Delthral's kino. *Små og store oppgraderinger* - Side 31

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  47
Side 31 av 60 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 35 41 51 ... SisteSiste
Viser resultater 601 til 620 av 1198
    Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    997
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock Vis post
    Bare surfet litt rundt og så denne tråden - ble bare forskrekket over at du har laget utsparinger i bunnen på bjelkene?? Er en stund siden jeg jobbet som elektrikker - men dette hadde man vel fått sparken for å gjøre den gangen. Man borer i slike bjelker - hvis man skal gjennom - finnes visse tommelfingelregler for plassering av hullene. Mulig du kan montere på noen forsterkning i ettertid - men dette ville jeg sjekket med en bygningsingeniør. Skulle jeg ta fullstendig feil - så skader det ikke å ha sjekket uansett.
    Sjekket opp dette jeg også for en stund siden og det beste hvis man MÅ bore er å gjøre det i senter av bjelkelaget. Når jeg overtok huset hadde jeg valget mellom å miste 1-2 tommer takhøyde eller kappe 1-2 tommer av et 12" bjelkelag i cc30. Ventilasjonsinstallatørene har allerede boret 5" hull i disse for spirorørene og de var heller ikke i senter, men bjelkene er veldig overdimensjonert og det er kun soverom og gang i rommet over.

Som Jan nevnte så hadde ikke dette vært noe problem hvis enkelte håndtverkere kunne kommunisert litt. Jeg varslet om hva rommet skulle brukes til og at ingen måtte føre rør i underkant av bjelkelaget, i stedet
    havnet nesten alle kursene i overetasjen gjennom kinoen. Er jo ikke så enkelt når det dukker opp en ny mann for hver dag man jobber med huset. Gidder ikke lage en sak av det da jeg stoler på at bjelkene holder.

Har uansett mange bilder som viser utførelsen i tilfelle noe skulle skje.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,365
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt du følte deg trygg

Men det er ikke slik at hvis man sager 2 tommer inn i en 12 toms bjelke - så er den like sterk som en 10 toms bjelke. Stell deg på en plankebit og få noen til å dra et lite spor med saga på undersiden......

På oversiden er det derimot greit å foreta små utsparinger.

Men som jeg skriver - det er mulig det finnes enkle tiltak som kan gjøre at styrken på bjelkene beholdes. En fordel å gjøre før taket kommer på. Må jo være viktig å ha et hus til spec når det er nytt? Dimensioneringene på bjelkene er ikke tatt ut av det blå.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,365
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral Vis post
    Sjekket opp dette jeg også for en stund siden og det beste hvis man MÅ bore er å gjøre det i senter av bjelkelaget. Når jeg overtok huset hadde jeg valget mellom å miste 1-2 tommer takhøyde eller kappe 1-2 tommer av et 12" bjelkelag i cc30. Ventilasjonsinstallatørene har allerede boret 5" hull i disse for spirorørene og de var heller ikke i senter, men bjelkene er veldig overdimensjonert og det er kun soverom og gang i rommet over.

Som Jan nevnte så hadde ikke dette vært noe problem hvis enkelte håndtverkere kunne kommunisert litt. Jeg varslet om hva rommet skulle brukes til og at ingen måtte føre rør i underkant av bjelkelaget, i stedet
    havnet nesten alle kursene i overetasjen gjennom kinoen. Er jo ikke så enkelt når det dukker opp en ny mann for hver dag man jobber med huset. Gidder ikke lage en sak av det da jeg stoler på at bjelkene holder.

Har uansett mange bilder som viser utførelsen i tilfelle noe skulle skje.
    Greit nok. Men jeg anbefaler at du bruker drillen hvis du skal gjennom noen flere bjelker - hull er i alle fall mye bedre enn å hakke i bjelken uansett hvor du plasserer de.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    997
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock Vis post
    Greit nok. Men jeg anbefaler at du bruker drillen hvis du skal gjennom noen flere bjelker - hull er i alle fall mye bedre enn å hakke i bjelken uansett hvor du plasserer de.
    Drilling av hull er vanskelig når rørene er lagt og i drift.

Hvis jeg hadde hatt et valg så hadde jeg drillet som du sier et hull etter forskriftene, men rørene var lagt og i drift så det ville kostet meg utrolig mye penger å gjøre om gulvvarmesystemet i en hel etasje.
    Jeg måtte gjøre en løsning som jeg vet ikke er ideell, men jeg kommer ikke til å bruke mer tid og penger på dette og det blir heller ingen flere hull :=) Jeg kunne sikkert brukt 20 timer til diverse tiltak samt engasjert
    byggingeniører og andre med peiling men jeg velger i ikke gjøre det denne gangen.

Vi får krysse fingrene for at jeg ikke får en etasje i huet under Transformer 8 når kinoen er ferdig...

Bla deg et par sider bak i tråden så ser du hvorfor jeg måtte velge mellom takhøyde og herping av bjelkelag.

Vil uansett takke for at du påpeker dette da det faktisk kan være et problem.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,365
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tviler ikke på at gulvet holder - det er vel heller at du kan få mer svikt i gulvet enn tenkt. Ja de håndtverkerne er aldri til å stole på

Glemte jo å skrive at det ser ut til å bli veldig imponerende dette

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    997
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

A small step for man...

Da fikk jeg endelig somlet ferdig "hodepineveggen". For å snekre sammen stenderverket fikk jeg endelig testet
    spikerpistolen jeg kjøpte for en god stund siden. Q-Tools 21 graders pistol for kompressor. Mente jeg kjøpte 90mm spiker, men fant bare
    75mm så det fikk holde. Alt gikk som en drøm og havnet faktisk i vater (og vel så det) med en gang.
    2 lag med 70mm Glava (litt luft i mellom):

-bilde-1-jpg

Fylte også godt med isolasjon i rommet over veggen:

-bilde-2-jpg

Rommet er nå så og si klart for rom-i-rom bygging så nå er det opp til dozer-Delthral å handle inn treverk og gips.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -bilde-1-jpg   -bilde-2-jpg  

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    997
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Design av kinoen

Har lett endel etter aktuelle design for kinoen min da jeg ønsker en batcave med alt skjult i veggene. Fant i dag denne som egentlig er akkurat
    det jeg har sett for meg med noen små modifikasjoner. Jeg tenkte først på vertikale rammer men har egentlig falt litt for horisontale i det siste.

Jeg ønsker å ha spotter rundt kinoen som vist her og kun 1 seterad. Her er det mulighet for å gjemme mye godsaker i veggene.

-sidebyside-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -sidebyside-jpg  

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,460
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der ligner mye på det du beskrev når jeg var innom deg ja. Synes det så bra ut.
    Men du må komme opp med en løsning for å feste stofframmene da ...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    997
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv Vis post
    Det der ligner mye på det du beskrev når jeg var innom deg ja. Synes det så bra ut.
    Ja det må jeg. Det finnes endel løsninger på forumet her som er mer eller mindre bra. Tenkte å høre med noen av de hvordan dette funker over tid.
    Jeg tror kanskje dette ikke blir så stort et problem i forhold til noen av de andre utfordringene som kommer.

Litt kjipt å ikke ha nok penger for tiden. Ser det ligger en HW20 fra Sony på torget for ca. 7 Frognertiere. Hadde vært en knall prosjektor for meg
    frem til jeg får råd til en med motorisert linse og 3D.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,122
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv Vis post
    http://www.supermagnete.de/eng/ ?

kanskje et problem om magneten forstyrrer signalene i kablene, men skulle jo ikke være store problemet om du ikke overdimensjonerer de.

Ellers er jo borrelås en mulighet

Tror jo dette kan bli meget bra, må vel nesten ha noe sprudlende klart når du får på første gips plata
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    997
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En liten forsinkelse igjen...

Jeg har vært håndballtrener nå i snart 16 år og hvert år når jeg starter sesongen sier jeg til meg selv at i ÅR skal den lille kompensasjonen jeg får
    gå til noe håndfast som jeg skal kose meg med en god stund. I fjor/år skulle dette settes av til kinoen selvfølgelig. Som alltid når man har to biler
    så skjer jo ikke dette.
    I går var det tid for service igjen og dette satte meg tilbake 8 lapper. I tillegg blir det reperasjoner for ca. 10 lapper. Siden september har jeg også kjøpt
    to sett vinterdekk, skiftet olje og bremser på den andre bilen, dette kostet også 11 lapper. Alt dette i tillegg til å betale håndverkere av lønnskontoen da
    lånet ikke strakk helt til :=)

Dette medfører at jeg ikke får startet med rom-i-rom før i hvertfall neste lønning

Får vel rydde litt da... tror jeg har 5m3 med søppel som skal hives dere nede.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    997
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En liten test av vegger

En liten skisse som viser hovedprinsippet for veggene mine. Her er ingen utsparinger for høyttalere eller akustiske tiltak tatt med,
    kun 2x4" stenderverk med isolasjon. Doble vegger på sidene øverst for å gjemme høyttalere i veggen og for symetri. Singel vegg bak og front
    da jeg skal ha falske vegger begge steder. To dører hvorav en lyddempende branndør blir innerst, og en vanlig "innedør" med dempelister ytterst.
    Har også tegnet inn 1 lag gips ytterst og to innerst.

-test-6-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -test-6-jpg  

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,913
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For best mulig lydisolering skal man ikke kle utsiden av rom-i-rom veggen. Se her (Triple Leaf Effect): http://www.greengluecompany.com/site...eaf_Effect.pdf

Hentet fra siden:
    To attain good low frequency performance, this resonance must be as low
    in frequency as possible – otherwise the weak point of your wall will fall
    at an unfavorable location, and low frequency noise will have little trouble
    passing through the wall.
    The goal of any decoupled wall should be to drive resonance down in frequency. To do this you have to:
    1. Add mass to one or both sides of the wall
    2. Increase the depth of the air cavity
    3. Add insulation (if you don’t have insulation)

Alikevel vet jeg om flere som har gjort det samme som deg, BEF for eks. Uansett vil tykke betongvegger bli bra på lyddemping!

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    997
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    For best mulig lydisolering skal man ikke kle utsiden av rom-i-rom veggen. Se her (Triple Leaf Effect): http://www.greengluecompany.com/site...eaf_Effect.pdf

Hentet fra siden:
    To attain good low frequency performance, this resonance must be as low
    in frequency as possible – otherwise the weak point of your wall will fall
    at an unfavorable location, and low frequency noise will have little trouble
    passing through the wall.
    The goal of any decoupled wall should be to drive resonance down in frequency. To do this you have to:
    1. Add mass to one or both sides of the wall
    2. Increase the depth of the air cavity
    3. Add insulation (if you don’t have insulation)

Alikevel vet jeg om flere som har gjort det samme som deg, BEF for eks. Uansett vil tykke betongvegger bli bra på lyddemping!
    Jeg er helt enig med deg, men jeg har enda ikke funnet en løsning som kan unngå triple leaf med den typen vegg jeg ønsker.

Problemet mitt blir der høyttalerne blir bygd inn i veggen. De bygger ca. 20 cm i dybden og da ønsker jeg to lag gips bak høyttalerne. Et lag på baksiden av
    stender og et lag innenfor.
    Veggene skal stå løst på gulvet, ikke festes.

Det er ikke betongvegger, men Leca.

En av grunnene til at jeg lastet opp dette bildet nå var å få tilbakemeldinger på alternative løsninger da min ikke er perfekt (enda.)

Har du noen forslag til hvordan skjule en 20cm høyttaler innenfor 196mm stenderverk+5cm høyttalerrammer utenpå og fremdeles unngå
    triple leaf? Mener jeg har jafset nok av bredden på rommet så jeg ønsker helst å ikke spise VELDIG mye mer av den.

Bare til info så er veggen inn mot kjellerstua (det som er 3 stk 2x4" vegger) ikke hele veggen. Det kommer faktisk ENDA en 2X4" vegg i kjellerstuen for å få symmetri der også. Den helt til venstre
    i bildet er bærende så jeg får ikke flyttet den. Bak murveggen nederst til venstre blir min tekniske bod :=)

Setter veldig pris på forslag fra deg Hunsbeth, da du er en av de som er mest skolert på dette her inne.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,913
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, med innbyggingshøyttalere som er såpass dype blir jo det hele forandret. Forstår jeg deg rett så blir det altså ikke plass til isolasjon på baksiden av de innebygde ht? Jeg tror du bør ha minst fem cm, slik at du unngår evt kondens ut mot mellomrommet mellom veggene (husk minimum 3cm mellom veggene, er vel det jeg har sett anbefalt).
    I tillegg vil såpass lite som fem cm isolering ikke dempe lyd særlig mye ut mot mellomrommet (selv om lecavegg/ytre vegg vil ta en del lyd).

Jeg tror jeg alikevel ville ha brukt tre lag gips innvendig, evt to lag gips pluss vegg eller gulvsponplater, og det samme i utboksingene. Altså tre lag over alt innvendig (og ikke noen plater ut mot lecaveggen). Og med minst fem cm isolering på baksiden. Kan du ikke få plass til så mye så finnes det superisolering også som er ekstremt mye tynnere. Har sett dette i bruk ved etterisolering. Ca fem mm tykk med alufolie på den ene siden. Dette skal tilsvare minst fem cm Glava, men er temmelig dyrt. Siden du trenger bare små mengder bak boksene kan jeg sjekke pris for deg (kan muligens få tak i litt).

Det er ikke sikkert at det går å få skjult ht helt, du har svært lite å gå på...

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    997
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Ok, med innbyggingshøyttalere som er såpass dype blir jo det hele forandret. Forstår jeg deg rett så blir det altså ikke plass til isolasjon på baksiden av de innebygde ht? Jeg tror du bør ha minst fem cm, slik at du unngår evt kondens ut mot mellomrommet mellom veggene (husk minimum 3cm mellom veggene, er vel det jeg har sett anbefalt).
    I tillegg vil såpass lite som fem cm isolering ikke dempe lyd særlig mye ut mot mellomrommet (selv om lecavegg/ytre vegg vil ta en del lyd).

Når det gjelder sideveggene så blir de slik (i forhold til skissen)

Venstre vegg sett fra kinoen og ut mot kjellerstuen:
    - der det er trevegg, men ikke høyttaler: 2 lag gips med swedac - 20 cm glava - 1 lag gips - 3 cm luft - 20 cm glava - 2 lag gips med gg - 1 lag mdf
    - der det er høyttaler: 2 lag gips med swedac - 3 cm luft - 20 cm glava - 2 lag gips med swedac - 1 lag mdf
    - der det er leca: 2 lag gips med swedac - 10 cm glava - 1 lag gips - 3 cm luft - 20 cm leca - 10 cm glava - her er man inne i teknisk bod så her kan jeg velge 1-2 lag gips eller hva som helst.

Høyre vegg sett fra kinoen og ut mot terreng:
    - der det er trevegg, men ikke høyttaler: 2 lag gips med swedac - 20 cm glava - 1 lag gips - 3 cm luft - Isola veggpapp - 25 cm glava med isopor - terreng under bakken.
    - der det er høyttaler: 2 lag gips med swedac - 3 cm luft - Isola veggpapp - 25 cm glava med isopor - terreng under bakken.

Jeg tror jeg alikevel ville ha brukt tre lag gips innvendig, evt to lag gips pluss vegg eller gulvsponplater, og det samme i utboksingene. Altså tre lag over alt innvendig (og ikke noen plater ut mot lecaveggen). Og med minst fem cm isolering på baksiden. Kan du ikke få plass til så mye så finnes det superisolering også som er ekstremt mye tynnere. Har sett dette i bruk ved etterisolering. Ca fem mm tykk med alufolie på den ene siden. Dette skal tilsvare minst fem cm Glava, men er temmelig dyrt. Siden du trenger bare små mengder bak boksene kan jeg sjekke pris for deg (kan muligens få tak i litt).

Det er ikke sikkert at det går å få skjult ht helt, du har svært lite å gå på...
    Jeg er ikke så veldig redd for kondens fra terrenget da jeg bruker Isola veggpapp som er diffusjonsåpen. I tillegg har rommet vannbåren varme for jevn temperatur.
    Utenfor terrenget har veggen vanntett puss og knotteplast. Kan det oppstå kondens mellom kinoen og mellomrommet, mener du? Har ikke hørt at f.eks BEF har dette problemet,
    så jeg tenkte at det ikke ble noe problem.

Du trenger ikke sjekke priser på isolasjonen da jobber i grossistfirma som har avtale med alle byggevareledd :=)

Det jeg enda ikke har beskrevet på forumet her er min løsning for akustikkbehandling. Jeg kommer til å bruke de tykke sideveggene for å lage hulrom på 98mm ca med plass for
    diffusorer og absorbenter ganske likt det Akto og Mr. Mister har i sine kinoer, bare at jeg legger gips i bakkant av disse. Litt vanskelig å beskrive, men jeg har kommet et stykke videre på
    tegningene for veggene. Legger ut disse så snart jeg blir fornøyd og evt. tar med endringer her.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,913
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke så veldig redd for kondens fra terrenget da jeg bruker Isola veggpapp som er diffusjonsåpen. I tillegg har rommet vannbåren varme for jevn temperatur.
    Utenfor terrenget har veggen vanntett puss og knotteplast. Kan det oppstå kondens mellom kinoen og mellomrommet, mener du? Har ikke hørt at f.eks BEF har dette problemet,
    så jeg tenkte at det ikke ble noe problem.
    Dette virker veldig bra gjennomført. Hvis gulvvarmen når helt ut til ytterveggene vil dette bidra til at mellomrommet mellom veggene ikke får kondens. Du bør heller ikke bruke diffusjonstett plast på innerveggene (innerst) hvis rommet befinner seg under bakkenivå, men dette vet du antakeligvis om.

Det jeg enda ikke har beskrevet på forumet her er min løsning for akustikkbehandling. Jeg kommer til å bruke de tykke sideveggene for å lage hulrom på 98mm ca med plass for
    diffusorer og absorbenter ganske likt det Akto og Mr. Mister har i sine kinoer, bare at jeg legger gips i bakkant av disse. Litt vanskelig å beskrive, men jeg har kommet et stykke videre på
    tegningene for veggene. Legger ut disse så snart jeg blir fornøyd og evt. tar med endringer her.
    Blir spennende å følge med på!

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår veldig godt at du ønsker å bygge alt av høyttalere inn i veggene for et rent og delikat utseende. Men jeg ville kanskje vurdert å isolere og bygge veggene på normal måte og bygge høyttalerne inn i søyler i stedet. Det kan bli veldig lekkert det også.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    falsk vegg et alternativ?

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    997
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier Vis post
    falsk vegg et alternativ?
    Falsk vegg hvor?

Side 31 av 60 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 35 41 51 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •