Delthral's kino. *Små og store oppgraderinger* - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  48
Side 3 av 61 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 43 53 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 1203
    Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nye venner

Endel små og store venner vil de nærmeste dagene gjøre inntog i oppsettet mitt.

Den største bambsen er en kraftkar på over 1000 watt som skal grave frem godlyden i mine gamle B&W høyttalere. 5X220W med meget sterk strømforsyning og forhåpentligvis god og fyldig lyd skal få leke seg og bli testet ut frem til kinoen er klar til bruk.
    Der vil den bli satt til å kjøre de 4 surroundhøyttalerne med Beyma elementer. I følge de tilbakemeldingene jeg har fått angående disse elementene og hvor lettdrevet de er så skulle det bli endel headroom her...
    Vi får håpe Parasound HCA 2205A lever opp til skryten sin.

Som tidligere nevnt så vil jeg mest sannsynlig gå for NAD M25 med MiniDSP til å drive de 3 fronthøyttalerne. Her blir 2 kanaler per høyttaler brukt, delt med DSP'en. Hvis jeg får støyproblemer med MiniDSP'en så må jeg kanskje gå for passivt delefilter likevel. For å bli kjent med DSP'en så gjorde jeg en grei deal med en i nærheten som hadde en MiniDSP-in-a-box.
    Disse koster jo ikke all verden så det er like greit å shoppe inn når man får en grei pris.

For litt kalibrering (og læring) så kommer det en RadioShack digital DB måler i posten i dag. Blir spennende å se om jeg får integrert XTZ'en litt bedre.

Siste bit i puslespillet så langt kommer i posten på tirsdag. Dette er en godbit som egentlig lå litt frem i tid grunnet pris, men dukket opp på brukten i går. Dette er en Oppo BDP-93 US-versjon som vil ta over jobben for min PS3 fremover. Jeg er litt spent på om jeg får til å bruke Netflix og de andre streamingtjenestene da den amerikanske versjonen vistnok ikke er strippet slik som den europeiske. Jeg er også spent på mulighetene den har med harddisker og avspilling av DVD'er og BD'disker man tar backup av.
    Jeg trenger vel heller ikke å oppgradere receiveren min til 3D hvis jeg kjøper meg en 3D-tv eller prosjektor i den nærmeste tiden. Spennende produkt til en veldig grei pris i forhold til hva man får for pengene.

Ser ut som det blir hussalg før påske og brikkene på det nye huset er snart på plass. Manger bare en midlertidig kåk for leie et års tid. Ligger vel godt an til at det blir dedikert kino i kjeller med eget teknisk rom, kjellerstue med bar og bunnløs gjeld :?
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Effekt

Da ble det installert ny effektforsterker på fredag. Førsteinntrykket er at "grumselyden" i høyttalerne ble borte, senteren ble litt tydeligere og det ble mer trøkk i mellomtone og bass. Jeg har enda ikke kalibrert anlegget da jeg ventet på Radioshacken.
    Blir spennende å høre hvordan det låter når jeg får stilt inn alt bedre og testet litt høyere volum enn 70 dB :twisted:.

Internettbilde av forsterkeren:

Fikk en liten aha opplevelse med XTZ'en i går da jeg så Unknown med Liam Neeson. Front og Surround ble stilt inn på large og senter på small. På de mest eksplosive scenene så satt jeg med høye skuldre og ventet på at enten elementet skulle "bunne" eller avgi pappblafrelyder som de har gjort tidligere. Siden sist test så har jeg flyttet subben fra front til like ved sitteplassen min til venstre slik at den freser lyden rett inn i stolen min.
    XTZ'en overrasket med helt grei lyd og klarte faktisk å henge med på selv heftige eksplosjoner (vel og merke med kun -35dB på receiver).

Jeg liker egentlig dårlig å grue meg til eksplosjoner på filmer grunnet dårlige subber så jeg gleder meg grådig til jeg får et bassanlegg som virkelig henger med. Vi får se hva XTZ'en duger til med kalibrert anlegg og lyd på referansenivå. Dette er kanskje i overkant store krav til en liten 10".
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Demo hos Hifiklubben

Var på inspeksjonsrunde hos Hifiklubben i Trondheim på lørdag for å prøvelytte på Nad M25 og Denon 4311, samt å titte på noen prosjektorer. Jeg fikk opplyst at siste 4311 gikk ut av dørene på fredag og dette produktet kommer til å bli vanskelig å skaffe fremover. Jeg fikk egentlig ingen god forklaring på hvorfor og hva som blir erstatning for denne fremover. 3312 er jo et alternativ, men er jo en god klasse under.

Heldigvis var i hvertfall M25'en koblet opp i demorommet på et par Dali Helicon 800 MK2 og en senter som hørtes ut som var koblet feil (veldig skurring på vokalene i Tron som var demofilmen). PJ var en Optoma HD33. Først ble det vist endel 3D materiale (OL 2010/OL2012 demo bl.a) før jeg spurte om han hadde noe med litt fres i. Han lappet opp Tron som visstnok skal ha rimelig fet lyd og fyrte opp den kjente racingscenen der Olivia Wilde hjelper ham ut av Griden. Det ble en mildt sagt skuffende opplevelse da ingen sub(!) var koblet til. Jeg fikk i hvertfall bekreftet at M25'en kan drive høyttalere som Helicon 800, selv om senteren og ingen sub ødela totalinntrykket litt.:wink:

Bildet var greit nok, men jeg ville nok ønsket det litt skarpere og bedre farger (siste Optomaen jeg så var en HD82), men sikkert en grei PJ til 13k.

Hvis 4311'en faller bort uten noen form for erstatning så må jeg seriøst vurdere å kjøpen en brukt Denon AVP og Nad M15HD2 skal jeg også ta en titt på.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tegne

Da er siste bit på plass for en goood stund. Oppo BDP-93 ble installert og det var med spente øyne jeg kikket mine første filmer og serier på denne multi-gøy-maskinen.

Noen sier at man ikke ser forskjell på PS3 og dedikerte BD-spillere, andre sier det motsatte. Jeg er en trofast tilhenger av CSI: NY og Las Vegas og har irritert meg over at jeg får "pixelflimmer" på skjermen min i endel scener på denne serien. Det ser ut som masse pixler henger igjen, spesielt på panoeringer under delvis mørke scener. Det er nesten som en halveis gjennomsiktig gardin er trekt for.
    Oppo'en viste kun sylskarpe (med forbehold om ny definisjon av sylskarp på en aldrende LCD skjerm med SD-oppløsning) bilder hele veien og bedre sortnivå. Spilleren starter raskere enn PS3 og er ca. like rask på loading av disk. Fjernkontrollen var meget bra og informativ, men jeg bruker Harmony One så den havnet i fjernkontollkofferten min. Kombinert med TVersity var dette midt i blinken.

Jeg føler at nå er anlegget mer enn bra nok til å kunne brukes som stueanlegg og midlertidig kino i 5.1 frem til huset er ferdigbygd. Det er mer å hente på kalibrering enn innkjøp av nye komponenter slik det står i dag. Gledet meg veldig at sikringene holder når jeg fyrer opp Parasounden. Det betyr at 12V trigger kommer på plass snarest

Er også snart ferdig med å tegne hovedetasjen på huset vårt og skal da tegne kjelleren helt på nytt. Her blir det 2-3 boder, teknisk rom, kino, kjellerstue med planer om bar/biljard/etc.

Jeg ble utrolig inspirert av denne tråden:
    The Cinemar Home Theater Construction Thread - AVS Forum
    og må derfor tegne kinorommet på nytt med paneler, skjulte høyttalere, scene og sittegruppe. Regner med huset blir solgt rett før eller rett etter påske så da får vi se hvor høyt vi kan legge lista på kinoen.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Teknisk del 1: Bunnsvill

Hvilke produkter bruker dere under bunnsvillen på rom-i-rom? Jeg tenker på dempemateriale, hvilke produkt og hvor får man kjøpt dette.

Forslag mottas med takk.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Design lagt inn

Se første post.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Design og ventilasjon

Bruker tiden mens jeg venter på at huset skal selges til å finne inspirasjon til design. Mye avhenger faktisk av om jeg trenger ventilasjon eller ikke. For det meste vil det kun være 1-3 personer i kinoen som sitter maks 3 timer. Unntaksvis vil det være 3+ der og da kommer spørsmålet om det er verdt å bruke en (i mine øyne) formue på ventilasjon som både er dyrt og gjør at jeg må bygge kasser rundt rommet. Mister verdifull takhøyde også.

Nå vet jeg ikke hvor ubehagelig der er å sitte i et kjellerrom uten ventilasjon over tid og en annen ting er jo at det fort kan bli en "innestenkt" eim der inne når folk sitter og svetter med cheeze doodles, kebab, surstrømning og annet som "far i huset" ikke vet om.

Har også begynt å helle over til å kun gå for prosessor i stedet for en hel receiver. Selv om AVR 4311 ligger på brukten nå

så har jeg også fått tilbud om å overta en Denon AVP A1HDA (ikke oppgradert)

samt at Sherbourn nylig lanserte sin 7030
    -image002-png

Her er det jo også valget om jeg bør gå for fullt balansert system eller ikke.
    Jeg har en mistanke om at Miles'ene liker seg best når ALLE kilder til støy tas hånd om. Får vel trå forsiktig i graset på dette området.

moderator edit, endret størrelsen på bilde.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nye rendringer

Har lekt med noen nye rendringer av rommet i helga. Prøver ut forskjellige alternativer for å se hvordan det blir.

Her er et med buet lerret:
    -bilde-1-jpg

-bilde-4-jpg

Her er bakvegg/sidevegg uten søylecovere, med høyttalere som vises. Texturene er "stjålet fra BEF sin kino da det ikke finnes bilder av dette oppsettet å oppdrive ellers. Håper det går greit:
    -bilde-2-jpg

Her er et bilde med frontveggen fjernet, slik at de søte små høyttalerne i front vises:

-bilde-3-jpg

Må rette opp noen småfeil som at de falske søylene ved fronten er litt for brede, scenene har litt feil høyde og slikt.

Etter endel gode tips fra kompetente personer på forumet så skal jeg også lage en modell med demping i stedet for diffusorer i taket.

Neste fase i designet blir dette:
    1) Bygge inn 2-4 subber i podiet bak
    2) Tegne inn diffusorer på bakveggen
    3) Lage mer naturtro lyssetting.
    4) Tegne inn dempetiltak bak lerretveggen
    5) Se på hvordan jeg skal trekke opp kablene

Jeg skal også tegne en kjellerstue ved siden av med bar og elektronikkskap på den ene kortveggen. Følger spent med på Aktos prosjekt for å lære mest mulig mens jeg designer.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Søyler til besvær

Vil de "fake" søylene fremme ved lerettet være til forstyrrelse for høyttalerne bak lerettet? Høyttalerne skal vinkles noen grader inn mot sweetspot, men et alternativ kan være å kutte ut søylene for å få mer demping på veggen i stedet. Eventuelt bruke søylen til å dempe extra mye?
    Forslag tas i mot med takk.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral
    Vil de "fake" søylene fremme ved lerettet være til forstyrrelse for høyttalerne bak lerettet? Høyttalerne skal vinkles noen grader inn mot sweetspot, men et alternativ kan være å kutte ut søylene for å få mer demping på veggen i stedet. Eventuelt bruke søylen til å dempe extra mye?
    Forslag tas i mot med takk.
    Ville vurdert å fjernet søyler fremme og benytte akustikk for 1.refleksjon her. Buet lerret kan anbefales om du er ute etter kinofølelsen.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nugstarr
    Ville vurdert å fjernet søyler fremme og benytte akustikk for 1.refleksjon her. Buet lerret kan anbefales om du er ute etter kinofølelsen.
    Sitter litt med disse tankene selv. De var jo uansett kun for pynt.
    Kinofølelse er det jeg er ute etter ja 8)

Fin kino du har forresten, spesielt bruken av treverk. Er vel også rimelig fet lyd hos deg også.

Takker for tilbakemeldingen.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nytt hus, nye muligheter

Da ble huset solgt og nytt hus med kino et skritt nærmere. Da er det bare å se frem til søknadsbyråkrati, byggemøter, forsinkelser, frustrasjon, x antall flyttelass OG masse entusiasme i forhold til at vi får vårt eget hjem.

I forhold til fremdriftsplanen i post 1 så blir det noen positive endringer:

Gammel fremdriftsplan:
    =============
    - Vår-sommer 2012: selge dagens hus, planlegge kinoen videre, bytte ut/investere i høyttalere/elektronikk som heller mot ønskelig oppsett i kinoen.
    (Har det jeg trenger av elektronikk frem til rommet står nesten ferdig)

- Høst 2012-sommer 2013: Flytte til leilighet mens huset bygges, spare opp kapital og begynne å se på detaljløsninger som ventilasjon og lyssetting i tillegg til det andre.
    (Mulighet for å flytte inn i huset allerede til nyttår hvis alt går veien)

- høst 2013: Flytte inn i nytt hus, bruke et ledig rom som midlertidig kino med en billig prosjektor og lerret. Byggestart på kino.
    (Vår 2013 regner jeg med at kinobyggingen er godt i gang sammens med kjellerstuen, flyttet inn for lengst)

- 1. januar 2015: Åpning av kinoen :twisted:
    (Regner med at kinoen er ferdig nok til å brukes til våren 2014, men ikke helt ferdig før 2015 grunnet litt dyrere design enn først antatt)

Sikler mer og mer på Crown I-tech, men det får komme etter hvert. Blir ikke på dette århundrets budsjett i hvertfall 8)

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan fort bli lekkert du, blir morsomt å se slutt resultatet! Rødt hører liksom til i en kino

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kellex
    Dette kan fort bli lekkert du, blir morsomt å se slutt resultatet! Rødt hører liksom til i en kino
    Ja det går mye i rødt og sort rundt om kring ser jeg. Jeg håper bare at decomolton er tynt nok til at absorbsonsplatene virker bak de, men likevel tykt nok til å ikke reflektere for mye lys. Hvis ikke må jeg finne noe høyttalerstoff.

Liker veldig godt farvespillet i akkurat det stoffet som jeg har simulert. Det er hentet fra en leverandør på nettet.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fløttings soon

Da er pakkingen i full gang. Alt ræl og møbler som kan selges blir solgt, alt som kan kastes blir kastet. Alltid digg med opprydding etter noen år med kronisk samlemani av dill og dall.
    Ny midlertidig kåk booket og tegninger på nytt hus blir levert byggmester Bob i morgen hvis alt går etter planen. Vurderer å selge XTZ'en da jeg tviler på om den blir brukt når vi skal leie leilighet. Burde også være en fin spark der bak for å lage en ny sub rimelig kjapt etter vi har flyttet inn i nyhuset.
    Designmessig så sitter jeg nå og ser på hva Akto og Hundsbet finner på av løsninger i veggene og med demping før jeg bestemmer meg selv. Jeg ser Hundsbet har gjort store endringer i designet de siste dagene på akustikksiden og satser på at han gjør seg opp endel erfaringer før jeg starter selv :-D
    Ser ut som man aldri kan få bredt nok rom i forhold til riktig akustikkbehandling...

Har veldig lyst til å bygge meg et par "teste"-Miles rett etter vi har flyttet for å sjekke ut hvordan dette blir med passivt filter. Da kan jeg også teste masse hvordan det høres ut med forskjellige forsterkere og KANSKJE til og med investere i en I-Tech HD... bare for å teste :? ... Mye å glede seg til fremover. Kommer vel også til å kjøpe meg en billig PJ med lerret for å ha noe å starte med. Mye bra på brukten der til en grei penge. Man trenger ikke starte med en Sony 4K prosjektor.

En liten kudos til slutt til mine gamle trofaste B&W høyttalere. Gud bedre hvor fin og ekte lyd det er i disse. Diskant og mellomtone gjengir jo lyden skremmende godt, selv om de er 10-15 år gamle og "kun" 600-serien. Sammen med Parasound så har de gitt meg mye godlyd, selv ved lydnivå på bare 60-70 dB. Skal bli moro å teste de skikkelig i kinorommet før jeg bytter de ut med Beyma'ene.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Alt selges unna!

Tok en impulsiv sjefsavgjørelse i kveld. Istedet for å drasse med alt ustyret til dit vi flytter så legger jeg ut hele sulamitten for salg. Jeg må uansett klare meg så og si uten lyd/bilde frem til huset og kinoen er ferdig så jeg ønsker ikke å sitte på verdiene.
    Setter heller pengene inn på AV-kontoen slik at jeg har litt å starte med når kinoen skal bygges. Skal også bygge 2 stk Miles i sommer så da er det greit.

AVforum skribent Einar Johnsen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener jeg har sett denne layouten før her inne et sted......

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Einar Johnsen
    Mener jeg har sett denne layouten før her inne et sted......
    Det er nok riktig. Høyttalerne er samme som BEF,
    Og designet er tatt fra Sandman på AVS forumet.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mas om NAS

Tenkte jeg skulle tråkke innpå et område med mange løsninger og mange meninger. Jeg trenger et system som streamer film og musikk til huset.

Det jeg ser for meg er en NAS som står i serverskapet sammen med resten av komponentene i kinoen og diverse mediaspillere av forskjellige typer rundt i huset. Det blir sannsynligvis en tv på soverommet, stuen, kjellerstuen samt behov for en i kinoen i tillegg.

Jeg tenkte å lese inn alle mine DVD filmer på denne disken og noen få BD filmer, så jeg trenger minimum 9TB, helst mer (12-15 hadde vært greit). I kjellerstua tror jeg det holder med en PS3 som kan lese fra denne. I kinoen ser jeg for meg Popcorn hour og kanskje også resten av huset med Popcorn, evt en BD spiller som takler DLNA (Oppo).

For å summere det opp så trenger jeg da en fet NAS med plass til 5-10 disker på 2-3 TB og kanskje kjøre RAID 5 eller noe på disse. Jeg ønsker å koble CAT6 i hele huset om mulig for å sikre bra kapasitet. Kan en slik NAS serve f.eks flere mediabokser samtidig? Far i huset ser BD film i kinoen, poden ser byggmester Bob på rommet og mor ser på Titanic på stua er et scenario som kunne dukket opp

Hva koster noe slikt? Hvilke produkter finnes?

Hjelp ønskes.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne har gått meg hus forbi..flott tråd da gitt og mange bra refleksjoner! Dette kommer til å bli en veldig bra kino Har ikke så mye å komme med på NAS siden, men det ska jeg følge med på, hvis det kommer noen vettuge svar. Det er en del datafolk med kompetanse her inne som kan dette. Marsboer er en kløpper på alt med data, men det er en stund siden jeg har sett han har vært aktiv.
    Apropo de frontsøylene. Sånn det ser ut på bildet vil de komme i konflikt med frontene. Hvis rommet ditt blir bredt nok ville jeg i tilfelle trukket frontene lenger inn mot midten, men dette kommer ann på lerretsstørrelsen du ønsker også.

Side 3 av 61 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 43 53 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •