Delthral's kino. *Små og store oppgraderinger* - Side 30

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  48
Side 30 av 61 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 40 50 60 ... SisteSiste
Viser resultater 581 til 600 av 1203
    Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen Vis post
    Har du bestemt deg for bakhøyttalere enda? Flere mener at rent lydkvalitetsmessig så er det like greit med en 15" som to. To er brukt for å matche følsomheten til TPL-150H. Med en stk så trenger ikke kassen å være mer en rundt 100liter. Regner med at du går aktivt her?
    Bakhøyttalerne blir lik dine med diskant i midten og 15" oppe og nede med port fremover. De passer fint inn plassert oppe på noen subber med
    diskanten i riktig høyde. Subber og Miles blir tilpasset riktig høyde. Disse blir i full-size så likt original som mulig. Har god plass.

Sidehøyttalerne må jeg regne litt mer på. Jeg har lyst til å ha samme type som bak, men grunnere kasse som er høyere og kanskje også
    bredere hvis det ikke har noe å si. Vurdere å lage cc 90 stenderverk der disse skal stå.
    Er villig til å ofre mye rombredde for å få gode høyttalere skjult. Har 4,85m bredde i utgangspunktet fra leca til leca.

Problemet er at økonomisk vil det ta litt tid å realisere dette. Første lydtester blir med 3 miles foran og mine 4 stk 600-serie b&w som sourround.
    Håper de vil gi noen svar på plassering og hvordan lyden oppfører seg i rommet. Blir også mye testing før demping/diffusjon blir ferdig.
    Siden jeg mangler mye teori blir det prøving og feiling til jeg er fornøyd med lyden.

Hvor legges det mest informasjon på filmers sourround i 7.1? bak eller på siden?

Når jeg kommer så langt at det blir snakk om aktiv deling så vil jeg nok bruke pengene på frontsettet først for så å flytte delefilteret derfra til
    surround'ene hvis det er aktuelt og de passer. Jeg hadde satt av 100k til å gjøre ferdig kjeller og kino samt planlagt å spare 3k hver måned til elektronikk,
    men alt har gått til å betale ferdig huset og mangler enda en ganske real sum for å komme i mål.
    Dette er vel en velkjent gjenganger for mange her inne, men jeg kan gjøre MYE enda som ikke koster mye penger.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok atledreier du tenker på når du nevner den konfigurasjonen. Mine Miles er helt standard med originale delefilter. Senteren min derimot er med kun en 15" og står bak lerret. På sikt kommer jeg nok til å prøve meg på en slik variant.

http://www.hifisentralen.no/forumet/album-nr-231/

Dersom du forandrer bredde eller konfigurasjon på baffelen, så vil ikke det originale delefilteret kunne brukes. Da bør du gå aktivt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Bodø
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral Vis post

Hvor legges det mest informasjon på filmers sourround i 7.1? bak eller på siden?
    Her fins intet fasitsvar da det er store variasjoner fra film til film og også hvordan du foreksempel velger å justere volumet på de forskjellige kanalene på din hjemmekinoforsterker. Dog er tommelfingerregelen at du vil ha mer lyd hvis vi kan kalle det for det fra surround (side) høyttalerne enn surround back (bak) hvor sistnevnte stort sett tar seg av fuglekvitter og vindsus. Slik oppleves ihvertfall mitt 7.1 oppsett. Lykke til.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen Vis post
    Er nok atledreier du tenker på når du nevner den konfigurasjonen. Mine Miles er helt standard med originale delefilter. Senteren min derimot er med kun en 15" og står bak lerret. På sikt kommer jeg nok til å prøve meg på en slik variant.

http://www.hifisentralen.no/forumet/album-nr-231/

Dersom du forandrer bredde eller konfigurasjon på baffelen, så vil ikke det originale delefilteret kunne brukes. Da bør du gå aktivt.
    atledreier var det ja. Beklager. Jeg mener det er rom for å endre baffelen 10-15% i bredden uten at det påvirker vesentlig hvis jeg forstod
    posten til Tangen i en annen tråd. Konfigurasjonen er jeg mer usikker på.

For sikkerhets skyld så bør jeg kanskje kjøre aktivt ja :=)

Veldig gledelig å se at det kom nytt lerrett fra dreamscreen som kanskje er brukandes til mitt oppsett også etter hvert. Ble litt skeptisk etter V4.

Den linken var ganske interessant også :=)

Hvordan går det med ditt prosjekt?

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Småting gjort i august

Grunnet sommerferie, fete regninger, nytt avforum og andre gyldige og ugyldige unnskyldninger har det blitt smått med oppdateringer fra meg i det siste.

Alt det er nå historie og byggingen er igjen i "full" gang. Først en liten oppdatering jeg ikke har lagt inn før jeg visste forumet var ok igjen...

Først noe som har irritert meg siden vi bygde huset: Rørleggerne la rørene under bjelkelaget i kinoen i stedet for å gjøre
    dette i kjellerstuen og føre de MELLOM bjelkene inn i kinoen. Jeg varslet om at jeg ikke ville ha det slikt grunnet sparsom takhøyde,
    men neida.... Jeg måtte derfor ty til til FY-FY og skjære i bjelkelaget. Heldigvis er bjelkelaget 12 tommer...

-1-jpg

Siste tids hodepine: Vegg ut mot trappegangen vår, full av gjennomføringer og kun et tynt lag MDF for å skjerme lyd.
    Her må tiltak gjøres...

-2-jpg

Et lite sideprosjekt: Senterkanal Miles. Har kun skjært litt og lagt de til side. Tas når det blir litt ledig tid til slikt.

-5-jpg

Et elendig panoramabilde, men vi ser her vegg for lerret til høyre, venste sidevegg ut mot terreng rett frem og bakvegg til venstre.

-3-jpg

Til slutt et bilde av bakveggen sett gjennom Colabunner... Det var alt som er gjort frem til desember.

-4-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -1-jpg   -2-jpg   -3-jpg   -4-jpg   -5-jpg  

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,505
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har da skjedd en del siden sist det var nye bilder her
    Har du noen formening om hvordan aktiviteten blir framover? Trenger du hjelp av en halvgammel skrøpelig gubbe med dårlig syn og nedsatt hørsel er det bare å si fra, kommer om det ikke kræsjer med andre ting
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv Vis post
    Har da skjedd en del siden sist det var nye bilder her
    Har du noen formening om hvordan aktiviteten blir framover? Trenger du hjelp av en halvgammel skrøpelig gubbe med dårlig syn og nedsatt hørsel er det bare å si fra, kommer om det ikke kræsjer med andre ting
    All hjelp er velkommen da jeg aldri kan bli ferdig fort nok :=)
    Endel ting bør man kanskje gruble litt selv på, men fremover hadde vært veldig greit med litt bistand og kanskje noen gode ideer.
    Har noen løsninger som fremdeles henger litt i luften.
    Uansett er du velkommen på en kopp med noe drikke, en liten prat og kanskje til og med noe å bite i (har noe julebakst fra før årtusenskiftet liggende).

Har jobbet i hele kveld i bulen og skal skrive en update eller to nå.

Litt om fremdrift:

1-7 dager: klargjøre for snekring av stenderverk (siste bit av lydtetting, fuging og smågipsing samt diffusjonsåpen papp på mur mot terreng)
    8-21 dager: snekring av stenderverk
    22+: plassering av k-rør, bokser og slikt tull

blir mest jobbing på kveldstid for min del. Ser for meg noen mandager, tirsdager og torsdager samt noen helger. Blir nok litt på sparket.
    Senior har også lovt å hjelpe til, men han er også endel opptatt.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Update 27. desember

Første lag gips ferdig på mdf-veggen:

-1-jpg

På tide å kurere hodepinen. Tenkte å løse dette med å lage en gipsplate på hver side av ventilasjonsrøret, limer fast
    2X4" i taket som spikerslag.

-3-jpg

Spikerslag ferdiglimt med Tec-7:

-5-jpg

Baksiden på prosjekt hodepine: trappegangen vår. MDF-veggen er der hyllen står. Man kan se drageren mot trappa.
    Beklager de dårlige bildene.

-6-jpg

Sett fra motsatt vinkel.
    -7-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -1-jpg   -2-jpg   -3-jpg   -4-jpg   -5-jpg  

-6-jpg   -7-jpg  

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Update 30. desember:

Da er to lag gips ferdig limt og fuget på mdf-veggen (ingen GG her)

Gipsplate skrudd fast i spikerslag som ble limt 27. desember:

-2-jpg

Liming av nytt spikerslag for venstre siden:

-1-jpg

Stod noen timer og grubler på hvordan dette kunne løses:

-3-jpg

Tec 7'et i hvertfall på et spikerslag så får vi se hvordan det blir:

-4-jpg

Mens limet tørker klasket meg på den siste gipsbiten som dekker den aller siste gulvvarmerørgjennomføringen opp til hovedetasjen.
    Må innrømme jeg tok en liten snarvei her og gav blaffen i å silikonere i hjel rundt røret da det likevel er lufttett. Alt rundt er fuget:

-5-jpg

Et ekstra bilde:

-6-jpg

Brukte den siste ledige tiden til å hive inn litt isolasjon hist og pist:

-7-jpg

-6-jpg   -7-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God jul Delthral, og godt nytt år

Sitat Opprinnelig postet av Delthral Vis post
    1-7 dager: klargjøre for snekring av stenderverk (siste bit av lydtetting, fuging og smågipsing samt diffusjonsåpen papp på mur mot terreng)
    Diffusjonsåpen papp på mur? Kan du utdype den litt?

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slendrian Vis post
    God jul Delthral, og godt nytt år

Diffusjonsåpen papp på mur? Kan du utdype den litt?
    Det kan jeg. Hvis man ser grunnmuren min fra terreng og innover så er den slik: vortepapp, puss, leca 25 cm med isolasjon. Hvis man skulle være så uheldig å få litt kondens eller annen fukt gjennom muren
    så ble det brukt noe som heter Tyvek diffusjonsåpen papp. Denne hindrer vann i å trenge inn til øvrig konstruksjon, men er ikke lufttett. Dette medfører at fukten tørkes fra varmen på innsiden av konstruksjonen.
    Jeg bruker det på alle utvendige murer for å slippe evt. fukt på gips og slikt. Tyvek koster skjorta så jeg kommer til å bruke noe lignende til ca. halv pris.

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir spennende å følge med på og ikke minst; godt nytt år. Kan jeg få spørre hva målene dine er på trappen? Er selv snart igang med trapp til kjelleren men har bare 3m lengde horisontalt å jobbe med.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Update 1. januar 2014

Etter en bedre middag hos svigerfar rakk jeg en liten økt igjen.

Fortsatte der jeg slapp i går: venstre plate påskrudd og fuget:

-1-jpg

Trengte flere spikerslag fant jeg ut:

-2-jpg

Fuget og tettet rundt rørgjennomføringene, samt halve ventilasjonsrøret. Håper for guds skylt at Uponor sine gulvvarmerør
    tåler silikon *Grin*:

-3-jpg

Gipset litt i hjørnet ut mot kjellerstua for å hindre lekasjer dit:

-4-jpg

Lydfellen satte jeg opp for et par dager siden, men glemte å ta bilde. Ble vesentlig stillere med denne på :=)

-5-jpg

I morgen tidlig bærer det til Monter for å kjøpe diffusjonsåpen papp, litt isolasjon og annet småtteri. Deretter på den lokale
    plankepusheren for å kjøpe et par gipsplater samt en haug med 2x4" til de to kortveggene. Til slutt må man jo også kjøpe litt
    mer fugemasse.
    Håper også å bli ferdig med denne hodepineveggen for godt i morgen.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Update 3. og 4. januar

I går var jeg så heldig å kunne ta Jakv på ordet og spurte om han kunne komme over en tur. Mannen var ikke tung å be og troppet
    opp på min residens litt etter middagstid. Selv hadde jeg panikkryddet det jeg rakk slik at vi kunne spikre på veggpappen.
    For de som fremdeles lurer på hva dette er så er det vanlig Isola Veggpapp/asfaltpapp/murpapp/diffusjonsåpen papp. Kjært barn har mange navn
    (og ikke minst VELDIG stive priser. 2 ruller papp satte meg tilbake nesten like mye som 4 ruller med Glava proff 35 100X3500, og jeg kjøpte "billigvarianten".

"Batcave v 0.1". Begge vegger ut mot terreng ble spikret med veggpapp og det var deilig å bli "kvitt" 2 vegger med leca.
    Etter litt prat, noe kaffe, et par lefser og litt mer prat gjorde vi noe småtteri på "hodepineveggen". Jakv kappet stenderverk
    mens undertegnede gipset og fuget som vanlig:

-2-jpg

Ferdig gipset, fuget og klar til å isoleres så snart Sika'en tørker:

-1-jpg

Avsluttet dagens økt med å isolere litt. Her brukte jeg Glavakapp til å fylle i randsonene mellom tak og vegg:

-5-jpg

Litt Glava rundt ventilasjonssystemet må man også ha:

-6-jpg

Det var det jeg rakk i dag. Håper på å gjøre ferdig stenderverk og isolasjon av "hodepineveggen" i løpet av helgen. Mandag
    starter rotteracet på igjen med jobb og håndball.

Jeg bestemte meg i dag for å bruke gips på baksiden av stenderverket på veggene for å stive av konstruksjonen, øke egenvekten,
    samt minske lydlekasje bak høyttalere i veggen. Ulempen vet alle om i forhold til triple-leaf effekten, men jeg har noen hemmelige
    triks på lager som vil minske dette hvis det blir et problem. I taket dropper jeg gips på baksiden da jeg vil bruke 48X148 og taper nok
    høyde med dette. Grunnen til at jeg bruker 48X148 er at spennet blir over 4500mm i taket. Stoler ikke på at 48x98 tåler 2 lag gips og andre
    greier man henger i taket ved så stort spenn.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -2-jpg   -1-jpg   -5-jpg   -6-jpg  

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,732
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her går det fremover

Ventilasjonen din, er denne kun for kinoen eller kobles sammen med resten av huset?

Newcomer Rovik sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å komme seg nå

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjekkere kar enn Jan skal du lete lenge etter. Begynner å ta form nå.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Her går det fremover

Ventilasjonen din, er denne kun for kinoen eller kobles sammen med resten av huset?
    det er balansert ventilasjon delt med resten av huset. Kjellerstue og kino har egen kurs inn til hovedenheten.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,383
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare surfet litt rundt og så denne tråden - ble bare forskrekket over at du har laget utsparinger i bunnen på bjelkene?? Er en stund siden jeg jobbet som elektrikker - men dette hadde man vel fått sparken for å gjøre den gangen. Man borer i slike bjelker - hvis man skal gjennom - finnes visse tommelfingelregler for plassering av hullene. Mulig du kan montere på noen forsterkning i ettertid - men dette ville jeg sjekket med en bygningsingeniør. Skulle jeg ta fullstendig feil - så skader det ikke å ha sjekket uansett.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,505
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Tom. Bjelkene er i utgangspunktet 12", og ligger med cc 30cm, så noen fare for at noen kommer gjennom gulvet skal det ikke være.
    Det gjort slik fordi at de som la inn rørene ikke helt gjorde som huseieren vill at det skulle gjøres, legge dem i en liten sløyfe og dermed fått dem på langs av bjelkelaget.

Jeg følte meg iallefall helt trygg da jeg var nedi kjelleren der for et par dager siden
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Side 30 av 61 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 40 50 60 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •