Delthral's kino. *Små og store oppgraderinger* - Side 29

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  50
Side 29 av 61 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 39 49 59 ... SisteSiste
Viser resultater 561 til 580 av 1204
    Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gårsdagens økt 25/6

Gårsdagens økt var en kjapp samlebåndsøkt som gikk uten problemer. Gøy når alt går på skinner og fremgangen vises litt.

Først litt produksjon av råvarer:
    12 stk gips i 25X31 cm, 24 stk lekter 23X48 i 25cm lengder ferdig med skruer:
    -bilde-1-jpg

Lektene brukes som spikerslag 6 tommer fra bakkant av hullet mellom toppen av veggen og himlingen:
    -bilde-2-jpg

300mm glava:
    -bilde-3-jpg

Gipset og fuget ferdig:
    -bilde-4-jpg

Arbeidsbenken ryddet og klar for neste økt. Litt triveligere å starte neste økt når alt ligger på plass.
    -bilde-5-jpg
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjempeopptur!

Loddet om kablene til Miles i dag slik at jeg kuttet ut bi-amp og i stedet kjører vanlig. Flyttet Miles over på receiveren da de ikke krever så voldsomt med effekt og kjørte i stedet surround bak (B&W M1) på Parasounden.

Du verden for en forskjell!!!

All susing, skurring, ulyder og buzzing ved lyse bilder på TV'en er helt borte. Det er helt tyst :grin: :grin: :grin:

Eneste som mangler å teste nå er om anlegget henger med på film med litt høy lyd på. Denne testen må naturligvis vente til huset er tomt for sarte ører.

Jeg kjører nå kun med 2 kanaler på Parasounden da jeg ikke bruker center enda. Jeg må flytte TV over på veggen før jeg får plass til center.

Luket også ut en haug bugs og feil som har bygget seg opp i og med at jeg har skiftet litt elektronikk på TV siden (Dreambox i stedet for RiksTV og slikt) så nå funker Harmony'en også tilfredsstillende.

Dette var veldig gøy da jeg har fått daglig strekk fra Fru D angående ulyder i høyttalerne. Kanskje det blir litt mer husfred fremover.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,826
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig lesning av støyen er borte, det hjelper veldig på en god opplevelse!

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Hyggelig lesning av støyen er borte, det hjelper veldig på en god opplevelse!
    Helt enig. Det var til tider fryktelig plagsomt. Gleder meg til å lytte litt mer fremover nå. Prøver å få til 3-5 dager i uken med jobbing på ca. 2 timer i kinoen hver uke. Veldig kjedelig arbeid når fremgangen ikke vises så godt men nærmer meg rundt 75% ferdig med gipslegging i tak og i randsoner. Blir gøy å starte med stenderverk etter hvert nå. Har stor tro på at lyddempingen blir veldig bra i dette rommet.

Doblet forresten isolasjonen i bjelkelaget fra 150mm til 300mm. 150mm var levert med huset. Driver og spekulerer litt på hvordan jeg skal få til lyddemping i de hullene som høyttalerne kommer i veggen. Ser ut som det kun blir dobbelt lag gips med lim der og at den andre veggen ut mot tilstøtende rom må ta seg av resten med 70mm rockwool og dobbelgips med lim i tillegg. Blir sikkert ok.

Funnet noe mer gøy musikk som gir gåsehud i kinoen da, BEF?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønte ikke helt hva som fjernet ulydene i Milsene. Den forsterkeren du kobla vekk, er det den du også hadde problemer med tidligere? Men nå virker den uten problemer på andre høyttalere?

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Jeg skjønte ikke helt hva som fjernet ulydene i Milsene. Den forsterkeren du kobla vekk, er det den du også hadde problemer med tidligere? Men nå virker den uten problemer på andre høyttalere?
    Hvis jeg skal gjette på hva problemet var så var det todelt:

1) Kanal 2 og 4 har noen feil som gjør at de "popper" innimellom. Kanal 2 var koblet til min høyre Miles da den var bi-ampet med kanal 1 og 2.
    venstre Miles var koblet på kanal 3 og 5 som fungerer helt normalt.
    Når jeg gikk vekk fra bi-amp og kjører kun kanal 3 og 5 på surround så har jeg eliminert denne typen støy.

2) Diskantene til Miles tok inn endel støy fra effektforsterkeren som det virket som var påvirket av plasmaskjermen. Lyse bilder gav mye støy, mørke bilder lite. Mulig det var en kombinasjon av signalkabler over strømkabler samt forsterker, tv og Miles litt for nært hverandre. Jeg vet ikke helt. Miles er nå koblet på receiver og all slikt støy forsvant. Miles står rett ved effektforsterkeren, mens M1 som er koblet på nå står 6m i fra.

Kanal 1,3 og 5 har alltid virket perfekt på Parasounden uansett høyttaler. kanal 2 og 4 har gitt poppelyder både på Miles og B&W 604 hos meg. Hverken Hifiklubben, en reperatør i Hamar, samt Jakv har klart å provosere fram disse lydene på disse kanalene ved testing så det er litt merkelig. Velger å akseptere at kanal 2 og 4 er gåen så jeg har en 3-kanalers i stedet for 5.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Besøk hos jakv

Var en tur innom jakv her på forumet for å levere tilbake en film og fikk en liten minidemo og en hyggelig prat i "furtebua".

Veldig gøy å høre komboen Klipsch/SVS igjen og jeg merket at det å være uten subwoofer i over et år har gjort det endel kjedeligere å se film. RF-82 X3 i front og RS42 i surround samt klorebrettet PC 20-39 med DIY effektforsterkere og Cambridge BD spiller var det vi spilte på. Fikk også demonstrert Netflix for første gang og kvaliteten var ikke så aller verst.

Det er liksom noe eget ved SVS og film. Håper jeg kan få en lyttedemo på Ultra'en en gang i fremtiden.

Intermediate Mr. Gadget Man sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral

Dette var veldig gøy da jeg har fått daglig strekk fra Fru D angående ulyder i høyttalerne. Kanskje det blir litt mer husfred fremover.
    Jeg leste feil og trodde dette var støyen du var kvitt jeg :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan lett se for meg at Miles uten sub blir litt tamt, ja. Jeg har en JBL 4645A til salgs...

Kanskje ikke så høy WAF på den....

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Kan lett se for meg at Miles uten sub blir litt tamt, ja. Jeg har en JBL 4645A til salgs...

Kanskje ikke så høy WAF på den....
    Har vel mer eller mindre bestemt meg for å tapesere rommet med Beyma i alle bauger og kanter. Lager bare masse kasser rundt sweetspot og gipser direkte på høyttalerkassene ut mot andre rom, kobler meg direkte på høyspenttrafoen til Nordmøre E-verk :twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe! Det må jeg komme å høre på! :-)

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gruble litt på design av bakre surround høyttalere i det siste. Hvis man skal ha en full Miles med 2X15 på de to bak og diskanten skal plasseres ca. 60cm over øret passer det fint å plassere de på subber, samt å finne et design med frontporter som kan fungere. Kan kan faktisk bruke full dybde på disse (56 cm)

Jeg ønsker på bakre surround at diskanten er øverst og de 2 15" ligger under.

1) Diskant - 15" med port under - 15" med port under (rektangulær port)
    eller alternativ 2:

2) Diskant - 15"+15" og en stor port under

Jeg må sikkert øke høyden en smule for å få til dette.

På side surround så blir det mest sannsynlig 15"-diskant-15" med porter i bunnen og 20cm dybde, 2+m høyde og ukjent bredde.

Må høre litt med fagfolk om dette kan fungere først.

Jeg kommer til å sette opp CC90 mellom stendere på side surround, mens bak surround kommer bak falsk vegg.

Innspill, forslag og lignende mottas med takk.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dagens økt.

Bakveggen til venstre, venstre langside i bildet rett frem.
    Ferdig gipset alle randsonene ut mot terrenget. Har ikke tatt bjelkelaget med
    ventilasjonen enda. Gruer meg litt til å styre med den.
    -1-jpg

Her ser vi taket på bakveggen litt tydeligere med gjennomføringer for gulvvarme fra hovedetasjen samt utluften for ventilasjonen.
    Vurderte dobbelt lag gips øverst på veggen til venstre, men ombestemte meg da det er en limdrager som går der og den har endel egenmasse.
    -2-jpg

Her har vi hodepine nr. 1. Alle rør fra teknisk rom (1 blå er utekrane, 5 er gulvvarme og 1 hvit og 1 blå er brannalarmen) kommer inn her i tillegg til at dette
    er veggen mot trappegangen og en potensiell stor støylekasje. Veggen er kun mdf plate per i dag så her må det litt tiltak til. Jeg tenkte å legge 2 lag gips
    og ca. 150mm glava på veggen som fores ut med 2"X4", mens gjennomføringene på toppen får 1 lag gips, noen tuber silikon og masse glava.
    -3-jpg

Her ser vi veggen mot teknisk bod. Her har jeg satt av 2 hull til
    gjennomføringer av k-rør der jeg har høyttalerkabler i det ene og
    strømkabler i det andre. Jeg vurderer også å ta hull i veggen hvis denne
    løsningen ikke egner seg.
    -4-jpg

Oversiktsbilde av bakveggen med kombinasjonen leca og stenderverk med
    mdf-plater og rørgjennomføringer.
    -5-jpg

Taket godt over 70% ferdig
    -6-jpg

Nærbilde av takplater som limes med press. Måtte bruke Biltema sitt zyklon B
    lim igjen da jeg er tom for Bostik sitt eminente monteringslim. Blir nok shoppet
    Tec 7 i dag da Bostik'en er gått ut av sortimentet på jobb.
    Her ser vi også neste del av prosjektet: kappe seg inn i bjekelaget for å felle
    inn rør slik at man får litt mer takhøyde. Vinner 4-5 cm takhøyde på den måten.
    -7-jpg

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt finjustering

Startet med å felle rør inn i bjelkelaget i går og det gikk over all forventning. Skar ut spor på 2cm på hver side av røret og hugget det ut med tappjern. Bilder av dette kommer senere.

Fikk også litt tid til å tweake anlegget i stua i dag. Jeg ville teste om det holdt mål å bruke receiveren på Miles og Parasound på surround bak kontra det å koble det motsatt.

Jeg brukte introen på Dark Knight som testmateriale da den inneholder alt fra glassknusing, pistolskudd, hagleskudd, buss gjennom vegg og andre morsomme ting som lager lyd i mange frekvenser. Dessuten er det en scene som jeg kjenner godt og har hørt endel.

Etter et par ganger så var det noe som manglet i lydbildet. Det virket som det ble komprimert noe eller var noe ullent i diskant og øvre mellomtone. Spesielt på hagleskuddene var det noe feil.

Jeg koblet om slik at Miles fikk tilbake 300W fra Parasound og joda ... der var vi i rute igjen. Godlyden var tilbake og alt låt som det skulle. Mangler bare en sub nå så blir alt perfekt :-D

Kjørte så igjennom første scenen på Transformers og her merker jeg at LFE-sporet er dypt savnet. Det var lite trykk i blasterne til mr. Chopper men sist jeg så scenen var med god hjelp av SVS hos jakv så det kan være det som er årsaken. Gleder meg til jeg får anledning til å kjøpe stuesub (har siktet meg litt inn på B&W PV1D som er griselekker)

Kjørte en kjapp runde i Audyssey MultiEQ med 1 målepunkt og peiset på noe musikk. Litt Yello, Infected og annet snacks ble foret spilleren og alt låt helt greit. Testet litt infected på -8MV og det gikk helt greit uten tegn til problemer (bortsett fra skeptiske naboer?). Eneste justering jeg gjorde var å skifte XO på surround fra 80 til 120hz. Mulig jeg kan justere de enda høyere også.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Miniupdate

Har jobbet litt i kinoen i ferien også. Er så og si ferdig med taket nå, mangler litt småtterier bare. Legger ut bilder når siste bit er ferdig. Startet også med å bygge Miles senterkanal siden det er fint vær til å sage/frese ute. Håper alle har en fin ferie.

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spennede å se, her har det vært feriemodus som i familietid - ikke byggetid

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halair
    Blir spennede å se, her har det vært feriemodus som i familietid - ikke byggetid
    Har hatt 3 ukers ferie der jeg tenkte å komme ganske langt. I et sykt anfall av sunnhet tok jeg en løpetur og pådro meg en strekk i leggen som ødela for bygging i 1,5 uker. Får vel røre meg litt oftere så slikt kan unngås.

Fru D. har jobbet fulltid og jeg har vært hjemmeværende far til min sønn. Det ble litt lite tid til fru D, men desto mer tid til junior.

Det som er litt dumt i denne fasen av byggingen er at selv om fremdriften er ok så vises det ikke så godt. Derfor lite bilder i det siste. Det jeg i hvertfall HAR gjort:

- 95% ferdig med gipsing av tak og randsone vegg/tak.
    - 250 meter fuging av gipsen (38 tuber silikon gikk med)
    - 20+ tuber med monteringslim gikk med
    - hittil har ca. 120 meter med Ø13 fyllingslist også gått med.
    - Doblet isolasjonen i taket fra 150mm til 300mm.
    - Innfelling av alle rør i bjelkelaget er ferdig
    - påbegynt gipsing av vegg mot trappegang hovedetasje
    - Påbegynt kapping av MDF for Miles nr. 3

I tillegg har jeg begynt å male huset, grunnmuren utvendig samt store planer om å snekre en trapp til helgen.

Gleder meg til å starte med rom-i-rom byggingen om en liten stund :=)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,640
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann.
    Hvordan går det på andre siden av fjorden? Kommet noen vei med kinoen i høstmørket?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv Vis post
    Heisann.
    Hvordan går det på andre siden av fjorden? Kommet noen vei med kinoen i høstmørket?
    Her har det vært yderst rolig en stund. Sommeren har gått med til utvendig jobbing (malt hele huset), håndball, tidlige kvelder
    og prioritering av familieliv. For ikke å snakke om økonomiske begrensninger... Sliter enda med noen håndtverkerregninger på huset.

Det klør litt etter å komme igang igjen så det braker løs igjen rimelig snart. Kun småting igjen før jeg kan starte med
    konstruksjon av vegger. Begynte å sage litt i delene på center Miles også slik at det prosjektet ble pirket litt i.

Aller først må jeg rydde i kjellerstuen slik at sommerprosjektene blir stuet bort

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du bestemt deg for bakhøyttalere enda? Flere mener at rent lydkvalitetsmessig så er det like greit med en 15" som to. To er brukt for å matche følsomheten til TPL-150H. Med en stk så trenger ikke kassen å være mer en rundt 100liter. Regner med at du går aktivt her?

Side 29 av 61 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 39 49 59 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •