmasse i gårsdsplassen min.

Etter noen sekunder med fresing så målte jeg opp. Glippen var mindre, nå ca. 10mm så i teorien holder det til å få på taket. Ulempen er at hele veggen hviler på ca 70cm
    av hver side og henger i løse luften midt på.

Da har man flere alternativer:

1) Gi F. og håpe vekten på taket holder veggen stabil og fuge bunnen
    2) Legge Biltema gummimatter under slik at veggen hviler stabilt på gulvet (ulempe hvis veggen siger ned igjen da mattene hindrer dette)
    3) Skru av gipsen IGJEN og feste denne mens veggen står skrudd fast i vater.

Jeg vet ikke hvor mange ganger veggen tåler å løftes på med 1 mann da den er litt ustabil på midten da. Tror jeg skal gå for alternativ 3 da jeg kommer til å
    forbanne meg selv opp og ned når jeg legger gipsen i taket og det blir et avvik på 12mm øverst i taket (selv om det aldri vises fra kinoen).

Til slutt et lite spørsmål:
    Er det noe poeng i å silikonere stenderverk/gips får å få dette luftett (gipsen på baksiden)?
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -bilde-1-jpg   -bilde-4-jpg   -5-jpg   -6-jpg   -8-jpg  

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral Vis post
    Da har man flere alternativer:

1) Gi F. og håpe vekten på taket holder veggen stabil og fuge bunnen
    2) Legge Biltema gummimatter under slik at veggen hviler stabilt på gulvet (ulempe hvis veggen siger ned igjen da mattene hindrer dette)
    3) Skru av gipsen IGJEN og feste denne mens veggen står skrudd fast i vater.
    4) Bruke kiler?? Vet ikke om dette er noen god løsning, men å slå kiler inn under glippen kan kanskje fungere?
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MorJohan Vis post
    4) Bruke kiler?? Vet ikke om dette er noen god løsning, men å slå kiler inn under glippen kan kanskje fungere?
    Det vil i såfall falle inn under kategori 2 der veggen blir låst i denne buen. Det medfører at når jeg legger taket en gang i fremtiden så vil denne takbjelken ligge 12mm høyere
    enn de andre (hvis jeg tenker riktig).

Det er nok bare å lade batteriet på Bosch'en og skru gipsplatene av igjen.

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativ 5) Dropp gips mot grunnmur. (er vel heller ikke anbefalt ihh. til Byggforsk?) Stift heller på en fiberduk for å holde isolasjon på plass.

http://www.byggmax.com/nb-no/byggeva...iberduk-p21032

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stealt Vis post
    Alternativ 5) Dropp gips mot grunnmur. (er vel heller ikke anbefalt ihh. til Byggforsk?) Stift heller på en fiberduk for å holde isolasjon på plass.

http://www.byggmax.com/nb-no/byggeva...iberduk-p21032
    Vel, det var jo et alternativ også. Nå er ikke gipsen ment å brukes primært til å holde isolasjonen på plass, men primært for å gjøre konstruksjonen mye
    stivere og for å øke vekt/masse på hele rommet.

Nå vet jeg ikke om den byggforsken du henviser til tar hensyn til hvilket type rom jeg bygger, og jeg bygger heller ikke i henhold til de "riktige" måtene å bygge
    lyddempende rom-i-rom på, men jeg har endel andre hensyn å ta vare på enn et vanlig standard veggprosjekt. Jeg skal bl.a. ha 4 høyttalere bygd inn i veggene,
    ca 3-4 m2 med diffusorer innebygd i veggene, samt dempeplater der slikt trengs. Jeg beklager at jeg ikke har tegnet noe skikkelig skisse av dette, men det er såpass
    komplisert at jeg må prøve meg litt frem med noen av løsningene. Tror ikke noen har gjort noe lignende før.
    Akto sin kino er kanskje nærmest, men han har litt annen løsning likevel. Blir gøy å se om jeg får det til.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører på Metallica: Master of Puppets på radioen og har nesten glemt hvor fet den låten egentlig er. Når jeg tenker på hvor utrolig rått det skal bli å
    høre denne låten på relativt fett volum med Miles i et akustisk behandlet rom så blir småting som skjeve vegger kun en liten hump i veien mot kino.
    Motivasjonen er definitivt på plass for tiden!

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe: Master of puppets er min favorittsang fra Metallica.

Synd med den veggen som måtte opp on ned noen ganger. Stå på!

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep Vis post
    Hehe: Master of puppets er min favorittsang fra Metallica.

Synd med den veggen som måtte opp on ned noen ganger. Stå på!
    Fin trening å løfte en slik vegg opp og ned. Den veier nesten 185 kilo og da er det uten spiker og skruer, kun gips og plank.

Newcomer Rovik sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis 2"x6" bjelkene dine er rette, kan man kanskje bruke de som en rettholt for å rette opp topp og bunnsvillen slik som skissen viser når du lager en ny vegg. Begynn med å skru fast gipsplate i midten, for så å flytte tvingene til siden etter hvert gipsplater blir montert.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rovik Vis post
    Hvis 2"x6" bjelkene dine er rette, kan man kanskje bruke de som en rettholt for å rette opp topp og bunnsvillen slik som skissen viser når du lager en ny vegg. Begynn med å skru fast gipsplate i midten, for så å flytte tvingene til siden etter hvert gipsplater blir montert.

Meget godt forslag. Må testes

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går hadde jeg tid til å gjøre litt i kinoen igjen, men ble lammet av et akutt tilfelle av sofalatskap
    samt at jeg hadde denne rakkeren i BD-samlinga:

-red-2-jpg

OK film som helt fint kunne vært 15 minutter kortere. Anthony Hopkins og Helen Mirren er som alltid
    strålende og det var også et hyggelig gjensyn med Mary-Louise Parker.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -red-2-jpg  

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Trondheimstur

Ble ikke noe jobbing i helga da jeg og Fru D samt D. Jr. var på Trondheimstur for å besøke familie.

Det ble imidlertid en tur innom Platekompaniet for å kjøpe noe blått og godt:

-looper-jpg -hangover-3-jpg -django-jpg -pr-jpg

Denne uken blir det muligheter for å jobbe litt igjen så vi får vente i spenning.
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder -looper-jpg  -hangover-3-jpg  -django-jpg  -pr-jpg 

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,492
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Looper har jeg ikke fått med meg, de tre andre har jeg sett, hva handler den om?

Om du ikke ble skremt sist jeg var inne hos deg så kan det hende at jeg kan komme en kveld denne uka. Har ferie jeg vettu, selv om dagene stort sett er opptatt Eneste jeg vet som ikke passer er torsdag, da er jeg opptatt på kvelden.
    Kanskje du får igjen blyanten din også
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv Vis post
    Looper har jeg ikke fått med meg, de tre andre har jeg sett, hva handler den om?

Om du ikke ble skremt sist jeg var inne hos deg så kan det hende at jeg kan komme en kveld denne uka. Har ferie jeg vettu, selv om dagene stort sett er opptatt Eneste jeg vet som ikke passer er torsdag, da er jeg opptatt på kvelden.
    Kanskje du får igjen blyanten din også
    Du kan få låne Looper hvis du kommer innom. Endel heftige basseffekter der. Handlingen er rundt tidsreiser, men du får se selv. Grei film.

Jeg skal jobbe i kjellern i morgen fra 2000, torsdag fra 2000, kanskje fredag fra 2000 og så mye jeg orker i helga på kveldstid.

Jobber vanligvis ikke før 2000 da jeg vil ha litt tid til fruen og tassen før han legger seg.

Med så mye planlagt jobbing (mrk, ikke utført) blir jeg vel ferdig med kinoen til neste uke....right..

Gidder du så er du velkommen til min lille hule.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,492
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lover ikke noe, men skal se om jeg får tatt en tur en kveld.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kveldens korte økt...

Dagens økt varte kun en drøy time, men jeg måtte løfte veggen opp og ned 4 ganger i løpet av den korte tiden.
    Skrudde av de to midterste gipsplatene, flyttet veggen 1 meter fra lecaveggen, gikk bak og skrudde på den ene gipsplaten
    mens jeg sjekket at alt var rett og fint.
    La ned veggen og brukte Rovik sitt rettholttriks, dog uten klemmer. Skrudde på siste gipsplaten og løftet veggen på plass.
    99% perfekt. Dyttet veggen bakover slik at den står ca. der den skal stå og ryddet rommet for støv og spon:

-frontvegg-jpg

Prosjekt bakvegg i gang. Mangler 2 stendere. Her må det måles nøye for å treffe riktig i forhold til sidevegger og frontvegg.
    Valgte derfor å ta denne økten på torsdag da hodet ikke er helt med på finregning i kveld:

-bakvegg-jpg

Håper resten av veggene går smertefritt. Skal investere i en rettholt så raskt jeg finner en til "riktig" pris i nærheten.
    Satser på å få denne veggen ferdig på torsdag kveld.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -bakvegg-jpg   -frontvegg-jpg  

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Klammeri med rør

Har en stund tenkt på hvordan jeg skal feste rammene rundt om i rommet. Mener jeg leste på Akto sin side at han ikke var 100% fornøyd med borrelåssystemet sitt.
    Etter litt grubling og leting på butikken på jobb så fant jeg en VELDIG god kandidat. Rørklammeret under er laget for 10mm forkrommet kobberrør som er veldig stivt.
    Klammeret festes med gjengestag eller maskinskruer til rammen som gir fleksibilitet i forhold til hvor langt ute man ønsker rammene. De tar liten plass, røret sitter akkurat passe hardt
    og man kan bruke det antallet man ønsker. Prismessig er de antagelig rundt 4-5 kroner per stk ut til kunde, men siden jeg jobber hos grossist så får jeg de til en
    veldig pen pris.

-bilde-2-jpg

Rørene er slike som vist under, 10mm helt til venstre. Tenkte å fest biter av disse på stenderverket slik at klammerne "biter" rundt de der jeg ønsker. Rørene er 2 meter lang
    og greie å kappe. Trenger kun noen få cm per klammer. Prismessig ligger de vel rundt 400 kroner per lengde, men igjen har jeg gode rabatter. Blir gøy å teste ut dette i praksis
    etter hvert. Eneste minus er at de er forkrommede, men de havner jo under trevirket til rammen og til nød kan jeg spraymale de sorte.

-bilde-1-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -bilde-1-jpg   -bilde-2-jpg  

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,032
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fiffig løsning! Har du vurdert snepperter? Eller blir rammene kanskje for store/tunge for en slik løsning?

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW Vis post
    Fiffig løsning! Har du vurdert snepperter? Eller blir rammene kanskje for store/tunge for en slik løsning?
    Jeg har vurdert snepperter, men er litt usikker på om det blir noe "skramling" i de ved litt heftige basslyder. Min løsning er veldig grei for min del da
    jeg kan plukke dette ut av hyllen på jobb og sparer frakt. I tillegg fikk jeg prøve det i praksis i sted. Prismessig er det også veldig gunstig.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Clean up my act

Har en stund kikket etter en støvsuger jeg kan bruke i kjelleren som tar støv, fukt, spon og slikt. En som jeg kunne
    koble på verktøy og bruke til bilen. Fikk en grei deal på en slik i går så da ble det shopping. Får teste den i kveld før
    jeg starter økten med bakveggen.

Nilsfisk Aero 20-25 mener jeg den heter. Ser ca. slik ut:

-nilfisk-jpg
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder -nilfisk-jpg 

Side 35 av 61 FørsteFørste ... 5 15 25 31 32 33 34 35 36 37 38 39 45 55 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •