Delthral's kino. *Små og store oppgraderinger* - Side 26

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  43
Side 26 av 60 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 46 56 ... SisteSiste
Viser resultater 501 til 520 av 1190
    Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Hvis du har gjort en feil, så er det at du har byttet om pluss og minus i en av endene.
    Men det hender at denne feilen kommer opp selv om, alt er koblet riktig også. Da er det på grunn av uheldige refleksjoner som gjør at mikrofon/receiver oppfatter dette som fasefeil.

Det er mer vanlig å få denne meldingen med bipol/dipol-høyttalere selv om koblingen er riktig.
    Tror nok dette er uheldige refleksjoner. Kan ikke TENKE meg at jeg selv gjør feil.. hehe. Må vel sjekke likevel. Dette var en elendig målt romkorreksjon målt i 1 posisjon, alt for nære vegg, med surroundhøyttalerne så og si over hodet.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8CX300ND surround| 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Svindel?

For en stund siden kjøpte jeg en 3-pakk med Oceans 11-12-13 filmene på bluray. Jeg og Fru D. skulle se 12'ern i helga og her var det noe som var muffens...
    Det var kun Dolby Digital 5.1 lyd på disse! Ikke noe HD lyd i det hele tatt. Bildet var også under en hver kritikk. Tydeligvis DVD som er oppskalert med sykt dårlig programvare. Fargene så ut til å stamme fra en palett på 4096 farger.
    Noen som har opplevd noe lignende med andre filmer?
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8CX300ND surround| 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,422
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral
    Tror nok dette er uheldige refleksjoner. Kan ikke TENKE meg at jeg selv gjør feil.. hehe. Må vel sjekke likevel. Dette var en elendig målt romkorreksjon målt i 1 posisjon, alt for nære vegg, med surroundhøyttalerne så og si over hodet.
    Er en god guide til å få fasefeil du har der

Tror nok at det er uheldige refleksjoner som gjør det.

Surt med de filmene.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate BjrnrB sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    824
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For en stund siden kjøpte jeg en 3-pakk med Oceans 11-12-13 filmene på bluray. Jeg og Fru D. skulle se 12'ern i helga og her var det noe som var muffens...
    Det var kun Dolby Digital 5.1 lyd på disse! Ikke noe HD lyd i det hele tatt. Bildet var også under en hver kritikk. Tydeligvis DVD som er oppskalert med sykt dårlig programvare. Fargene så ut til å stamme fra en palett på 4096 farger.
    Noen som har opplevd noe lignende med andre filmer?
    Har vært borti BD-filmer med laber kvalitet ja Ikke ofte, men gamle oppskalerte filmer kan ofte bli slik :P

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Diverse

Har vært litt fraværende på forumet grunnet mangel på internett siden vi flyttet inn. Tirsdag dukket en grei herremann fra Eltel opp og koblet oss på ADSL. Han terminerte også oppe i stua slik at vi var sikker på å få gigabit linje mellom mediaboksen i stua og teknisk rom. NAS'en blir vel plassert i kjeller etter hvert men står nå gjemt bak TV.

Jeg må si det er digg å få lagt inn DVD filmene på NAS og spille det gjennom Mede8er.

Tenkte å få gjort noe fornuftig i helga så litt jobbing i kjeller ble planlagt. Murerne som har lagt grunnmuren i Leca må ha tømt i seg mange kasser med "murere". Makan til makkverksarbeid skal man lete lenge etter. Det er heldigvis ikke strukturelle feil, men store mellomrom mellom blokkene som noen steder er fylt med byggskum. Her tenkte jeg å låne mørtelpistolen til Rovik og fylle hullene med mørtel.

Når dette er gjort må jeg starte på kjellerstua for å få ryddet vekk det som er i kinoen senere. I hvertfall blir stederverket satt opp med det første. Jeg kommer også til å flytte ned Miles'ene i kjellerstua med en gang det er klart der. De støyer alt for mye i stua. Det er kun plasmatv'n som lager så mye støy gjennom hornene at det er veldig plagsomt.
    DM 604 vil gjøre et comeback i stua og Miles blir satt til å spille litt deilig stereomusikk i kjellerstua. Fru D. blir vel overlykkelig over å få beistene ut av stua.

Håper å få rigget til Miles'ene med en cd-spiller, Parasounden og en gammel tv. CD-Spiller har jeg ikke, men har en PS3 som til nød kan brukes.
    Alternativt kan jeg bruke OPPO'en som pre/CD-spiller.

En annen grunn til å gjøre ferdig kjellerstua først er at strømmen skal inn dit og elektrikker kan ikke installere sikringsboksen for kinoen uten å ha en vegg å felle dette inn i :neutral: .

Lyttemessig er vel Hobitten det som har gitt meg den beste opplevelsen med film så langt på Miles. Skal se ferdig siste halvdel i kveld hvis det blir tid.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Årets opptur?

Søndag var det tid får å jobbe litt i kjelleren igjen. Som før nevnt så er det endel åpenrom mellom lecasteinene i kjelleren så jeg spurte Rovik her på forumet om jeg kunne låne mørtelpistolen hans.

Han tok turen innom med sin frue og det ble også tid for en kopp kaffe og litt småprat. For mer info om pistolen og slikt se tråden til Rovik.

Etter litt rot, griseri og spruting av mørtel på diverse vegger ble resultatet tilfredsstillende og kjellerstua er klar for stenderverk. Håper å starte i helgen med dette.

Siden fru D. og tassen var til svigermor på middag ble det muligeter for å se litt film. Dette var min første mulighet til å se hva anlegget klarer på tilnærmet vanlig "kinonivå". Jeg fant ingen bedre filmer enn Transformers 3 til å teste, samt en halvtime av Hellboy 2.
    Et par timer senere skrapet jeg meg opp av sofaen med et digert glis om munnen. Gudbedre som dette spiller! Må også skryte litt av B&W M1 som klarer å henge brukbart med i surroundkanalene.

Det kuleste er at jeg brukte Radioshacken og selv om det på det meste blåste godt over 100db klirret det ikke engang i vitrineskapet som står 20 cm unna venste Miles stappfull av krystallglass. Jeg lurte litt på hvordan dette var mulig men jeg regner med at kombinasjonen av massivt kabinett, lite lyd under 40 hz samt dempeklosser av gummi under hver høyttaler hjelper på. Det skal bemerkes at jeg ikke har subwoofer per i dag.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    100dB er ingenting for Miles. M1 funker vel greit så lenge du deler høyt nok. Noe dypbass blir det vel ikke uansett, men ja, Miles er morro når de sitter skikkelig. :-)

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    100dB er ingenting for Miles. M1 funker vel greit så lenge du deler høyt nok. Noe dypbass blir det vel ikke uansett, men ja, Miles er morro når de sitter skikkelig. :-)
    Det er i hvertfall moro når man tenker på at de bare er klasket opp i stua, delt med receiver som large front og small surround og kalibrert med 1 måling.
    Det er selvfølgelig vanvittig mye mer å hente både effektmessig (har 300 watt biampet på frontene) lydkvalitetsmessig, plasseringsmessig og rommessig. Likevel ble jeg blåst av banen.

Nå er målet å få ferdig kjellerstua raskest mulig slik at jeg kan fyre de opp der nede mens jeg bygger kinoen. Fru D. er vel ganske lei av å ha disse i stua allerede. Bra lyd, dårlig WAF.

Jeg må også si at man blir litt mer kresen på kildematerialet med disse. MP3 med lav bitrate høres utrolig dårligere ut nå enn før og gamle DVD'er ikke veldig moro lenger.

Hvordan går det i hulen din da?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Postet en oppdatering på den tidligere i dag.

Effektmessig klarer man seg jo med en walkman med ferske batterier på Miles, så det er nok begrenset hva man kan hente der, men de er litt avslørende på kilden, ja. :-)

Newcomer Rovik sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for sist . Hyggelig å få komme på besøk.
    Krever litt trening denne mørtel fugingen, da med tanke på riktig konsistens osv. Den er unnværlig til slike jobber. Fikk også sett høyttalerne dine, og disse var ingen smågutt

Må få lov å skryte litt av det fine huset deres og den gode utsikten. Dere kommer til å stor trives der
    * Dynabel SuperExact * SVS SB12-Plus * EAD (Theatre Master Ovation) * EAD (Theatre Vision P) * Monster Power HTS5100
    * Vincent SAV-P200 * Hitachi PJ-TX300 * Dreamscreen V1 Dynagrey alumotor 92"

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rovik
    Takk for sist . Hyggelig å få komme på besøk.
    Krever litt trening denne mørtel fugingen, da med tanke på riktig konsistens osv. Den er unnværlig til slike jobber. Fikk også sett høyttalerne dine, og disse var ingen smågutt

Må få lov å skryte litt av det fine huset deres og den gode utsikten. Dere kommer til å stor trives der
    Takker for skryten. Konsistensen fikk jeg til med en gang da jeg fulgte tipset ditt om å blande litt ekstra vann. Brukte vel litt over en halv sekk på kjellerstua. Skal ta litt nøyere i kinoen så jeg regner med jeg bruker 1,5 sekker der.
    De var også gått opp til 209,- på Coopen mener jeg. Det står hurtigtørkende på pakken, men det er først nå at det begynner å bli litt tørt. Hurtig er vel relativt.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ørliten øppdeit

Har gått litt trått i det siste da jeg ikke kommer lenger uten at utvendig mur er pusset og vanntett. Tør ikke sette opp vegger i kjeller uten at jeg sikrer dette mot regnvann som kan komme inn gjennom utette vegger.

Byggmester Bob er nå snart ferdig med å mure og vi skal ha gravemaskin til å planere rundt huset forhåpentligvis i neste uke. Dette betyr at det kan gå an å starte byggeprosessen så smått i kjeller.

Har ellers investert i en slik samt en tallerken på veggen:

-tallik-jpg

Veldig gøy maskin med mange muligheter.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Omprioritert byggeprosess

Som vanlig når man har håndtverkere til å gjøre noe hjemme så blir prisen ikke helt som forventet. Dette har medført en stygg smell i privatøkonmien og at mitt kino/kjellerbudsjett er helt skrapet for øyeblikket og enda har jeg en haug med regninger som skal betales. Planen var å bygge ferdig kjellerstua først for så å kjøre på med kinoen etterpå. Dette blir nå skrinlagt inntil videre.
    Jeg har en stue fra før, men ingen kino så da var prioriteringen ganske grei: "Bygg kinoen ASAP!"

Jeg hadde sett for meg å ha ca. 100k på konto for å bygge ferdig kjelleren inkludert kino, men nå blir det litt mer bygg-etter-hva-man-har-i-lommeboka prinsippet. Greit nok for øyeblikket da det ikke er noen store utgiftsposter på en stund.

Siden murerne endelig har pusset muren utvendig og veggen er vanntett startet jeg i går med å rydde kinoen for å få plass til å fuge muren med mørtel etter "Rovik-metoden". Ca. 15 m3 ble stuet inn i kjellerstua og boder rundt i huset. Tok ingen bilder da det var grusomt støvete der inne etter litt ivrig kostevals på gulvet. Jeg fikk også sortert alt verktøy litt mer fornuftig og kastet litt rot.

Neste økt blir da fuging av mellomrom i lecamur med mørtel, deretter starter jobben med å lydsikre bjelkelaget/taket med gips og isolasjon. Greit med litt tidkrevende "billigarbeid" mens AV-kontoen restituerer seg etter siste måneds storsmell. Isolasjon har jeg bra med, gips er forholdsvis billig og kvalitets fugemasse får jeg til gi-bort-pris gjennom jobb.

Et annet sideprosjekt jeg ønsker å starte på er å lage ferdig senterhøyttaleren. Jeg har alt jeg trenger og siden været har bedret seg litt i det siste så kan man jo frese litt ute.

En siste utfordring nå er å få tid til alt sammen. Jeg har nettopp tatt på meg trenerjobb for et håndballag som vil ta 3-4 kvelder i uka i tillegg til alt det andre. Det er når det er travelt at man er mest effektiv :grin:. Det positive slik sett er at lønn og slikt fra håndballjobben går til kinobygging.

Satser på endel bilder i neste post når jeg skal svinge murerpistolen.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dagens økt.

Etter dagens arbeidsdag og påfølgende 2,5 timer med håndballtreneraktiviteter var det fortsatt energi i undertegnede. Jeg fant frem disse virkemidlene:

-1-jpg

Dette var dagens mål:

-2-jpg
    -3-jpg
    -4-jpg

Etter noen runder med "Rovik-sprøyta":

-5-jpg
    -6-jpg
    -7-jpg

Disse må flyttes inn i bjelkelaget da de stjeler 3 cm takhøyde. De går på nedsiden av bjelkelaget gjennom rommet. Lurer på om det holder å bare silikonere rundt her i stedet for å gå hardere til verks med gips i forhold til lyddemping opp mot hovedetasjen:
    -8-jpg

Hvor nødvendig er det å legge gips med fug i rommet mellom toppen av veggen og bjelkelaget rundt i rommet? Eneste nabo som kan bli forstyrret er ca. 12 meter unna bak lerretsveggen der nesten hele rommet ligger under bakken og det er også en jordvoll i mellom eiendommene...
    -9-jpg

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke godt å få jobbet litt

Met at det er såpass godt isolert i bjelkelaget ditt vil det nok gå fint uten at du gipser og fuger mot 1 etasjen. tar du jobben med å legge gips og fuge vil du være sikret på at resultatet blir bra og du vil iallefall hente 9db ekstra lyd isolering på det.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Er det ikke godt å få jobbet litt

Met at det er såpass godt isolert i bjelkelaget ditt vil det nok gå fint uten at du gipser og fuger mot 1 etasjen. tar du jobben med å legge gips og fuge vil du være sikret på at resultatet blir bra og du vil iallefall hente 9db ekstra lyd isolering på det.
    Da tror jeg at jeg skipper det. Rom-i-rom himlingen
    blir 2"x6" med to lag gips med swedac i mellom. Bjelkelaget
    er meget tykt med 28cm spon med gulvvarme, 6mm gips,
    20mm undergulv og parkett på topp. Blir double leaf konstruksjon
    i hele kinoen. Kortveggene i kinoen er 4" og langveggene
    8" så det skulle dempe litt. Lyddør pluss vanlig dør med
    lyddempingslist er også skaffet.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *fugefugefugefuge*
    Er det ikke gøy?

Tror jeg ville kjørt på med gips mellom bjelkene. Kenti har en fin beskrivelse i tråd. Og som BEF sier, så kan du få ytterligere 9 dB isolering.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slendrian
    *fugefugefugefuge*
    Er det ikke gøy?

Tror jeg ville kjørt på med gips mellom bjelkene. Kenti har en fin beskrivelse i tråd. Og som BEF sier, så kan du få ytterligere 9 dB isolering.
    Har finlest litt tabeller og slikt angående lyddemping i vegger nå. Når det gjelder lyd opp mot hovedetasjen så demper himlingen min rundt 50 db (2 lag gips med swedac og 150mm glava. I tillegg kommer bjelkelaget som demper 40 db. (200mm isolasjon, 28mm slisset spon, 6mm gips, 20mm undergulv og parkett)

Mot yttervegger så demper lecamuren 40 db og rom-i-rommet på de tynneste veggene sikkert 40 db (2 lag gips med swedac og 70mm isolasjon).

I verste fall kan jeg kline på med enten 1 lag gips til på de tynneste veggene, evt. et lag bak stenderverket (litt skummelt i forhold til triple-leaf).

Jeg holder fremdeles på med å designe veggene da jeg har en veldig spesiell kontruksjon på disse.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal si
    Har du tegningen klar til veggkonstruksjonen?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tror jeg at jeg skipper det.
    Jeg ville tatt jobben med ekstra gips. Nå er jeg også enig i at det virker ganske bra dempet slik du beskriver det. Men jo mer jo bedre.. bedre "safe than sorry". Da vet du at du har gjort så mye du kan. Det er verre hvis du etterpå angrer og tenker at kanskje det hadde vært bedre om du hadde tatt den ekstra jobben...

Side 26 av 60 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 46 56 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •